علل بروز کمر درد در دوران بارداری و روش های درمان آن (قسمت دوم)

kamardard-bardari_13960609-045008_1

5. استفاده از طب سوزنی برای از بین بردن کمردرد زنان در طی دوران بارداری:

همانطور که می دانید طب سوزنی نوعی طب چینی است که با استفاده از سوزن های نازک، سبب تحریک نقاط خاصی از بدن زنان باردار شده و برای رهایی از کمردرد اين افراد بسیار موثر است. نتايج مطالعات اخير دانشمندان نشان داده است که استفاده از طب سوزنی در طی دوران بارداری می تواند تا حد زيادي سبب تسکین درد کمر زنان گردد!

6. استفاده ازآروماتراپی برای کاهش درد کمر زنان در طی دوران بارداری:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه استفاده از وان گرم حمام که دو یا سه قطره اسطوخودوس یا اسانس یلانگ یلانگ درآن ریخته شده است، مي تواند درد عضلانی زنان حامله را از بین ببرد با این حال، روغن اسطوخودوس باید در سه ماهه اول از دوران بارداري (فقط گاه به گاه) مورد استفاده قرار گیرد، زیرا ممکن است سبب بروز انقباضات رحمی شده و یا رحم مادران باردار را تحریک کند.

7. استفاده از داروهای گیاهی برای تسکین کمردرد زنان در طی دوران بارداری:

داروهای گیاهی مانند پنجه شیطان برای از بین بردن درد کمر زنان طی در دوران بارداری بسیار موثر هستند، اما یادتان باشد كه شما بايد در مصرف اين داروها شدیدا احتیاط كنيد، زیرا شواهد معتبری وجود ندارد که نشان دهد این داروها برای زنان حامله بی خطر نيستند.

8. استفاده از گرما یا یخ برا کاهش درد کمر زنان باردار:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه استفاده از بخاری برقی یا بسته یخ سبب کاهش کمردرد زنان در طی دوران بارداری مي شود. همچنین، به کار بردن ماساژور در طي دوران بارداري می تواند برای کاهش کمر درد زنان مفید باشد.

9. داشتن فکرهای مثبت برای کاهش درد کمر زنان در طی دوران بارداری:

همانطور که می دانید داشتن ذهن آرام در انسان منجر به شل تر شدن عضلات بدن او می گردد. بنابراین زنان حامله می توانند با انجام برخی حرکات ورزشی یوگا و مدیتیشن ذهن و بدن خود را شل كرده و در نتيجه، از درد كمر در طي دوران بارداري خود رها شوند.

10. استفاده از یک رژیم غذایی مغذی برای از بین بردن درد کمر زنان باردار:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه افزایش بیش از حد وزن بدن زنان در طي دوران بارداری باعث بروز کمر درد در بدن آن ها خواهد شد. بنابراین زنان باید سعی کنند تا وزن خود را با استفاده از یک برنامه غذایی مناسب کنترل نموده و حتی وزن اضافی خود را از بین ببرند! زیرا وزن اضافی فشار زبادی بر روی ستون فقرات و کمر اين مادران وارد می کند. به همین دلیل، چزشكان متخصص زنان و زايمان ادعا مي كنند كه داشتن رژیم غذایی مغذی از جنبه های مهم یک بارداری سالم محسوب می شود. در واقع، استفاده از رژیم غذایی سالم، سبب حفظ تعادل کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین های بدن شده و سلامت خود مادر و فرزند داخل رحم او را تضمین خواهد نمود.
همچنین، زنان حامله باید مصرف کافئین را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند، زیرا این کار یک راه طبیعی برای جلوگیری از بروز کمر درد در طی دوران بارداری است. در نهايت، این نکته مهم را فراموش نکنید که هیچ ارتباطی بین درد پشت و دوران بارداری زنان وجود ندارد. کمر درد شدید ممکن است به پوکی استخوان، آرتروز مهره ها یا آرتریت سپتیک مربوط شود که بروز این حالت هم در بین زنان حامله بسیار نادر بوده و معمول نیست.

تمرینات ورزشی رايج برای از بین بردن کمردرد زنان در طی دوران بارداری:

در ادامه این مقاله، برخي از تمرینات ورزشی که برای از بین بردن درد کمر زنان باردار موثر است و همه زنان به راحتی می توانند آن ها را انجام دهند، ارائه شده است. این تمرینات عبارتند از:

1. تمرینات قلبی و عروقی برای کاهش درد کمر زنان در طي دوران بارداری:

انجام تمرینات قلبی و عروقی، مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری برای بانوان باردار بی خطر است. در واقع، انجام این نوع تمرینات ضربان قلب مادران باردار را به میزان قابل توجهی بالا برده و کمک می کند تا درد کمرشان کاهش یابد. زنان حامله می توانند این تمرینات را به مدت 20 تا 45 دقیقه برای سه تا پنج روز در هر هفته انجام دهند.

2. چرخش دادن لگن زنان باردار به منظور از بین بردن درد کمر:

همانطور که می دانید چرخش دادن عضلات ناحیه لگن زنان باردار مي تواند سبب تسکین درد پشت اين افراد می شود. به عنوان يك خانم باردار، برای انجام این ورزش پشت خود را صاف نگه داشته و با خم شدن بر روی زانو، پاها را بر روی زمین استراحت دهید. در حين اين ورزش، شما می توانید دستان خود را در زیرشکم یا بر روی زانوها بگذارید! انجام این حرکت برای جلوگیری از بروز تورم در ناحیه پایین کمر زنان باردار بسیار موثر بوده، به زنان حامله کمک می کند تا به عضلات باسن خود استراحت داده و درد عضلات شکم و کمرشان را به حداقل برسانند.

3. تقويت بازوها به منظور از بین بردن درد کمر زنان باردار:

استفاده از بازوها برای افزایش قدرت پاها، عضلات پشت و باسن زنان بارداربسیار مفید است و کاهش درد را در ناحیه پشت بدن اين افراد به دنبال خواهد داشت. برای انجام این حرکت، زنان حامله می توانند خم شده و زانوهای خود بگیرند. البته، اين افراد مي توانند از زانوان خود برای صاف نگه داشتن ستون فقرات استفاده كنند. سپس، با چرخش دادن به لگن سبب از بین رفتن درد کمر خود شوند. در مرحله بعد، زنان حامله باید پای چپ و بازوی راست خود را بلند کرده و در خط مستقیم و موازي با ستون فقرات خود نگه دارند. اين حرکت ورزشی سبب کاهش درد در عضلات دست و پاي زنان باردار مي شود. اگر انجام همزمان این ورزش با دست و پا برای شما کمی دشوار است، مي توانيد این تمرین را تنها با بازو یا پاي خود به طور جداگانه انجام دهید.

4. ورزش کیگل برای از بین بردن درد کمر دوران بارداری:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه انجام حرکات ورزشی کیگل باعث تقویت عضلات کف لگن شما شده و درد پشت بدن را از بین مي برد. برای انجام این حرکت، زنان باید ابتدا به پشت خوابيده و با کشیدن پشت سرهم عضلات ناحیه واژن به سمت بالا، داخل یا به سمت جنین، اين حركت را تكرار كنند. اين نكته مهم را به خاطر داشته باشيد كه در هنگام انجام ورزش کیگل، باید از سفت نگه داشتن عضلات ران ها، شکم و باسن خود مطمئن شوید.

5. اسکات دیوار برای از بین بردن درد کمر دوران بارداری:

انجام حرکت اسکات دیوار برای زنان باردار بی خطر بوده و در به حداقل رساندن درد پشت اين افراد بسیار موثر است. در واقع، فرد باردار با انجام اسکات دیوار با عضلات برجسته باسن، شکم و ران هاي خود کار می کند. برای انجام این ورزش، فرد در کنار دیوار ایستاده و شانه ها و سر خود را در مقابل دیوار قرار می دهد. پاها باید به اندازه یک تا دو فوت از هم دور باشند. سپس، فرد با فشار دادن پایین تنه پشت خود به دیوار بر روی زانوها چمباتمه زدن و زانوهاي خود را در زاویه 90 درجه قرار مي دهد. نگه داشتن باسن و پشت بدن در حالت تماس با دیوار در افزایش قدرت عضلات کمر مادران باردار بسیار موثر است. به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشد كه شما باید اين حركت را به صورت آهسته انجام داده و آن را به طور پي در پي تکرار کنيد.

6. کشش برگشتی برای از بین بردن درد کمر دوران بارداری:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه کشش برگشتی برای خلاص شدن از کمر درد دوران بارداری بسیار موثر است، زیرا انجام این حرکت با دست ها و زانو فرد صورت می گیرد. در اين حركت ورزشي، تنظیم فاصله پاها از هم، جدا کردن آن ها از یگدیگر و قرار دادن دستان در مقابل سر بر روی زمین بسیار مهم می باشد. البته در این نوع حرکت ورزشی فرد برای حمایت از شکم خود می تواند از یک بالش استفاده کند. در نهایت، زنان حامله بايد با نشستن بر روی زانوها و دراز نمودن دست های خود در جلو بدن، کشش خفيفي را در ناحیه ستون فقرات خود احساس كنند.

7. کشش دادن به قفسه سینه برای از بین بردن درد کمر دوران بارداری:

برای انجام دادن این نوع کشش، زنان حامله باید بر روی پاهای خود ایستاده و پشت بدن را صاف نگه دارند، طوری که سر بر روی قامت صاف آن ها قرار گیرد. در حال حاضر، مادر باردار بايد دست های خود را در پشت بدن به هم قلاب نموده و به آرامی بازوهای خود را به سمت بالا دراز کندو البته این کشش باید با خم شدن گردن و شانه ها به سمت جلو انجام گیرد! در این نوع حرکت ورزشی عضلات شانه ها و بازوها کشش یافته و درد کمر به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

8. کشش همسترینگ برای از بین بردن درد کمر زنان در طی دوران بارداری:

کشش همسترینگ یکی دیگر از تمرینات موثر برای از بین بردن کمر درد زنان در طی دوران بارداری است، اما این حرکت بايد به آرامی انجام شود. در این حرکت، زنان حامله از یک صندلی استفاده نموده و با قرار دادن یک پا بر روی آن و نگه داشتن پای دیگر بر روی زمینريال باسن خود را به سمت جلو حرکت داده و سعی می کنند تا به تدریج به سمت جلو بدن خم شوند. اين حركت بايد به صورتي انجام گيرد كه مادر باردار کشش را در ناحیه پشت ران هاي خود به خوبی احساس کند.

روش های آسان برای جلوگیری از بروز درد کمر در طی دوران بارداری زنان:

در ادامه این مقاله، لیستی از راهکارهای آسان برای جلوگیری از بروز کمر درد در زنان باردار بیان شده است، که عبارتند از پ:
• پیاده روی سریع زنان در دوران بارداری
• پیاده روی زنان باردار برای مدت زمان طولانی
• استراحت دادن زنان به پاهاي خود
• نشستن بر روی نیمکت با زانوها
• ایجاد کشش در ناحیه پشت بدن
• شنا کردن در طي دوران بارداري
دلایل بسیاری وجود دارد که زنان را در طي دوران بارداري آسیب پذیرتر نموده و زندگی آن ها را با مشکل مواجه می کند. بنابراین، هر زن حامله باید در این دوره از زندگي خود با پزشک متخصص زنان و زايمان صحبت نموده و اقدامات پیشگیرانه ویژه اي را برای اطمینان از سلامت خود و جنین داخل رحمش داشته باشد. به همین دلیل، این افراد نباید نشانه های مرتبط با کمردرد در دوران بارداری نادیده بگیرند، زیرا اگر این علائم ادامه یابد، می تواند دوران بارداری و شیوه زندگی و سلامت مادران را پس از زایمان نیز تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، بسیار مهم است که همه زنان حامله با مسائل اساسی کمر درد و گزینه های پیشگیری و درمان مناسب آن آشنا باشند!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/