5 راه مقابله با غش و سرگیجه در بارداری

sarghije-bardari

اگر به عنوان یک مادر باردار احساس می کنید كه در اغلب اوقات، دچار سرگیجه می شوید، اصلا نگران نباشید، زیرا بروز این مشکل در طول مراحل مختلف بارداری بسیار رایج است. اگر چه گفته می شود كه بروز مشکل سرگیجه و غش کردن زنان در طی دوران بارداری به دلایل مختلفي اتفاق می افتد، اما جای هیچ نگرانی نیست! در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي-تجربه به خاطر داشته باشيد كه بسیاری از زنان در طول سه ماهه اول از دوران بارداری خود دچار سرگیجه شده و برخی دیگر این مشکل را تا زمان زایمان خود تجربه مي كنند.

5 راه مقابله با غش کردن و بروز سرگیجه در طی دوران بارداری زنان:

آیا به عنوان یک زن حامله می دانید كه چه عواملی باعث غش کردن شما در دوران بارداری می شود؟ در ادامه این مقاله، علل رایج بروز سرگیجه و غش در زنان باردار بيان شده است، تا خانم ها بتوانند با به کار بردن راه حل های مناسب، از غش كردن و بروز ضعف و سرگیجه در بدن خود جلوگیری کنند. البته بروز این گونه مشکالات در دوران بارداری زنان طبیعی بوده و مبارزه با آنها در این دوره از زندگی، حیاتی می باشد. علل اساسی بروز سرگیجه و غش کردن زنان در طی دوران بارداری عبارتند از:

1. بالا بودن فشار خون مادر در طی دوران بارداری:

عامل مشترکی که باعث غش کردن و بروز مشکل سرگیجه در دوران بارداری زنان می شود، وجود نوسان در فشار خون مادر، مخصوصا در طول چهار ماه اول دوران بارداری است. در واقع، سیستم گردش خون زنان در این دوره به طور ناگهانی افزایش یافته و فشار خون فرد بالا می رود. اگرچه عروق خونی که جریان خون مادر را به جنین داخل رحم او می رسانند کاملا باز هستند، اما سرعت بازگشت خون در رگ ها کاهش یافته و باعث افت فشار خون به میزان خیلی پایین تر از حد معمول می شود. بروز مشکل کاهش فشار خون در زنان باردار سبب کم شدن جریان خون به مغز شده و سرگیجه اين مادران را برای یک زمان کوتاه به دنبال خواهد داشت.

فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک در طی دوران بارداری زنان:

همانطور که می دانید دو نوع فشار خون در انسان وجود دارد، که عبارتند از: فشار خون سیستولیک: در این نوع فشار خون، خون موجود در رگ هاي مادر باردار در طول انقباضات بطن چپ قلب، قطره ای و با اندازه 5 تا 10 میلی متر جیوه به سمت بالا بدن حرکت می کند.

فشار خون دیاستولیک:

در فشار خون دیاستولیک، پس از انقباض عضلات قلب در حالی که دهلیزهای قلب دوباره پر شدند، خون از قلب به میزان 10 تا 15 میلی متر جیوه به نقاط دیگر بدن حرکت می کند.

در چنین مواردی، رعایت برخی مسائل بسیار حیاتی است! زنان حامله باید به استراحت کامل پرداخته و آرامش خود را حفظ کنند. البته بروز مسائل مربوط به افزایش و کاهش فشار خون در طی دوران بارداری زنان امری کاملا طبیعی است. همچنين، جالب است بدانيد كه وضعیت زنان در چند هفته آخر دوران بارداری و بعد از انجام عمل زایمان به حالت عادی خود باز خواهد گشت.

درمان مشکل فشار خون در طی دوران بارداری زنان:

در ادامه این مقاله، چند روش ساده برای مقابله با نوسانات فشار خون زنان در طي دوران بارداری ارائه شده است، تا این افراد بتوانند با عمل به آن ها، از عوارض بعدی این مشکل جلوگیری کنند. این راهکارها عبارتند از:

بلافاصله نشستن بر روي زمين، در هنگام بروز سرگیجه:

هنگامی که به عنوان یک زن حامله احساس سرگیجه کردید، باید بلافاصله در یک جای امن بنشینید. اگر با نشستن و استراحت کردن سرگیجه شما رفع نشد، سعی کنید در جایی دراز بکشید، چون خوابیدن به پشت سبب افزایش جریان خون به قلب و مغز شده و مشکل سرگیجه را از بین مي برد.

قرار دادن سر در بین پاها:

جالب است بدانيد كه قرار دادن سر فرد در بین پاهايش در مدیریت مشکل غش بسیار موثر است. اما، فراموش نکنید كه اگر شما به عنوان یک زن حامله قبل از باردار شدن هم با مشکل فشار خون بالا مواجه بودید، باید بیماری خود را با مصرف دارو کنترل نمایید. البته مشاوره نموده با پزشک متخصص زنان و زايمان قبل از مصرف هرگونه دارویی الزمی است، چون به شما کمک می-کند تا از بروز عوارض بعدی در بدن خود و فرزند داخل رحمتان جلوگیری کنید.

2. کاهش قند خون زنان در طی دوران بارداری:

دلیل عمده دیگر بروز سرگیجه در طی دوران بارداری زنان پایین آمدن سطح قند خون اين افراد به دلیل بروز تغییرات در سوخت و ساز بدن است. البته زنانی که وریدهای واریسی دارند، ممکن است در مقایسه با دیگر افراد بیشتر مستعد ابتلا به سرگیجه باشند. بنابراین، بهتر است این زنان در طي دوران بارداری، مراقب میزان قند خون خود باشند، زیرا پایین آمدن آن اثرات منفی بسیاری بر رشد جنین داخل رحم خواهد داشت. همچنین، مواجه شدن مادر باردار با مشکل هیپوگلیسمی مکرر هم می تواند جنین را در معرض خطر نقص شناختی، فشار خون بالا، ناهنجاری های عصبی قرار داده و او را در مراحل بعدی زندگی دچار بیماری دیابت نماید. از این رو، حفظ سطح قند خون زنان باردار در حالت متعادل برای جلوگیری از بروز مسائل رشدی در جنین داخل رحم اين افراد بسیار مهم می باشد، زیرا نوزادان زنان بارداری که با قند خون پایین مواجه هستند، با وزن کم به دنیا مي-آيند. این حالت هم مسائل زیادی را در مراحل بعدی زندگی کودک به دنبال خواهد داشت. اگر شما هم یک زن باردار کم تجربه هستید، بايد بدانید که با به تاخیر انداختن مصرف یک وعده غذایی قند خون شما افت مي كند! انجام حرکات ورزشی سنگین و یا خوردن وعده های غذایی بسیار کوچک نیز پایین آمدن قند خون زنان را در طی دوران بارداری به دنبال خواهد داشت.

روش درمان پایین آمدن قند خون زنان در طی دوران بارداری:

مصرف غذاهاي سرپايي در وعده های غذایی کوچک:

سازمان دهی درست برنامه غذایی زنان در طی دوران بارداری و مصرف میوه های مختلف کمک می کند تا اين افراد بتوانند سطح قند خون خود را کنترل نمایند. به همین دلیل، زنان باردار باید سعی کنند تا وعده های غذایی کوچک و مکرر را به جای مصرف سه وعده بزرگ غذایی مصرف نمایند.

مصرف شکر:

اگر به عنوان یک زن حامله احساس سرگیجه مي كنيد، بدانید که مصرف مواد غذایی با قند بالا مانند آب میوه، شکلات و آب نبات برای کنترل فشار خون شما بسیار مفید است. به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه رفع مشكل پايين بودن قند خون هر زن بارداري الزامی است، زیرا یکی از علل شایع بروز سرگیجه در آن ها از بین خواهد رفت.

3. بروز سرگیجه به علت خوابیدن زنان به پشت:

خوابیدن زنان حامله به پشت اجازه می دهد تا وزن جنین داخل رحم بر روی ورید اجوف (رگ های بزرگ که باعث بازگشت اکسیژن خون به دهلیز راست قلب می شوند) فشار زیادی وارد کند. بروز سندرم فشار خون بالا در سه ماهه سوم از دوران بارداری مادراني كه به پشت مي خوابند، بسیار شایع است، زیرا زمانی که شخص به پشت دراز بکشد، قلب او خون کمتری پمپاژ نموده و فرد احساس اضطراب و سرگیجه خواهد کرد. به همین دلیل، وقتی مادر بارداری بر روی پشت بدن خود دراز می کشد، وزن جنین داخل رحم فشار زیادی بر روی رگ های خونی قسمت پایین بدن او نموده و مادر را دچار سرگیجه مي كند.

روش درمان:

اجتناب از تغییر ناگهانی وضعیت بدن در طي دوران بارداری:

بهتر است زنان حامله برای جلوگیری از بروز مشکل سرگیجه، تغییر موقعیت و دراز کشیدن یا نشستن خود را با سرعت و به طور ناگهانی انجام ندهند. علاوه بر این موارد، دراز کشیدن بر روی پشت بدن به منظور ورزش کردن و یا خوابیدن زنان باردار هم اصلا مجاز نیست. با اين حال، اگر ماما یا دکتر متخصص زنان و زايمان از شما بخواهد تا برای معاینه، بر روی پشت خود قرار بگیرید، ضرري ندارد، زيرا این کار برای مدت کم و جهت بررسی وضعیت شما و جنین داخل رحمتان انجام مي گيرد.

اجتناب زنان باردار از قرار گرفتن در هوا گرم و استفاده از دوش آب داغ:

زنان باید در کل دوران بارداری خود از ایستادن برای مدت طولانی در هوای گرم و یا دوش آب داغ خودداری کنند، زیرا این کار سبب بروز سرگیجه در زنان حامله شده و حتی ممکن است ضعف و غش کردن اين افراد را هم به دنبال داشته باشد.

4. مبتلا شدن زنان باردار به بیماری کم خونی:

همانطور که می دانید مبتلا شدن زنان حامله به مشکل کم خونی به علت کافی نبودن میزان آهن، فولات و ویتامین B12 در بدن اين افراد رخ مي دهد. جنین هم برای رشد مناسب نیاز به دريافت آهن از خون مادر خود دارد! بنابراین، اگر مادری در طي دوران بارداری خود به مشکل کم خونی مبتلا شده باشد، دچار سرگیجه خواهد شد، چرا که بدن او سلول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن به مغز و سایر اندام های بدن را نخواهد داشت.

روش درمان:

استفاده از رژیم غذایی غنی از آهن در طي دوران بارداری زنان:

همانطور که همه پزشکان متخصص زنان و زايمان توصیه می کنند، قرار دادن مقادیر مناسبی آهن، اسید فولیک و ویتامین ها در برنامه زنان باردار ضروری است. اما به دلیل این که مصرف قرص آهن در اغلب موارد باعث بروز مشکل اسهال در زنان حامله می-شود، بنابراین بهتر است این افراد از غذاهای غنی از آهن مانند تخم مرغ، میوه های خشک، اسفناج، سبزی، نان کامل، گوشت گاو و غلات و حبوبات استفاده نمایند.

مصرف مقدار زیادی مایعات در طي دوران بارداری:

همانطور که می دانید نوشیدن مقدار زیادی مایعات در طي دوران بارداری، به زنان کمک می کند تا بدن خود را هیدراته نگه دارند. البته، اجتناب از نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه نیز در این دوره از زندگی الزامی است. به عنوان يك خانم جوان و بي-تجربه به خاطر داشته باشيد كه مصرف آب، آب میوه، آب نارگیل و آب لیمو گزینه های خوبی برای این دوره هستند.

5. عدم تنفس عمیق زنان در طي دوران بارداری:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه نفس کشیدن عمیق و سریع باعث افزایش جریان خون در بدن شما مي شود. يادتان باشد كه افزایش جریان خون در بدن زنان باردار باعث می شود تا گاز مونوکسیدکربن که عامل بروز سرگیجه در اين افراد است، خود به خود دفع گردد. معمولا عود برخی از بیماری ها در سه ماهه اول از دوران بارداری عمدتا به علت عدم داشتن آمادگی جسمانی مادر، چاق بودن، ابتلا به بیماری آسم، تب، عفونت بدن، وجود اضطراب، سینه پهلو کردن، مصرف برخی داروها و یا COPD رخ می دهد، که در نهایت باعث می شود تا زن حامله هوشیاری خود را از دست داده و غش کند. به همین دلیل، نفس کشیدن عمیق و سریع مادر در طي دوران بارداری همه نگرانی ها را از بين برده و زایمان مادر را هم به حدود 15 تا 20 دقیقه كاهش مي دهد.

روش درمان:

استفاده از تکنیک های ورزشی مناسب برای تنفس زنان در طي دوران بارداری:

همانطور که می دانید نفس کشیدن عمیق و سریع زنان باردار مستلزم یادگیری فنون تنفس مناسب و کنترل آن می باشد. همچنین، باید مطمئن شوید که نفس کشیدن عمیق و آرام اکسیژن را به مغز شما رسانده و تمام نیازهای آن را برطرف خواهد نمود.

در نهایت، این نکته مهم را به خاطر داشته باشيد که این دوران را زیاد سخت نگیرند، زیرا افراد باتجربه خانواده، دوستان و ماماها همیشه یاور شما بوده و کمک خواهند کرد تا این دوران به آسانی سپری شود. تنها چیزی که در این میان بسیار مهم است، داشتن اعتماد به نفس و حفظ آرامش در هنگام احساس سرگیجه مي باشد. در چنین مواردی، سعی کنید توصیه های ذکر شده در مقاله بالا را در نظر گرفته و با عمل به آنها، از تجربه کردن سرگیجه در طي اين دوران حساس خودداری کنید. اما اگر با به کار بردن توصیه های بالا مشکلتان حل نشد، فورا باید به بیمارستان مراجعه کنید، زیرا با شدید شدن مشکل سرگیجه ممکن است با علائم جدیدی مانند خونریزی واژینال، تپش قلب، گلو درد و تنگی نفس روبرو شوید.

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام میخواستم بدونم ایا استرسی که به خانم باردار داده شود هم احتمال غش کردن دارد؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
استرس میتونه سرمنشا خیلی از مسائل باشه
ولی اینکه دقیق بشه گفت نظر بنده اینکه احتمالش خیلی کمه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من یه خانوم بارداری هستم دومین بارداریمه حالم خیلی بده سرم خیلی خیلی گیج میره چشام میترکه از سر درد ضعف میکنم غذام ومیوه آبمیوه خوب استفاده میکنم ب اندازه ولی نمیدونم چرااا این همه داغونم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
حتما به پزشک مراجعه کن تا فشارخونت کنترل بشه و کلا معاینه بشی.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/