تفاوت ماما و پزشک متخصص زنان و زایمان

30_labor_and_delivery_nurse_1__1532176531_36857

آیا به عنوان یک زن باردار قصد دارید که دوران حاملگی خود را ایمن و بدون عوارضی فیزیکی و عاطفی پشت‌سر بگذارید؟ آیا می‌خواهید در مورد بهترین فردی که می‌تواند در طول ماه‌های بارداری از شما مراقبت کرده و در هنگام زایمان همراه شما باشد، بیشتر بدانید؟ آیا در مورد اینکه باید به پزشک متخصص زنان و زایمان و یا ماما مراجعه کنید، دچار سردرگمی شده‌اید؟ در چنین مواردی، معمولا بحث در مورد ماما یا دکتر متخصص زنان و زایمان ذهن را درگیر نموده و آرامش مادر باردار را به هم خواهد زد.

اگر می‌خواهید به هر یک از سوالات فوق را جواب دهید، وقت آن است که ذهن خود را استراحت داده و به مزایا و معایب هر دو گزینه‌ پیشنهادی خوب فکر کنید تا تصمیم‌گیری آگاهانه گرفته و در طول دوران بارداری و انجام زایمان سلامت خود و فرزندتان را تضمین نمایید.

ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان:

به عنوان یک خانم باردار لازم نیست در انتخاب ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان با دیگر افراد رقابت داشته باشید. در واقع، فقط باید در مورد انتخاب هر دو گزینه خوب فکر کرده و جوانب مثبت و منفی کار را با آگاهی بیشتر بسنجید. پس، هنگامی که شما به عنوان یک زن حامله از بارداری خود مطمئن شدید، با همسرتان صحبت نموده و سپس انتخاب ماما و یا پزشک متخصص زنان و زایمان را انجام دهید، زیرا این امر در انتخاب بهتر شما کمک زیادی خواهد کرد. در ادامه این مقاله، موقعیت‌هایی که باید پیش از انتخاب ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان برای همراهی دوران بارداری و زایمان زنان در نظر گرفته شود، بیان شده  است تا شما بتوانید در این مورد تصمیم‌گیری آگاهانه داشته باشید. این موقعیت‌ها عبارتند از:

برای انتخاب بهتر پزشک خود به 7 نکته مهم برای راهنمایی زنان حامله جهت انتخاب پزشک متخصص زنان و زایمان مناسب مراجعه کنید.

1- آیا مادر باردار از مشکل پزشکی جدی رنج می‌برد؟

همانطور که می‌دانید زنی که قصد دارد باردار شود، ابتدا باید آزمایشات مختلفی انجام دهد تا مشخص شود که در معرض هیچ مشکل  جدی پزشکی قرار ندارد. برخی از شرایطی که باید برای حامله شدن زنان در نظر گرفته شود، مبتلا بودن فرد به بیماری دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و صرع می‌باشد. اگر شما هم به عنوان یک زن جوان در حال تلاش برای باردار شدن، با هر کدام از مشکلات ذکرشده در بالا مواجه هستید و یا برخی از آن‌ها را در گذشته، مخصوصا در دوران بارداری‌های قبلی خود تجربه نموده‌اید، حتما باید در این دوره تحت نظارت دقیق پزشک متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید تا بتوانید در صورت نیاز از کمک‌های او استفاده کنید.

البته، لازم است بدانید که در صورت عدم دسترسی به پزشک متخصص زنان و زایمان می‌توانید تا هنگامی که وضعیت سلامتی خود و فرزندتان به خطر نیافتاده است، برای معاینه ماهانه به ماما مراجعه کنید! اما چنین افرادی باید وضعیت دوران بارداری قبلی خود را به طور کامل به اطلاع مامای خود برسانند، زیرا ممکن است در چنین مواردی، بیمار نیاز به مراقبت ویژه از سوی یک پزشک متخصص زنان و زایمان داشته باشد . در نهایت، فراموش نکنید که در حالت کلی، برای انجام مراقبت‌های بهداشتی سالم و ایمن، پزشک متخصص زنان و زایمان بهتر از ماما است. با این حال، در بعضی موارد شرایط سلامت مادران به آن‌ها اجازه می‌دهد که در دوران بارداری خود تحت مراقبت ماما باشند، هرچند این افراد در فواصل منظم برای مراقبت‌های ویژه نیاز به معاینه پزشک متخصص زنان و زایمان خواهند داشت.

2- آیا پزشک معالج شما دارای تخصص کامل پزشکی است؟

در برخی موارد ممکن است قبل از اینکه زن حامله از شرایط خاص پزشکی موجود در بدن خود مطلع گردد، به منظور معاینه ماهانه از ماما کمک بگیرد که کار بسیار مفید و کاربردی است، اما این افراد باید پزشک متخصص زنان و زایمانی را انتخاب نمایند که در همه موارد به آن دسترسی داشته باشند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به راحتی با او ملاقات نموده و روند درمان را بلافاصله آغاز کنند. اگر به عنوان یک زن حامله قبلا به پزشک متخصص زنان و زایمانی مراجعه می‌کردید که ارتباط راحت با او داشتید، حتما در طول دوران حاملگی هم به او مراجعه کنید!

اما اگر بر اساس اشتباه پزشک متخصص زنان و زایمان معالج خود دچار سوء تفاهم شدید و در حال حاضر به او اعتماد ندارید، بهتر است در دوران بارداری به فردی مراجعه کنید که به او اعتماد کامل دارید. بنابراین، اگر زن حامله از پزشک متخصص زنان و زایمان فعلی خود ناراحت باشد و یا از کار او در مورد چگونگی انجام زایمان و مراقبت دوران بارداری مطمئن نباشد، می‌تواند گزینه دیگری را برای خود انتخاب نموده و از کمک تیمی افراد برای سلامت خود و فرزند داخل رحمش کمک بگیرد.

3- رویکرد معمول یا مراقبت شخصی؟

همانطور که می‌دانید مراجعه یک بیمارستان برای مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان یک رویکرد معمول برای هر زنی محسوب می‌شود تا او بتواند شرایط بدنی خود را با آگاهی بیشتر تعیین نماید. اما مراجعه به ماما کاری است که فقط مختص دوران بارداری می‌باشد، زیرا او نمی‌تواند در صورت بروز مشکلات خاص پزشکی مداخله نموده و برای درمان و یا جراحی بیمار خود اقدام نماید. به همین دلیل، یادتان باشد که اگر در دوران بارداری خود از یک ماما کمک می‌گیرید، بدانید که او نمی‌تواند در صورت نیاز ، مداخلات پزشکی انجام دهد. ماماها عمدتا با مانیتور کردن، وضعیت جنین را در طی اپیدورال بررسی کرده و تنها به تولد واژینالیی بدون مشکل مادر حامله کمک می‌کنند. اگر مشکلی در روند زایمان پیش آید و یا مادر نیاز به انجام عمل سزارین پیدا کند، کمک گرفتن از پزشک متخصص زنان و زایمان امری ضروری خواهد بود. البته فراموش نکنید که تعداد کمتری از مادران نیاز به عمل سزارین، به منظور تولد نوزاد خود پیدا می‌کنند.

علاوه بر این موارد، به خاطر داشته باشید که اگر شما از دوران بارداری سالم لذت می‌برید، انتخاب ماما به عنوان همراه گزینه مناسبی خواهد بود، زیرا در هر شرایطی به آسانی قابل دسترسی بوده و می‌تواند تا زمان تولد نوزاد در کنار مادر بوده و به او کمک کند. اما اگر می‌خواهید به عنوان یک زن باردار نوزاد خود را پیش از موعد مقرر به دنیا بیاورید، باید به طور منظم برای معاینه به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و آماده باشید. البته انجام این کار لزومی ندارد، اما اگر مداخله پزشکی مداوم در طول حاملگی نباشد، ممکن است مادر برای انجام عمل سزارین دچار مشکلات زیادی شود!

تفاوت بین ماما و پزشک متخصص زنان و زایمان:

به عنوان یک زن حامله باید بدانید که نکته مهم قبل از انتخاب ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان، آگاهی از تفاوت اصلی بین ماما و پزشک متخصص زنان و زایمان می‌باشد. در حالی که هر دو ممکن است در زمینه کاری خاصی تخصص داشته باشند، زمینه و معیار آن‌ها با هم دیگر کاملا متفاوت است. پس، بیمار ابتدا باید زمینه کاری هرکدام را درک نموده و قبل از انتخاب یکی از آن‌ها اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهد. پزشک متخصص زنان و زایمان در دانشکده پزشکی تحصیل نموده و پست خود را کامل کرده است، اما ماما فقط درس مامایی را خوانده و اطلاعاتی در مورد جراحی و درمان بیماری‌های خاص زنان ندارد. علاوه بر این مورد، بعضی از پزشکان متخصص زنان و زایمان آموزش ویژه‌ای در زمینه‌هایی مانند پزشکی مادر و جنین، ناباروری و سرطان اندام‌های تولیدمثل زنان دیده و در این مورد تجارب خاصی کسب کرده اند.

جالب است بدانید که پرستاران هم می‌توانند در یک برنامه کارشناسی‌ارشد ثبت نام کرده و برای دستیابی به علوم مامایی دانش  خود را تکمیل کنند. البته در چنین مواردی، آن‌ها باید برنامه آموزشی بالینی را نیز بگذرانند، چون همه ماماها باید گواهینامه یا مجوز کار در استان‌هایی را که قصد طبابت در آن‌ها را دارند، به دست بیاورند.

نکته نهایی در مورد ماما و پزشک متخصص زنان و زایمان:

در نهایت، به عنوان یک زن حامله یادتان باشد که برخی موارد نیز باید در انتخاب ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان، به منظور همراهی مادر باردار و انجام معاینات ماهانه او موردتوجه قرار گیرد، که عبارتند از:

  • اگر مادر بارداری قصد دارد که فرزند خود را با روش سزارین به دنیا بیاورد، باید تصمیم‌ خود را بررسی نموده و با توجه به شرایط بدن خود، در دوران بارداری نیز تحت مراقبت پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما قرار گیرد، اما اگر نیازی به انجام عمل سزارین  داشته باشد شرایط فرق خواهد کرد!
  • همچنین، زن باردار باید پزشکی را انتخاب کند که تا زمان تولد نوزاد همراه او بوده و در صورت نیاز به کمک‌های پزشکی، به بیمار کمک نماید. اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان در یک زمان به چند بیمار وقت معاینه داده و دچار سردرگمی می‌شوند که ممکن است در هنگام مراجعه بیمار نتوانند به او رسیدگی نموده و یا در صورت نیاز او را درمان کنند. از این رو، زنان باید در دوران بارداری زمان مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان را با او هماهنگ نموده و تاکید کنند که در صورت نیاز باید تا زمان تولد در کنارشان باشد.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

چرا انقدر ارزش مامایی رو پایین میارید؟؟؟؟؟ حتی پرستاری رو بالاتر از مامایی میدونید!!! کدوم پرستاری تاحالا دیدید که با کارشناسی ارشد مامایی تو لیبر بیمارستان کار کنه؟؟؟ چرا دست از سر ماماها برنمیدارید مگه ماماها با شماها چیکار دارن،،متخصص زنان که...

چرا انقدر ارزش مامایی رو پایین میارید؟؟؟؟؟ حتی پرستاری رو بالاتر از مامایی میدونید!!! کدوم پرستاری تاحالا دیدید که با کارشناسی ارشد مامایی تو لیبر بیمارستان کار کنه؟؟؟ چرا دست از سر ماماها برنمیدارید مگه ماماها با شماها چیکار دارن،،متخصص زنان که مریضاشو آدم حساب نمیکنه انقدر که بهشون قدرت دادن پرستارام همه فیس و افاده،مامایی رو که نابود کردن شماها دیگه چرا با این مقاله های چرت اوضاع رو بدتر میکنید،متاسفم بدای این سایت مزخرف

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

دقیقا کلا مفهوم متن این بود که ماما هیچی نمیدونه و شما سعی کنید حتماااا تحت هر شرایطی ی متخصص زنان داشته باشید و اگه خیلی تحت فشار بودید حالا جهنم و ضرر ی سری به ماما بزنید ولی خب بدونید خیلی چیزی نمیدونه لعنت به این نظام فکری ظالم پرور که فکرش...

دقیقا کلا مفهوم متن این بود که ماما هیچی نمیدونه و شما سعی کنید حتماااا تحت هر شرایطی ی متخصص زنان داشته باشید و اگه خیلی تحت فشار بودید حالا جهنم و ضرر ی سری به ماما بزنید ولی خب بدونید خیلی چیزی نمیدونه لعنت به این نظام فکری ظالم پرور که فکرش فقط و فقط شده پول و با جون و سلامتی و وقت مردم بازی میکنه

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام لاله جان
ممنون از اینکه نظرت رو گفتی
ممنون میشم اگه دقیقا بگی کجای مقاله این بحثی که شما مطرح کردید رو بیان میکنه تا اگر اشتباهی هست رفع کنیم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/