چرا جنین داخل رحم زنان باردار دچار سکسکه می شود؟

sekseke-bardari

آيا شما به عنوان یک مادر حامله، پس از ماه ها انتظار، اینک شاهد رشد میلی متري جنین داخل رحم خود هستید؟ برای بزرگ شدن فرزند داخل رحمتان باید مدت زیادی صبر کنید، زیرا شما در حال حاضر در سه ماهه دوم از دوران بارداری خود قرار دارید. با وجود کوچکی بیش از حد جنین در این دوره از بارداري، مادر می تواند همه حرکات او مانند لگد زدن و چرخش در داخل رحم را احساس کند. علاوه بر اين موارد، یادتان باشد كه شادی، ناراحتی و اشک ریختن مادر یا بالا رفتن ضربان قلب او بر اثر خنده، به جنین داخل رحم او هم القا مي شود، به طوري كه حتي جنين، تغییرات احساسی مادر در کنار پدرش را هم به خوبی درک می کند!

امروزه مشاهده حرکات جنين داخل رحم زنان باردار با دستگاه های ویژه توسط خود والدین و تجزیه و تحلیل این حرکات ظریف و شدید اجتناب ناپذیر است. همچنين، بررسی میزان رشد و وجود ناهنجاری های پیشرفته در جنین داخل رحم زنان باردار قبل از به دنیا آمدن او میسر می باشد. پس، اگر شما هم به عنوان یک مادر حامله بروز حالت اسپاسم را در عضلات خود احساس کردید و یا جنبش ریتمیک طولانی و انقباضات کوچکي را از فرزندتان دریافت نمودید، مطمئن شوید که او در حال خندن با صدای بلند است و یا دچار حالت سکسکه شده است. نگران نباشید،!زیرا بروز حالت سکسکه در جنین داخل رحم زنان باردار نشان دهنده عملکرد درست سیستم تنفسی او است.

چرا جنین داخل رحم زنان باردار دچار سکسکه می شود؟

سکسکه کردن جنین داخل رحم زنان باردار، عملكرد مناسب احساسات او را به مادرش اعلام مي كند. همچنين، سکسکه کردن جنین داخل رحم زنان باردار، روند رشد مناسب او را به اطلاع مادر و پزشک معالج مي رساند. آیا می دانید كه جنین داخل رحم زنان باردار چند وقت یک بار دچار سکسکه می شود؟ سکسکه کردن جنین داخل رحم زنان باردار تنها پس از کامل شدن سیستم عصبی مرکزی (CNS) او امكان پذير است، یعنی زمانی که جنین با تکمیل شدن سیستم تنفسی خود شروع به نفس کشیدن بکند.

در واقع، سکسکه کردن جنین داخل رحم زنان باردار از سه ماهه اول اين دوران آغاز شده و این واقعیت فقط با دیده شدن حباب های کوچک و غیرمشهود درداخل مایع کیسه آب مادر امکان پذیر است. اين در حالي است كه سکسکه کردن جنین داخل رحم مادر سه ماهه سوم از دوران بارداري بسیار آشکار است. 

خود مادران حامله هم سکسکه کردن جنین داخل رحمشان را مانند حرکت زنبورعسل و ضربه زدن ضعیف او به دیواره شکم درک می کنند. همین حرکات با پیشرفت دوران بارداری به صورت آشکار احساس مي شود. فراموش نکنید كه بروز این وضعیت یعنی سکسکه کردن جنین در داخل رحم مادر در طی ماه های اول از دوران بارداری به طور منظم و در همه نوزادان دیده نمی شود، ولی میتوان ادعا كرد كه تقریبا در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری، سکسکه کردن جنین براي اغلب مادران قابل درک مي باشد. جالب است بدانيد كه درك اين حركات هر روزه موجب بروز وحشت و نگرانی در برخي از مادران باردار بي تجربه مي شود.
لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه بروز سکسکه در جنین داخل رحم زنان باردار بر اثر انجام برخی فرایندها رخ می دهد، که برخی از آن ها عبارتند از:

رفلکس معده جنین داخل رحم مادر باردار:

برخی از نوزادان در داخل رحم مادر خود ثابت بوده و دچار سکسکه و حرکت بیش از حد نمي شوند، در مقابل برخی از این نوزادان بیش از حد فعال بود و در داخل شکم مادر خود حرکت نموده و او را دچارهیجان می کنند. این نوزادان، آن هایی هستند که برای به دنیا آمدن بی قراری می کنند، زیرا سکسکه کردن و حرکات زیاد جنين داخل رحم زنان باردار آماده بودن بدن او را برای شروع سوخت و ساز و تغذیه با شیر مادر نشان می دهد. معمولا، این نوزادان با رشد زياد و سکسکه كردن، نزدیک شدن عمل زایمان را به مادر و پزشک متخصص زنان و زايمان اعلام می دارند.
بنابراین، به عنوان يك خانم باردار به ياد داشته باشيد كه وقتي زمان به دنیا آمدن فرزندتان فرا برسد، شما ممكن است بر روی نقاط مختلف بدن او لکه های کوچک قرمز رنگی را مشاهده کنید، که فوق العاده زیبا بوده و بر اثر مکیده شدن توسط خود جنین در داخل رحم ایجاد شده است. اما بر اساس نتايج تحقیقات اخير محققان، این وضعیت فقط یکی از دلایل متعدد سکسکه کردن نوزادان متولد نشده در داخل رحم مادران باردار خود است.

تکامل یافتن دستگاه دیافراگم در بدن جنین:

علاوه بر نکات ذکر شده در بالا، سکسکه کردن جنين در داخل رحم مادرش واکنش بدن او به انجام عمل تنفس کامل در داخل مایع آمنیوتیک را نشان مي دهد. در واقع، در این مرحله از دوران بارداري، CNS توليدشده در بدن جنین وارد آمنیوتیک شده و باعث تکامل دستگاه دیافراگم او به صورت غیرارادی خواهد شد، که سکسکه کردن جنین داخل رحم زنان باردار از نتایج انجام این فرایند می باشد.

فشرده شدن بند ناف جنين در داخل رحم مادر باردار:

معمولا فشرده شدن بند ناف جنین در داخل رحم مادر خود به عنوان یک بیماری جدی تلقی نشده و نادیده گرفته می شود، اما فراموش نکنید كه بروز این حالت در بدن هر مادر بارداري مي تواند زندگی جنین داخل رحم او را به خطر اندازد. در واقع، این وضعیت دلیل محدود شدن و یا قطع کامل رسیدن جریان هوا و اکسیژن به جنین داخل رحم زنان باردار می شود که یا به علت وجود چند جنین در رحم مادر و یا بر اثر پیچیده شدن بند ناف به دور گردن جنین رخ می دهد. بارزترين نتيجه اين شرايط، افزایش عوارض قلبی بر اثر کاهش جریان خون در بدن جنین خواهد بود.

بنابراین، اگر یک زن بارداری شاهد بی نظمی در حرکات جنین داخل رحم خود شده، با کاهش شدید این حرکات مواجه شود و یا در این مدت زمان سکسکه کردن جنین یا لگد زدن او، حالت غیرعادی را احساس کند، باید فورا به پزشک متخصص زنان و زايمان مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرد.

باید به عنوان یک مادر حامله از سلامت خود و جنین داخل رحمتان در طی كل دوران بارداری مطمئن شوید:

همیشه گفته ایم که لذت بردن مادران از دوران بارداری خود فقط با وجود تندرستی مادر و نوزاد و لگد زدن این فرشتگان کوچک در داخل رحم مادران خود میسر است، زیرا زمانی که آنها به دنیا بيایند، همه چیز علنی خواهد شد. بنابراین، مادر باردار باید تمام حرکات جنین داخل رحم خود را احساس كرده و با دقت کامل آنها را بدون هر گونه گمانه زنی و سوء ظن دنبال کند، در غیر این صورت تایید کامل سلامت جنین داخل رحم تنها با کمک دستگاه های مخصوص و پزشک معالج امکان پذیر خواهد بود.

به همین دلیل، بهتر است مادران باردار همیشه برای مراقبت از سلامت خود و جنین داخل رحمشان به تجزیه و تحلیل حرکات او پرداخته و آن ها را به اطلاع پزشک معالج برسانند. یادتان باشد كه اگر لازم شد، مشاوره نمودن با دکتر متخصص زنان و زايمان برای اطمينان از حرکات جنین داخل رحم مادران حامله الزامی است، زیرا با معاینات مکرر، هیچ گونه حرکت کودک متولدنشده از نظر پزشک پنهان نمانده و به راحتی تشخیص داده می شود. همچنین، در چنین مواردی سونوگرافی کردن نیز می تواند برای تایید سکسکه کردن جنین داخل رحم بسیار موثر باشد، زیرا در این روش اسکن کاملي از داخل شکم مادر انجام می گیرد.

 

نظر (7)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام‌ من در هفته ۳۵ و ۴ روز هستم وزن پسرم ۲۲۰۰ هسنش میخواستم بدونم وزنش مناسبه یا کمه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ببخشید من هفته 35 بارداری هستم وامشب از ساعت 10 تا الان که نزدیک 1 صبح هست سکسکه کردن بچه رو حس می کنم خیلی طولانی نشده؟!!! نشونه بدی نیست؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
نگران نباشید سکسکه جنین طبیعیه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام .من توی هفته 30 بارداری هستم و اغلب بین 1 تا 3 بار در روز نبض زدن داخل شکممو احساس میکنم.پسرم خیلی شیطونه و دایما در حال تکون خوردنه .همش نگرانم بند نافش دور گردنش بپیچه.از کجا باید بفهمم؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
نگران نباشید این تکون ها طبیعیه، اگه بند ناف بپیچه تو سونوگرافی میتونین ببینید.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ببخشید من توی هفته سی وشش هستم وزن بچم دوکیلو وششصد هست خواستم ببینم وزنش خوبه یانه؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
بله وزنش مناسبه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/