علت پوسیدگی دندان ها در بارداری چیست؟

Toothache_During_Pregnancy__1532867715_80748

 آیا شما هم به عنوان یک زن باردار به درد لثه و دندان مبتلا شده‌اید؟ آیا لثه‌های شما هم با آغاز روند بارداری، در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی مي‌شود؟ خواندن ادامه اين مقاله را فراموش نکنید. در ابتدا، لازم است بدانيد كه زنان حامله بیشتر از سایر افراد در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند. در ادامه این مقاله، علل بروز پوسیدگی دندان در زنان باردار و چگونگی تشخیص و درمان ابن مشكل به طور کامل مورد بررسي قرار خواهد گرفت. پس، شما می‌توانید پاسخ تمام سوالات خود را در ادامه اين مقاله به دست آوريد.

اگر شما هم در دوران بارداری  از دندان درد زجر میبرید و دنبال راه حل برای تسکین درد هستید این مقاله  10 درمان خانگی مطمئن برای درد دندان و لثه در دوران  بارداری را از دست ندهید.

پوسیدگی دندان‌های زنان در بارداری چیست؟

پوسیدگی دندان در زنان باردار زمانی رخ می‌دهد که ميزان اسید موجود در دهان آن‌ها افزایش یافته و تاثیر منفی بر مینای دندان و لثه این افراد بگذارد. در واقع، از آنجايي که اسید دهان زنان با آغاز دوران بارداری به شدت افزایش می‌یابد، این افراد بیشتر از سايرين در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار داشته و از درد آن رنج مي‌برند. همچنین، فراموش نکنید هنگامی که زنان باردار در اثر ویار صبحگاهی استفراغ می‌کنند، باز هم ميزان اسید در دهان آنها به شدت افزایش خواهد یافت.

علل پوسیدگی دندان در بارداری:

اجازه دهید در ادامه این مقاله، نگاهی به دلایل پوسیدگی دندان در دوران بارداری بیاندازیم، که اکثر زنان حامله از آن رنج می‌برند. برخی از علل عمده پوسیدگی دندان در طی دوران حاملگی زنان عبارتند از:

1- افزایش ميزان اسید موجود در دهان مادران باردار:

 بالا رفتن سطح اسید موجود در دهان زنان باردار باعث شکستن مینای دندان آن‌ها شده و پوسیدگی دندان را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر اين، بالا رفتن سطح اسید موجود در دهان زنان باردار مي‌تواند لثه‌های این افراد را مستعد ابتلا به التهاب و انواع عفونت‌هاي دوران بارداری بكند. به خاطر داشته باشيد كه حتي ممکن است بسیاری از زنان باردار در زمان مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن شيارهاي بين دندان‌های خود از مشکل خونریزی شدید لثه هم رنج ببرند.

2- به وجود آمدن تغییرات اساسی در رژیم غذایی در بارداری:

به دلیل این که زنان باردار در طی نه ماه دوران بارداری خود تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایی ترش و شیرین دارند، بنابراين مصرف غذاهای ترش و نوشیدنی‌های شیرین شانس پوسیدگی دندان را در بدن اين افراد به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

علائم پوسیدگی دندان‌های زنان در دوران بارداری:

حالا که دانستید چه عواملی باعث پوسیدگی دندان در دوران بارداری زنان می‌شود، نگاهی به علائم این مشکل مي‌اندازيم. علائم بسیاری وجود دارد که به شما تا پوسیدگی دندان‌هاي خود را در طي دوران بارداری خود شناسایی کنید. در ادامه این مقاله، لیستی از علائم اصلی پوسیدگی دندان‌هاي زنان در طی دوران بارداری ارائه شده است. شايع‌ترين اين موارد عبارتند از:

  • ایجاد درد شديد در دندان‌هاي زنان باردار
  • شل شدن دندان‌هاي زنان باردار
  • رشد توده غیرمتعارف در دهان زنان باردار
  • دردناک شدن لثه‌هاي زنان حامله
  • ایجاد زخم‌های مختلف در دهان زنان باردار
  • قرمز و یا بنفش رنگ شدن لثه‌هاي زنان باردار
  • آسیب دیدن قسمتی از لثه زنان باردار، که با دندان پوسیده در تماس است
  • خونریزی لثه زنان باردار در هنگام مسواک زدن دندان‌ها
  • متساعد شدن بوی بد از دهان زنان باردار

اگر دنبال مسکن بی ضرر برای کاهش دندان درد خود در بارداری هستید این مطلب مسکن های بی ضرر برای دندان درد در دوران بارداری را بخوانید.

روش‌هاي درمان پوسیدگی دندان‌ در بارداری:

 درطي كل دوران بارداری، پوسیدگی دندان‌هاي خود را درمان کرده و از درد و ناراحتی رهایی یابید. در ادامه این مقاله، برخی از تکنیک‌هايي که کمک زیادی به درمان پوسیدگی دندان‌هاي زنان حامله می‌کند، ارائه شده است. ساده‌ترين اين موارد عبارتند از:

1- مسواک زدن دندان‌ ها به طور منظم، در بارداری:

به عنوان يك مادر باردار به یاد داشته باشید كه مسواک زدن دندان‌ها در حدود پنج دقیقه پس از مصرف هر وعده غذايي الزامی است. همچنین، استفاده از نخ دندان در طی روز هم نباید فراموش شود. يادتان باشد كه استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی نه تنها از پوسیدگی دندان‌هاي شما در طي دوران بارداري جلوگیری کرده، بلكه درد لثه‌هايتان را هم کاهش می‌دهد. اگر شما به عنوان زن حامله ویار صبحگاهی دارید و در اغلب مواقع، استفراغ می‌کنید  تمیز کردن و شستن دهان و دندان‌هايتان را بعد از هر بار استفراغ کردن فراموش نکنید، چون اسید معده از طریق استفراغ کردن به دهان شما انتقال می‌یابد.

 2- مسواک زدن آرام دندان‌ها در بارداری:

به خاطر داشته باشيد كه مسواک زدن آرام دندان‌ها در زنان حامله در طی نه ماه دوران بارداری و استفاده از یک مسواک نرم کمک زیادی به جلوگیری از فاسد شدن دندان‌ها خواهد کرد. همچنین، اگر زن بارداري دارای لثه‌های بسیار حساسي باشد، باید از خمیر دندان ملایم که در داروخانه‌ها در دسترس همه افراد قرار دارد، استفاده کند. در نهايت، يادتان باشد كه اگر شما هم پس از هر بار مسواک زدن احساس درد شديدي در لثه‌های خود مي‌كنيد، استفاده از یخ برای به حداقل رساندن اين درد خیلی موثر خواهد بود.

3- به حداقل رساندن ميزان مصرف مواد غذایی شیرین در بارداری:

انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، آب ‌نبات، نوشابه و سایر محصولات غذایی شیرین به پوسیدگی دندان در همه افراد، به ويژه زنان باردار کمک می‌کند. بنابراین، زنان حامله باید مصرف مواد غذایی شیرین و ترش را در طی نه ماه دوران بارداری خود کاهش دهد. همچنین، این افراد باید از مصرف میوه‌های خشک نیز در طي دوران بارداري خود خودداری نمایند، چون این محصولات به شيارهاي موجود در بین دندان‌ها می‌چسبند. مادران باردار باید سعی کنند كه همیشه از میوه‌های تازه برای تغذیه خود در دوران بارداری استفاده کنند. در نهايت، به خاطر داشته باشيد كه انتخاب سالم مواد غذایی در به حداقل رساندن ناراحتی و درد ناشی از پوسیدگی دندان‌ها در دوران بارداري زنان بسیار موثر خواهد بود.

4- مراجعه منظم به دندانپزشک در بارداری :

 مراجعه زنان باردار به دندانپزشک و انجام معاینات دقیق در مراحل اولیه از دوران بارداری، به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان اين افراد ضروری است. علاوه بر اين به خاطر داشته باشيد كه انجام معاینات دندانپزشکی در دوران بارداری برای جلوگیری از خطر ابتلا به برخی بیماری‌های لثه هم بسیار موثر است.

آیا به تاخیر انداختن درمان دندانپزشکی تا تولد نوزاد برای سلامتي زنان حامله ضرري ندارد؟

از آن‌جايي كه پوسیدگی دندان می‌تواند باعث بروز عفونت در بارداری شود و عفونت ایجاد شده هم  ممکن است به بدن چنين داخل رحم او آسیب برساند، پس اگر دندانپزشک پر کردن دندان پوسیده را به مادري توصیه می‌کند، بهتر است فرد بيمار هرچه زودتر دنبال درمان آن باشد و از به تاخیر انداختن روند درمان خود تا بعد از زایمان جدا خودداری کند. اما، یادتان باشد كه در زمان انجام اعمال دندانپزشکی، حامله بودن خود را به اطلاع دکتر برسانید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من در طول بارداری علی رغم اینکه بهداشت دهنم با قبل فرقی نکرده بود تقریبا 7 تا از دندانهام خراب شد. که سه تاش رو خودم متوجه شدم و 4 تای بعدی هم علامتی نداشت که بعد معاینه کفتند 4 تا دیگه ه مبه عصب رسیده. . تا ماه ها بعد از فارغ شدن در حال ترمیم و...

من در طول بارداری علی رغم اینکه بهداشت دهنم با قبل فرقی نکرده بود تقریبا 7 تا از دندانهام خراب شد. که سه تاش رو خودم متوجه شدم و 4 تای بعدی هم علامتی نداشت که بعد معاینه کفتند 4 تا دیگه ه مبه عصب رسیده. . تا ماه ها بعد از فارغ شدن در حال ترمیم و عصب کشی این 7-8 دندان بودم. واقعیت نشنیده بودم کسی در دوران بارداری دندانهاش خیلی خراب شده باشه. من هیچ عارضه ای نداشتم غیر از این مورد. و بابتش خیلی ناراحتم.

ادامه مطلب

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/