عفونت های نوروویروس در بارداری چیست؟

2a37466767513f79c49c8213c1bd0f0e__1534169512_15003

شکی نیست که دوران حاملگی یک دوره شگفت‌انگیز برای همه زنان است. اما این دوران عجیب، با خطرات بهداشتی بسیاری همراه است که یکی از آن‌ها بیماری نوروویروس می‌باشد. همانطور که می‌دانید حالت تهوع، سردرد و التهاب معده در دوران بارداری زنان بسیار رایج بوده و گاهی اوقات، پزشکان متخصص زنان و زایمان این بیماری‌ها را به عنوان بخشی جدانشدنی از دوران سخت بارداری در نظر می‌گیرند. با این حال، بدترین حالت ممکن در دوران حاملگی زنان ابتلا به نوروویروس می‌باشد.

در ادامه این مقاله، درباره نوروویروس و دوران بارداری صحبت شده است، مشکل ترسناکی که می‌تواند بر سلامت مادر باردار و کودک او تاثیر بگذارد. به همین دلیل، در این مقاله  آنچه که می‌تواند در جلوگیری از مبتلا شدن مادران باردار به این بیماری موثر باشد، به طور کامل بیان شده است.

برای اطلاع از ویروس پاپیلوم و تاثیر آن این مطلب آیا ویروس پاپیلوم مانع بارداری می شود؟ را از دست ندهید.

عفونت‌های نوروویروس چیست؟

نوروویروس منجر به گاستروانتریت زنان در دوران بارداری می‌شود که در علم پزشکی ساده، با عنوان "آنفولانزای معده" شناخته می‌شود. مطمئنا این بیماری برای دوران بارداری زنان بسیار ناخوشایندی است. خوشبختانه، این بیماری برای جنین و مادر باردار او خیلی خطرناک نیست. معمولا حدود 1 نفر از هر 5 زن باردار هر ساله به گاستروآنتریت مبتلا می‌شوند. در واقع، نوروویروس‌ها ویروس‌های RNA هستند که نمی‌توانند به طور مستقیم بر روی سلامت جنین داخل رحم مادر بیمار تاثیر بگذارد. در بیشتر موارد، عفونت ناشی از نوروویروس با "مسمومیت غذایی" اشتباه گرفته می‌شود. با این حال، با درمان به موقع، نانو ویروس این بیماری درمان شده و عوارض ناشی از آن به طور کامل از بین می‌رود.

علائم مبتلا شدن مادران باردار به عفونت‌های نوروویروس:

به خاطر داشته باشید که زنان باردار مبتلا به نوروویروس، علائم خاصی را در دوران حاملگی از خود بروز می‌دهند. مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • احساس سردرد در مادر باردار
  • بروز حالت استفراغ در بارداری
  • تب کردن مادر باردار با درجه کم
  • مبتلا شدن مادر باردار به مشکل اسهال
  • گرفتگی عضلات شکمی مادر باردار
  • سرد شدن بدن مادر باردار
  • تاری دید مادر باردار
  • احساس ضعف در کل بدن مادر باردار
  • مبتلا شدن مادر باردار به دردهای عضلانی

همچنین، لازم است بدانید که معمولا دوره این بیماری در فرد مبتلا، حدود 2 الی 3 روز بوده و بسیار رنج‌آور است.

چگونه زنان باردار به ویروس نوروویروس آلوده می‌شوند؟

بیماری نوروویروس در حالت کلی مسری بوده و اگر مادر بارداری وسایل شخص آلوده به این بیماری را لمس کند، به احتمال زیاد به این ویروس آلوده شده و بیمار می‌شود. همچنین به اشتراک گذاشتن مواد غذایی یا نوشیدن مایعات در لیوان فرد آلوده به ویروس نوروویروس می‌تواند به راحتی سبب انتقال این ویروس به بدن شخص سالم شود.

عفونت نوورویروس چگونه می‌تواند بر روی سلامت مادر باردار و جنین او تاثیر بگذارد؟

ابتلا به ویروس نوروویروس عدم تعادل الکترولیتی را در بدن زنان باردار به دنبال داشته و این افراد را در معرض خطرات گوناگون  قرار می‌دهد. مبتلا شدن زنان حامله به ویروس نوورویروس می‌تواند عفونت مجاری ادراری را در بدن این افراد ایجاد کند. این علائم در عرض 24-48 ساعت پس از آلوده شدن فرد به ویروس نمایان می‌شود. معمولا افراد سالم، این ویروس را در مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز نگهداری روزانه و رستوران‌ها دریافت نموده و تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند.  علاوه بر این موارد، استخرهای شنا، دریاچه‌ها، غذاهای غیرقابل استفاده و ماشین‌های یخ‌ساز منابع اصلی این نوع عفونت هستند. همچنین، لازم است بدانید زنان بارداری که از سیستم ایمنی ضعیف‌تری برخوردارند، بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌گیرند.

اگر شما به عنوان یک زن حامله وجود هر یک از علائم ذکرشده را در بدن خود مشاهده کردید، باید فورا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و تحت درمان قرار بگیرید. فراموش نکنید که اگر این ویروس با ورود به بدن زنان حامله، دمای بدن این افراد را بالا برده و مشکل اسهال را به وجود می‌آورد. به همین دلیل، زنان مبتلا به این بیماری باید با نوشیدن مایعات فراوان بدن خود را هیدراته نگه داشته، به طور مداوم دمای بدن خود را اندازه‌گیری کرده و هر گونه عوارض جدی را در بدن خود شناسایی کنند. اما عاقلانه‌ترین کار مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان است. به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که اگر این حاملگی، اولین بارداری شما نیست و یک کودک بیمار در منزل دارید که به نوروویروس آلوده شده است، حفظ  نکات بهداشتی الزامی است، زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا احتمال انتقال ویروس به بدن خود را از بین ببرید.

چه زمانی زنان باردار مبتلا به ویروس نوروویروس باید به دکتر مراجعه کنند؟

اگر به عنوان یک زن بیمار اسهال شدید دارید، که در عرض سه روز از شدت آن کاسته نشده است، حتما باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرید. همچنین اگر به غیر از مشکل بالا، خون را در  مدفوع و استفراغ خود مشاهده نموده‌اید و با کم آبی بدن و درد شکمی مواجه هستید، حتما در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید. لطفا توجه داشته باشید که نوروویروس بسیار مسری بوده و از مدفوع افراد آلوده به بدن فرد سالم انتقال می‌یابند. راه‌های دیگر انتقال این بیماری عبارتند از:

  • خوردن غذاهای آلوده
  • نوشیدن آب آلوده
  • دست زدن به وسایل فرد بیمار و یا دست دادن با او

همچنین اگر شما با فرد آلوده به ویروس نوروویروس در یک اتاق  زندگی می‌کنید، بدانید که شانس شما در ابتلا به این بیماری بسیار بالا است. ویروس بیماری نوروویروس بسیار قوی بوده و به راحتی از بین نمی‌رود. به همین دلیل، به راحتی می‌تواند بر روی سطوح خانه، حتی با دمای بالا هم مقاومت کند. پس، به عنوان یک زن حامله بسیار مراقب باشید، زیرا تنها راه‌حل جلوگیری از آلوده شدن به ویروس نوروویروس در دوران حاملگی، رعایت نکات بهداشتی است.

علائم هشدار‌دهنده ویروس نوروویروس در بدن زنان باردار عبارتند از:

  • خشکی دهان و گلوی بیمار
  • احساس خستگی شدید مادر باردار
  • مشاهده علائم بیماری سرماخوردگی در بدن زنان مبتلا به ویروس نوروویروس
  • کاهش میزان دفعات  ادرار زنان حامله  

برای اطلاع از عفونت های دوران بارداری این مطلب 7 نوع عفونت دوران بارداری که زنان باید از آن آگاه باشند را از دست ندهید.

پیشگیری از مبتلا شدن زنان باردار به ویروس نوروویروس:

زنان حامله برای اطمینان از تمیز بودن دست‌های خود، باید به طور مکرر آن‌ها را با صابون ضدعفونی‌کننده و  آب تصفیه بشویند. فراموش نکنید که ماساژ دادن دست‌ها با کف صابون باید حداقل به مدت 20 ثانیه ادامه یابد تا تمام میکروب‌ها از بین برود، البته شستن دسته‌ا مخصوصا بعد از دستشویی رفتن یا قبل از مصرف غذا برای همه زنان حامله الزامی است. سطوح آلوده به ویروس نوروویروس در محل زندگی زنان حامله باید با انواع ضدعفونی‌کننده‌ها تمیز شده و محل اسهال و استفراغ فرد بیمار نیز باید با استفاده از انواع پاک‌کننده‌ها به خوبی تمیز شود. اگر زنان باردار مبتلا به ویروس نوروویروس با علائمی مانند استفراغ یا اسهال و حالت خفگی مواجه هستند، باید برای اطمینان بیشتر از افراد خانواده برای طبخ غذا کمک بگیرند.

به عنوان یک زن حامله قبل از پخت و پز و خوردن انواع سبزیجات و میوه‌ها، آن‌ها را کاملا شستشو دهید. شستن لباس‌ها و پارچه کتان بلافاصله بعد از آلوده شدن توسط مدفوع یا استفراغ بیمار الزامی است. این کار باید با دقت کامل انجام گیرد تا ویروس‌های موجود از بین رفته و از گسترش آن‌ها به بدن افراد سالم جلوگیری شود. نکته مهم دیگری که در مورد این بیماری وجود دارد، این است که اطرافیان بیمار باید نزد او مانده و تا زمان درمان کامل، بیمار را پشتیبانی کند!

بنابراین، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس نوروویروس زنان حامله باید فاصله خود را با افرادی که نشانه‌های اسهال و استفراغ دارند، حفظ کرده و با آن‌ها تماس نگیرند. زنان حامله باید سعی کنند تا محیط اطراف زندگی خود را همیشه تمیز  نمایند. علاوه بر این موارد، شستن و ضدعفونی کردن دست‌های زنان حامله با صابون و یا مایع ضدعفونی‌کننده در هنگام مصرف مواد غذایی الزامی است. همچنین برای پیشگیری از بیمار شدن، زنان حامله باید سعی کنند تا از مصرف غذاهای خام و یا آب نجوشیده اجتناب نمایند. اگر شما به عنوان یک زن حامله علائم ابتلا به ویروس نوروویروس را در بدن خود شناسایی کردید، عاقلانه‌ترین کار هیدراته نگه داشتن بدن با مصرف مایعات زیاد می‌باشد.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که زنان حامله در صورت ابتلا به این بیماری نباید هیچ دارویی را خودسرانه مصرف کنند، زیرا برخی از داروها مانند داروی ضد اسهال می‌تواند برای سلامت جنین مضر بوده و او را دچار مشکل کند. در چنین شرایطی بهترین کار داشتن استراحت کافی و مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان می‌باشد. البته هر زمان که احساس کردید وضعیت بدن شما بدتر از قبل شده است، حتما از یک همراه برای رسیدن به بیمارستان کمک بگیرید. فراموش نکنید که مبتلا شدن زنان حامله به ویروس نوروویروس یک بیماری جدی نبوده و با رعایت نکات بهداشتی و پاکیزگی بدن و محل زندگی قابل پیشگیری است!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/