در سه ماه دوم بارداری چه بر سر بدن مادر می آید؟

bardari-9999

در طول سه ماهه دوم بارداری ، یعنی هفته های 15 تا 27 ، احساسات شما نسبت به سه ماهه اول از این دوران پایدارتر شده و بدنتان هم طیف وسیعی از تغییرات فیزیکی جدید را تجربه خواهد نمود. همچنین، اگر روند حاملگی شما به صورت طبیعی پیشرفت کند، تورم پاها مخصوصا ناحیه مچ پا در سه ماهه دوم بارداری ظاهر می­شود. اما یادتان باشد که در سه ماهه سوم از دوران بارداری، تورم پاهای مادران حامله باید از بین برود. بنابراین، اگر میزان ورم پاهای شما در ماه­های پایانی دوران بارداری، حتی با استراحت کافی کاهش نیافت، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و با به­کار بردن مراقبت­های بهداشتی لازم، مشکل خود را درمان کنید. علاوه بر این موارد، بعضی از زنان حامله در سه ماهه دوم بارداری خود احساس می­کنند که مشکل احتقان و گرفتگی بینی آن­ها تثبیت شده و دیگر درمان نخواهد شد. ولی یادتان باشد که این مشکل پس از تولد نوزاد، خود به خود از بین خواهد رفت.

برخی دیگر از زنان حامله در سه ماهه دوم بارداری خود گزارش داده­اند که حالت تهوع آن­ها کاهش یافته، بدنشان انرژی بیشتری دارد و فشار مثانه نیز به میزان قابل توجهی کاهش ­یافته است. در نهایت، جالب است بدانید که اگر زنی بتواند بدون داشتن مشکلات خاص پزشکی، سه ماه اول از دوران  بارداری خود را به طور طبیعی پشت سر بگذارد، شانس سقط جنین در او بسیار کم شده و روند بارداری با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد.

هر مادر بارداری باید درباره موقعیت جنین اطلاعاتی داشته باشد تا ناخواسته جنین خود را به خطر نیندازد، جلوگیری از قرار گرفتن جنین در موقعیت نامناسب خلفی به شما در این راه کمک میکند.

تغییرات فیزیکی مادر در سه ماهه دوم بارداری :

قرمز و نرم شدن لثه­ های زنان در سه ماهه دوم بارداری:

این ناراحتی زنان ناشی از تغییرات هورمونی بوده و با ایجاد پلاک در دندان­ها، لثه­ها را نیز دچار مشکل خواهد نمود. پس، زنان جوان و بی­تجربه باید سعی کنند تا با شروع دوران بارداری، دندان­های خود را به طور مرتب مسواک زده و با مراجعه به دندانپزشک، به بهداشت دهان و دندان خود برسند. البته در هنگام مراجعه به دندانپزشک مطمئن شوید که او از باردار شما باخبر است.

نشت شیر یا آغوز از سینه های مادر در سه ماه دوم بارداری:

در چنین شرایطی بهتر است فرد با قرار دادن پدهای پستان در داخل سینه­بند خود، آن­ها را پوشش داده و از نشت مایع به لباس­های رویی خود جلوگیری کند.

احساس گرفتگی در بینی مادر در سه ماهه دوم بارداری و خونریزی آن:

بروز مشکلات جزئی در بینی زنان باردار از علائم شایع سه ماهه دوم است. این افراد باید سعی کنند تا سیگار نکشیده و از دود و دم دخانیات کاملا در امان باشند. همچنین، در مواردی که با خشکی داخل بینی مواجه شدید یا احساس کردید که راه­های تنفسی شما گرفته است، حوله گرم و مرطوبی را بر روی صورت خود قرار دهید. علاوه بر این موارد، استفاده از حمام بخار یا گرفتن دوش آب داغ در این شرایط بسیار تاثیرگذار است. البته زنانی که در سه ماهه دوم بارداری از مشکل احتقان و یا خونریزی بینی رنج می­برند، می­توانند با قرار دادن یک ظرف پر از آب جوش یا دستگاه  بخار در اتاق از خشک شدن راه­های تنفسی خود جلوگیری کنند. البته، فراموش نکنید این کار فقط زمانی جواب می­دهد که میزان رطوبت موجود در هوای محیط زندگی زن حامله کم بوده و یا هوا بسیار گرما یا سرد باشد.

علاوه بر این موارد، ماساژ دادن سینوس­ها که با مالش دادن لبه استخوانی بالا و زیر ابروها، زیر چشمان و سمت پایین ناحیه بینی میسر است، برای از بین بردن احتقان زنان حامله در سه ماهه دوم از این دوران بسیار مفید خواهد بود. زنان حامله باید سعی کنند تا در کل دوران بارداری خود، آب را به مقدار کافی بنوشند. همچنین، برای از بین بردن مشکل گرفتگی بینی، زنان حامله می­توانند از قطره بینی استفاده نموده و یا با آب-نمک که با 1/4 قاشق چای­خوری نمک حل­شده در یک فنجان آب گرم تهیه می­شود، داخل بینی خود را شستشو دهند. هرگز به عنوان یک زن حامله برای از بین بردن گرفتگی بینی خود از داوری آنتی­هیستامین استفاده نکنید، مگر اینکه مصرف آن  توسط پزشک متخصص زنان و زایمان توصیه شده باشد.

حس حرکت جنین در سه ماهه دوم بارداری:

زنان با ورود به سه ماهه دوم بارداری خود، وجود حباب، لرزش یا ضربه زدن جنین به دیواره رحم را احساس خواهند کرد که میزان این حس­ها ممکن است بین زنان مختلف، متفاوت باشد.  سعی کنید تا در کل دوران بارداری، با جنین درون رحم خود ارتباط برقرار نموده و در این شادی، شریک زندگی خود را هم سهیم کنید. برای این کار، کافی است به همراه شریک زندگی خود با فرزندتان  صحبت کرده و آرام آرام شکم خود را ماساژ دهید. علاوه بر این، زنان حامله سعی کنند تا آلبومی تهیه نموده و همه عکس­های دوران بارداری خود را به همراه تصویر سونوگرافی در آن نگه دارند.

بروز علائم کشش در سه ماهه دوم بارداری:

کشیده شدن پوست بدن زنان در دوران بارداری ممکن است با بنفش، صورتی یا قرمز شدن پوست نواحی شکم، سینه­ها و ران­ها همراه باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل یا کم کردن میزان کشش پوست، زنان حامله می­توانند کارهای مختلفی انجام دهند. برخی از ساده­ترین نکات در مورد بروز علائم کشش در بدن زنان در سه ماهه دوم بارداری عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی و علائم کشش در دوران بارداری را بر روی پوست بدن مادر یا خواهران خود بررسی کنید. اگر علائم کششی در بدن آن­ها زیاد بود، باید با دنبال کردن برخی نکات بهداشتی، میزان این کشش را در قسمت­های مختلف بدن خود کنترل نمایید.
  • همچنین، اگر زنی در طول دوران بارداری خود اضافه وزن زیادی را به دست آورد، علائم کششی بر روی پوست سینه­ها یا ران­های او بسیار بالا خواهد بود.
  • البته بعد از تولد نوزاد، علائم کششی ایجادشده بر روی پوست بدن به تدریج از قرمز یا بنفش به قهوه­ای مایل به زرد یا سفید تغییر رنگ داده و دیگر مثل قبل دیده نخواهد شد. با این حال، برخی از زنان ممکن است بعد از زایمان نیز علائم کشش را از دست ندهند.

همچنین، بیشتر زنان با ورود به سه ماهه دوم بارداری خود، دردی را در ناحیه پایین کمر احساس می­کنند که با حفظ بدن در یک موقعیت خاص مانند نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی افزایش می­یابد. پس اگر به عنوا یک زن حامله مجبور هستید تا برای مدت طولانی در یک حالت قرار بگیرید، سعی کنید به عضلات شکم و باسن خود حرکت داده و حالت کششی ایجاد نمایید. این کار را بر روی صندلی، می­توان با چرخاندن بدن به طرفین یا عقب و صاف کردن دوباره آن انجام داد. زنان شاغل باید در دوران بارداری خود برای نشستن از صندلی­های پشتی­دار و ثابت استفاده نموده و از پوشیدن کفش­های پاشنه بلند خودداری کنند.

فراموش نکنید که خوابیدن بر روی سمت چپ بدن و قرار دادن یک بالش زیر پاها، برای پشتیبانی از شکم و کمر زنان در دوران حاملگی ضروری است. از بلند کردن و یا جابجایی وسایل سنگین در کل دوران بارداری اجتناب نمایید، زیرا این کار منجر به خونریزی و سقط جنین داخل رحم شما (حتی در سه ماهه دوم بارداری) خواهد شد. علاوه بر نکات ذکرشده، زن حامله باید سعی کنند تا با قرار دادن کیسه آب گرم یا سرد بر روی پشت بدن و ماساژ دادن این ناحیه، سبب خون­رسانی به داخل رحم و سایر قسمت­های بدن شوند.

احساس درد عضلانی در سه ماهه دوم بارداری زنان:

یادتان باشد که به جای برداشتن مستقیم اشیاء از روی زمین، جهت تغییر دادن مکان آن­ها، سعی کنید تا اشیاء را بر روی زمین حرکت دهید. هیچ وقت برای حرکت دادن اشیا، آن­ها را با پای خود فشار ندهید. همچنین، شما باید از باز کردن و بستن کامل زانوهای خود در کل دوران بارداری اجتناب نمایید.

اگر در دوران حاملگی با درد پا و وریدهای واریسی مواجه شدید، به یاد داشته باشید که داشتن استراحت و خواب کافی با قرار دادن یک بالش بین پاها و طرفین بدن برای از بین بردن درد آن بسیار موثر خواهد بود. پیاده­روی و انجام انواع دیگر ورزش­ها نباید در سه ماهه دوم بارداری زنان فراموش شود. اگر پزشک متخصص زنان و زایمان به شما توصیه کرده است که از گن­های مخصوص دوران بارداری برای حمایت از شکم و پاهای خود استفاده کنید، حتما آن را در هنگام پیاده­روی کردن بپوشید. علاوه بر این موارد، در هنگام  بیکاری و یا نشستن بر روی صندلی، انجام تمرینات پاها و مچ پا را از یاد نبرید. این نکته مه را به خاطر داشته باشید که از قرار دادن یک بالش در زیر زانوها در هنگام ورزش خودداری کنید. در نهایت، اگر به عنوان یک زن حامله مجبور هستید تا برای مدت طولانی سرپا بایستیدید یا بنشینید، از یک پایه یا صندلی کوچک برای بلند نگه داشتن پاها در هنگام نشستن یا ایستاده استفاده کنید.

ورم کردن بدن مخصوصا پاها در سه ماهه دوم بارداری:

با مشکل تورم در ناحیه پاهای خود مواجه شدید، برای مدتی سعی کنید که پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. حتما در هنگام استراحت کردن و خوابیدن در شب بر روی سمت چپ بدن خود قرار گیرید تا فشار خون در عضلات اصلی بدن شما کاهش یابد. همچنین، از پوشیدن لباس­های تنگ و یا استفاده بیش از حد از لوازم جانبی، از جمله ساعت، حلقه­ها و طلاجات و یا جوراب­های تنگ با توری­های الاستیک جدا خودداری نموده و از نظر جسمی همیشه فعال باشید.

بروز مشکل یبوست در بدن زنان، در سه ماهه دوم بارداری:

سعی کنید آب بیشتری بنوشید. با پزشک معالج خود در مورد مراقبت­های بهداشتی و داشتن برنامه غذایی سالم و مغذی در این دوره از زندگی صحبت کنید، زیرا این امر می­تواند برای از بین بردن مشکل یبوست شما مفید باشد. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که مصرف مکمل­های آهن نیز برای از بین بردن یبوست زنان در سه ماهه دوم بارداری بسیار کمک­کننده می­باشد. هرگز مصرف غذاهایی با فیبر بالا را فراموش نکنید. یک زن باردار باید سعی کند تا در نه ماه دوران حاملگی خود از نظر جسمی کاملا فعال باشد.

همچنین زنان حامله باید بلافاصله بعد از احساس حرکات روده­ در بدن خود به دستشویی مراجعه کنند، زیرا عقب انداختن این کار، او را با مشکل یبوست روبرو خواهد نمود. هرگز به عنوان یک زن باردار از مایعات ناشناخته، روغن­های معدنی و ملین­ها برای از بین بردن مشکل یبوست استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشک متخصص زنان و زایمان توصیه شود.

تغییرات رنگدانه ­های موجود بر روی صورت و بالا رفتن ترشحات معده زنان در سه ماهه دوم بارداری:

همه شما می­دانید که بروز علائمی مانند ظاهر شدن لکه­های قهوه­ای رنگ بر روی پوست صورت و تغییر در ترشحات معده از جمله مشکلاتی است که بعضی از زنان در سه ماهه دوم بارداری خود با آن­ها روبرو می­شوند، اما جای هیچ نگرانی نیست! زیرا  پس از تولد نوزاد، همه این عوارض خود به خود ناپدید خواهند شد. ولی فراموش نکنید که خط­های تیره­ای که در اطراف ناف و شکم مادر حامله ایجاد شده، ممکن است برای همیشه باقی بماند.

در نهایت، در مورد هر یک از تغییرات جسمی خود در دوران بارداری نگران هستید حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان یا مامای معالج خود در مورد آن­ها صحبت کنید.

بعد از پایان سه ماه دوم شما وارد ماههای آخر میشوید، خواندن در سه ماهه سوم بارداری چه بر سر بدن مادر می آید؟ به شما کمک میکند تا رحتتر این دوران را پشت سر بگذارید.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من هفته هفدهم هستم ولی جنسیت معلوم نشد بطور تخمینی گفتن ۶۰ درصد پسره?

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من هفته سیزده حاملگی هستم وخیلی دوس دارم هرچه سریع تر از جنسیت جنین خودم باخبر بشم.عوارض حاملگی مثه حالت تهوع ها بسیار کم شده واشتها بر خلاف قبلن بالا رفته.ممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
باید تا هفته شانزده صبر کنید تا جنسیت فسقلیتون رو بدونین، همیشه سلامت باشین.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/