علت تغییر رنگ مدفوع در بارداری چیست؟

constipation_stomach_pains_toilet_bloated__1531656407_30971

تیره شدن رنگ مدفوع زنان در دوران بارداری می‌تواند هر مادر حامله ‌ای را به شدت عصبی کند؛ مخصوصا  اگر فرد حساس باشد، شدت نگرانی او به بیشتر خواهد بود! اما به عنوان یک زن حامله هرگز اجازه ندهید که تیره‌تر شدن رنگ مدفوع، لذت این دوران را از شما بگیرد. برای این که بیشتر در این مورد بدانید و هر چیزی را که سبب نگرانی شما می‌شود، به راحتی حل و فصل کنید، خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.

اطلاعات مهم در مورد مدفوع زنان در  بارداری:

در مرحله نخست، تغییرات ایجاد شده در رنگ مدفوع زنان باردار می‌تواند به دلیل مصرف داروهای خاص، مکمل‌ها و یا خونریزی روده مادران حامله رخ دهد. البته، مصرف غذاهایی که رنگ آن‌ها سیاه، آبی یا سبز تیره هستند، نیز باعث تیره‌تر شدن مدفوع زنان در دوران بارداری می‌شود. با همه این توصیفات، برای تشخیص بیماری موجود در بدن یک زن حامله که سبب تغییر رنگ مدفوع و شده است، پزشک متخصص زنان و زایمان باید از سابقۀ پزشکی بیمار، تغییرات غذایی و لیست کامل داروهایی که او در دوران بارداری مصرف می‌کند، آگاه شود. در مرحله بعد و پس از انجام معاینه فیزیکی بیمار، آزمایشگاه، مدفوع او را برای بررسی نموده و خون، چربی یا عفونت را در درون آن تشخیص می‌دهد.

علاوه بر این موارد، لازم است بدانید که در طول دوران بارداری، تغییر رنگ مدفوع زنان می‌تواند به دلیل مصرف مکمل‌های آهن و یا ویتامین‌ ها تیره رنگ باشد. همان‌طور که با پیشرفت دوران بارداری اندازه رحم مادر افزایش می‌یابد، فشار وارده به لگن او نیز افزایش یافته و ممکن است باعث بروز مشکل یبوست و هموروئید در زنان حامله شود. این حالت در اغلب موارد منجر به خونریزی داخلی در بدن زنان باردار شده و رنگ مدفوع این افراد را تغییر می‌دهد. در چنین مواردی، اگر تغییر رنگ مدفوع زن حامله تنها به دلیل مصرف مکمل‌های آهن و ویتامین‌های تیره رنگ باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان دستورات لازم برای مطابقت بدن بیمار با داروها را ارائه خواهد داد. اما اگر تیره شدن مدفوع زنان در دوران بارداری، با علائمی مانند درد شکم، حالت تهوع، اسهال یا تب همراه باشد، فرد باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.

علل تغییر رنگ مدفوع در بارداری:

دوران بارداری تغییرات زیادی را در شرایط بدنی زنان و سلامت این افراد، از جمله عملکرد گوارشی به وجود آورده و بافت مدفوع را دچار تغییر اساسی می‌کند. به همین دلیل، اکثر زنان در دوران بارداری، رگه‌هایی تیره‌ای را مدفوع خود تجربه می‌کنند که ممکن است به رنگ سیاه، سبز یا قرمز تیره باشد. در نهایت، یادتان باشد مادر حامله که در دوران بارداری خود، چندین نوع بیماری را در بدنش دارد و از سلامت کامل برخوردار نیست، با احتمال بیشتری نسبت به زنان حامله دیگر، تیره رنگ شدن مدفوع را تجربه خواهد کرد. در ادامه این مقاله، برخی از عواملی که باعث بروز مشکل تیره شدن مدفوع زنان در دوران بارداری می‌شود، بیان شده است، که عبارتند از:

1- مصرف مکمل‌های آهن در بارداری:

اگر به عنوان یک زن حامله در معرض خطر ابتلا به کم‌خونی یا کمبود گلبول قرمز در دوران بارداری قرار دارید، پزشک متخصص زنان و زایمان مجبور خواهد شد تا مصرف مکمل‌های آهن را به شما توصیه کرده و میزان خون را در بدن شما افزایش دهد. در چنین شرایطی، از آن‌جایی که بدن انسان نمی‌تواند برخی از انواع معمول آهن مانند سولفات آهن و گلوکونات آهنی را به طور کامل جذب کند، آهن جذب نشده وارد مدفوع گردیده و رنگ آن را تیره خواهد نمود. برای جلوگیری از تیره شدن مدفوع زنان، که ناشی از مصرف مکمل‌های آهن است، این افراد می‌توانند مواد غذایی غنی از آهن را در دوران بارداری خود بیشتر استفاده کنید. برخی از مواد غذایی که دارای آهن بالا هستند و باید در رژیم غذایی زنان حامله به میزان زیادی قرار داده شود، شامل سبزیجات برگ سبز، گوشت قرمز و کبد می‌باشد.

2-  مصرف برخی داروها در بارداری باعث تیره شدن مدفوع میشود:

مصرف بعضی از داروها در دوران بارداری می‌تواند رنگ مدفوع مادر حامله را تغییر داده و تیره‌تر کند. یکی از داروهایی که بیشتر توسط زنان حامله مصرف می‌شود داروی Pepto-Bismol است! البته این دارو در صورتی که توسط دکتر متخصص زنان و زایمان برای بیمار تجویز شود، هم ناراحتی زیادی در معده او به وجود آورده و در اغلب موارد باعث تیره شدن رنگ مدفوع در دوران حاملگی می‌شود. به همین علت، شما باید به عنوان یک خانم باردار قبل از مصرف داروهای جدید، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

3- مصرف برخی غذاها باعث تیره تر شدن مدفوع میشود:

تیره شدن رنگ مدفوع زنان در دوران بارداری به علت مصرف غذاهای خاص نیز ایجاد می‌شود. برخی از مواد غذایی که سبب تغییر رنگ مدفوع زنان در دوران بارداری می‌شود، عبارتند از: زغال اخته و رنگ‌های شیرینی‌پزی. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان به مادران باردار توصیه می‌کنند که از مصرف رنگ‌های غذایی مصنوعی که میزان آن در بعضی از غذاهای آماده بیشتر است و می‌تواند بر تیره شدن زنگ مدفوع زنان در دوران بارداری تاثیر بگذارد، اجتناب کنند.

4- خونریزی داخلی در بارداری باعث تغییر رنگ مدفوع میشود:

خونریزی دستگاه گوارش فوقانی مانند روده، معده یا مری زنان در دوران بارداری می‌تواند تغییر رنگ مدفوع این افراد را به دنبال داشته و آن را تیره‌تر از قبل بکند. هنگامی که خون از رگ‌های داخلی بدن زن حامله خارج می‌شود، با آب موجود در بدن مخلوط شده و به آن رنگ قهوه‌ای یا سیاه می‌دهد. در چنین شرایطی، رنگ مدفوع بیمار نیز تغییر یافته و تیره از قبل خواهد شد. حالت ملنا در دوران بارداری زنان شرایطی است که فرد به دلیل خونریزی داخلی روده، رگه‌های خون را در داخل مدفوع خود مشاهده خواهد نمود، که احساس بسیار ناخوشایندی است.

علاوه بر این موارد، برخی از علل اصلی خونریزی دستگاه گوارش زنان در دوران بارداری عبارتند از: مبتلا شدن زن حامله به بیماری گاستریت، وجود زخم در دهان و یا درون معده (خونریزی معده) مادر باردار، فقدان خون به میزان مناسب در رگ‌های خونی روده‌ها و خونریزی مری به علت استفراغ شدید زنان در دوران بارداری.

5- مبتلا شدن زنان باردار به برخی بیماری‌ها:

مبتلا شدن زنان باردار به اختلالات گوارشی مانند یبوست، هموروئید و یا شکاف ناحیه مقعد نسبتا بالا است. مصرف آب کم و غذاهای فیبردار در دوران بارداری و دریافت ویتامین‌ها به میزان زیاد، این افراد را به بیماری‌های گوارشی مبتلا کرده و دوران بارداری آن‌ها را دچار رنج و عذاب می‌کند. یکی از علل تیره شدن مدفوع زنان در دوران بارداری این است که وقتی عروق خونی اطراف ناحیه مقعدی در طول سه ماهه آخر از دوران بارداری دردناک و متورم می‌شود، با خروج مدفوع از این ناحیه شروع به خونریزی می‌کنند، که این حالت باعث تیره شدن مدفوع زنان در دوران بارداری خواهد شد. در واقع، ترک‌هایی که در اطراف پوست ظریف روده راست زنان در دوران بارداری رخ می‌دهد، باعث ایجاد شکاف‌های عمیق مقعدی شده و وارد شدن فشار بیش از حد به این ناحیه جهت عبور مدفوع سفت، باعث بدتر شدن وضعیت آن خواهد شد. هنگامی که این ترک‌ها شروع به خونریزی می‌کنند، مقدار کمی از خون به همراه مدفوع از این ناحیه دفع می‌شود که تیره‌تر شدن مدفوع زنان در دوران بارداری را به دنبال خواهد داشت. در نهایت، فراموش نکنید که وقتی شکاف‌های ناحیه مقعد زنان حامله بزرگ‌تر شوند، ممکن است رگ‌های متورم کوچک در اطراف روده راست روده نیز شروع به خونریزی کرده و رنگ مدفوع را تغییر دهند!

چگونه از تیره شدن رنگ مدفوع خود جلوگیری کنیم؟

اقدامات موثر برای به حداقل رساندن شانس خونریزی دستگاه گوارش زنان و مداوای مشکل تیره شدن رنگ مدفوع در دوران بارداری، در ادامه این مقاله به طور کامل ارائه شده است، که عبارتند از:

1- استفاده از رژیم غذایی با فیبر بالا:

اگر به عنوان یک زن حامله از خطر ابتلا به خونریزی گوارشی، یبوست و هموروئید نگران هستید، می‌توانید با مصرف سبزیجات و غذاهای حاوی فیبر طبیعی این مشکل را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

2-  نوشیدن مقدار زیادی آب در بارداری:

همه زنان حامله باید در طول دوران بارداری خود، هر روز 8 تا 12 لیوان آب مصرف کنند تا مدفوع آن‌ها نرم‌تر شده و باعث خونریزی مقعد نشود. البته، مصرف انواع آب‌میوه‌های تازه و سایر نوشیدنی‌های سالم در رژیم روزانه زنان، برای جلوگیری از تیره شدن رنگ مدفوع این افراد بسیار موثر است.

3- مصرف مکمل‌های فیبردار در  بارداری:

به عنوان مادر بارداری که از مشکل تیره شدن رنگ مدفوع رنج می‌برید، از دکتر خود بخواهید که برخی از مکمل‌های فیبردار بی‌خطر را برای مصرف شما تجویز کند. همچنین، زنان حامله باید سعی کنند تا به جای مصرف دوزهای بالای مکمل‌های آهن که رنگ مدفوع را تیره می‌کند، از آهن موجود در میوه‌های تازه و سبزیجات برگ سبز استفاده کنند.

4-در دوران بارداری از مصرف برخی داروها اجتناب کنید:

مصرف طولانی مدت و بیش از حد داروهای ضدالتهابی مثل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن در دوران بارداری بسیار خطرناک بوده و می‌تواند تیره شدن رنگ مدفوع زنان باردار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به همین دلیل، شما باید به عنوان یک خانم باردار، قبل از مصرف داروهای ضدالتهابی و یا مسکن‌های جدید در دوران بارداری خود، ابتدا با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

5-در بارداری از کشیدن سیگار خودداری کنید:

همانطور که می‌دانید زنان باید در طول دوران بارداری خود، مصرف سیگار را محدود کنند، زیرا مصرف بیش از حد از سیگار یا داروهای غیرقانونی باعث تخریب مایع موجود در مری و معده این افراد شده و تیره رنگ شدن مدفوع را به دنبال خواهد داشت. یادتان باشد که سیگار کشیدن در دوران بارداری، خطر ابتلا به زخم معده و سرطان دستگاه گوارش را در زنان افزایش می‌دهد. از این رو، همه پزشکان متخصص زنان و زایمان، مادران باردار را از کشیدن سیگار منع می‌کنند.

6- انجام تمرینات ورزشی سبک در بارداری:

زنانی باردار باید پس از انجام مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان، تمرینات ورزشی سبک مانند یوگا، ایروبیک و پیلاتز را انجام دهند. انجام این تمرینات حرکات روده فرد را تنظیم کرده و در دوران بارداری به او کمک می‌کند تا مشکل  یبوست و هموروئید را در بدن خود از بین ببرد. بنابراین، همه زنان حامله می‌توانند تمرینات ورزشی ساده را به صورت منظم در برنامه روزانه خود قرار داده و با انجام آن‌ها، عضلات اطراف رکتوم و واژن را تقویت کنند. این کار علاوه بر موثر بودن در سلامت خود مادر باردار و جنین داخل رحم او، به خانم حامله کمک می‌کند تا بدنش را برای انجام  زایمان طبیعی و ایمن آماده کند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

چرا در طی بارداری ادم خیلی دوست داره همش بخور اخه اینقدر که معده درد بگیره و مشکلات یبوست و...

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
همه اینطور نیستن و بعضی ها هم از خوردن میفتن، سعی کنید پرخوری نکنید و غذاهای مقوی تر بخورید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/