خشم در بارداری، علت اصلی مرگ جنین است

marge-janin

آغاز دوران بارداری، احساسات جدیدی را برای مادر حامله به ارمغان می‌آورد. علیرغم خوشحالی مادر از بارداری خود، ممکن است خشم و اضطراب غیرمنتظره‌ای نیز در بدن او رخ داده و اطرافیان را متعجب کند. این تغییرات بر اثر ترشح بیش از حد برخی هورمون‌ها و روی دادن فرایندهای زیست شناختی در بدن زنان باردار اتفاق می‌افتد. بروز احساسات جدید در زنان باردار نمی‌تواند سلامت خود مادر و جنین داخل رحم او را تحت تاثیر قرار دهد، فقط ارتباط او را با شریک زندگی، خانواده، دوستان و اطرافیان تحت تاثیر قرار داده و دچار مشکل می‌کند. مقاله زیر به شما مادران باردار کمک می‌کند تا عوامل مختلف بروز خشم در دوران بارداری خود را شناسایی کرده و راه‌های کنترل این فرایند را یاد بگیرید. عوامل استرس‌زا که باعث بروز خشم در دوران بارداری زنان می‌شوند، عبارتند از:

1- تغییرات هورمونی با شروع دوران بارداری:

 بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار باعث می‌شود که این افراد بیشتر از قبل، دچار احساسات ناگهانی مانند خشم و ترس شوند. به همین دلیل، ممکن است زنان حامله از مسائلی که قبلا برای آن‌ها مهم نبود، ناراحت شده و دچار خشم شدید شوند. در برخی موارد، بروز تغییرات در احساسات زنان باردار با تغییرات جسمانی بدن آن‌ها همراه شده و احساسات بد این افراد را شدت می‌بخشد. پس، به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که شناسایی عوامل موثر در بروز خشم ناگهانی در دوران بارداری زنان برای حل این مشکل مفید بوده و می‌تواند وضعیت ناخوشایند مادر را کاهش دهد. بنابراین، قبل از انجام هر کار یا گفتن سخنی در شرایط ناراحت‌کننده، ابتدا نفس عمیقی بکشید، سپس با آرامش مشکل خود را حل کنید.

2- مواجه شدن با احساس نابرابری در جامعه:

"باربارا کاتز روتمن"، استاد جامعه‌شناسی عقیده دارد که زنان در دوران بارداری با نابرابری و تبعیض‌های زیادی از طرف همکاران یا افراد دیگر جامعه روبرو می‌شوند. در واقع، بیشتر کارفرمایان ازدواج را برای کارکنان زن خود صلاح ندانسته و با این افراد دچار مشکل می‌شوند. در برخی موارد، ممکن است مدیران شرکت علاقه چندانی به بارداری کارمندان خود نداشته باشند، زیرا دوران بارداری را عامل نارسایی و ناکارآمدی کارمندان خود می‌دانند. به همین دلیل، برخی از کارفرمایان، زنان حامله را تحت فشار روحی و روانی خاصی قرار می‌دهند، چون آن‌ها باور دارند که خانم باردار با انجام کارهای خانه و مراقبت از فرزند کوچک خود، بعد از زایمان نیز در شغل خود احمال نموده و سازمان را دچار مشکل می‌کند. اکثر زنان باردار مجبور هستند با این مسائل روزمره مبارزه نموده و بیشتر از قبل نگران شوند! در واقع، می‌توان ادعا کرد که مشکلات رایج جامعه می‌تواند یکی از عوامل مهم بروز خشم در زنان باردار باشد. هدی در کتاب "از زنان باردار چه انتظاری داریم؟" می‌نویسد که اغلب زوج‌ها در طول دوران حاملگی در معرض فشارهای جامعه قرار دارند که این مسئله باعث تحریک شدید احساسات آن‌ها می‌شود. پس، بهترین راه برای مقابله با خشم و اضطراب در دوران بارداری این است که با تبعیض علیه زنان حامله در سازمان‌ها مبارزه شود. همچنین، شریک زندگی زنان باردار باید در مورد انتظارات خود تجدیدنظر کنند.

3- روبرویی با ناراحتی‌های مختلف ناشی از بارداری:

 همان‌طور که می‌دانید ناراحتی‌های دوران بارداری مانند بروز حالت تهوع، احساس خستگی و درد عضلانی، امری بسیار شایع است. این عوامل می‌توانند دست به دست هم داده و تمایل زنان حامله به عصبانی شدن را به شدت افزایش دهد، به ویژه وقتی مادر احساس کند که نیازهای عاطفی او برآورده نشده است. در چنین شرایطی، همسر و اطرافیان زنان باردار باید سعی کنند تا با انجام اقدامات پیشگیرانه، محیط راحتی را برای او فراهم نموده و احساس آرامش کاملی را به مادر حامله هدیه کنند. برای مثال، زنان باردار باید با داشتن رختخواب راحت و خوردن غذای مناسب، خواب راحتی را در طول شبانه‌روز تجربه کنند. انجام این کارها، به زنان باردار کمک می‌کند تا از حالت تهوع و استفراغ دور شده و عصبی نشود. همچنین، استفاده از حمام گرم قبل از خواب بسیار موثر خواهد بود، زیرا آب گرم باعث آرامش زنان باردار شده و برای کاهش استرس فیزیکی این افراد بسیار موثر است.

4- احساس ترس در دوران بارداری:

 در اغلب موارد، احساس خشم مادر باردار به عنوان سپری برای غلبه بر ترس استفاده می‌شود. از آن‌جایی که دوران بارداری با طیفی از نگرانی‌ها و ترس‌های ناشی از انجام زایمان، به دنیا آوردن نوزادی با نقص‌های مادرزادی، بیماری‌های ژنتیکی  و فرزندپروری همراه است، مادر باردار را دچار ترس و خشم افراطی خواهد نمود.

آیا خشم مادر باردار بر سلامت نوزاد درون رحم او اثر می‌گذارد؟

 دکتر میریام ایستتپارد در کتاب خود درباره دوران بارداری و انجام زایمان طبیعی می‌نویسد: کودک درون رحم، نه تنها تحریکات خارجی بلکه احساسات مادر باردار خود را نیز تجربه می‌کند، زیرا حالات مادر باعث انتشار برخی مواد شیمیایی در جریان خون او شده و در طی چند ثانیه، احساسات و عواطف مادر از طریق جفت به نوزاد درون رحم انتقال می‌یابد. به همین دلیل خشم طولانی مدت مادر حامله می‌تواند اثرات مضر زیادی را در کودک او به جای بگذارد که اتفاقات ناخوشایندی مانند تولد زودرس (زایمان قبل از 37 هفته از دوران بارداری)، تولد مشکل‌دار یا به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم از تاثیرات منفی آن می‌باشد. جالب است بدانید که در موارد، خشم بیش از حد مادر باردار علت اصلی مرگ جنین است.

علاوه بر این موارد، نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد که استرس مادر باردار می‌تواند بر سلامت کودک درون رحم او تاثیر بگذارد. به همین دلیل، کودکانی که مادران آن‌ها در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول از این دوران، فشار و ناراحتی روحی  بیش از حدی را تحمل نموده‌اند، علائم تحریک‌پذیری و افسردگی بسیار آشکاری دارند. همچنین، فراموش نکنید که وجود اضطراب شدید در دوران بارداری مادر می‌تواند احتمال تولد کودک پیش‌فعال را چند برابر کند. بنابراین، اگر به عنوان یک زن حامله احساس می‌کنید که ترس شما را از هر سو احاطه کرده است، حتما با یک پزشک متخصص روانی مشورت کنید، زیرا این افراد دارای تجربیات زیادی در برخورد با چنین مسائلی هستند. علاوه بر این، پزشک متخصص زنان و زایمان نیز می‌تواند در مورد روش‌های کاهش ترس به شما کمک کرده و حاملگی شما را با به دنیا آمدن نوزاد سالم به پایان برساند.

چگونه با خشم زنان در دوران بارداری مقابله کنیم؟

 طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، همه زنان حامله می‌توانند با انجام اقدامات ساده، خشم خود را کنترل نموده و با آن را به طور کامل خنثی کنند. این راه‌کارها عبارتند از:

1- احساس آرامش:

 یکی از تکنیک‌های آرامش‌بخش ساده، تماشای تصاویر زیبا و کشیدن نفس عمیق است. بنابراین، زنان حامله می‌توانند با شرکت در کلاس‌های قبل زایمان، از دوران بارداری خود لذت برده و با احساس آرامش بیشتر، بر ترس و خشم موجود در بدن خود غلبه نمایند. تنفس عمیق باید از طریق دیافراگم انجام گیرد. بنابراین، برای این کار، شما باید نفس خود را به عمق بدن برسانید، زیرا نفس کشیدن فقط از طریق قفسه سینه، آرامش‌بخش نخواهد بود. همچنین، وقتی به عنوان یک زن حامله نفس عمیق می‌کشید، هنگام نگه داشتن هوا در درون سینه خود فقط به یاد "حفظ آرامش" و لذت بردن از دوران بارداری باشید.

به عنوان یک خانم باردار، تمرینات یوگا را آرام آرام انجام دهید، زیرا این کار می‌تواند احساسات درونی شما را در دوران بارداری آرام نموده و ترس و اضطراب را از ذهن شما دور کند. در نهایت، به عنوان یک زن حامله سعی کنید تا هر روز صبح بعد از بیدار شدن، حداقل 10 دقیقه در رختخواب خود صبر کنید تا آرام شوید. این کار حالت ذهنی شما را تنظیم نموده و آرامش را به شما هدیه خواهد داد.

2- هنگام عصبانی شدن، فکر خود را عوض کنید:

 هنگامی که مادر باردار عصبانی می‌شود، تمایل دارید در مورد چیزهای غیرضروری صحبت کند. زنان حامله معمولا در چنین مواردی از سرخوردگی‌های خفته قبلی در وجود خود صحبت می‌کنند که کاملا با وضعیت فعلی آن‌ها  ناسازگار بوده و می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین، به عنوان یک خانم باردار، قبل از اقدام به این کار، سعی کنید تا احساس خشم خود را از بین برده و در مورد مسائل خوشایند صحبت کنید. این راه‌کار، روابط شما با شخص مقابل را بهبود بخشده و افکارتان را منطقی‌تر و صدای شما را آرام‌تر خواهد کرد.

3- بااطرافیان خودبیشترارتباط برقرار کنید:

به خاطر داشته باشید که وقتی در خشم خود زیاده‌روی کرده و با نتیجه‌گیری نادرست، دیگران را آزار دهید، شکافی در روابط شما با اطرافیان ایجاد شده و روند رشد و سلامتی فرزندتان به خطر می‌افتد. بنابراین، به عنوان یک زن حامله همیشه باید قبل از انجام هر کاری یا گفتن هر سخنی، کمی فکر کرده و بعد از آرام شدن، با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید.

4- عادت‌های نادرست خود را تغییر دهید:

 به عنوان یک خانم جوان سعی کنید وضعیتی را که باعث عصبانی شدن شما در دوران بارداری می‌شود، تجزیه و تحلیل نموده و راه‌هایی را برای مقابله با آن پیدا کنید. اگر نمی‌توانید وضعیت زندگی خود را تغییر دهید، شیوه زندگی و نحوه واکنش نشان دادن به وضعیت خاص یا شخص موردنظر را تغییر دهید.

5- نگرانی را کنار بگذارید:

 نگرانی بیش از حد زنان در دوران بارداری یکی از بزرگ‌ترین دلایل خشم آن‌ها در این دوران حساس از زندگی است. در واقع، مادر باردار هرچه بیشتر نگران باشد، بیشتر تحریک شده و خشمگین می‌شود. این حالت نیز تاثیر قابل‌توجهی بر احساسات عاطفی او نسبت به افراد دیگر خواهد داشت. پس، به عنوان یک زن حامله همه نگرانی‌های خود را با استراحت کردن، کنار بگذارید، زیرا همه این نگرانی‌ها و ترس‌ها در مقایسه با فضیلت شادی ورود عضو جدید به زندگی آینده شما، بی‌اهمیت است.

6- افکار منفی را از خود دور کنبد:

 به عنوان یک زن حامله در هنگام نگرانی و احساس خشم، کودک آینده خود را به تصویر بکشید، زیرا نقش شما به عنوان یک مادر کمک خواهد کرد تا روحیه خود را بالا ببرید و با هیچ اتفاق غم‌انگیزی، ناراحت نشوید. در چنین شرایطی، فقط تصاویر دوست‌داشتنی در مورد گذراندن وقت با کودک خود را به یاد آورید، زیرا تصور لحظات سلامتی و شادی‌بخش آینده، به طور ناخودآگاه بذر سلامتی و خوشحالی را در نهاد شما و فرزندتان خواهد کاشت! بنابراین، هر مادر بارداری، برای پا گذاشتن در راه سلامت و تندرستی، ابتدا باید فرد شاد و خوشحالی باشد.

7- بازدید از انجمن‌های پشتیبانی از زنان باردار:

 اگر به عنوان یک زن حامله با به‌کار بستن نکات ذکر‌شده در مقاله بالا نتوانستید خشم خود را مدیریت کنید، هرگز آن را در وجود خود نفی نکنید. در چنین شرایطی، شرکت در گروه‌های پشتیبانی از مادران باردار و به اشتراک‌گذاری احساسات خود را با همسالان، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در گروه‌های پشتیبانی، زنان حامله با حمایت از یکدیگر در غلبه بر احساس اضطراب و بی‌کفایتی خود ماهر شده و با ابتکارات و فعالیت‌های گروهی، در مدیریت خشم خود موفق می‌شوند.

8- روز خود رابا برنامه‌ریزی شروع کنید:

 داشتن برنامه‌ریزی روزانه برای همه انسان‌ها، به خصوص مادران باردار ضروری است. این راهکار نه تنها روال عادی و بدون دغدغه‌ای را برای کارهای روزانه مادران باردار تنظیم می‌کند، بلکه ذهن  آنها را برای تمام روز آماده نموده و باعث پیشرفت و احساس آرامش این افراد می‌شود. همانطور که می‌دانید، تلاش‌های آگاهانه با بیان برخی از جمله‌های مثبت مانند "من در طول روز خوشحال خواهم بود " و "من اجازه نخواهم داد تا نوسانات خلقی، آرامش مرا پایین بیاورد" میسر بوده و رویکرد فرد را در انجام کارهای روزمره فعال می‌کند، به شرطی که مادر باردار از روش‌های ساده، اما خلاقانه استفاده کنید. در واقع، می‌توان ادعا کرد که مشغول نگه داشتن ذهن زنان در دوران بارداری، روز آن‌ها را بهتر خواهد نمود.

9- انتخاب شیوه زندگی سالم در دوران بارداری:

 به عنوان یک زن جوان و بی‌تجربه با شروع دوران بارداری خود اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی متعادل و شیوه زندگی درستی را دنبال می‌کنید. برای این کار، فقط لازم است به جای مصرف کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها، گزینه‌های غذایی توصیه‌شده توسط پزشک متخصص تغذیه مانند سبزیجات برگ سبز، آجیل، نان سبوس‌دار و دانه روغنی  مفید را انتخاب کنید. البته، مصرف میوه‌های تازه و سالاد بین وعده‌های غذایی اصلی هم نباید فراموش شود، چون این نوع مواد غذایی سرشار از ویتامین هستند. همچنین، زنان حامله باید از مصرف مقدار زیادی آب و داشتن خواب کافی در دوران بارداری خود اطمینان داشته و از مصرف  سیگار به شدت اجتناب کنند. ورزش کردن برای همه انسان‌ها، به خصوص زنان باردار ضروری است، زیرا انجام حرکات ورزشی علاوه بر این که میزان خشم این افراد را کنترل می‌کند، به بدن آن‌ها کمک خواهد کرد تا با آزادسازی  اندورفین‌ها، احساس اضطراب خود را مهار کنند. علاوه بر این موارد، ورزش کردن در دوران بارداری سطح انرژی بدن مادر و جنین داخل رحم او را بهبود بخشیده و در کاهش شرایطی نظیر تنگی نفس، یبوست و کمر درد بسیار کمک‌کننده است.

در نهایت، اگر به عنوان یک زن حامله با به‌ کار بردن روش‌های ارائه‌شده در مقاله بالا نتوانستید بر خشم خود غلبه نموده یا استرس خود را کاهش دهید، بهتر است برای مدیریت این دوران و کنترل خشم و نگرانی خود با یک درمانگر کاردان صحبت کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/