آیا لیزرموهای زائد زنان باردار خطرناک است؟

4

همانطور که می‌دانید بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار می‌تواند به رشد بیش از حد مو زائد در اطراف شکم، سینه، صورت و سایر اعضای بدن این افراد منجر شود. در حالی که برای از بین بردن موهای زائد بدن زنان در دوران بارداری، روش‌های مختلفی وجود دارد، اکثر مادران روش‌های دائمی را برای انجام این کار ترجیح می‌دهند. رفع موهای زائد بدن به کمک لیزر، روشی است که محبوبیت زیادی بین خانم‌ها به دست آورده است، اما نگرانی‌های ایمنی این روش در مورد زنان حامله، همچنان غیر قابل انکار است! پس، در حالت کلی، بهتر است که زنان باردار، استفاده از این راهکار را به زمان بعد از تولد فرزند خود موکول کنند. در این مقاله اطلاعات مهمی در مورد از بین بردن موهای زائد بدن زنان باردار به کمک لیزر بیان شده است که استفاده یا عدم استفاده از این روش را برای زنان حامله آسان می‌کند.

آیا از بین بردن موهای زائد بدن زنان باردار به کمک لیزر ایمن است؟

طبق نظر محققان و پزشکان متخصص زنان و زایمان، رفع موهای زائد زنان باردار به کمک لیزر امن نبوده و دلایل مختلفی برای عدم استفاده از لیزر مو در دوران بارداری وجود دارد. سال‌ها پیش، اثرات استفاده از لیزر بر روی موش‌های صحرایی حامله مورد بررسی قرار گرفت و نتایج این بررسی نشان داد که "استفاده از لیزر در دوران بارداری، اثرات نامطلوبی بر روی سلامت مادر و جنین داخل رحم او دارد". نتایج دقیق این تحقیقات در کتابی به نام  "لیزر در زنان و زایمان" گونتر باستر و دیهلم والوینر منتشر شده است.

‌وزارت بهداشت نیز تاثیرات منفی استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن زنان باردار و درمان مشکلات پوستی را تصویب نموده است. بنابراین، با توجه به نتایج تحقیقات انجام‌شده و عدم دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد پیامدهای منفی لیزر بر روی سلامت زنان باردار و جنین در حال رشد این افراد، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان به بیماران خود پیشنهاد می‌کنند که باید استفاده از روش‌های لیزری را تا زمان به دنیا آمدن نوزاد به تعویق بیاندازند. اکثر خانم‌های جوان فکر می کنند که استفاده از این روش (مخصوصا اگر با احتیاط انجام گیرد) در دوران بارداری، هیچ ضرری برای خود آن‌ها و فرزند داخل رحمشان نخواهد داشت. اما چنین نیست!

با همه این توضیحات، اگر اصرار دارید که این کار را در دوران بارداری هم انجام دهید، حتما کلینیک‌های معتبری را که از روش‌های لیزر برای زنان باردار استفاده می‌کنند، پیدا کنید. اما، هرگز از این راهکار برای از بین بردن موهای زائد ناحیه سینه، شکم و بیکینی خود استفاده نکنید، زیرا بسیار خطرناک می‌باشد.

1.از بین بردن موهای زائد بدن زنان به کمک لیزر، چگونه بر روند حاملگی این مادران تاثیر می‌گذارد؟

از آنجایی که شواهد کافی و مطالعات بالینی در مورد درمان لیزری در دوران بارداری زنان وجود ندارد، ما نمی‌توانیم در مورد اثرات منفی لیزر در روند حاملگی زنان و رشد جنین داخل رحم این افراد مطمئن شویم. اما، برای اطمینان کامل و مراقبت مطلوب از مادر و جنین، مادران باردار باید سعی کنند که استفاده از روش‌های لیزری و داروها را در دوران بارداری خود به حداقل برسانند. جالب است بدانید که مطالعات انجام‌شده (با ارائه یک بیانیه قطعی)، از تایید تاثیرات منفی این روش بر روی سلامت مادر و کودک در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

2.آیا زنان می‌توانند در دوران بارداری، برای از بین بردن موهای زائد ناحیه تناسلی خود از لیزر استفاده کنند؟

درمان لیزری در دوران بارداری (به دلیل اثرات نامطلوب آن بر روند رشد جنین و سلامت مادر) به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. همانطور که می‌دانید این کار با ایجاد آسیب‌های حرارتی، بر روی فولیکول‌های مو اثر گذاشته و به احتمال زیاد، خطراتی برای مادر و کودک، به خصوص در مناطق حساسی مانند ناحیه تناسلی دارد. از این رو، بهتر است همه زنان باردار از انجام این کار در طول دوران حاملگی خود اجتناب کنند.

3.روش لیزری برای از بین بردن موهای زاید بدن چگونه عمل می‌کند؟

 به عنوان یک زن باردار در نظر داشته باشید که درمان‌های لیزر با استفاده از تابش غیر یونیزه پرتوهای متمرکز نور بر روی فولیکول‌های موهای زائد بدن عمل کرده و این اشعه‌های نور قدرتمند با کشیدن فولیکول‌های مو میزان آن‌ها را کاهش می‌دهند. بنابراین، استفاده بیش از حد از لیزر برای رفع موهای زائد بدن می‌تواند برای همه خانم‌ها بسیار خطرناک باشد، چون امواج نور به چند میلی‌متری داخل پوست بدن نفوذ کرده و در اکثر موارد، با ایجاد جهش سلولی، فرد را دچار مشکلات بسیار خطرناکی می‌کند. اگر چه امروزه این روش، بسیار  شناخته شده است، اما فراموش نکنید که استفاده از آن برای رفع موهای زائد بدن زنان باردار می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی را بر روی سلامت مادر و جنین داخل رحم او داشته باشد.

مشکلات احتمالی که استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن زنان باردار ایجاد می‌کند:

در روش لیزر، موهای زائد بدن با استفاده از تابش غیر یونیزه اشعه از بین می‌روند. در واقع، این تکنیک باعث ایجاد گرمای شدید در بدن شده و ریشه موهای ناخواسته را از بین می‌برد. در اکثر موارد، این روش هیچ جهش سلولی در بدن فرد ایجاد نمی‌کند، چون پرتوهای نور لیزری تنها به چند میلی‌متری پوست بدن نفوذ می‌کنند. با این حال، تابش اشتباه این پرتوها توسط افراد بی‌تجربه می‌تواند توسط بافت اطراف آن منطقه جذب شده و مشکلاتی را برای زنان باردار و فرزند داخل رحم این افراد ایجاد نماید. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان از تاثیر منفی این راهکار بر روی نوزاد درون رحم مادر باردار مطمئن نیستند!

همچنین، استفاده از لیزر می‌تواند درد خفیفی را برای برخی از زنان باردار ایجاد کند. در این شرایط، کادر کیلینیک لیزر از کرم‌های چرب برای کاهش درد استفاده می‌کنند که برای زنان باردار توصیه نمی‌شود، زیرا بدن مادر حامله می‌تواند هر چیزی که بر روی پوست بدن قرار می‌گیرد، جذب کرده و به بدن جنین داخل رحم خود انتقال دهد. علاوه بر این موارد، از آن‌جایی که پوست زنان در دوران بارداری بسیار حساس می‌شود، استفاده از درمان لیزری برای از بین بردن موهای زائد بدن ممکن است درد، قرمزی یا تحریک ‌شدگی را در بدن این افراد ایجاد نموده و منجر به بروز مشکلات پوستی جدی در بدن این افراد شود.

فراموش نکنید که تعداد جلسات درمان لیزری زنان، به چرخه رشد موهای زائد بدن این افراد بستگی دارد. اما ایجاد تغییر در سطح هورمون‌های بدن زنان در دوران بارداری می‌تواند چرخه رشد موهای این افراد را کوتاه کرده یا فولیکول‌های موی غیر فعال را تحریک کند. بنابراین، برخی از زنان در دوران بارداری، با رشد سریع و دوباره موها مواجه می‌شوند. همچنین، با آغاز دوران بارداری، تغییرات هورمونی بدن مادر می‌تواند میزان تولید ملانین در پوست این افراد را تغییر داده و باعث شود که درمان‌های لیزری بسیار  دردناک‌تر و مؤثرتر از دوران قبل از حاملگی باشد.

به عنوان  یک زن باردار به خاطر داشته باشید که برخورد پرتوهای لیزر با پوست بدن زنان باردار می‌تواند موجب گرفتگی عضلات، به ویژه در ناحیه شکم و قسمت پایین ران‌ها شود. همچنین، استفاده از درمان لیزری برای مناطق حساس بدن زنان در دوران بارداری می‌تواند در مراحل بعدی بارداری نیز مشکلاتی را برای این افراد به دنبال داشته باشد، زیرا پوست بدن زنان در دوران بارداری بسیار حساس شده و احتمال تحریک شدن، قرمزی یا درد پوست در این افراد به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. پس، یادتان باشد که قبل از آنکه اقدام به استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن خود کنید، از زمان و تعداد جلسات درمان آگاه شوید! زیرا این راهکار ممکن است به مدت 6 تا 12 ماه طول بکشد. پوست بدن زنان با پیشرفت مراحل بارداری حساس‌تر از قبل می‌شود که این فرایند می‌تواند روند درمان لیزری را برای این افراد بسیار ناراحت‌کننده نماید. به همین دلیل، اکثر متخصصین پیشنهاد می‌کنند که زنان باردار نباید در طول مراحل پیشرفته دوران بارداری خود از روش لیزر برای رفع موهای زائد بدن خود استفاده کنند.

آیا با شروع دوران بارداری زنان، باید استفاده از روش لیزر برای رفع موهای زائد بدن متوقف شود؟

اگر با شروع دوران بارداری، شما در اواسط درمان لیزری موهای زائد بدن خود قرار داشتید، بهتر است ادامه این روش را تا اتمام زایمان به تعویق بیندازید. همچنین، شما می‌توانید از روش‌های جایگزین دیگر نیز برای از بین بردن موهای زائد بدن خود استفاده کنید. ولی اگر روند درمان تقریبا پشت سر گذاشته‌اید، جلسات پایانی را در مراحل اولیه از دوران بارداری خود انجام دهید، چون هیچ مانعی وجود ندارد. با این حال، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا او بتواند تصمیم بگیرد که آیا روند درمان لیزری در دوران بارداری شما ادامه پیدا کند یا تا زمان تولد نوزاد به تعویق بیافتد. در نهایت، به عنوان یک زن باردار به یاد داشته باشید که همه زنان جوان باید قبل استعمال روش‌های جایگزین برای از بین بدن موهای زائد بدن خود مانند الکترولیز، اپیلاسیون و اصلاح موهای در دوران بارداری نیز با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنند.

آیا استفاده از روش‌های دیگر برای رفع موهای زائد بدن زنان در دوران بارداری مفید هستند؟

روش الکترولیز:

این روش برای از بین بردن موهای زائد بدن زنان بسیار دردناک است. جالب است بدانید که هیچ مطالعه معتبری وجود ندارد که ایمنی استفاده از روش الکترولیز در دوران بارداری را ثابت کند. در این روش، پزشک از الکترولیز گالوانیک جریان برق برای از بین بردن فولیکول‌های موهای زائد زنان استفاده می‌کند. این جریان برق می‌تواند مایع آمنیوتیکی را که از جنین داخل رحم زنان باردار محافظت می‌کند، تحت تأثیر قرار دهد، زیرا این مایع هادی خوب برق است. با توجه به این توضیحات، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان به مراجعان خود توصیه می‌کنند که در دوران بارداری خود از این روش استفاده نکنند.

اپیلاسیون:

اگر به عنوان یک زن باردار می‌خواهید از اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد بدن خود استفاده کنید، یادتان باشد که این کار باید با احتیاط کامل انجام گیرد. همانطور که گفته شد پوست بدن زنان با شروع حاملگی حساس‌تر از قبل شده و روش اپیلاسیون می‌تواند منجر به کبودی آن شود. بنابراین، به عنوان یک زن حامله، برای احتیاط بیشتر، بهتر است از روش‌هایی با  کارایی بالا و راحت استفاده کنید.

کرم‌های موبر و دپیلاتورها:

این نوع موبرها شامل موادی مانند پودر سولفید باریم هستند که موهای زائد را از بین می‌برند. تاکنون هیچ شواهدی منبی بر اثبات ایمنی یا مضر بودن این مواد وجود ندارد. با این حال، بوی قوی آن‌ها و مواد شیمیایی موجود در این کرم‌ها می‌تواند برای مادران باردار مشکل ایجاد کند، زیرا زنان در دوران بارداری خود به بوهای قوی حساس می‌شوند. علاوه بر این موارد، برخی از کرم‌ها پوست بدن زنان باردار را تحریک کرده و باعث بروز بثورات جلدی در این افراد می‌شود که بسیار دردناک است.

تراشیدن موهای زائد بدن زنان در دوران بارداری:

اصلاح موهای زائد بدن با تیغ یا ژیلت راحت‌ترین و ارزان‌ترین گزینه برای رفع موها در دوران بارداری است. با این کار دیگر نیازی به استفاده از لیزر و مواد شیمیایی نخواهد بود. اما فراموش نکنید که در هنگام اصلاح باید مراقب باشید یا در صورت امکان، می‌توانید از شریک زندگی خود کمک کنید، زیرا با وجود شکم بزرگ رسیدن به ناحیه پایین بدن کمی سخت خواهد بود.

از آن‌جایی که دوران بارداری زنان فقط نه ماه طول می‌کشد، این افراد می‌توانند مدتی صبر کرده و از روش‌های خطرناک مانند الکترولیز، کرم ها و اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد بدن خود استفاده نکنید، زیرا روش‌های ایمن زیادی به غیر از لیزر، الکترولیز و کرم‌ها وجود دارد که زنان می‌توانند در دوران بارداری استفاده کنند.

1.آیا استفاده از روش IPL (سیستم نورپردازی شدید) در دوران بارداری زنان امن است؟

‌یکی از آخرین فن آوری‌ها برای کمک به زنان باردار، جهت رفع موهای زائد، روش IPL است. انرژی این راهکار کمتر از روش لیزر می‌باشد، زیرا انرژی آن توسط یک لامپ کوچک تولید شده و موجب انشعاب انواع امواج با نور کم می‌شود. فراموش نکنید که استفاده از این روش نیز محدودیت داشته و فقط برای از بین بردن موهای زائد پوست بدن موثر می‌باشد. با این حال، هیچ شواهدی در مورد ایمنی انجام روش IPL در دوران بارداری زنان وجود ندارد! بنابراین، بهتر است این افراد منتظر مانده و با به دنیا آمدن فرزند خود، به رفع موهای زائد بدن خود با روش IPL اقدام کنند. همانطور که قبلا هم گفته شد، بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار پوست آن‌ها را دچار تغییر کرده و میزان مقاومت آن را غیر قابل پیش‌بینی می‌کند.

2.آیا زنان شیرده می‌توانند از لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن خود استفاده کنند؟

بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌شده توسط دانشمندان، از بین بردن موهای زائد بدن با روش لیزر در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر توصیه نمی‌شود. اگرچه تا به امروز هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان‌دهنده ارتباط بین آسیب‌دیدگی زنان شیرده و استفاده از لیزر باشد، ولی بهتر است مادران در این مرحله از زندگی خود از هیچ گونه روش درمان تابشی استفاده نکنند. همچنین، برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان نیز به این مادران اجازه نمی‌دهند که در هنگام تغذیه نوزاد با شیر مادر از لیزر استفاده کنند، زیرا بدن مادر در دوران نقاهت بوده و هنوز پر از هورمون‌های دوران حاملگی است که می‌تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری را ایجاد کند.

علاوه بر این موارد، استفاده از لیزر در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌تواند روند تولید ملانین در بدن را تغییر داده و منجر به پرفشاری یا هیپوگرافی شود. در نهایت، به عنوان یک مادر به خاطر داشته باشید که پزشک معالج در هنگام کار با پرتوها، از کرم‌های پرچرب به عنوان ماده بیهوشی موضعی و برای کاهش درد بعد از انجام لیزر استفاده می‌کند. این مواد می‌تواند از طریق جریان خون وارد شیر مادر شده و به بدن نوزاد شیرخوار انتقال یابد. پس بهتر است درمان‌های لیزر پوست مادران شیرده نیز تا پایان شیردهی نوزاد متوقف شده و به تعویق انداخته شود.

میتوانید برای اطلاع بیشتر برای اصلاح موهای زائد بهاصلاح موهای زائد واژن و شکم زنان برای انجام زایمان، چرا و چگونه؟ مراجعه کنید

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

والا من بعد از س ماه شیردهی شروع کردم ب لیزر کردن بکینی و زیربغل تا اخر شیردهیم ک میشد دوسال مشکل خاصی هم پیش نیومد فقط دورم زیادشد چون رشد موها زیادبودن ک همونم فک کنم برا همومورد هورمونی تودوران شیردهی هس اما بازم خوبه ک ادم نره تو شیردهی و...

والا من بعد از س ماه شیردهی شروع کردم ب لیزر کردن بکینی و زیربغل تا اخر شیردهیم ک میشد دوسال مشکل خاصی هم پیش نیومد فقط دورم زیادشد چون رشد موها زیادبودن ک همونم فک کنم برا همومورد هورمونی تودوران شیردهی هس اما بازم خوبه ک ادم نره تو شیردهی و بارداری بلاخره هرچیزی عوارضی داره

ادامه مطلب

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/