کمبود وزن در دوران بارداری برابر خطر مرگ نوزاد

wzngyry_mdr_dr_brdry_chndqlw_0__1531547912_47197

آیا پزشک متخصص زنان و زایمان در هر بار معاینه، وزن بدن شما را بررسی می‌کند؟ آیا پزشک متخصص زنان و زایمان، مشکل کم‌وزنی را در بدن شما تشخیص داده است؟ اگر پاسخ شما به سوالات ذکرشده مثبت است، برای آگاهی از وضعیت بدن خود در دوران بارداری، حتما مقاله زیر را بخوانید.

در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم باردار بدانید که کمبود وزن زنان در این دوران حساس بسیار خطرناک است، زیرا این شرایط می‌تواند خطراتی مانند سقط جنین را در بدن این مادران ایجاد کند. به همین دلیل، در ادامه این مقاله به خطرات کمبود وزن در دوران حاملگی زنان اشاره شده است. در واقع، به شما خواهیم گفت: چگونه می‌توانید وزن خود را با خیال راحت در این دوران  افزایش دهید؟ چگونه سلامت فرزند متولدنشده خود را حفظ کنید؟ برای دریافت پاسخ سوالات موجود در ذهن خود، مقاله زیر را با دقت مطالعه نمایید.

3 خطر تهدیدکننده کمبود وزن در دوران باردری

زنانی که دارای شاخص توده بدنی کم بوده و با وزن کم باردار می‌شوند، باید در دوران حاملگی بتوانند وزن خود را تا اندازه متعادلی افزایش دهند. مادران بارداری که در طول سه ماهه اول از دوران بارداری خود، دارای وزن کم هستند، بیشتر از خانم‌های دیگر در معرض خطر سقط جنین قرار دارند. برخی از خطرات دوران بارداری که زنان حامله کم‌وزن را تهدید می‌کند، عبارتند از:

  1. یکی از خطرات بسیار شایع که زنان حامله کم‌وزن را تهدید می‌کند، افزایش خطر زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم است.
  2. همچنین، احتمال بروز عوارض حاملگی مانند انجام عمل جراحی را برای تولد نوزاد به میزان قابل توجهی در زنان حامله کم‌وزن افزایش می‌یابد.
  3. علاوه بر این موارد، نوزادانی که از مادران کم‌وزن متولد می‌شوند، ممکن است از خونریزی پس از زایمان رنج برده و با مرگ ناگهانی از بین بروند.

میزان افزایش وزن در دوران بارداری:

همه ما می‌دانیم که زنان باردار معمولا در طول زمان خاصی از دوران حاملگی خود افزایش وزن را به میزان مشخصی تجربه می‌کنند. اگر میزان افزایش وزن مادر حامله مناسب نباشد، این حالت می‌تواند خطری جدی برای سلامت خود مادر و فرزند داخل رحم او تلقی شود. معمولا در طول سه ماهه اول از دوران بارداری، افزایش وزن مادران حامله، بر اساس استاندارد تعیین‌شده، باید بین 1 تا 2 کیلوگرم باشد. فراموش نکنید که میزان بالا رفتن وزن زنان در حاملگی‌های مختلف باید در حد متعادل باشد! افزایش وزن زنان باردار طبق استاندارد جهانی باید به صورت زیر رخ دهد:

  • در مرحله نخست، اضافه وزن زنان باردار نباید بیش از 7-10 کیلوگرم باشد.
  • میزان افزایش وزن در زنانی که با کمبود وزن مواجه بودند، باید حدود 15-20 کیلوگرم باشد.
  • همچنین، افزایش وزن زنانی که دوقلو حامله هستند (اگر در هنگام شروع بارداری وزن متعادلی داشتند)، باید بالای 20-25  کیلوگرم باشد.

برای برخی از مادران باردار، افزایش متعادل وزن بدن امری بسیار دشوار است. این حالت می‌تواند به علت بروز اختلالات مزمن در سلامت بدنی او و فرزند داخل رحمش رخ دهد. بیشتر مادران با شروع دوران بارداری خود از مشکل حالت تهوع و استفراغ شدید در مراحل اولیه حاملگی رنج می‌برند. بنابراین، همه این عوامل دست به دست هم داده و مانع افزایش وزن متعادل زنان در این دوره از بارداری می‌شوند.

در چنین مواردی، استفاده از رژیم غذایی متعادل و داشتن زندگی بدون استرس می‌تواند به مادران حامله کمک کند تا علاوه بر جلوگیری از مشکل کاهش وزن بدن خود، آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بهتر است در این شرایطی، زنان حامله برای دریافت راهنمایی حرفه‌ای، به دنبال مشاوره پزشکی باشند، چون دکتر می‌تواند با یک نمودار رژیم غذایی متعادل و مغذی روزانه، زنان حامله را در مورد مصرف کالری روزانه در طی دوران بارداری راهنمایی کرده و به افزایش ایده‌آل وزن بدن او کمک کند.

نوزادانی که از مادران کم‌وزن متولد می‌شوند، ممکن است از خونریزی پس از زایمان رنج برده و با مرگ ناگهانی از بین بروند.

چگونه میتوان از کمبود وزن خود در دوران بارداری جلوگیری کنند؟

 به عنوان یک خانم باردار به یاد داشته باشید که اگر پزشک متخصص زنان و زایمان وجود مشکل کم‌وزنی را در بدن شما تشخیص داد، شما باید گام‌های ضروری را برای افزایش وزن سالم خود در این دوران بردارید. برخی از نکات موثر برای افزایش وزن سالم زنان در طی دوران بارداری عبارتند از:

  • هرگز به عنوان یک زن حامله تعداد وعده‌های غذایی خود را کم نکنید! به جای این کار سعی کنید وعده‌های غذایی را در اندازه کوچک و در فواصل زمانی مکرر مصرف کنید.
  • سعی کنید تا برخی از تنقلات سالم مانند آجیل، میوه‌های خشک، بیسکویت‌ها و کشمش را در طی روز مصرف نمایید.
  • در دوران حاملگی، خوردن نان تست یا کراکرها با مقدار کمی کره بادام‌زمینی برای سلامت مادران و نوزاد داخل رحم این افراد بسیار مفید است، زیرا کره بادام زمینی غنی از کالری بوده و یک گزینه سالم برای تامین انرژی بدن مادران در دوران باردار محسوب می‌شود.
  • همیشه در طول دوران بارداری خود، یک قاشق کره را به سوپ‌های خانگی یا سوپ سبزی خود اضافه کنید. این کار نه تنها طعم و مزه غذا را تغییر می‌دهد، بلکه باعث افزایش میزان کالری دریافتی شما در ابن دوران حساس خواهد شد.
  • نوشیدن آب‌میوه‌هایی که غنی از ویتامین C هستند، مانند آب نارنجی، آب انگور، آب پاپایا، آب لیمو یا هویج برای سلامت مادر باردار و جنین داخل رحم او بسیار مفید است.
  • در مقابل، زنان حامله باید سعی کنند تا از خوردن غذاهای ناسالم و چرب در طی دوران بارداری خود اجتناب نمایند، زیرا این کار ممکن است سطح کلسترول خون را در بدن مادر باردار افزایش داده و منجر به بروز مشکلات زیادی در بدن خود او و فرزند داخل رحمش شود.
  • فراموش نکنید که مصرف غذاهای غنی از چربی مفید مانند روغن زیتون، آجیل یا آوکادو در این دوره از زندگی برای همه مادران ضروری است.

نکاتی درباره تغذیه بارداری که هر مادری باید بداند

در نهایت، لازم است بدانید که زنان جوان باید در دوران بارداری، برای تضمین سلامت خود و فرزندشان با پزشک متخصص تغذیه مشاوره نموده و با تجویز او، انواع ویتامین‌های پیش از تولد و مکمل‌های غذایی پزشکی را مصرف کنند. با استفاده از این نکات و راهنمایی‌های مؤثر در مورد وزن ایده‌آل در طی دوران باردار، زنان می‌توانند در این دوران، وزن خود را با تعادل بالا برده و از کمبود وزن در طی این دوره جلوگیری کنند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام.من ۲۳سالمه و ۴۵کیلوهستم و شهریورماه یعنی ۲ماهگی مرگ جنین اتفاق افتاد.الان ۵ماه میگذره و میخوام برای اردیبهشت ماه بارداربشم میخواستم بدونم ازنظرپزشکی احتمال داره بارداری سالمی داشته باشم با نظرپزشک و متخصص تغزیه تا به بالا رفتن وزنم کمکی...

سلام.من ۲۳سالمه و ۴۵کیلوهستم و شهریورماه یعنی ۲ماهگی مرگ جنین اتفاق افتاد.الان ۵ماه میگذره و میخوام برای اردیبهشت ماه بارداربشم میخواستم بدونم ازنظرپزشکی احتمال داره بارداری سالمی داشته باشم با نظرپزشک و متخصص تغزیه تا به بالا رفتن وزنم کمکی بشه؟هم پریودیم منظمه و الانم ۱سال ونیمه ازدواج کردم و بارداریم مشکل نیست دکترگفت میتونی فقط میترسم لطفا راهنماییم کنید نمیخوام دیگ این اتفاق برام بیوفته

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
به تغدیه تون بیشتر یرسین و قبل اقدام به پزشک مراجعه کنید انشاالله بارداری سالمی خواهین داشت.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/