آیا مصرف انسولین در بارداری عوارض جانبی دارد؟

tasogs_gestational_diabetes_pregnancy__1534055058_84908

 آیا شما هم به عنوان یک زن حامله در مورد میزان سطح انسولین خون خود در دوران بارداری نگران هستید؟ آیا در مورد دیابت دوران حاملگی مطالبی شنیده‌اید؟ خوب، اگر شما هم در مورد میزان قند خون خود در دوران بارداری مضطرب هستید، خواندن مقاله زیر یک ایده خوب برای برطرف کردن این نگرانی شما خواهد بود.

با آغاز روند بارداری، دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است پارامترهای مختلف بهداشتی از جمله بررسی سطح قند خون را برای حفظ سلامتی خود شما و فرزند داخل رحمتان بررسی كند. در این حالت، متعادل نبودن سطح انسولین خون در بدن زنان باردار باعث خواهد شد تا دکتر متخصص زنان و زایمان مصرف داروی انسولین را به او تجویز نماید. برخی افراد در مورد امنیت مصرف انسولین به خصوص در دوران بارداری خود مطمئن نیستند. ادامه این مقاله، در مورد مصرف انسولین در دوران بارداری و اثرات آن بر روی جنین داخل رحم مادر بوده و اطلاعات کافی در این مورد را به زنان حامله خواهد داد. در نهایت، فراموش نکنید كه مراجعه به پزشك متخصص زنان و زایمان برای معاینه کلی در تاریخ معین شده، به منظور اطمینان بیشتر شما درباره همه چیزهایی که در مورد آن‌ها نگران هستید، الزامی می‌باشد.

اگر به دنبال روش درمان طبیعی دیابت بارداری خود هستید این مطلب5 روش طبیعی درمان دیابت بارداری را بخوانید.

انسولین چیست؟

انسولین هورمونی است که کمک می‌کند تا بدن انسان گلوکز را از خون جذب کند. گلوکز جذب شده توسط خون در کبد و ماهیچه‌های انسان به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شود و بدن به جای استفاده از چربی موجود در خود، از گلیکوژن ذخیره شده به عنوان یک منبع انرژی استفاده خواهد کرد. هنگامی که مقدار انسولین در خون فردی بسیار کم باشد، سلول‌های بدن او قادر به استفاده از گلوکز ذخیره شده نبوده و در چنین وضعیتی، بدن مادر باردار شروع به استفاده از چربی به عنوان منبع انرژی خواهد کرد. با گذشت زمان، قند نگهداری شده در کبد و ماهیچه‌ها بر روی هم انباشته شده و سطح قند خون بدن مادر باردار به طور پیوسته افزایش می‌یابد.

دیابت دوران بارداری چیست؟

هنگامی که زنی حامله می‌شود، بدن او دچارتغییرات هورمونی اساسی خواهد شد. در برخی از زنان ممکن است این حالت منجر به بروز دیابت بارداری شود.  به خاطر داشته باشید هورمون‌های خاصی که توسط جفت در بدن زنان باردار ترشح می‌شود، می‌تواند به انسولین خون خود آن‌ها مقاومت نشان داده و باعث بروز بیماری دیابت شوند. در واقع، تداخل این هورمون‌ها با انسولین باعث نوسان سطح گلوکز در بدن فرد باردار می‌شود. از آن‌جایی هم كه جفت با پیشرفت دوران حاملگی رشد می‌کند، پس ترشحات آن نیز رفته رفته افزایش می‌یابد. در نتیجه، وقتی هورمون بیشتری در بدن مادر باردار تولید شود، مقاومت بدن او به انسولین نیز در ماه‌های آخر بارداری افزایش خواهد یافت.

آیا همه زنان باردار در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند؟

در ادامه این مقاله برخی از عواملی که ممکن است خطر مبتلا شدن زنان حامله به دیابت بارداری را افزایش دهد، بیان شده است. به یاد داشته باشید كه شما هم باید برای آگاهی از میزان انسولین خون خود به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و با انجام تست‌های مختلف از سلامت بدن خود و فرزند داخل رحمتان مطمئن شوید. عواملی که باعث بروز دیابت در دوران بارداری زنان می‌شوند، عبارتند از:

  • داشتن اضافه وزن قبل از آغاز روند بارداری در بدن زنان
  • اگر فردی در سابقه خانوادگی خود بیماری دیابت را داشته باشد (این حالت می‌تواند شامل پدر و مادر، خواهر و برادر فرد شود).
  • اگر زنی در زمان بارداری بیش از 25 سال سن داشته باشد.
  • اگر نوزادی در حین تولد خود بیش از 9 پوند وزن داشته باشد.
  • اگر زن حامله در بارداری‌های گذشته خود یک نوزاد مرده به دنیا آورده باشد.
  • اگر زن حامله در بارداری‌های قبلی خود به دیابت دوران حاملگی مبتلا شده باشد.

اگر به دنبال پیشگیری از ابتلا به دیابت هستید این مطلب 4 روش جلوگیری از دیابت بارداری را از دست ندهید.

میزان سطح قند خون زن باردار در حالت طبیعی،چقدر است؟

به عنوان یك خانم باردار به یاد داشته باشید كه قند خون شما چه قبل از آغاز روند بارداری و چه در طول زمان حاملگی باید 6.1٪ (یا 43 میلی‌مول/ مول) باشد.

آیا زنان باردار می‌توانند میزان قند خون خود را با دستگاه مخصوص سنجش انسولین خون، در خانه بررسی کنند؟

بله، همه زنان حامله می‌توانند سطح قند خون خود را با دستگاه اندازه‌گیری قند خون خانگی بررسی کرده و میزان آن را در مانیتور دستگاه مشاهده کنند. در واقع، این کار به زنان باردار کمک خواهد کرد تا همیشه سطح قند خون خود را در محدوده طبیعی نگه داشته و یا اگر نیاز به مراجعه پزشکی باشد، از آن غافل نشوند. اما، در مواردی که میزان قند خون مادر بارداری به هم بخورد، دکتر متخصص زنان و زایمان در مورد چگونگی تنظیم آن و زمان نیاز به انجام تست دوباره سطح قند خون، او را راهنمایی خواهد کرد.

در ادامه این مقاله چگونگی تزریق انسولین در دوران بارداری و در خانه بیان شده است. این مراحل عبارتند از:

  • در ابتدا، لازم است به خاطر داشته باشید كه فرد بیمار برای تزریق انسولین به بدن خود در خانه باید یک لانست که دستگاهی شامل سوزن کوچک و تیز است، به همراه داشته باشد. اما، برای اندازه‌گیری قند خون فقط می‌توانید خراش کوچکی با نوک انگشت خود بر روی پوست بدن ایجاد کرده و از خون بیرون آمده برای بررسی میزان انسولین در بدنش استفاده کنید. برای این کار شما نیاز خواهید داشت تا یک قطره از خون را بر روی نوار دستگاه تست قند خون قرار دهید. همچنین، برای اندازه‌گیری دقیق قند خون شما باید از میزان قند در یک قطره از خون انسان، به صورت طبیعی آگاه باشید، تا بتوانید با استفاده از آن میزان قند خون موجود در یک قطره از خون بدن خودتان را بررسی کنید.
  • بعد از انجام این کارها باید توجه داشته باشید که نتایج هر دوره را وارد سیستم کامپیوتر خود کرده و یا در یک دفتر و یا مجله ثبت کنید، چون میزان ثبت شده بر روی مانیتور، به زودی از روی لانست و نوار حذف خواهد شد. در نهایت، زنان حامله باید به یاد داشته باشند که همیشه در هنگام مراجعه به دکتر متخصص زنان و زایمان، میزان سطح قند خون خود را به اطلاع او برساننند، تا مقدار آن برای مراجعات بعدی در پرونده بیمار ثبت شود.

اگر در بارداری زیاد هندوانه میخورید این مطلب زنگ خطر هندوانه در دوران بارداری را  حتما بخوانید

آیا مصرف انسولین در بارداری، عوارض جانبی دارد؟

در بیشتر موارد، پزشکان متخصص زنان و زایمان ممکن است یک دوره مصرف انسولین را برای کنترل سطح قند خون به بیمار باردار خود توصیه کنند. معمولا، مصرف انسولین در دوران بارداری عوارض جانبی جدی را در خود فرد و جنین داخل رحم او ایجاد نخواهد کرد. فراموش نکنید كه اگر مصرف داروی انسولین، عوارض جانبی در بدن فرد به جای بگذارد، هم منفعت آن بسیار بیشتر از عوارض جانبی به جای گذاشته خواهد بود. با این حال، این افراد باید در زمان مشاهده هر گونه عوارض جانبی از مصرف انسولین در بدن خود، بلافاصله به دنبال کمک‌های فوری پزشکی باشند. شایع‌ترین این عوارض عبارتند از:

  • به وجود آمدن مشکلات تنفسی در بدن مادر باردار بعد از مصرف انسولین
  • تورم صورت، لب‌ها، زبان . یا گلوی زن باردار بعد از مصرف انسولین
  • احساس سرگیجه و یا خواب‌آلودگی در زن باردار بعد از دریافت انسولین

در نهایت،به خاطر داشته باشید كه نظارت منظم بر سطح قند خون زنان حامله در طی كل دوران بارداری آن‌ها بسیار مهم است. این افراد باید با تاثیرات مصرف انسولین و تنظیم دوز آن در دوران بارداری خود آشنا باشند. در غیر این صورت، مراجعه به دکتر متخصص زنان و زایمان برای صحبت کردن و آگاهی از تمام اقدامات احتیاطی و آزمایشات لازم برای انجام تست قند خون ضروری خواهد بود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/