در سه ماهه سوم بارداری چه بر سر بدن مادر می آید؟

3mahe-sevom-2

با آغاز سه ماهه سوم از دوران بارداری، زنان حامله ممکن است احساس هیجان یا بی قراری را برای دیدار با نوزاد خود داشته باشند. همچنین، بدن این مادران تغییرات فیزیکی فوق العاده ای را در سه ماهه سوم از دوران بارداری تجربه خواهد نمود. در ادامه ، چند نمونه از نکاتی را که برای راهنمایی زنان در سه ماهه سوم دوران بارداری لازم و بسیار کمک کننده است، بیان خواهد شد

ظاهر شدن علائم کششی بر روی پوست ناحیه شکم، سینه ها و ران های زن حامله

جالب است بدانید که برخی از زنان ممکن است تا آخر دوران بارداری، این علائم کشش را در پوست بدن خود مشاهده نکنند. با این حال، پس از تولد نوزاد، علائم کششی ایجادشده بر روی پوست بدن مادران به تدریج از قرمز یا بنفش تا قهوه ای مایل به زرد تغییر رنگ داده و با سفید شدن، ناپدید خواهد شد. همچنین، خشک شدن پوست بدن و احساس خارش در نقاط خشک شده از جمله علائمی است که در سه ماهه سوم از دوران بارداری بسیار شایع است. به همین دلیل، زنانی که به صورت روزمره از صابون برای شستشوی بدن خود استفاده می کنند، می توانند از کرم های مرطوب کننده استفاده نموده و خشکی پوست خود را از بین ببرند. اما بهتر است به جای این کار، از حمام های طولانی مدت و گرم در روزهای آخر دوران بارداری بپرهیزید.

علاوه بر این موارد، زنان حامله برای حفظ رطوبت پوست بدن خود، به ویژه پس از حمام کردن یا دوش گرفتن می توانند از روغن های گیاهی یا لوسیون ها نیز استفاده کنند. یادتان باشد که لوسیون کالامین برای کاهش و از بین بردن کامل خارش پوست زنان در سه ماهه سوم از دوران بارداری خیلی موثر است. در نهایت، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که اگر حالت خارش پوست بدن و صورت شما با رعایت نکات ذکرشده درمان نشد، می تواند نشانه ای از وجود وضعیت جدی کبدی باشد. بنابراین، در صورت مشاهده این حالت حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

بروز احساس خستگی زیاد در مادران باردار

 به عنوان یک خانم باردار، در هنگام احساس خستگی حتما به نوای بدن خود گوش داده و مدتی را به استراحت کردن اختصاص دهید.  در چنین مواردی، می توانید از همسر یا مادر خود بخواهید تا در انجام کارهای روزانه به شما کمک کند. در صورت امکان، کارهای سخت روزمره و تمیز کردن اساسی منزل را در سه ماهه سوم از دوران بارداری خود متوقف کنید. فراموش نکنید که گرفتگی و احساس درد در عضلات پاها، به ویژه در شب می تواند نشان دهنده کمبود کلسیم در بدن زن حامله باشد. پس در چنین شرایطی، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان تماس گرفته و برای جبران کمبود بدن خود اقدام کنید.

متورم شدن پاها یکی دیگر از علائم حاملگی در سه ماهه سوم بارداری است

برای کاهش این مشکل، هنگام نشستن پاهای خود را بلندتر از سطح بدن نگه دارید. همچنین، به عنوان یک زن حامله سعی کنید تا از نظر جسمی همیشه فعال بوده و در پایان شب، قبل از رفتن به رختخواب، قسمت پایین پاهای خود را در آب گرم قرار داده و خوب شستشو دهید. علاوه بر این موارد، این افراد باید در هنگام استراحت کردن یک بالش را در بین پاهای خود قرار داده و همیشه در پشت بدن خود از یک تکیه گاه استفاده کنند. اگر به عنوان یک زن باردار مجبور هستید تا برای مدت زمان طولانی نشسته یا ایستاده قرار گیرید، بهتر است هر چند وقت یکبار، تغییر موقعیت داده  و یا با راه رفتن در اطراف محیط کار، کمی بدن خود را آرام کنید. در نهایت، برای تسکین، درد و یا کشیدگی در نقاط مختلف بدن خود از یک تکه یخ استفاده نمایید؛ یعنی با قرار دادن یک تکه یخ در پارچه تمیز، منطقه آسیب دیده از بدنتان را پوشش دهید.

بروز مشکل هموروئید در سه ماهه آخر از دوران بارداری

 زنان حامله برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از یبوست و بروز تنش زیاد در بدن خود جلوگیری کنند. همچنین، زنان حامله می توانند تمرینات ورزشی کف لگن (Kegel) را در سه ماهه آخر از دوران بارداری خود برای جلوگیری از بروز مشکل یبوست انجام دهند.

سوزش سر دل از جمله علائم حاملگی زنان در سه ماهه سوم بارداری

 در موزد این مشکل، اکثر زنان در سه ماهه آخر از دوران بارداری خود بیشتر از قبل عذاب می کشند. با این حال، مادران جوان و بی تجربه می توانند با خوردن وعده های کوچک و مکرر غذایی این مشکل را در بدن خود کاهش دهند. البته، یادتان باشد که اجتناب از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب و تند نیز برای از بین بردن مشکل سوزش سردل زنان باردار بسیار موثر می باشد. به عنوان یک زن حامله، نوشیدن مایعات زیاد را بین وعده های غذایی فراموش نکنید. در هنگام استراحت نیز سر و شانه خود را در سطحی بالاتر از بدن قرار دهید.

همچنین، برای جلوگیری از بروز مشکل سوزش سردل در سه ماهه سوم از دوران بارداری خود، بلافاصله پس از مصرف غذا خم نشده و یا دراز نکشید. علاوه بر این موارد، پوشیدن کمربند و یا لباس تنگ به زنان حامله توصیه نمی شود، زیرا مشکلات معده را افزایش خواهد داد. در نهایت، به عنوان یک خانم باردار به خاطر داشته باشید که استفاده از آدامس های بدون قند (مانند آدامس نعناعی که حاوی Xylitol است) ممکن است در کاهش مشکل سوزش سر دل به شما کمک کند.

احساس درد ناگهانی در کشاله ران ها در سه ماهه پایانی از دوران حاملگی

 به عنوان یک خانم باردار، برای کاهش این درد باید از حرکت ناگهانی بدن و پاها اجتناب نمایید. بنابراین، هنگامی که با مشکل سرفه یا عطسه روبرو  شدید، از ناحیه کمر به جلو خم شده و سپس عطسه کنید.

تنگی نفس در سه ماهه آخر دوران بارداری

 پس به عنوان یک زن باردار سعی کنید تا نفس های عمیق کشیده و آن را آهسته از طریق دهان بیرون بدهید. البته مزایای پوشیدن لباس های شل و راحت حاملگی را در کاهش مشکل تنگی نفس مادران نباید فراموش کرد، زیرا این وضعیت حال شما را خوب کرده و احساس آرامش کاملی را به شما هدیه خواهد داد.

با توجه به این تغییرات، زنان باید در دوران حاملگی خود استراحت زیادی داشته باشند، چون ممکن است در هنگام خوابیدن با مشکلات زیادی مواجه شده و گذشت این روزها را برای او کمی دشوار کند. ولی انجام تمرینات ورزشی و داشتن عادات خواب منظم می تواند در رفع مشکل بی خوابی زنان در سه ماهه آخر از دوران بارداری بسیار مفید باشد. بنابراین، همه زنان حامله باید سعی کنند تا در روزهای پایانی دوران بارداری خود از نظر جسمی فعال باشند. در نهایت، به عنوان یک زن حامله قبل از رفتن به رختخواب و داشتن خواب راحت، حتما نکات ذکرشده را به یاد آورید:

  • دوش گرفتن با آب گرم در روزهای پایان دوران حاملگی بسیار آرامش بخش است.
  • خوردن یک میان وعده سبک به همراه  نوشیدنی گرم در داشتن خواب راحت زنان حامله بسیار موثر است.
  • استفاده از بالش اضافی برای حمایت پاها و کمر یا شکم مادر باردار در هنگام خواب فراموش نشود.
  • انجام تمرینات ورزشی سبک که با تنفس عمیق و آرام همراه است، تمرین خوبی برای داشتن خواب شبانه راحت در سه ماهه سوم از دوران بارداری محسوب می شود.

علاوه بر این موارد، تاثیر گوش دادن به موسیقی آرامش بخش را نیز در ماه های آخر دوران بارداری برای راحتی و خواب شبانه زنان نباید نادیده گرفت. البته روش های دیگری هم برای بهبود روند تنفس زنان حامله وجود دارد که با انجام دادن آن ها زنان می توانند دوران بارداری خود را خاطره انگیز کنند. در مورد این روش های خاص با پزشک معالج خود صحبت کنید!

در نهایت، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که بروز مشکلات ذکرشده در این مقاله، بدین معنی است که کودک شما برای تولد آماده شده و به سمت لگن حرکت کرده است. توجه داشته باشید که در این دوران نیاز بیشتری برای مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان بوده و فرد باید هر هفته یکبار مورد معاینه قرار گیرد. همچنین، در روزهای پایانی از دوران بارداری، مانند ماه های قبل، زنان باید از مصرف کافئین زیاد مخصوصا در طول شب خودداری کنند.

انجام تمرینات ورزشی کف لگن (Kegel) نیز در این دوره از بارداری نباید فراموش شود. ممکن است به عنوان یک زن حامله در این روزها متوجه شوید که کشش و درد ناحیه گردن رحم شما افزایش یافته است. نگران نباشید! این امر کاملا طبیعی است، چون  رحم زن حامله با ورود به سه ماهه سوم از دوران بارداری، خود را برای انجام زایمان طبیعی آماده خواهد کرد. همچنین، این دوره، زمان خوبی است تا ساک بیمارستان خود را بسته، کارهای مراقبت در خانه را برنامه ریزی نموده و در صورت داشتن فرزند بزرگ تر، او را به اطرافیان خود بسپارید.

اگر در سه ماهه سوم از دوران بارداری دچار احساس تردید هستید و یا در مورد انجام زایمان طبیعی ترس دارید، با پزشک معالج خود در مورد خدمات بهداشتی و نگرانی های خود صحبت کرده و او را از برنامه های خود برای تولد نوزاد مطلع کنید. همچنین، یادتان باشد که شرکت نمودن در کلاس های قبل از زایمان، داشتن برنامه ریزی برای تولد نوزاد و یادگیری مطالبی در مورد نحوه انجام زایمان طبیعی، ساده تریم گزینه هایی است که به شما کمک خواهد کرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/