6 درمان پزشکی برای رفع ترک های پوست بارداری

509612399__1534321172_6372_13970524-082804_1

همانطور که می‌دانید بروز ترک های پوست در بدن زنان بعد از پایان یافتن دوره حاملگی امری بسیار رایج است. به همین دلیل، زنان حامله ممکن است بعد از تولد فرزند خود با خطوط زیادی در مناطقی که تجمع چربی دارند، مانند پستان‌ها، ناحیه کمر، بازوها، شکم و ران‌های خود مواجه شوند. این علائم به علت تغییرات هورمونی در بدن زنان در طی دوران بارداری و یا کاهش ناگهانی چربی در این مناطق ایجاد می‌شود. در ادامه این مقاله، به شما می‌گوییم که چگونه می‌توان ترک های پوست را با کمک درمان‌های پزشکی از بین برد.

اگر به دنبال کاهشترک های پوست در بارداری هستید این مطلب 13 راه برای کاهش ترک های پوست در دوران بارداری را بخوانید.

آیا ترک های پوست بارداری، بعد از تولد نوزاد، خودبه‌خود از بین برود؟

در بیشتر موارد؛ این امکان وجود دارد که زن زائو بعد از تولد نوزاد خود بتواند به راحتی از شر ترک های پوستی بعد از زایمان خلاص شود. این کار فقط با گذشت زمان امکان‌پذیر است، چون زنان با استفاده از انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها و روغن‌های ماساژ می‌توانند این علائم را ناپدید کرده و از پوستی صاف و نرم برخوردار شوند. پس درنظر داشته باشید که زنان در طی ماه‌ها و حتی سال‌ها، می‌توانند با استفاده از راهکارهای مختلف ترک های پوستی را در بدن خود به تدریج از بین برده و تقریبا به پوست قبل از بارداری خود نزدیک‌ترشوند. بنابراین،به خاطر داشته باشید که درمان این مشکل، به تحمل و صبر زیاد احتیاج دارد، زیرا نتایج روند درمان در زمان کمتر از سه تا شش ماه پس از زایمان قابل‌مشاهده نیست.

ورزش کردن برای مبارزه با بروز ترک های پوست دوران بارداری:

به عنوان زنی که با ترک های پوست دوران بارداری مواجه شده‌اید، می‌توانید با انجام برخی تمرینات ورزشی عضلات مناطقی از بدن خود را که با این علائم روبرو شده است، به حالت قبل از حاملگی برگردانید. این کار علاوه بر پاکسازی پوست به بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده کمک زیادی می‌کند. فراموش نکنید که ورزش کردن، پوست‌های شل بدن شما را سفت نموده و در از بین رفتن ترک های پوست پس از زایمان بسیار موثر خواهد بود. البته انجام تمرینات ورزشی که با رژیم غذایی متعادل همراه باشد، احساس خوبی به فرد داده و می‌توانید تغییر بسیار زیادی را در بدن او ایجاد کند.

شنا کردن و یا استفاده از اب سرد و گرم برای از بین بردن ترک های پوست بارداری:

آب تاثیر قابل‌توجهی بر روی پوست بدن زنان داشته و گردش خون را در بافت‌های زیرجلدی این افراد به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که شنا کردن سبب افزایش حالت کشسانی پوست بدن زنان می‌شود. تنها کاری که در هنگام استفاده از اب برای از بین بردن ترک های پوست دوران بارداری باید انجام داد، این است که دوش گرفتن خود را با آب سرد و گرم (به منظور گردش بیشتر خون در بدن) به دوره‌های زمانی کوچک تقسیم کرد.

درمانهای مختلف پزشکی برای از بین بردن ترک های پوست بارداری :

همه پزشکان معتقدند که برای از بین بردن ترک های پوستی بر روی پوست بدن زنان، درمان‌های طبیعی به مراتب بهتر از درمان‌های پزشکی هستند،. اما اگر از ترک های پوست دوران بارداری خود خسته شده‌اید و تمام سعی خود را برای استفاده از مزایای داروهای خانگی به کار بسته و سودی نگرفته‌اید، گزینه‌های درمان پزشکی فراوانی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها، ترک های پوستی این دوران را به طور کامل از بین برد. با این حال، یادتان باشد که برخی از این روش‌ها می‌تواند عوارض جدی در بدن شما ایجاد کند. برخی از این راهکارها عبارتند از:

1- روش شیمیایی برای از بین بردن ترک های پوست دوران بارداری:

در علم پزشکی، روش‌های شیمیایی، به عنوان لایه‌برداری درماتا و یا شیمی‌درمانی شناخته می‌شود که در این روش، متخصصان از محلول شیمیایی برای از بین بردن ترک های پوست استفاده می‌کنند. این محلول‌ها حاوی مواد شیمیایی مانند اسیدهای ترشیلا، اسیدهای آمینه گلیکولیک، لاکتیک، سالیسیلیک یا کاربولیک هستند که در هنگام استفاده برای از بین بردن ترک های پوست، موجب تشکیل واشر بر روی پوست آسیب‌دیده شده و آن را پوشش می‌دهند. در واقع، با این کار یک لایه جدید، پوست آسیب‌دیده را پوشانده و ترک های پوستی دوران بارداری را پنهان می‌کند. این روش درمان در موارد مختلف پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد، که عبارتند از:

  • تغییر رنگ پوست در برخی نواحی بدن به صورت غیر‌طبیعی. البته اگر فرد سابقه تغییر رنگ قهوه‌ای پوست داشته باشد و یا از قرص‌های ضدبارداری استفاده کند، ممکن است لکه‌هایی تیره بر روی پوست قسمت‌های مختلف بدن او تشکیل شود.
  • زخم‌های سرد (در بیماران مبتلا به تبخال بیشتر مشاهده می‌شود).

2- لیزر درمانی برای از بین بردن ترک های پوست دوران بارداری :

لیزر درمانی یک روش معمول برای از بین بردن نشانه‌های کشش دوران بارداری در بدن زنان، پس از تولد نوزاد  است. این راه‌کار بر روی اثار قدیمی‌تر و عمیق‌تر هم موثر بوده و علاوه بر از بین بردن علامت‌های جدیدتر بر روی پوست، آن‌ها را نیز به طور کامل از بین می‌برد. این روش شامل از بین بردن، تبخیر و شکستن بافت‌های آسیب‌دیده پوست به منظور افزایش تولید سلول‌های جدید است. دو گزینه لیزر رنگی پالسی و درمان‌های لیزر غیرانتزاعی روش‌های بسیار پرهزینه‌ای بوده و علاوه بر از بین بردن ترک های پوست، پوست را بهبود می‌بخشند و باعث از بین رفتن ترک های پوست بر روی بدن زنان خواهند شد.

3-اسید گلیکولیک برای از بین بردن ترک های پوست بارداری:

آلفا هیدروکسی اسیدی است که دارای خواص لایه‌برداری بسیار قوی می‌باشد، زیرا باعث تولید کلاژن در پوست‌های آسیب‌دیده شده و انعطاف پذیری آن را افزایش می‌دهد. بنابراین، با استفاده از این اسید، ترک های پوست بر روی پوست بدن مادران کمتر قابل مشاهده خواهد بود. امروزه کپسول اسید گلیکولیک در داروخانه‌ها موجود است، اما یادتان باشد که قبل از مصرف آن باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

اگر میخواهید از ترک های پوستی دوران بارداری خود پیشگیری کنید این مطلب 7 راه برای پیشگیری از ترک های پوست در بارداری را بخوانید.

4- کرم ترتینوئین برای از بین بردن ترک های پوست بارداری :

در بیشتر موارد، پزشکان متخصص پوست برای درمان ترک های پوست دوران بارداری کرم ترتینوئین را تجویز می‌کنند، که در علم پزشکی با عنوان Retin-A شناخته می‌شود. اگر در چنین شرایطی، مادر نوزاد خود را با شیر خود تغذیه نکند، می‌تواند این کرم را  به تنهایی و یا همراه با سایر کرم‌ها برای از بین بردن ترک های پوستی بر روی پوست بدن خود استفاده کند. جالب است بدانید که نتایج مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که استفاده از کرم ترتینوئین 0.1 درصد برای پوست‌های آسیب‌دیده، می‌تواند ترک های پوست دوران بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. زنانی که از این نوع کرم استفاده نموده‌اند، -متوجه شده‌اند که طول کشش بر روی پوست بدنشان تا حدود  20 درصد کاهش یافته است. با این حال، شواهد زیادی مبنی بر جذب این کرم در شیر مادر وجود دارد. از این رو، در هنگام تغذیه نوزاد با شیر مادر استفاده آن طبق نظر پزشکان متخصص زنان و زایمان مجاز اعلام نشده است!

5- فعال‌کننده‌های روند بازسازی پوست برای از بین بردن ترک های پوست بارداری:

شما به عنوان زنی که پوست قسمت‌های مختلف بدنش در طی دوران بارداری آسیب دیده است، می‌توانید از کرم‌های باکیفیت برای رفع این مشکل استفاده نموده و نتیجه خوبی را در از بین بردن ترک های پوست دریافت کنید. اکثر این کرم‌ها پوست را تمیز کرده و آن را با رنگدانه ترکیب می‌کند. در نتیجه، به تدریج رنگ قرمز یا قهوه‌ای روی پوست را از بین خواهد برد. اکثر این محصولات حاوی روغن کاکائو و روغن ویتامین E بوده و به همراه برخی از مواد تشکیل‌دهنده آلی هستند. کرم‌هایی ضدکشش که حاوی مواد لازم برای بازسازی پوست هستند، عبارتند از:

1-  رتینول و تاثیر آن بر ترک های پوستی بارداری:

هر کرمی ضدترک های پوستی که حاوی رتینول باشد، به آبرسانی پوست کمک نموده و روند بازسازی بافت پوست بدن مادران، پس از زایمان را بهبود می‌بخشد.

2- کلاژن و الاستین و تاثیر آن بر ترک های پوستی بارداری:

این دو ماده پروتئین‌هایی هستند که حالت الاستیک و روند بازسازی پوست را بهبود بخشده و ترک های پوست دوران بارداری را به راحتی از بین می‌برند.

3- روغن جوزوبا و روغن شیا روغن ضد ترک پوست بارداری:

این دو روغن موجود در کرم‌های ضدکشش، عمل سلولیت‌سازی پوست را افزایش داده و روند گردش خون را در پوست بدن مادران، در دوران بارداری و پس از زایمان به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشند.

4- ویتامین ها و اسیدهای آمینه موثر برای ترک های پوستی بارداری:

انواع ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه از پیش‌ نیازهای بدن برای احیای سریع پوست‌های آسیب‌دیده، در دوران پس از زایمان هستند.

5- اسانس‌ها موثر بر ترک های پوست بارداری:

این مواد روند کلی متابولیک پوست را افزایش داده و میزان انعطاف‌پذیری آن را به شدت افزایش می‌دهند. البته تهیه انواع اسانس‌ها مقرون به صرفه بوده و استفاده آن‌ها برای بیمار بسیار آسان است. همچنین، این محصولات می‌توانند تغییرات زیادی را در پوست آسیب‌دیده مادران پس از دوران بارداری ایجاد کنند، اما  قابل‌استفاده در مرحله شیردهی مادران نیستند!

6- عمل جراحی برای از بین بردن ترک های پوست بارداری:

طبق نظر پزشکان متخصص پوست، هیچ نوع عمل جراحی برای از بین بردن ترک های پوست دوران بارداری بر روی پوست بدن زنان توصیه نمی‌شود، زیرا روش جراحی (dermabrasion) شامل برداشتن لایه‌های پوستی بوده و  ترک های پوست را به گونه‌ای دیگر بازسازی می‌کند. بدین ترتیب، باعث بروز زخم‌هایی بر روی پوست آسیب‌دیده فرد شده و در بیشتر موارد، ترک های پوست را بدتر از قبل خواهد نمود. علاوه بر این موارد، انجام عمل جراحی خطرات جبران‌ناپذیر زیادی برای بیمار خواهد داشت.

بعد از پایان دوران بارداری خود با ترک های پوستی بر روی پوست بدنتان مواجه شدید، حتما راهکارهای ارائه شده در مقاله بالا را به کار ببندید تا با گذشت زمان و مراقبت مناسب، به از بین رفتن این علائم کمک کنید. با انجام این کارها می‌توانید دوران حاملگی خود را به عنوان یک خاطره شیرین، از گذشته خود داشته باشید و به با یاد آوردن آن بعد از تولد فرزندتان، لذت ببرید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

ممنونم از مطالب مفیدتون وایجاد دلگرمی

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/