14 درمان خانگی برای ترک های پوستی بارداری

Itchy_skin_during_pregnancy__1534320985_57387

در ابتدا، لازم است به خاطر داشته باشید که داروهای موثر خانگی زیادی وجود دارد که زنان زائو می‌توانند بعد از تولد فرزند خود استفاده نموده و میزان ترک های پوستی را بر روی پوست بدن خود کاهش دهند. اکثر این داروها در "کتاب بزرگ درمان خانگی" که توسط ساموئل بیلیگزس تالیف گردیده است، وجود دارد. مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از انواع روغن‌ها:

ماساژ دادن مناطق آسیب‌دیده با روغن‌های مختلف به صاف شدن پوست بدن زنان پس از انجام زایمان کمک زیادی کرده و ترک های پوستی را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. بعضی از این روغن‌های موثر که توسط زنان استفاده شده و تاثیر زیادی در رفع مشکل این مادران داشته است، عبارتند از:

  •  روغن زیتون:

روغن زیتون خالص به عنوان مرطوب‌کننده قوی پوست محسوب شده و گردش خون را در بدن مادران زائو بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، استفاده منظم از این روغن ترک های پوستی را بر روی پوست بدن زنان پس از انجام زایمان تا حد زیادی از بین می‌برد.  شما به عنوان یک زن زائو می‌توانید مقداری از این روغن را در کف دست خود ریخته و آرام آرام منطقه آسیب‌دیده از بدن خود را ماساژ دهید. سپس اجازه دهید که روغن به مدت 30 دقیقه بر روی پوست شما باقی بماند تا ویتامین A، D و E موجود در آن جذب پوست شود. بعد از گذشت این مدت، فرد می‌تواند به حمام برود. جالب است بدانید که زنان برای درمان ترک های پوستیی دوران بارداری بر روی پوست بدن خود، پس از تولد نوزاد می‌توانند ترکیبی از روغن زیتون، آب و سرکه را تهیه کرده و در شب هنگام استفاده کنند.

  •  روغن حاوی ویتامین:

این نوع روغن معمولا به شکل کپسول‌های داروی وجود دارد، که می‌توان ویتامین E موجود در آن را با شکستن کپسول بیرون کشیده و استفاده نمود. مخلوط این مایع با هر نوع کرم مرطوب‌کننده، در صورتی که به طور مرتب استفاده شود، ترک های پوستیی حاملگی را بر روی پوست بدن زنان به راحتی از بین خواهد برد. البته فراموش نکنید که بر استفاده منظم از این نوع روغن تاکید فراوان شده است! در واقع، نتایج موثر آن برای محو کردن ترک های پوستی فقط با این روش امکان‌پذیر است.

  •  روغن کرچک:

زنانی که پس از پایان یافتن دوران بارداری با ترک های پوستی بر روی قسمت‌های مختلف پوست بدن خود مواجه شده‌اند، می‌توانند روغن کرچک را بر روی مناطق آسیب‌دیده اعمال نموده و حدودا 5 تا 10 دقیقه آن را به صورت دایره‌وار ماساژ دهند. بعد از این کار، خانم‌ها باید از کیسه پلاستیکی برای پوشش دادن منطقه ماساژ استفاده نموده و یک بطری آب گرم را روی آن منطقه بگذارند. این روند باید در حدود 30 تا 40 دقیقه طول بکشد! با این کار، گرما منافذ پوست را باز کرده و روغن به داخل این منافذ جذب می‌شود. سپس، شما باید روغن این ناحیه از بدن را تمیز کنید. انجام این کار به طور روزانه و حداقل به اندازه یک ماه باعث خواهد شد تا فرد نتایج خوبی را در از بین بردن ترک های پوستی بعد از تولد نوزاد بر روی پوست بدن خود مشاهده کند.

  • روغن‌های دیگر:

روغن‌های مختلف دیگری مانند روغن نارگیل، روغن بادام، روغن آووکادو، روغن کاستور و ویتامین E را می‌توان به نسبت مساوی مخلوط کرده و بر روی پوست آسیب‌دیده زنان استفاده نمورد. البته فرد می‌توانید هر یک از این روغن‌ها را به طور جداگانه نیز استفاده کرده و به عنوان روغن ماساژ در برنامه روزانه خود قرار دهد.

اگر دنبال درمان های پزشکی برای ترک های پوست خود هستید این مطلب درمان های پزشکی برای از بین بردن ترک های پوست بارداری را بخوانید.

2- استفاده از انواع اسانس‌ها:

زنانی که با ترک های پوستی پس از زایمان بر روی قسمت‌های مختلف پوست بدن خود مواجه شده‌اند، می‌توانند از روغن‌های معمولی مانند روغن بادام یا روغن  نارگیل استفاده نموده و چند قطره از اسانس‌های ضروری مانند گل رز، گیلاس، اسطوخدوس، میر و یا الیروسیوم را به آن اضافه کنند. از این مخلوط برای ماساژ دادن پوست بدن زنان، جهت از بین بردن ترک های پوستیی حداقل باید به مدت 30 دقیقه استفاده شود. این کار، به سرعت ترک های پوستی را از بین برده و به فرد کمک می‌کند تا پوست صاف و درخشانی داشته باشد.

3- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از آلوئه‌ورا:

آلوئه‌ورا جهت شفاف کردن پوست بدن همه افراد مورد استفاده قرار گرفته و سبب آرامش پوست می‌شود. البته امروزه به جای روغن، ژل جدید آلوئه‌ورا در بازار موجود است که زنان می‌توانند به راحتی آن را استفاده کنند. این نوع ژل را به طور مستقیم بر روی پوست آسیب‌دیده بمالید و مدت 15 دقیقه صبر کنید. سپس آن را با استفاده از آب شستشو دهید. اعمال این کار به طور منظم سبب درمان و از بین رفتن کامل ترک های پوستی پس از زایمان بر روی پوست قسمت‌های مختلف بدن زنان خواهد شد. همچنین، زنان می‌توانند مخلوطی از 4/1 فنجان ژل آلوئه‌ورا را با روغنی که حاوی پنج واحد ویتامین A و ده کپسول ویتامین E است، تهیه کرده و برای ماساژ دادن پوست آسیب‌دیده خود استفاده کنند. یادتان باشد که شما باید تا زمانی که مخلوط به طور کامل جذب پوستتان شود، آن را روی پوست نگه دارید. انجام دو بار این عمل در روز برای از بین بردن ترک های پوستی بر روی پوست بدن زنان بسیار مفید است.

4- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از عسل:

خواص ضدعفونی‌کننده عسل برای هیچ کس پوشیده نیست! بنابراین، می‌توان ادعا کرد که استفاده از این ماده شگفت‌انگیز می‌تواند در کاهش ترک های پوستیی بر روی پوست زنان نیز بسیار موثر باشد. برای این کار، زنان باید ابتدا یک پارچه کوچک تمیز را برداشته و عسل بر روی آن بمالند. سپس، پارچه آغشته به عسل را در ناحیه آسیب‌دیده قرار داده و صبر کنند تا کاملا خشک شود. در مرحله نهایی، شما باید با استفاده از آب گرم، عسل موجود بر روی پوست بدنتان را کامل بشویید. البته شما می‌توانید اسکراب عسل را با مقداری نمک و گلیسیرین آماده کرده و این مخلوط را بر روی ترک های پوستی قرار دهید.

5- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از سفیده تخم‌مرغ:

سفیده تخم‌مرغ حاوی پروتئین بوده و به جوانسازی پوست بدن زنان کمک شایانی می‌کند، زیرا بعد از مصرف این ماده به نظر می‌رسد که پوست کاملا تازه و شفاف شده است. برای این کار، ابتدا باید دو عدد سفیده تخم‌مرغ را از زرده آن جدا نموده و  با استفاده از چنگال خوب هم بزنید تا کاملا سفید شود. سپس، منطقه آسیب‌دیده را با آب تمیز کنید و یک لایه ضخیم از سفیده تخم‌مرغ را با استفاده از قلم موی آرایشی بر روی آن بگذارید. اجازه دهید تا سفیده تخم‌مرغ کاملا خشک شود و آن با استفاده از آب سرد بشویید. البته، برای حفظ رطوبت پوست، بهتر است بعد از شستشو دادن، مقداری روغن زیتون را بر روی پوست خود بمالید. انجام این کار به مدت حداقل دو هفته الزامی است، که باید آن را هر روز تکرار کنید تا رنگ پوست شما شفاف‌تر شده و ترک های پوستی آن به آرامی از بین برود.

برای پیشگیری از ایجاد ترک های پوستی این مطلب 7 راه برای پیشگیری از ترک های پوست در بارداری را بخوانید

6- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از روغن شیا یا روغن کاکائو:

کره شیا و یا کاکائو را می‌توان مثل روغن‌های درمانی دیگر برای از بین بردن ترک های پوستی پس از زایمان بر روی پوست بدن زنان استفاده کرد. این نوع روغن به عنوان ماده اولیه در بسیاری از لوسیون‌های بدن در کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنان می‌توانند مقداری روغن کاکائو را برداشته و به طور منظم با دست بر روی ترک های پوستی پوست خود قرار داده و پس از گذشت مدتی، منطقه را کاملا شستشو دهند. استفاده از این نوع روغن دارویی باعث افزایش قدرت کششی پوست بدن شده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که استفاده منظم از کره شیا باعث کاهش ترک های پوستی بر روی نواحی مختلف پوست بدن زنان خواهد شد. علاوه بر این موارد، روغن کاکائو یک مرطوب‌کننده عالی محسوب شده و به تغذیه پوست بدن زنان زائو کمک فراوانی می‌کند.

7- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از شکر:

شکر یکی از بهترین داروهای خانگی  برای از بین بردن ترک های پوستی بر روی قسمت‌های مختلف پوست، پس از انجام زایمان محسوب شده و پوست مرده را به راحتی لایه‌برداری می‌کند. به همین دلیل، ترک های پوستی را کاهش داده و در طولانی مدت، این مشکل را به طور کامل از می‌برد. برای این کار زنان باید یک قاشق غذاخوری شکر را با مقداری روغن بادام و چند قطره آب لیمو مخلوط کرده و همیشه قبل از حمام از آن بر روی پوست آسیب‌دیده خود استفاده نمایند. در نهایت، یادتان باشد که این کار باید در هر روز و برای حداقل یک ماه انجام شود.

8- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از آب لیمو:

حالت اسیدی آب لیمو در از بین بردن ترک های پوستیی پس از زایمان زنان بسیار مفید بوده و این مشکل را  بهبود می‌بخشد. برای این کار، لازم است آب لیموی تازه را در منطقه آسیبدیده مالیده و برای حدود 10 دقیقه صبر کنید تا آب آن به داخل پوست نفوذ کند. سپس، با استفاده از آب گرم  پوست بدن خود را بشویید. انجام هر روز ه این کار برای کسب نتیجه بهتر ضروری است. برای تاثیرگذاری سریع‌تر، زنان می‌توانند آب لیمو و خیار را در مقادیر مساوی با هم ترکیب نموده و آن را بر روی ترک های پوستی پوست بدن خود قرار دهند.

9- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از آب:

پوست بدن انسان در مراحل مختلف زندگی برای پاک شدن از ترک های پوستی به مصرف آب کافی نیاز دارد. بنابراین، مصرف حداقل 10 تا 12 لیوان آب در هر روز برای حفظ شادابی پوست و هیدراته نگه داشتن آن لازم است. البته مصرف آب را به منظور محافظت بدن و پوست از سموم موجود در آن هم نباید نادیده گرفت، زیرا این ماده حیاتی پوست بدن را نرم و لطیف نگه می‌دارد. در مقابل، سعی کنید تا از مصرف بیش از حد چای، قهوه و نوشابه در دوران پس از زایمان به شدت خودداری کنید، زیرا مصرف این مواد  باعث بروز مشکل کم‌آبی در پوست شده و حالت کششی آن را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

اگر نسبت به پوست خود حساس هستید این مطلب جلوگیری و درمان بیماریهای پوست در دوران بارداری(بخش اول) را بخوانید.

10- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از زردآلو:

برای مصرف این میوه جهت از بین بردن ترک های پوستی پس از زایمان بر روی پوست بدن خود، ابتدا هسته آن را بیرون آورده و به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس میوه را در مخلوط‌کن له نموده و برای روی مناطقی از پوست که دارای ترک های پوستیی هستند، قرار دهید. برای مدت  15 تا 20 دقیقه صبر  کرده و در مرحله آخر، منطقه آغشته به میوه زردآلو را با آب بشویید. به خاطر داشته باشید که تکرار مرتب این کار برای استفاده از مزایای آن الزامی است!

11- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از سیب‌زمینی:

از آن‌جایی که گیاه سیب‌زمینی حاوی فیات شیمیایی، پلی‌فنل‌ها و کاروتنوئیدها است، مصرف ان باعث می‌شود که بافته‌ای پوست در بدن مادر بهبود یابد. برای این کار کافی است یک سیب‌زمینی را به دو قسمت تقسیم کنید و هر نصف آن را بر روی قسمت‌های کشش‌یافته از بدن خود مالش دهید. سپس، مدتی صبر کنید تا آب موجود در گیاه سیب‌زمینی به داخل پوست شما جذب شده و خشکی آن را از بین ببرد. در مرحله بعد، با استفاده از آب منطقه اغشته به سیب‌زمینی را بشویید. اگر شما این راهکار را به طور منظم برای از بین بردن آثار کشش دوران بارداری مورد‌استفاده قرار دهید، تفاوت پوست بدن خود را در چند ماه آینده به وضوح متوجه خواهید شد.

12- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از زردچوبه:

گیاه زردچوبه به خاطر توانایی در بهبود بافت‌های پوست بدن و روشن نمودن رنگ آن شهرت دارد. برای استفاده از مزایای این گیاه، شما باید یک قاشق چوبه را با کمی آب مخلوط نمایید. لازم است بدانید که دو ماده باید در نسبت مساوی ترکیب شوند تا تاثیر خوبی بر روی پوست اسیب‌دیده  اعمال کنند. بعد از قرار دادن این ترکیب بر روی پوست بدن خود، مدتی صبر کنید تا مواد ترکیبی خشک شده و تقریبا 6٪ از آب موجود در آن جذب شود. برای این که در این مدت متوجه بهبود یافتن پوست آسیب‌دیده خود شوید، باید هر روز و حداقل به مدت شش ماه قرار دادن ترکیب زردچوبه و آب را بر روی پوست خود تکرار کنید.

13- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از مخلوط شیر، شکر و آب نارگیل سبز:

به عنوان مادری که پس از انجام زایمان، پوست قسمت‌های مختلف بدنتان آسیب دیده است، مخلوط شیر، شکر و آب نارگیل سبز را برای تقویت و بازسازی پوست‌های آسیب‌دیده خود استفاده کنید. در واقع، می‌توان ادعا کرد که این ترکیب، یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن ترک های پوستیی بعد از تولد نوزاد در بدن زنان می‌باشد. برای این کار، فرد باید دو قاشق شیر خام، چند قطره آب لیمو و آب میوه ناگیل را با نصف قاشق شکر مخلوط کرده و تقریبا به مدت پنج دقیقه این مواد را به صورت حرکت دایره‌وار به هم بزند. سپس، آن بر روی ترک های پوستی و یا خراش‌یافته پوست بدن قرار دهد. در مرحله بعد، فرد باید مدتی صبر کند تا ترکیب روی پوست کاملا خشک شود و او بتواند پوست آغشته به مواد را با آب بشوید. شما می‌توانید از آب نارگیل در اندازه بیشتری استفاده کنید، طوری که پس از  خشک شدن مخلوط بتوانید به وضوح کشش پوست خود را احساس کنید. بعد از پاک کردن این ترکیب از روی پوست خود، از روغن شیا یا ژل آلوئه‌ورا استفاده کرده و آن را به خوبی بر روی پوست بدن خود ماساژ دهید. پس از گذشت مدتی، منطقه آغشته به این روغن و ژل را شسته و از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید. شما می‌توانید این ترکیب را سه بار در هفته برای از بین بردن ترک های پوستی دوران بارداری بر روی قسمت‌های مختلف پوست بدن خود استفاده نموده و باعث روشن شدن رنگ پوست خود شوید. فراموش نکنید که قرار دادن این ترکیب بر روی پوست، بیش از 3 بار در هفته بر روی پوست بدن مجاز نیست!

14- درمان ترک های پوستی بارداری با استفاده از یونجه:

جالب است بدانید که برگ گیاه یونجه یک منبع عالی از پروتئین، اسید‌آمینه‌های ضروری و ویتامین E و K بوده، به عنوان یک ماده ضدقارچ عمل کرده و باعث ضدعفونی شدن پوست بدن انسان می‌گردد. پس، می‌توان ادعا کرد که مزایای موجود در آن کمک زیادی به از بین بردن ترک های پوستی دوران بارداری در بدن زنان خواهد نمود. برای این کار، لازم است شما گیاه یونجه را خشک نموده و سپس پودر صاف‌شده آن را با چند قطره روغن بابونه ترکیب کنید. این مخلوط برای ماساژ دادن پوست‌های آسیب‌دیده بر اثر کشش دوران بارداری بسیار مناسب است. البته این کار باید دو تا سه بار در روز بر روی پوست بدن مادر اعمال شود تا بتواند ترک های پوستیی را به خوبی از بین ببرد. امروزه پودر یونجه را می‌توان به راحتی از  فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کرد!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/