9 علت ترشحات قهوه‌ای واژن در بارداری و 5 روش‌ پیشگیری آن

bardari

اگر خانم بارداری با ترشحات سفید رنگ واژینالی روبرو شود، لازم نیست که با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد آن صحبت کند، زیرا بروز این امر در دوران بارداری همه زنان کاملا طبیعی است. اما اگر رنگ این ترشحات قهوه‌ای باشد، چه باید کرد؟ آیا بروز این حالت در دوران بارداری زنان طبیعی است یا مادر حامله باید نگران شده و به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند؟ برای افزایش اطلاعات خود در مورد ترشحات قهوه‌ای رنگ واژن در دوران بارداری، حتما مقاله زیر را بخوانید. این مقاله به طور کامل همه چیز درباره ترشحات قهوه در طول بارداری را به شما می گوید، چرا این اتفاق می افتد و هنگامی که شما باید به دکتر مراجعه کنید.

چه عاملی باعث ترشحات  قهوه‌ای واژن در بارداری می­شود؟

 در ابتدا، لازم است به عنوان یک زن حامله یادتان باشد که رنگ ترشحات واژن شما زمانی قهوه‌ای می­شود که میزان خون در بدنتان افزایش یابد. از آن­جایی که با آغاز دوران بارداری خون اضافی به سمت گردن رحم مادر حرکت می­کند، ترشحات رحم این افراد قهوه‌ای رنگ می­شود. به عنوان یک خانم جوان و بی­تجربه به یاد داشته باشید که رحم زنان و منطقه اطراف آن ناحیه فوق­العاده حساسی است که داشتن رابطه جنسی یا معاینه داخلی توسط پزشک معالج در دوران بارداری می­تواند منجر به تخلیه ترشحات قهوه‌ای رنگ از واژن مادران شود. با توجه به این توضیحات، ترشحات قهوه‌ای واژن زنان در دوران بارداری موضوعی نگران­کننده­ای نبوده و در بیشتر موارد به علت تحریکات قسمت­های داخلی بدن رخ می­دهد.

علل ترشحات  واژنی قهوه‌ای در دوران بارداری:

 دلایل بسیاری وجود دارد که باعث ترشحات قهوه‌ای واژن زنان  در دوران حاملگی می­شود، اما این حالت عمدتا به دلیل اتفاقات زیر رخ می­دهد:

  • اگر این ترشحات در هفته­های اولیه از دوران بارداری رخ دهد، حتما به دلیل خونریزی دیواره رحم بر اثر لانه­گزینی جنین در آن خواهد بود.
  • اگر زن بارداری در هفته­های آخر از دوران بارداری، با ترشحات قهوه‌ای زنگ رحم خود روبرو شود، علت آن، نزدیک شدن تاریخ زایمان می­باشد.

در هر صورت، برای این که مادر باردار از سلامت خود و نوزاد درون رحمش اطمینان حاصل کند، باید به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و با او در مورد این موضوع صحبت نماید. علاوه بر دلایل ذکرشده، ممکن است علل دیگری برای ترشحات قهوه‌ای زنگ از واژن زنان در دوران بارداری وجود داشته باشد که برخی از این دلایل عبارتند از:

1.  داشتن مقاربت جنسی در دوران بارداری:

 همانطور که گفته شد گردن رحم زنان در دوران بارداری حساس­تر از قبل شده و عمل مقاربت یا هر فعالیت خشن دیگر می­تواند منجر به تحریک آن شده و ترشح مایع قهوه‌ای روشن با درد خفیف را به همراه داشته باشد.

2. سقط جنین:

 در اکثر موارد افزایش ترشحات قهوه‌ای زنان حامله در هفته­های اولیه این دوران به علت سقط جنین می­باشد. در مواردی که سقط جنین اتفاق افتاد، جنین دیگر قادر به رشد نبوده و ضربان قلب او متوقف می­شود. در واقع، در این شرایطی، جنین داخل رحم مادر باردار می­میرد. بنابراین، ترشحات قهوه‌ای رنگ برای دفع جسد جنین مرده از داخل رحم انجام می­گیرد.

3. لانه­ گزینی جنین در دیواره رحم مادر:

 لانه­گزینی جنین در دیواره رحم مادر برای تغذیه کردن و رشد کافی تقریبا دو هفته به طول می­انجامد. در این مدت، مادر ممکن است علائم حاملگی دیگری را نیز در بدن خود مشاهده کند. وقتی جنین به داخل رحم وارد می­شود، باعث تخریب دیواره رحم شده و تخلیه ترشحات قهوه‌ای را از بدن مادر حامله به دنبال خواهد داشت. البته این حالت در بعضی موارد ممکن است سبب خونریزی شدید زن حامله گردد.

4. بروز بارداری مولار در زنان:

در اکثر موارد، بافت غیرطبیعی شبیه به جنین در رحم زنان باردار رشد می­کند. این حالت معمولا با باردار شدن فرد اشتباه گرفته شده و باعث ترشحات واژن او به رنگ قهوه‌ای خواهد شد. فراموش نکنید که در صورت مواجه شدن با این نوع بارداری، مادر فورا باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید.

5. بارداری خارج از رحم:

در حاملگی خارج رحمی، جنین در داخل لوله­های فالوپ قرار گرفته و به این ناحیه از بدن مادر متصل می­شود. در چنین شرایطی، تخلیه خون قهوه‌ای ناشی از خونریزی داخلی این لوله­ها است.

6. مبتلا شدن زن باردار به پولیپ سرویکس:

 در برخی موارد، رشد توده بسیار کوچک و غیرطبیعی در گردن رحم زنان (به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن) رخ می­دهد که این پولیب بسیار شکننده بوده و ممکن است منجر به بروز درد شکمی، ناراحتی­های رحمی و خونریزی غیرعادی مادر باردار شود.

7. مبتلا شدن زن حامله به اختلالات پلاسبو (جفت سر راهی):

 مبتلا شدن زنان حامله به برخی از ناهنجاری­های جفتی مانند تشکیل جفت بر سر راه دهانه رحم و انقباضات جفتی باعث تخلیه ترشحات قهوه‌ای از واژن این مادران می­شوند. این لکه­های قهوه‌ای ممکن است با خونریزی شدید مادر نیز همراه باشد. در چنین شرایطی، هنگامی که جفت برای تغذیه و تنفس جنین داخل رحم خود در قسمت پیشین رحم تشکیل شد، باعث ایجاد ترشحات قهوه‌ای در بدن زنان باردار می­شود که در اکثر موارد بدون درد است. در واقع، جفت جدا شده از رحم، فقط باعث ترشحات قهوه‌ای از واژن مادر باردار می­شود.

8. HPVژنیتال:

در برخی موارد، ترشحات قهوه‌ای واژن زنان باردار نشانه بروز HPV ژنیتالی در بدن این افراد است که به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن و جریان خون به ناحیه واژن اتفاق می­افتد. اچ پی وی می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی سلامت، از جمله زگیل‌های تناسلی و برخی سرطان‌های خاص شود. البته در برخی موارد، اچ پی وی، پیش از آن که مشکلی ایجاد کند، برطرف می‌شود و فرد مبتلا حتی متوجه وجود این عفونت ویروسی در بدنش نمی‌شود.

9. انواع عفونت­ها ،شامل بیماری­های STD (بیماری های مقاربتی):

مبتلا شدن مادر باردار به انواع عفونت­های واژن یا گردن رحم می­تواند باعث ترشحات غیر طبیعی و قهوه‌ای رنگ واژن این افراد شود. البته در مورد تشخیص این عفونت­ها نگران نشوید! زیرا وجود این نوع عفونت باعث بروز سوزش، بوی بد واژن و حالت خارش شده و خروج ترشحات قهوه‌ای رنگ را به دنبال خواهد داشت.

همانطور که قبلا هم گفته شد، ترشحات قهوه‌ای از واژن زنان در هر سه ماهه از دوران بارداری رخ می­دهد.

ترشحات قهوه‌ای واژن در سه ماهه اول بارداری (هفته­های 1 تا 12):

 ترشحات قهوه‌ای در سه ماهه اول از دوران بارداری زنان ممکن است ناشی از بروز عوارض مختلف باشد که عبارتند از:

  • لانه­گزینی تخمک لقاح­یافته در دیواره رحم مادر
  • مبتلا شدن مادر باردار به حساسیت گردن رحمی

با این حال، یادتان باشد که اگر خونریزی همچنان ادامه پیدا کرده و با گذشت زمان سنگین­تر از قبل شود، مادر باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.

ترشحات قهوه‌ای واژن در سه ماهه دوم بارداری (هفته­های 13 تا 28) :

 ترشحات قهوه‌ای در سه ماهه دوم از دوران بارداری زنان بسیار رایج است. این مشکل به دلایل زیر در بدن مادر حامله رخ می­دهد:

  • تحریک شدن دهانه رحم مادر باردار
  • انجام معاینات معمول بارداری توسط پزشک معالج
  • مقاربت جنسی زنان حامله

با این حال، به عنوان یک خانم جوان وبی­تجربه به خاطر داشته باشید که مواجه شدن با ترشحات قهوه‌ای رنگ در سه ماهه سوم از دوران بارداری زنان می­تواند نشانه مبتلا شدن مادر به عفونت­های مخمر یا STDها باشد که نیاز به درمان فوری دارند.

ترشحات قهوه‌ای واژن در سه ماهه سوم بارداری (هفته­های 29 تا 40 ) :

مشاهده شدن ترشحات قهوه‌ای در سه ماهه سوم از دوران بارداری زنان ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • تحریک سرویکس رحمی زنان در روزهای آخر دوران حاملگی
  • انجام معاینات مکرر بارداری و مقاربت جنسی زنان حامله
  • آغاز روند زایمان طبیعی در بدن مادر باردار

در نهایت، لازم است بدانید پلاگین موکوس که چند روز یا یک هفته قبل از زایمان زنان در رحم رخ می­دهد، یک لکه موکوسی است. این همان اتفاقی است که بدن مادر را برای انجام زایمان آماده می­کند (با خروج مخاط قهوه‌ای همراه است).

چه زمانی باید در مورد ترشحات قهوه‌ای واژن خود نگران شوند؟

 در برخی موارد، ترشحات قهوه‌ای در زنان باردار می­تواند نشانه مبتلا شدن این مادران به انواع عفونت­ها باشد. در چنین مواردی، ضروری است که فرد این ترشحات را از لحاظ کیفیت، بو و ظاهر مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز، به مراقبت­های ارائه شده از جانب پزشک معالج خود  توجه کند. شایع­ترین این موارد عبارتند از:

  • تخلیه بسیار خفیف ترشحات قهوه‌ای رنگ از واژن زنان باردار می­تواند به علت خونریزی دیواره رحم بر اثر لانه­گزینی تخمک لقاح­یافته باشد، ولی اگر بیش از حد شدید شود، فرد باید نگران شده و به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.
  • اگر ترشحات قهوه‌ای بیش از یک هفته پس از داشتن رابطه جنسی ادامه داشت، زن حامله باید تحت معاینه پزشک متخصص زنان و زایمان قرار گیرد.
  • همچنین، اگر این ترشحات دارای بوی بد بوده و همراه با حالت خارش باشد، مراجعه به دکتر متخصص زنان و زایمان دارای اهمیت خاصی است.
  • علاوه بر این موارد، اگر ترشحات قهوه‌ای زنان حامله در دوران بارداری با درد شکمی یا تخلیه بافتی یا لخته خون همراه باشد، می­تواند نشانه­ای از سقط جنین باشد که در چنین شرایطی، مادر نیاز به مراقبت­های پزشکی خواهد داشت.
  • اگر ترشحات قهوه‌ای زنان حامله همراه با بوی نامطبوع و ظاهر آبکی بوده و با تب و لرز همراه باشد، می­تواند نشانه مبتلا شدن مادر باردار به انواع عفونت­های رحم یا کلیه باشد.
  • در آخر، یادتان باشد که اگر این ترشحات همراه با درد، گرفتگی عضلات و سرگیجه زن حامله همراه شود، می­تواند علامت رخ دادن بارداری غیرطبیعی در بدن او باشد که یک اتفاق اورژانسی در علم پزشکی است.

چگونه می­توان ترشحات قهوه‌ای زنان در دوران بارداری را متوقف کرد؟

1. باید فعالیت­های فیزیکی خود را در دوران بارداری محدود کنید

به عنوان یک زن جوان و بی­تجربه، بلافاصله بعد از آگاهی از حاملگی خود، به هر اندازه که می­توانید انجام فعالیت­های بدنی را کاهش دهید. اگرچه طبق نظر پزشکان متخصص زنان و زایمان، زنان باید در دوران بارداری خود فعالیت داشته باشند، اما اگر این مادران دچار خونریزی یا ترشحات قهوه‌ای شوند، باید از انجام  فعالیت­های بدنی اجتناب کنید. همچنین، به عنوان یک خانم باردار انجام کارهای روزمره خود را به قسمت­های کوچک تقسیم کرده و بعد از استراحت دادن به بدن خود، آن­ها را ادامه دهید.

2. به اندازه کافی استراحت کنید:

زنان با شروع دوران حاملگی باید زمان استراحت خود را افزایش دهند. به همین دلیل، لازم است تا آنجا که امکان دارد دراز کشیده و در منزل بمانند. ولی، اگر شما به عنوان یک خانم باردار شاغل هستید، در محل کار نیز زمانی را برای استراحت اختصاص داده و با دراز کشیدن بر روی یک سطح صاف بدن خود را آرام کنید.

3. از برداشتن اشیا سنگین خودداری کنید:

زنان با شروع شدن دوران بارداری خود باید از بلند کردن اجسام سنگین، به خصوص هنگامی که با ترشحات خفیف قهوه‌ای مواجه هستند، اجتناب کنند. یادتان باشد که برداشتن اشیا سنگین در اوایل این دوران می­تواند منجر به تخلیه شدید ترشحات قهوه‌ای از واژن این مادران شود.

4. پاهای خود را در سطحی بلندتر از بدن نگه دارید:

هرگز به عنوان یک زن حامله در هنگام نشستن یک پای خود را بر روی پای دیگر نگذارید. همچنین، در زمان نشستن بر روی مبل، با قرار دادن پاها بر روی صندلی، آن­ها را در سطح بالاتری نسبت به بدن خود نگه دارید. اگر در دوران حاملگی مجبور هستید که بیشتر زمان خود را در خانه، دراز بکشید، حتما پاهای خود را بر روی یک بالشتک قرار دهید. زنان حامله شاغل هم می­توانند در محل کارخود، پاها را روی یک صندلی کوچک بگذارند. بنابراین، در هر حالت، به همراه داشتن یک بالش یا هر چیز بلند دیگر برای قرار دادن پاهای زنان باردار الزامی است. انجام این کار به زنان حامله کمک می­کند تا گردش خون بهتری در بدن خود به وجود آورده و ترشحات قهوه‌ای از واژن خود را کاهش دهند.

5. تمیز نگه داشتن دستگاه تناسلی در دوران بارداری:

 شما به عنوان یک زن باردار باید از ناحیه تناسلی خود مراقبت بیشتری نموده و این ناحیه را خشک و تمیز نگه دارید، به خصوص اگر با ترشحات قهوه‌ای واژن مواجه هستید. برای این کار، می­توانید از صابون­های غیرعطری و آب، به منظور تمیز کردن این منطقه از بدن خود استفاده کرد.

انواع ترشحات قهوه‌ای در دوران بارداری:

ترشحات قهوه‌ای همراه با حالت خونریزی در زنان باردار ممکن است به علت  لانه­گزینی تخمک لقاح­یافته یا مبتلا شدن مادر حامله به بیماری­های STD (مانند گونوره، کلامیدیا و زگیل های تناسلی) باشد که بیشتر به رنگ قهوه‌ای روشن است. اما اگر این ترشح به رنگ قهوه‌ای مایل به صورتی باشد، نشان­دهنده تحریک سرویکس و حاملگی خارج رحمی در زنان است. البته در هنگام سقط جنین نیز ترشحات واژن مادر به رنگ قهوه‌ای مایل به صورتی خواهد بود.

در نهایت، هرگز به عنوان یک زن حامله در هنگام مواجه شدن با هر گونه ترشحات قهوه‌ای نگران نباشید، زیرا این حالت در بیشتر موارد، امری کاملا طبیعی است. اما اگر دفع این ترشح طولانی مدت بوده و با خونریزی  همراه باشد، علامت برخی بیماری­ها است. در چنین شرایطی، معاینه پزشک متخصص زنان و زایمان امری ضروری است! بنابراین، در صورت روبرو شدن با ترشحات قهوه‌ای در دوران بارداری خود حتما در اسرع وقت با دکتر معالج خود مشورت کنید و بر این اساس، اقدامات لازم را انجام دهید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام.من الان هفته هفدهم بارداری هستم یه وقتایی ترشحات قهوه ای رنگ کشدار ازم میاد چیکارکنم لطفا راهنماییم کنید مچکرم

This comment was minimized by the moderator on the site

هفته ششم بارداری ترشحات قهوه ای رنگ دار
م کمکم کنیدتوخدا ??

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/