آیا خوابیدن طولانی مدت بر روی شکم در زنان باردار خطرناک است؟

khab-bardari

معمولا، اکثر زنان در طول دوران بارداری خود در مورد طرز لباس پوشیدن، رژیم غذایی، برنامه حمام و مشکل بی خوابی شبانه، دچار سردر گمی و مشکل می شوند، زیرا دوران بارداری برای هر خانم، تجربه یک زندگی در حال تغییر است. به همين دليل، این افراد باید تمام موقعیت های خواب و خوراک را بررسي كرده و خود را با شرایط محیط و تغییرات بدنی وفق دهند. به عنوان مثال، با بزرگ شدن شکم زنان در طي دوران بارداري، اين افراد ممكن است در مورد خواب شبانه دچار مشکل شوند، زیرا با پیشرفت حاملگی و رشد جنین داخل رحم، اندازه شکم و کل بدن تغییر یافته و زن باردار قادر نخواهد بود تا موقعیت راحتي را برای خوابیدن پیدا نماید. علاوه بر این، دويدن به سمت دستشویی در هر چند ساعت يك بار به منظور خالی کردن مثانه و داشتن حالت تهوع و ویار صبحگاهی، هر روز از دوران بارداری زنان، مخصوصا سه ماهه اول اين دوران را دچار تنش و استرس خاصی مي-كند، که خواب شبانه هر خانمي را به هم مي زند.

برای حل این مشکلات، زنان حامله باید در چند ماه اول دوران بارداری خود فقط به فکر استراحت کردن کامل باشند! همچنين، افزايش اطلاعات در مورد تغییرات بدن و نحوه زندگی در طي دوران بارداری الزامی است، زیرا طی کردن این راه طولانی و تسکین دادن ترس و استرس موجود در بدن زنان باردار، فقط با تفکر مثبت و داشتن اطلاعات کافی امکان پذیر است. در ادامه این مقاله، همه نکات لازم در مورد داشتن خواب راحت در طي دوران بارداری ارائه شده است.

آیا خوابیدن طولانی مدت بر روی شکم در طي دوران بارداری زنان بي خطر است؟

همانطور که می دانید خوابیدن، در مدت زمان مناسب و در یک موقعیت خوب براي همه زنان باردار توصیه می شود. اما، فراموش نکنید كه میزان خوابیدن زنان باردار بر روی شکم نباید برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد، زیرا خوابیدن بیش از حد در این موقعیت می تواند گردش خون بدن زنان حامله را تحت تاثیر قرار دهد، که بروز این وضعیت در بدن مادر باردار برای جنین داخل رحم او بسیار خطرناک است. به همین دلیل، کارشناسان مامايي توصیه می کنند كه زنان باردار باید از خوابیدن بر روی شکم خود، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم دوران بارداری خودداری نمایند. در واقع، با ورود به سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری جنین داخل رحم با سرعت زيادي در حال رشد بوده و ممکن است ورید اجوف که از رگ های اصلی بدن انسان تلقی می-شود و خون را از قسمت پایین بدن به قلب باز می گرداند، دچار فشردگی شده و عملکردش با اختلال روبرو شود.

بنابراین، زنان بارداری که ممکن است ندانسته و در طی خواب شبانه بر روی شکم خود قرار گیرند، باید بلافاصله بعد از بیدار شدن و آگاهی از وضعیت خواب خود، دوباره به پشت یا طرفین بدن خود برگردند. به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه خوابیدن بر روی شکم فقط برای زنان حامله خطرناک نیست، بلکه هیچ فردی نباید کل شب را بر روی شکم خود بخوابد! همچنين، يافتن موقعيت مناسب برای خواب راحت زنان باردار می تواند از تماس زیاد صورت اين افراد با سطح زمین یا بالش جلوگیری کند.

در نهايت، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که کارشناسان معتقدند خوابیدن بر روی پشت بدن برای مدت طولانی نیز برای زنان باردار اصلا خوب نیست. نتايج مطالعات اخير دانشمندان نشان داده است که خوابیدن بر روی پشت بدن، به ویژه برای دوره-های طولانی مدت می تواند رسیدن جریان خون و سایر مواد مغذی ضروری به جنین داخل رحم زنان حامله را محدود کند. همچنين، خوابيدن در این موقعیت، احساس تهوع و سرگیجه را در مادران باردار به شدت افزایش مي دهد.

نکاتی برای داشتن خواب راحت زنان در طي دوران بارداری:

آیا به عنوان یک زن حامله می دانید که چگونه می توانيد خواب راحتي را تجربه كنيد؟ یکی از بهترین موقعیت ها برای داشتن خواب راحت در طول دوران بارداری، خوابیدن به پهلو است، زیرا قرار گرفتن در این موقعیت رسیدن حداکثر جریان خون و مواد مغذی را به جنین داخل رحم شما تضمین نموده و کمک می کند تا بدن او به اندازه مناسبي رشد كند. اگر شما هم به عنوان یک زن حامله هنوز با گذشت مدتی از دوران بارداری خود، همچنان در اضطراب بوده و تا سحرگاهان در بستر خود غلت می خورید و قادر به پیدا کردن موقعیت راحت خواب نیستید، به خواندن اين مقاله ادامه دهيد. در ادامه، برخی از ایده هايي ساده برای داشتن خواب خوب شبانه ارائه شده است، که ممکن است برای شما بسیار مفید باشد. این نکات عبارتند از:

• یادتان باشد كه استفاده از بالشتک های حمایتی و یا بالش اضافی برای داشتن خواب راحت زنان در طي دوران بارداری بسیار مفید است، زیرا این افراد می توانند در صورت نیاز از این وسایل اضافی برای پشتیبانی و حمایت از شکم و کمر خود استفاده کنند.
• همچنین، زنان حامله باید سعی کنند تا چند دقیقه قبل از خواب، خود را آرام نموده و مجالی برای خلوت کردن و به دست آوردن آرامش داشته باشند، زیرا این حالت، بدن فرد را برای داشتن خواب راحت آماده خواهد نمود.
• برای به دست آوردن آرامش لازم، گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش بسیار موثر بوده و سبب تسکین دردها و آرام شدن ذهن و بدن زن حامله خواهد شد و خواب راحت را برای او به دنبال خواهد داشت.
• همچنين، دوش آب گرم چند دقیقه قبل از خوابیدن نیز برای تجربه کردن خواب راحت زنان در طي دوران بارداری بسیار مفید است، زیرا با آرام کردن اعصاب به آنها کمک خواهد کرد تا خواب بهتری داشته باشند.
• علاوه بر اين موارد، شریک زندگی زن حامله می تواند با ماساژ دادن، آرامش را به همسر خود هدیه کند. زنان حامله می-توانند از همسر خود بخواهند تا هر نقطه خاصي از بدن را که دچار گرفتگی شده با ماساژ دادن نرم و آرام کند، زیرا انجام این کار توسط شریک زندگی می تواند راحتی و آرامش را برای زن حامله به دنبال داشته باشد!
• در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه زنان حامله باید از زمان خواب و روال سازگاری بدن خود آگاه بوده و عادات روزانه خود را با آن ها وفق دهند. فراموش نکنید كه عادت دادن بدن به خواب شبانه در یک ساعت معین به مادر باردار کمک خواهد کرد تا خواب مسالمت آمیزی را تجربه نموده و بلافاصله بعد از رفتن به ختخواب بخوابد.

پس اگر شما هم به عنوان یک زن حامله در مراحل اولیه از دوران بارداري خود قرار دارید، بهتر است از خوابیدن بر روی معده و شکم خودداری کنید. برای داشتن خواب راحت و تضمین سلامت و رشد نوزاد متولد نشده خود بهتر است سبک خواب خود را تغییر داده و بدنتان را برای داشتن خواب راحت تر در طول سه ماهه دوم و سوم دوران بارداری آماده کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/