خونریزی پس از رابطه جنسی در بارداری خطرناک است؟

bleeding after sex during pregnancy

در اکثر موارد، مواجه شدن زنان حامله با مشکل خونریزی سبک یا سنگین پس از هفته 20 از دوران بارداری، امری طبیعی نبوده و فرد باید فورا به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. ولی لازم نیست که همه زنان باردار در چنین شرایطی نگران باشند، زیرا همه خونریزی‌های این افراد خطرناک نیست. با این حال، زنانی که با خونریزی بعد از رابطه جنسی در دوران بارداری خود روبرو می‌شوند، باید از داشتن رابطه جنسی تا پایان این دوران خودداری کرده و به صورت طبیعی از بروز عواقب بیشتر در بدن خود جلوگیری کنند. همچنین، این زنان باید بلافاصله بعد از خونریزی به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و با او در این مورد مشاوره کنند.

چه عواملی باعث خونریزی زنان حامله پس از رابطه جنسی می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید همه اندام‌های بدن زنان در دوران بارداری اعم از دهان، دندان و دهانه رحم بسیار حساس شده و با کوچک‌ترین فشار یا زخم، دچار خونریزی شدید می‌شود. اما حساسیت دهانه رحم زنان در این دوره بیشتر از سایر قسمت‌های بدن است، زیرا:

  • افزایش میزان خون موجود در بدن زنان در دوران بارداری: با شروع دوران بارداری، میزان خون‌رسانی به ناحیه واژن و رحم زنان به میزان قابل توجهی افزایش یافته و فشار ایجاد شده به ناحیه گردنی رحم این افراد در طول رابطه جنسی، باعث خونریزی جزئی یا لکه‌بینی می‌شود.
  • افزایش تعداد مویرگ‌ها در بدن زنان حامله: مویرگ‌های خونی زنان (رگ‌های خونی کوچک) در دوران بارداری برای رفع نیازهای مادر و جنین به اکسیژن بیشتر، رشد می‌کنند. اکثر این مویرگ‌ها در ناحیه مهبل و دهانه رحم مادر باردار به وجود آمده و نیاز جنین داخل رحم را تا زمان زایمان برطرف می‌کنند. به دلیل این که بیشتر مویرگ‌های خونی زنان بسیار ظریف هستند، در طول مقاربت به راحتی پاره شده و دچار خونریزی می‌شوند.
  • رشد پولیپ سرویکس در ناحیه گردن رحم زنان باردار: به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که با شروع دوران بارداری، در دهانه رحم برخی از زنان پولیپ‌های بی‌ضرری رشد می‌کند. این پولیپ‌های بی‌ضرر به علت افزایش سطح هورمون استروژن در بدن مادران باردار اتفاق می‌افتد. از آن‌جایی که پولیپ‌ها حاوی عروق خونی زیادی هستند، وارد شدن هر گونه فشار روی بر آن‌ها در حین مقاربت می‌تواند باعث بروز مشکل خونریزی در بدن زنان حامله شود.

آیا هر نوع خونریزی زنان در بارداری باعث سقط جنین می‌شود؟

سقط جنین ناشی از مشکل خونریزی زنان باردار بسیار  نادر است، زیرا جنین در کیسه آمنیوتیک که پر از مایع است، قرار گرفته و همه نیازهای او به خوبی تامین می‌شود. جالب است بدانید که جنین داخل رحم از منطقه مقاربت کاملا دور می‌باشد، فقط ممکن است در طول رابطه جنسی، کودک تحت فشار قرار گرفته و بر اثر شوک ایجادشده دچار آسیب فیزیکی شود.  با این حال، پزشک تخصص زنان و زایمان به مادر بارداری که در حاملگی‌های قبلی خود بر اثر تضعیف دیواره رحم، سقط جنین را تجربه کرده است، توصیه می‌کند تا زمان به دنیا آمدن فرزند خود از داشتن رابطه جنسی یا هر اقدام غیرایمنی در این مورد خودداری کند.

مقاربت از هر نوعی ممکن است به جنین داخل رحم مادر باردار آسیب برساند. در واقع، رابطه جنسی در دوران باردار از تهویه هوا به مهبل (واژن) مادر جلوگیری کرده و باعث ایجاد مشکل آمبولی هوا در داخل رحم خواهد شد

چگونه می‌توان خونریزی پس از رابطه جنسی را در بارداری متوقف نمود؟

اگر شما هم به عنوان یک زن حامله با خونریزی بعد از رابطه جنسی روبرو شدید، می‌توانید خطرات و عوارض ناشی از آن را با پیروی از برخی قوانین ساده به حداقل برسانید. این راهکارها عبارتند از:

  1. سعی کنید تا در هنگام رابطه جنسی در موقعیت‌های راحت قرار بگیرید: قرار گرفتن مادران حامله در برخی از موقعیت‌های جنسی می‌تواند خطر لکه‌بینی واژن یا خونریزی را افزایش دهد، زیرا فشار بر روی ناحیه گردن رحم بیش از حد شده و ممکن است مکان‌های امن داخل رحم م را هم تحت تاثیر قرار دهد.
  2. نداشتن رابطه جنسی: یکی از امن‌ترین شیوه‌ها برای زوجین باردار، نداشتن رابطه جنسی است، زیرا مقاربت از هر نوعی ممکن است به جنین داخل رحم مادر باردار آسیب برساند. در واقع، رابطه جنسی در دوران باردار از تهویه هوا به مهبل (واژن) مادر جلوگیری کرده و باعث ایجاد مشکل آمبولی هوا در داخل رحم خواهد شد. در چنین شرایطی، انسداد خون و حباب های هوایی در رگ‌های خونی باعث بروز مشکلاتی برای جنین داخل رحم شده و حتی ممکن است سقط او را به دنبال داشته باشد.
  3. زوجین می‌توانند برای لذت بردن از این ایام، لحظات جالبی داشته باشند: زمانی که حاملگی زنان پیشرفت می‌کند. مشکلات حرکت کردن و داشتن رابطه جنسی نیز در بدن این افراد بیشتر می‌شود. بنابراین، این زوجین می‌توانند از طریق بوسیدن همسر خود، در آغوش گرفتن او و لمس کردن بدن یکدیگر صمیمیت بین خود را افزایش دهند. علاوه بر این موارد، استفاده از حمام مشترک نیز برای مادران باردار بسیار لذت‌بخش خواهد بود. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که برای برقراری ارتباط فقط لازم است با شریک زندگی خود در مورد آنچه که دوست دارید، صحبت کنید.
  4. استفاده از روان‌کننده‌ها: استفاده از روان‌کننده‌های مختلف در داشتن رابطه جنسی ایمن و راحت زنان بسیار حائز اهمیت است، زیرا باعث کاهش اصطکاک و ناراحتی زن حامله در حین رابطه جنسی شده و احتمال خونریزی و سوزش را در ناحیه گردن رحم به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. فراموش نکنید که روغن نارگیل بهترین روان‌کننده طبیعی برای مادران باردار است. ولی بهتر است زنان حامله از مصرف روان‌کننده‌هایی که حاوی گلیسیرین هستند، اجتناب کنند، زیرا ممکن است باعث ایجاد تورم در داخل رحم و یا گردن آن شود.
  5. استفاده از کاندوم: به عنوان یک زن حامله سعی کنید تا در همه روابط جنسی خود از کاندوم استفاده کنید، زیرا این وسیله علاوه بر محافظت از جنین درون رحم از انتقال انواع عفونت‌های منتقله از راه جنسی (STI) به بدن شما و فرزند داخل رحمتان جلوگیری خواهد نمود.

اگر با وجود استفاده از گزینه‌های ذکر شده در عمل رابطه جنسی، باز هم احساس ناراحتی کرده و دچار خونریزی مکرر می‌شوید، ممکن است مشکل دیگری باشید. بهتر است در چنین شرایط،ی از داشتن رابطه جنسی با همسر خود اجتناب کرده و با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

زنان حامله باید در چه زمانی از بارداری از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنند؟

به عنوان یک زن حامله در نظر داشته باشید که تحت شرایط خاصی، مشکل خونریزی شما به هیچ درمانی جواب نمی‌دهد، از جمله:

  • مبتلا شدن زن حامله به پیش-پلاکتی: در این شرایط، جفت رحم زن حامله کوتاه بوده و دهانه رحم را به طور جزئی پوشش می‌دهد. بنابراین، اگر در این شرایط فرد رابطه جنسی داشته باشد، شانس سقط جنین در او بسیار بالا خواهد بود.
  • اختلال در سرویکس مادر باردار: در این وضعیت، دهانه رحم مادر باردار شروع به باز شدن کرده و خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را در بدن فرد بیمار به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. بنابراین، این گونه زنان باید از داشتن رابطه جنسی اجتناب کرده و احتمال بروز حادثه ناگوار را کاهش دهند.
  • حاملگی‌های چندگانه: اگر زنان حامله در بارداری فعلی، بیش از یک کودک را در رحم خود داشته باشد، باید از داشتن رابطه جنسی تا زمان تولد نوزادان چندقلو خودداری کند، زیرا این افراد در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر مادران حامله قرار دارند.

آیا هنگام خونریزی بعد از رابطه جنسی، باید به دکتر مراجعه کنید؟

اگر به عنوان یک زن باردار بعد از رابطه جنسی احساس نگرانی کرده و در مورد میزان خونریزی خود دچار تردید شدید، بهتر است بلافاصله وضعیت خود را به اطلاع پزشک معالجتان برسانید. یادتان باشد که ارزیابی ماهیت خونریزی، شکل ظاهری و مقدار آن، کار یک پزشک متخصص زنان و زایمان است. در چنین مواردی، بهتر است زن حامله با مشاهده خونریزی، بلافاصله از پد بهداشتی استفاده کرده و وضعیت خود را به پزشک متخصص زنان و زایمان اطلاع دهد. در ادامه این مقاله، برخی از نشانه‌های خونریزی بعد از رابطه جنسی در زنان حامله (که نباید نادیده گرفته شوند) بیان شده است. پس، اگر مشکل خونریزی یا لکه‌بینی شما در دوران بارداری همراه با عوارض زیر باشد، حتما باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. رایج‌ترین این علائم عبارتند از:

  • گرفتگی شدید و احساس درد در قسمت پایین شکم یا ناحیه لگن زن باردار
  • بروز خونریزی شدید واژینالی در بدن زن باردار
  • تخلیه شدن بافت‌ها و لخته‌ها خونی از واژن زن باردار که نشان‌دهنده مشکل جدی است
  • بروز احساس سرگیجه در زن باردار
  • بالا رفتن تب بدن زن باردار که در برخی موارد با لزر همراه است
  • بروز انقباضات رحمی در زن باردار که حتی بعد از پایان یافتن رابطه جنسی همچنان ادامه می‌یابد

در نهایت، به عنوان یک زن حامله فراموش نکنید که حتی اگر با مشکل خونریزی خفیف بدون درد یا گرفتگی هم مواجه شدید، باید با پزشک معالج خود صحبت کرده و از افزایش عوارض احتمالی در بدن خود و جنین داخل رحمتان جلوگیری کنید.

آیا همه زنان حامله پس از داشتن رابطه جنسی خونریزی می‌کنند؟

بله، اکثر زنان در ماه‌های اولیه از دوران بارداری خود بعد از عمل رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شوند که امری کاملا طبیعی است. در واقع، در روزهای اول از دوران بارداری به ارگانیسم رسیدن زنان باعث ایجاد انقباضات رحمی شده و می‌تواند رگ‌های خونی کوچک را پاره کند. به همین دلیل خونریزی ناگهانی بعد از رابطه جنسی در بین زنان حامله در سه ماهه اول بارداری بسیار متداول بوده و با پیشرفت دوران حاملگی در سه ماهه دوم و سوم از این دوران ، فعالیت کاهش می‌یابد.

آیا خونریزی زنان پس از داشتن رابطه جنسی، درد دارد؟

اگر خونریزی زنان باردار بعد از عمل رابطه جنسی، بدون درد باشد، امری طبیعی است! بنابراین، اگر خونریزی شما خفیف بوده و درد زیادی نداشته باشید، این حالت مشکل جدی را برای شما و فرزندتان ایجاد نخواهد کرد، ولی اگر روند خونریزی با لخته شدن خون و حالت دردناک همراه  باشد، وضعیت شما جدی بوده و باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

بعد از رابطه جنسی در بارداری، مشاهده لکه‌های خون به رنگ صورتی روشن نشانه چیست؟

تخلیه شدن لکه‌های خونی به رنگ صورتی روشن پس از داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری، نشان‌دهنده این است که خون دفع‌شده از واژن حاوی مایع واژینالی می‌باشد. این حالت گاهی اوقات ممکن است به علت کم‌خونی مادر یا یکپارچگی عروق خونی او رخ دهد. بنابراین، بهتر است در چنین مواردی با دکتر معالج خود مشورت کنید.

خونریزی طبیعی زنان باردار پس از داشتن رابطه جنسی، چه مدت طول می‌کشد؟

در اغلب موارد، خونریزی خفیف زنان در طی دوران بارداری که به رنگ روشن است، ممکن است برای چند ساعت ادامه یابد. ولی اگر خونریزی سنگین شد و برای یک یا دو روز ادامه یافت، خانم باردار حتما باید به یک دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. رگ‌های خونی حساس زیادی  در گردن رحم زنان باردار وجود دارد که ممکن است در طی عمل رابطه جنسی تحت فشار قرار بگیرند.

در نهایت، یادتان باشد که موقعیت‌های خاص و امن در رابطه جنسی وجود دارد که رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار نداده و دچار عوارض خطرناکی نمی‌کند. همچنین، خونریزی کردن زنان در دوران بارداری ممکن است به دلایل مختلف دیگری رخ دهد. در چنین مواردی، مشاوره کردن با یک دکتر متخصص زنان و زایمان بهترین ایده است، زیرا همه تردیدهای شما را به طور کامل از بین می‌برد. اگر به عنوان یک زن حامله، همه اقدامات احتیاطی ذکرشده در مقاله بالا را رعایت کنید، این دوران برای شما امن بوده و باعث لذت بردن شما از بارداری خواهد شد.

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من هفته 16بارداری هستم بعداز نزدیکی دچار خونریزی شدم که بدون دردو رنگ خون کاملا شفاف وآبکی بود و فورا به پزشک متخصص زنان مراجعه کردم و پزشک برام سونوگرافی نوشت والان خدارو شکر جنین هیچ مشکلی نداره و سالمه. ولی خودم کمر درد دارم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من ماهه اولمه نزدیکی کردم لخته خون میاد ازم ممکنه بد باش واسه بچه یان دل درد هم دارم یکم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من بعدازرابطه جنسی شروع به خونریزی کردم آیا ظرری به بچه داره واگه سونوگرافی برم معلوم میشه بچه سالم یانه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
من بعدازرابطه خونریزی کردم
رنگش هم صورتی روشنه واینکه فعلادردکمروشکم ندارم ایامیتونه ک خطری داشته باشه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
من بعد از رابطه خونریزی خفیف کردم این می تواند در هفته ششم یا هفتم حاملگی مساله ساز باشد

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/