تست استرس انقباضی در بارداری چیست؟

9d62186251378a793ab92a31825a96d6428a0bd0__1534140800_64332

آیا شما هم به عنوان یک زن باردار باید آزمایشاتی را انجام دهید؟ آیا شما هم به عنوان یک زن باردار نگران هستید که هرگز در انجام تست‌های این دوران موفق نشوید؟ آیا شما هم به عنوان یک زن باردار نگران هستید که انجام تست‌های دوران بارداری عوارض جانبی مختلفی را در سلامت جنین داخل رحمتان ایجاد کند؟ آیا شما هم به عنوان یک زن باردار می‌خواهید درباره آزمایش‌هایی که در آینده نزدیک لازم می‌شود، بیشتر بدانید؟ آیا دکتر متخصص زنان و زایمان از شما خواسته است که آزمایشی با عنوان آزمایش تنش انقباضی انجام دهید و شما هیچ نظری در این مورد ندارید؟ اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد تست استرس انقباضی در دوران بارداری زنان هستید، مقاله زیر را با دقت بخوانید. همه چیز در این باره به طور کامل شرح داده شده است.

خواندن این NST دقیقتر است یا تست CST را به شما مادران عزیزتوصیه میکنم

آزمایش استرس انقباضی در بارداری چیست؟

انجام تست تنش انقباضی، آزمون استرس یا آزمایش چالش اکسی‌توسن معمولا در دوران بارداری زنان انجام می‌شود. در این نوع آزمایش، دکتر از زن حامله می‌خواهد تا برای اندازه‌گیری ضربان قلب جنین خود از انقباضباضات رحمی استفاده کند. در واقع، این تست کمک می‌کند تا دکتر معالج و یا هر تیم پزشکی مشکلات جنین درون رحم مادر باردار و سلامت خود مادر را جهت انجام روند زایمان بررسی نماید. در اغلب موارد، دکتر متخصص زنان و زایمان انجام این تست را حداقل در هفته 34 بارداری و یا بعد از آن به بیمار خود توصیه می‌کند، زیرا با این کار نظارت دقیقی بر ضربان قلب جنین داخل رحم خواهد داشت.

همانطور که می‌دانید هنگام رخ دادن انقباضباضات رحمی در زنان حامله، به منظور انجام زایمان طبیعی، بدن او با کاهش خون و اکسیژن مواجه شده و در نتیجه جنین برای دریافت خون و اکسیژن کافی دچار مشکل می‌شود. البته زیاد نگران نباشید، زیرا این اتفاق در اغلب موارد، در روند سلامت جنین هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط گاهی اوقات، می‌تواند موجب کاهش ضربان قلب برخی از جنینان شود. در چنین مواردی، دکتر برای اندازه‌گیری تغییرات میزان ضربان قلب جنین از دستگاه مانیتور استفاده نموده و از محیط خارج از رحم، سلامت قلب جنین را کنترل می‌کند.

چرا باید تست استرس انقباضی در بارداری انجام شود؟

به خاطر داشته باشید که در برخی موارد، ممکن است دکتر معالج از زن حامله بخواهد تا در طول دوران بارداری خود بیش از یک بار آزمایش  استرس انقباضی را انجام دهد. البته، پزشکان آزمایشات تنش زاویه‌ای مختلفی را برای بررسی شرایط بدن زنان حامله توصیه می‌کنند، که برخی از آنها عبارتند از:

  • در گام اول این نوع آزمایش، مشاهده رشد کامل و مناسب جنین در طول دوران مختلف بارداری انجام می‌شود تا در صورت نابالغ بودن جنین، برای حفظ سلامتی او اقدامات لازم انجام شود، زیرا  هنگامی که مادر انقباضات رحمی را در طول انجام زایمان طبیعی تجربه می‌کند، میزان اکسیژن خون او کاهش خواهد یافت.
  • در مرحله بعد آزمایش استرس انفباضی، سلامت جفت جنین بررسی می‌شود تا مشخص شود که آیا او قادر به حمایت از جنین درون رحم خواهد بود یا خیر. البته در برخی موارد، اگر مادر حامله قبلا آزمایش را بدون داشتن استرس بیوفیزیکی انجام داده باشد، ممکن است پزشک دوباره از او بخواهد که تست استرس انقباضی را برای بار دوم تکرار کند. فراموش نکنید که در آزمایش بیوفیزیک، پزشک یا تکنسین از سونوگرافی استفاده می‌کند، زیرا این روش می‌تواند ویژگی‌های مختلف فیزیکی جنین را اندازه‌گیری نماید. در واقع، از آن‌جایی که نتایج به دست آمده از دو آزمایش دیگر برای پزشک متخصص زنان و زایمان به اندازه کافی قانع‌کننده نیست، انجام دوباره تست انقباض استرس به او کمک خواهد کرد تا تصویر واضح‌تری را در این مورد دریافت کند.

زنان باردار چگونه باید برای انجام آزمایش استرس انقباضی آماده  شوند؟

به عنوان یک زن حامله در نظر داشته باشید که وثتی دکتر معالج شما انجام آزمایش استرس انقباضی را توصیه می‌کند، باید از روش‌های مختلف برای آماده‌سازی بدن خود استفاده کنید، که این روش‌ها عبارتند از:

  • قبل از انجام هر کاری، وضعیت سلامت مادر حامله باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان یا تیم پزشکی بررسی شده و به بیمار یادآوری شود که چند ساعت قبل از انجام آزمایش، نباید غذایی خورده شود. همچنین در برخی موارد  ممکن است از بیمار خواسته شود تا مثانه خود را خالی کند تا پزشک بتوانید آزمایش را آغاز نماید.
  • قبل از انجام آزمایش، تیم پزشکی از بیمار تقاضا می‌کنند تا فرم رضایت‌نامه را پر کرده و آن را امضا کند؛ تا اگر او در حین انجام آزمایش با خطراتی در رابطه با تست مواجه شود، مشکلی پیش نیاید.  بنابراین، اگر به عنوان یک خانم باردار در مورد انجام این تست نگران هستید و نمی‌دانید ممکن است چه مشکلاتی برای سلامت شما و فرزند داخل رحمتان پیش آید، قبل از انجام آزمایش حتما با یک پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

اگر میخواهید در مورد تست قلب جنین اطلاع پیدا کنید این مقاله همه چیز در مورد تست قلب جنین یا تست بدون استرس (NST) را از دست ندهید

آزمایش استرس انقباضی در بارداری چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش تنش انقباضی زنان باردار  معمولا در مطب دکتر و یا در بیمارستان انجام می‌گیرد. همچنین، لازم است بدانید که این تست می‌تواند توسط پزشک متخصص زنان و زایمان و یا یک تکنسین آزمایشگاهی یا حتی یک پرستار انجام شود، مگر اینکه مشکل خاصی وجود داشته و انجام نکات پزشکی مورد نیاز باشد. برای انجام این نوع آزمایش اصلا لازم نیست که بیمار شبانه‌روز در بیمارستان و یا مطب دکتر معالج اقامت داشته باشد، زیرا زمان انجام آن بستگی به چگونگی همکاری بیمار با پزشک و واکنشی دارد که جنین درون رحم از خود نشان می‌دهند، دارد! در موارد عادی، زمان انجام تست انقباض استرس در زنان حامله حدود دو ساعت طول می‌کشد. در ادامه این مقاله، آنچه که پزشک در طول انجام آزمایش استرس انقباضی بر روی بیمار انجام می‌دهند، بیان شده است، که این مراحل عبارتند از:

  • ابتدا پزشک باید از بیمار خود بخواهد تا بر روی تخت خواب دراز کشیده و کمی به عقب برگردد. البته پزشک، پرستار یا کارکنان به آرامی به او کمک می‌کنند تا کمی به سمت چپ بدن خود حرکت کند. این کار به بیمار کمک خواهد کرد تا از بروز هر گونه فشار بر روی عروق خونی که به شکم مادر وارد می‌شود، جلوگیری کنند.
  • هنگامی که بیمار احساس راحتی کرد، کارکنان یا پزشک دو کمربند را در اطراف شکم مادر قرار می‌دهند که همراه با سنسورهایی بر روی شکم نصب می‌شوند. این کمربندها به پزشکان کمک می‌کند تا با خواندن علائم ثبت شده بر روی آن‌ها وضعیت جنین و مادر را به راحتی بررسی کند. البته در چنین شرایطی، کمربند دیگری نیز که دارای سنسور است، برای ثبت ضربان قلب جنین بر روی شکم مادر قرار داده می‌شود. این در حالی است که سنسور کمربند دیگری به کاهش انقباضات رحم زن حامله کمک می‌کند. البته فراموش نکنید که پزشک معالج در هنگام استفاده از سنسور  برای اندازه‌گیری میزان ضربان قلب جنین، از ژل مخصوصی نیز استفاده نموده و آن را بر روی پوست شکم مادر می‌مالد.
  • هنگامی که  همه دستگاه‌ها به طور دقیق  تنظیم شد، کارکنان سنسورها را به دستگاه ضبط متصل می‌کنند تا اگر جنین درون رحم  موقعیت خود را تغییر دهد، پزشکان موقعیت او را در مانیتور تشخیص داده و تغییرات میزان ضربان قلب جنین را بررسی نمایند. فراموش نکنید که در چنین شرایطی، دکتر باید میزان ضربان قلب جنین و انقباضات رحمی را حداقل در هر 10 دقیقه ثبت کند. البته در طول این زمان، سایر اطلاعات مهم مانند فشار خون و علائم حیاتی او نیز ثبت می‌شود.

برای اطلاع از تست تنش در بارداری این مطلب انجام تست تنش دربارداری و آنچه باید بدانید  را بخوانید

آیا انجام تست استرس انقباضی زنان ناراحت‌کننده است؟

همانطور که گفته شد تست انقباض استرسی زنان در دوران بارداری کمک می‌کند تا تیم پزشکی وجود فاکتورهای خطر را در جنین او در هنگام بروز انقباضات رحمی شناسایی کنند. اگرچه ممکن است زمان انجام این آزمایش برای مادر حامله کمی ناراحت‌کننده باشد، ولی مطمئن باشید که این ناراحتی به زودی پایان خواهد یافت. در ادامه این مقاله، شرایطی را که ممکن است در طول انجام این آزمایش، ناراحت‌کننده باشد بیان شده است، که عبارتند از:

  • قبلا گفته شد که مادر حامله برای انجام این تست باید در طول آزمایش، سمت چپ بدن خود را بر روی زمین بگذارد. گاهی اوقات، قرار گرفتن در این موقعیت می‌تواند برای بیماران کمی دشوار باشد، مخصوصا در طول هفته‌های آخر از دوران بارداری که با بروز انقباضات رحمی برای تولد جنین، مادر با قرار گرفتن بر روی سمت چپ بدن خود احساس ناراحتی می‌کند.
  • همچنین، گاهی اوقات بستن کمربندهای مخصوص این آزمایش در اطراف شکم زنان حامله می‌تواند کاملا ناراحت‌کننده باشد. اما یادتان باشد که بستن کمربندهای دارای سنسورهایی برای نظارت بر شرایطی جسمی جنین در هنگام بروز انقباضات رحمی لازم است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/