علل و علائم بروز بیماری سیاتیک در دوران بارداری زنان

siyatic-bardari

اگر بشنويد كه زن حامله ای نمي تواند با درد شدید عصب سیاتیک خود مقابله كند، هرگز تعجب نكنيد! اما یادتان باشد كه اولین قدم برای بهبود این بیماری، دانستن عوامل موثر در ایجاد درد عصب سیاتیک در طي دوران بارداري زنان است. در بسیاری موارد، درد ایجاد شده با مهره هاي خانم باردار و فشار آن ها بر عصب سیاتیک فرد در ارتباط است. با این حال، دلایل دیگري هم وجود دارد که عامل بروز درد عصب سیاتیک در طی دوران بارداری زنان است. این مقاله سعی دارد تا به زنان حامله بگوید که درد عصب سیاتیک چیست و چگونه می توان علائم آن را شناسایی نمود.

درد سیاتیک چیست؟

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه درد سیاتیک، كه با عنوان "سندرم رادیکولار لومبوساکرال" شناخته مي شود، در گروه مشکلات عصبی قرار دارد. همانطور که می دانید عصب سیاتیک، بزرگ ترین عصب در بدن انسان بوده و از پایین کمر تا پشت پاها کشیده شده است. این عصب تنها احساسات مربوط به بخش پایین پاها و پشت ران ها را به مغز انسان ارسال می کند.
درد عصب سیاتیک، درد ضربان داري در سراسر پاهای زنان باردار است که از پایین ستون فقرات سرچشمه گرفته و به درد عمیق وکسل کننده اي تبدیل مي شود. اين درد باعث مي شود تا ناحیه پشت ساق پا تیر بکشد. فراموش نکنید كه درد سیاتیک در برخی موارد با درد کمر و در برخي موارد ديگر بدون کمر ایجاد می شود.

آیا آغاز فرایند حاملگی در بدن زنان می تواند سبب بروز سیاتیک دوران بارداری شود؟

خیر، یادتان باشد كه درد سیاتیک فقط با آغاز دوران بارداري زنان تشديد مي شود. همچنين، جالب است بدانيد كه تنها 1٪ از زنان باردار با این مشکل در دوران حاملگی خود مواجه مي شوند. بر خلاف باور عموم، درد سیاتیک بر اثر فشارهای وارده از سوی جنین داخل رحم بر روی عصب سیاتیک ایجاد نمی شود، بلكه معمولا این اتفاق به علت صدمه دیدن دیسک ستون فقرات رخ مي دهد که در نتيجه، منجر به تورم اطراف عصب سیاتیک می شود.
فقر حرکتی در انسان و اقامت غیرفعال برای مدت طولانی در یک مکان نیز می تواند سبب بروز درد سیاتیک در فرد باردار شود. بنابراین، دلیل این که زنان بیشتر در دوران بارداری خود به درد سیاتیک مبتلا می شوند، غیرفعال ماندن بدن آن ها به مدت طولانی، در یک مکان ثابت است. البته بلند کردن اشیاء سنگین و یا انجام فعالیت های فیزیکی استرس زا در دوران بارداری هم باعث تحریک ناگهانی بدن مادر شده و در بروز درد سیاتیک بی تاثیر نیست.
به عنوان يك خاتم باردار این نکته را فراموش نکنید كه درد عضلانی اسکلتی که زنان حامله در ناحیه قدامی یا خلفی حلقه لگن خود تجربه می کنند، به احتمال زیاد با عصب سیاتیک اين افراد در ارتباط است. اين شرايط معمولا بر اثر بروز اختلال در کارکرد سمفیز پوبیس (SPD) و یا درد کمربند لگنی (PGP) در دوران بارداری ایجاد شده و بسیار شایع است، که علائم سیاتیک را به دنبال دارد.

علل احتمالی بروز درد سیاتیک در طی دوران بارداری زنان:

همانطور که گفته شد انجام فعالیت های فیزیکی و استرس زا از دلایل بیرونی بروز درد سیاتیک در طی دوران بارداری زنان است. اما برخی اتفاقات در داخل بدن زنان حامله نيز رخ می دهد که علت بروز درد عصب سیاتیک در دوران حاملگی به حساب مي آيند. این اتفاقات عبارتند از:
• افزایش تجمع آب در زیر پوست بدن زنان باردار و افزایش فشار وارده بر عصب سیاتیک که از طریق لگن روی می دهد.
• علاوه بر اين موارد، با رشد رحم زنان باردار فشار زیادی به ستون فقرات و عصب سیاتیک اين مادران وارد شده و باعث بروز دیسک کمر در بدن اين افراد می شود (که نوعی پارگی در دیسک ستون فقرات است که سبب نشت ژل بین مهره ها به محیط بیرون خواهد شد).
• همچنین، به دلیل رشد شکم و سینه هاي زنان در طی دوران بارداری، مرکز ثقل بدن این افراد تغییر یافته و کشش منحنی شکلی lordotic به بدن می دهد. بروز این حالت باعث می شود تا عضلات لب به لب پشت و منطقه لگن زنان باردار سفت شده و به عصب سیاتیک آن ها فشار شديدي وارد کند.
• به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه در سه ماهه سوم از دوران بارداری، هنگامی که جنین داخل رحم مادر شروع به تغییر موقعیت خود جهت به دست آوردن وضعیت مناسب تولد بکند، سر او به طور مستقیم وارد راه خروجی رحم شده و بر عصب سیاتیک فشار وارد می کند. این حالت منجر به بروز درد شدید در عضلات موازی بدن، پاها و پشت زن حامله خواهد شد.
• همچنین، به عنوان یک زن باردار یادتان باشد كه مبتلا شدن شما به بیماری های سیستمیک مانند دیابت دوران بارداری می تواند عصب سیاتیک را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر اين موارد، رشد برخی تومورها یا ایجاد آبسه یا خونریزی در ناحیه لگن شما نیز می تواند به عصب سیاتیک بدنتان آسیب برساند.

علائم بروز بيماري سیاتیک در طی دوران بارداری زنان:

همانطور که قبلا هم ذکر شد، علائم بروز درد سیاتیک تقریبا شبیه به درد کمربند لگنی (PGP) بوده، اما کمی شدیدتر از آن است. البته، درد سیاتیک می تواند به صورت ثابت یا متناوب رخ دهد. در ادامه این مقاله، برخی از علائم رایج بروز بیماری سیاتیک در بدن زنان باردار بیان شده است، که عبارتند از:
• درد سیاتیک درد سرد و همراه با سوزشی است، كه بیشتر در یک طرف بدن دیده می شود. اما در موارد نادر ممکن است در هر دو طرف بدن زنان باردار هم احساس شود.
• این درد خفیف، از پایین و یا خود ناحیه کمر نشات گرفته و با کمترین اندازه شروع می شود، که رفته رفته گسترش یافته و به سمت بیرونی پاها و انگشتان نیز انتقال می یابد.
• همچنین، درد سیاتیک دردی است که گاه به گاه حس شده و در برخی موارد هم ممکن است گسترش یافته و یا به حالت متناوب در بدن مادر حامله دیده شود.
• البته این درد با سوزش ناحیه پا همراه بوده و در موارد شدیدتر ساق پاها را هم بي حس مي كند. معمولا، درد سیاتیک به ندرت در ناحیه کشاله ران مشاهده شده و با گرفتگی حاد عضلانی همراه است، كه سبب بروز انحنای غیرطبیعی در ناحیه پایین بدن زنان باردار می شود.
• در حالت معمولی، درد عصب سیاتیک از ناحیه پایین باسن و پاها شروع شده و با بدتر شدن وضعيت بدني مادر باردار، با درد کمر نیز همراه مي شود.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من تو بارداری اول درد سیاتیکو تجربه کردم وقتی حوله گرم میزاشتم دردش کمتر میشود،با سرد شدن هوا تعداد دفعات گرفتگی پام هم بیشتر میشود ، لباس گرمتر و جوراب پوشیدن خیلی بهم کمک کرد

This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی ممنون از اینکه تجربتون رو در اختیار ما و مادران قرار دادین.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/