خطر سقط جنین با ترس از بارداری و زایمان (توکوفوبیا)

Tokophobia-1

در ابتدا، به یاد داشته باشید که بروز ترس در دوران بارداری همه زنان، بسیار شایع است. به همین دلیل، در ادامه، شما را با انواع مختلف ترس‌هایی که ممکن است زنان باردار را دربرگیرد، آشنا نموده و نکاتی را در مورد روش‌های غلبه بر این مشکل ارائه می‌دهیم."توکوفوبیا" (Tokophobia) واژه‌ای است که برای ترس زنان‌ازبارداری و زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته، این حالت یک مسئله روانشناختی است!‌توکوفوبیا در زنانی که اطلاعات کافی در مورد حاملگی خود ندارند، اتفاق می‌افتد. این نوع ترس فقط به سه ماهه اول از دوران بارداری زنان محدود نمی‌شود، بلکه بیشتر زنان در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری خود نیز با این احساس درگیر می‌شوند.‌گاهی اوقات، این مشکل به حدی شدید می باشد که می تواند به سقط جنین و یا پیشگیری از بارداری ختم شود!

علل بروز ترس از بارداری و زایمان:

‌علت‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند باعث بروز ترس در زنان باردار شود. در واقع، بسیاری از زنانی که در انتظار تولد فرزند خود هستند، نمی‌توانند با تغییرات دوران بارداری کنار آمده و ورود یک فرد جدید به جمع خانواده را قبول کنند. علل شایع بروز ترس در زنان باردار عبارتند از:

  • روبرو شدن مادر باردار با درد زایمان در هنگام تولد نوزاد خود
  • عدم حمایت عاطفی از طرف همسر یا والدین در دوران بارداری
  • سقط جنین در بارداری‌های قبلی یا تولد نوزاد بیمار در حاملگی‌های گذشته
  • تجربه حاملگی سخت مانند تروما یا بروز انواع بیماری‌ها در بارداری‌های قبلی مادر

ترس از زایمان یا همان فوبیای زایمان: ‌دو نوع است، نوع اولیه که پیش از بارداری رخ می دهد و ممکن است در اوایل جوانی شروع شود، و نوع ثانویه، با تجربه ی تروماتیک اولیه در بارداری همراهی دارد. می تواند به صورت کابوس های شبانه، اضطراب شدید و یا حملات پنیک ( استرس زا ) باشد.

نشانه‌های بروز توکوفوبیا یا ترس از بارداری و زایمان چیست؟

بسیاری از زنان در دوران بارداری خود احساس می‌کنند که در رنج و عذاب هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را درک و همراهی کند. بنابراین، این افراد دچار ترس شدید شده و باور می‌کنند که زندگی خود و فرزند داحل رحمشان در معرض خطر بزرگی قرار دارد. این حالت، منجر به افزایش ترس و وحشت در زن حامله شده و ممکن است باعث بروز علائم زیر شود:

  • عرق کردن بیش از حد زن حامله
  • استفراغ کردن غیرعادی زنان در دوران بارداری
  • مواجه شدن مادر باردار با مشکل تنفسی
  • خشک شدن دهان در دوران بارداری
  • نداشتن احساس خوب در زنان حامله و لذت نبردن از این دوران ‌
  • لرزیدن شدید مادر باردار
  • احساس دلتنگی و بالا رفتن ضربان قلب زنان در دوران حاملگی
  • ناتوانی در فکر کردن و نداشتن آرامش کافی
  • ترس مادر باردار از مرگ
  • مواجه شدن مادر باردار با حملات وحشت و ترس
  • احساس تنهایی و جدا بودن از اطرافیان

توکوفوبیا و راه‌های مقابله با این مشکل:

‌اگر زن بارداری، تعدادی از علائم ترس را در بدن خود تجربه‌ کند، این حالت می‌تواند بر سلامت خود مادر و نوزاد داخل رحم او تاثیر بگذارد. اگر شما یکی از این مادران هستید، باید بدانید که به راحتی می‌توان این علائم را برطرف نمود! زیرا همه آن‌ها از نوعی درگیری درونی نشئت گرفته و مربوط به دوران قبل از بارداری و کودکی مادر می‌شود. در ادامه این مقاله، شما را با انواع ترس‌های دوران بارداری و چگونگی تسخیر آن‌ها آشنا می‌کنیم. این موارد عبارتند از:

1. مادر باید فکر کند که کودک سالمی را به دنیا می‌آورد:

هنگامی که زنی در حاملگی‌های قبلی خود، سقط جنین را تجربه کرده یا نوزاد بیماری را به دنیا آورده باشد، در حاملگی فعلی خود نیز سایت‌ها و کتاب‌هایی را در مورد نوزادان مبتلا به نقص مطالعه می‌کند. خواندن این مطالب، احساسات مادر را تحریک کرده و می‌تواند ترس زیادی را در او ایجاد کند. شما به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه باید در هنگام مواجه شدن با این مشکلات، حتما با دکتر معالج خود خود صحبت کنید تا با انجام سونوگرافی یا آزمایش پروتئین جنین، به شما اطمینان داده شود که رشد فرزندتان کاملا طبیعی و سالم است.

2. فکر نکردن در مورد درد شدید زایمان طبیعی:

‌برخی از نزدیکان زن باردار مانند خواهر و یا دوست صمیمی او ممکن است در هنگام تولد فرزند خود دچار درد شدید شده و انقباضات رحمی زیادی را تجربه کرده باشند. انتقال دادن این اطلاعات به زنان باردار ممکن است باعث بروز ترس و وحشت قبل از زایمان در او شده و مادر را در مورد تحمل درد زایمان بترساند. یادتان باشد که در چنین شرایطی، دکتر متخصص زنان و زایمان به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتر در مورد این موضوع و گزینه‌های تسکین درد که در حال حاضر در دسترس تمام بیمارستان‌ها می‌باشد، به راحتی نوزاد خود را به دنیا بیاورید. علاوه بر این موارد، اگر به عنوان یک زن باردار در مورد تحمل درد زایمان طبیعی نگران هستید، می‌توانید با یک پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد ترس خود صحبت نموده و فرزند خود را با روش سزارین به دنیا بیاورید.

3.هرگز فکر نکنید که در آینده مادر خوبی نخواهید بود:

‌اگر به عنوان یک زن باردار با افکار منفی در مورد توانایی‌های خود در رابطه با بزرگ کردن و تربیت فرزند مواجه هستید، افکار خود را با افراد خانواده به اشتراک گذاشته و با خواندن کتاب‌های مختلف و مراجعه به وب‌سایت‌های فرزندپروری، اطلاعات خود را افزایش دهید تا بتوانید با خیال راحت به کودک خود "خوش‌آمد" بگویید. یکی دیگر از ایده‌های تعاملی برای زنان باردار در مورد پرورش درست کودکان، پیوستن آن‌ها به انجمن‌های "پدر و مادر" آنلاین است که مادران همه تجربیات و اطلاعات خود را به عنوان اعضای موفق یک خانواده در این سایت‌ها گذاشته و مشکلات مادران جوان را حل می‌کنند.

4.فکر کردن به تولد نوزاد در شرایط غیرمنتظره:

‌مادران باردار باید سعی کنند تا حداقل ملزومات فرزند آینده خود را همیشه، در هنگام بیرون آمدن از منزل به همراه داشته باشند، زیرا ممکن است نوزاد به طور ناگهانی و در شرایط غیرمنتظره به دنیا آید. البته، رخ دادن این مورد بسیار نادر است، چون تا زمانی که درد زایمان شدت پیدا کرده و زمان تولد نوزاد برسد، مدتی طول می‌کشد و هیچ کودکی به طور ناگهانی و بدون هیچ نشانه قبلی به دنیا نمی‌آید! بنابراین داشتن ترس در این مورد کاملا بی‌منطق بوده و شما باید اطمینان حاصل کنید که نوزادتان هیچ وقت به طور ناگهانی به دنیا نخواهد آمد.

در نهایت، در شرایطی که با افکار منفی مواجه هستید، خود را با انجام کارهای لذت‌بخش و سبک مشغول کنید و هنگام روبرو شدن با علائم ترس به دنبال علت آن بوده و از اطرافیان و دوستان باتجربه خود کمک بگیرید. علاوه بر این موارد، با شروع دوران بارداری، شماره تلفن اورژانس بیمارستان محل زندگی خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید از لحاظ ذهنی مطمئن شده و هنگام نیاز از آن استفاده کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/