7 نوع عفونت دوران بارداری که زنان باید از آن آگاه باشند

ofunat-bardari

اگر شما هم به عنوان یک زن باردار احساس کردید كه نقطه ای از بدنتان عفونت کرده است، زیاد نگران نشوید! زیرا مادران بسیاری با این مشکل مواجه می شوند. در چنین مواردی، بهتر است از علائم و علل عفونت های مختلف در ط ی دوران بارداری خود آگاه شوید! به عنوان یك خانم جوان و ب ی تجربه به خاطر داشته باش ید كه هر زن حامله حداقل یک بار در ط ی دوران بارداری خود با این مشکل روبرو م ی شود. در چنین وضعیتی، نکته مهم ا ین است که بدانید چگونه از بروز انواع عفونت ها در بدن خود جلوگیری کرده و یا آن ها را درمان نما ی ید.

البته برخی از عفونت هایی این دوره از زندگی زنان، تنها سلامت خود مادر را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که برخی از عفونت-ها خطرناک بوده و سلامت خود مادر باردار و جنین داخل رحم او را به خطر می اندازد. ولی از لحاظ علمی، بدن انسان در یک مرحله ثابت دفاعی بوده و برای محافظت از بدن در برابر آسیب های بالقوه ناشی از ورود باکتری ها و ویروس های مختلف سعی می-کند تا به آن ها حمله کند.

در شرایطی که بدن مادر باردار ی دچار عفونت شود، به منظور دفاع از خود، شروع به تولید تعدادی از آنتی بادی ها خواهد کرد، که بدن هم آنتی بادی مورد نیاز برای مبارزه با آن ویروس خاص موجود را انتخاب نموده و به ویروس ها و میکروب ها حمله می کند. این نوع سیستم دفاعی در بدن زنان باردار با عنوان " سیستم ایمنی" شناخته می شود. البته، جالب است بدان ید كه بعد از این مرحله، احتمال مبتلا شدن بدن مادر باردار به آن عفونت برای بار دوم هم تا حد زیادی کاهش می یابد. روند انجام این فرایند در بدن مادران باردار بسیار شگفت انگیز است، اما زمانی که ویروسی به بدن فرد حمله کند و بدن قادر به تولید آنتی بادی مخصوص آن به اندازه کافی نباشد، ویروس وارد شده به بدن باعث بروز عفونت خواهد شد.

چه زمانی بدن مادر باردار نمی تواند در برابر عفونت از خود دفاع کند؟

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد هنگامی که بدن فرد آلوده شود و ویروس ها و باکتری ها به بافت ها ی مختلف بدن حمله کرده و تکثیر شوند، انواع خاص سموم را از خود ترشح می کنند. عفونت های شایع معمولا توسط عوامل مختلف مانند ویروس ها، ویروئیدها، پریون، باکتری ها، کرم های گرد، پین کرم ها، کنه، کنه، کک، شپش، قارچ ها، ringworms و کرم های نواری، در بدن زنان باردار ایجاد شده و مشکلات زیادی را برای خود ا ین افراد و جن ین داخل رحمشان ایجاد می کنند.

قرار گرفتن بیشتر مادران باردار در معرض ابتلا به عفونت های خاص، تنها به دلیل ضعف بدنی، خستگی یا شرایط ویژه مادر به وجود می آید. علاوه بر این موارد، ممکن است مبتلا شدن زنان باردار به عفونت های خفیف عوارض جدی را به دنبال داشته باشد. در واقع، لازم است به عنوان یك خانم باردار به خاطر داشته باش ید كه بسیاری از این عفونت ها خطرناک بوده و منجر به سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده، بروز نقص هنگام تولد و مرگ مادران می شود. به همین دلیل زنان باید با شروع دوران حاملگی خود تحت مراقبت مناسب پزشك متخصص زنان و زا یمان قرار گرفته و از احتمال مبتلا شدن به انواع عفونت ها جلوگیری کنند. همچن ین، ا ین افراد با ید در صورت ابتلا به انوع عفونت ها فورا به پزشک مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرند.

آیا زنان باردار بیشتر از سا یر خانم ها مستعد ابتلا به انواع عفونت ها هستند؟

همانطور که می دانید دوران بارداری بر کل سیستم فیزیولوژیکی بدن زنان تاثیر گذاشته و تغییرات هورمونی بسیاری را در این دوره به دنبال دارد. به همین دلیل، این افراد از زمان لقاح تا هنگام زایمان، بیشتر از سا یر خانم ها مستعد ابتلا به عفونت ها و عوارض دیگر هستند. در ادامه این مقاله، لیستی از عفونت های شایع دوران بارداری را برای شما بیان می کنیم، تا بیشتر مراقب خود باشید. شا یع تر ین این عفونت ها عبارتند از:

1. هپاتیت B:

هپاتیت B شایع ترین عفونت زنان در ط ی دوران بارداری است، که بر روی کبد آن ها تاثیر می گذارد. اگر شما هم به عنوان یک زن حامله به این نوع عفونت مبتلا شدید، بسیار مهم است که از مرحله نخست ابتلا، گام های مناسب برای محافظت از فرزند متولدنشده خود را در برابر این عفونت بردارید. ویروس هپاتیت B حاد در دوران بارداری بسیار خطرناک بوده و یکی از علل عمده بروز بیماری زردی در زنان باردار است. یادتان باشد كه مبتلا شدن به این نوع عفونت از راه مقاربت با فرد آلوده و یا از طریق تماس مستقیم با خون آلوده روی می دهد. همچنین، مبتلا شدن به عفونت هپاتیت B، احتمال مرگ و میر، تولد نوزادان با وزن کم هنگام تولد و یا رخ دادن زایمان زودرس را در زنان باردار به شدت افزایش می دهد. از این رو، ایمن سازی بدن زنان در برابر این ویروس قبل از آغاز دوران بارداری بسیار مهم می باشد.

2. هپاتیت C:

مبتلا شدن زنان به بیماری عفونی هپاتیت C در طی دوران بارداری را می توان با بروز حالت تهوع شناسایی نمود، زیرا اولین علامت ابتلا به این عفونت بروز حالت تهوع شد ید در مادران باردار است. اما از آن جایی که حالت تهوع و استفراغ از علائم اولیه بارداری ن یز هستند، تشخیص آنها با علائم عفونت در بدن دشوار می شود. از این رو زنان باید برای جلوگیری از ابتلا به عفونت هپاتیت C در هنگام استفاده از درمان های پزشکی و یا دندانپزشکی بسیار مراقب باشند، زیرا در اغلب موارد افراد آلوده به کلینیک-های دندانپزشکی مراجعه نموده و وسایل پزشکی را آلوده می کنند. در نها یت، به عنوان یك خانم جوان و ب ی تجربه به خاطر داشته باش ید كه اگر مادر بارداری ناقل ویروس این نوع عفونت باشد، شانس مبتلا شدن جنین داخل رحم او هم به ا ین ب یمار ی افزایش یافته و سلامت او را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

3. عفونت دستگاه ادراری:

همانطور که می دانید عفونت دستگاه ادراری معمولا توسط باکتری ها و از راه پوست، مهبل (واژن) و یا روده راست که از طریق مجرای ادرار وارد بدن زنان می شود، ایجاد می گردد. این باکتری ها مدت زیادی در مثانه فرد باقی مانده و در نتیجه عوارض جدی را برای خود فرد و جن ین داخل رحم او به وجود می آورند. همچنین، در چنین شرایطی اگر روند درمان به درست ی انجام نشود، این باکتری ها می توانند به کلیه های فرد انتقال یافته و باعث بروز عفونت های جدی در آن گردند.

4. بیماری های مقاربتی:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه میزان مبتلا شدن زنان به انواع بیماریه ای مقاربتی در ط ی دوران بارداری بسیار بالا بوده و در صورت ابتلا فرد به STD هیچ نشانه ای در بدن او بروز نخواهد کرد. رایج ترین شکل این نوع عفونت، با نام کلامیدیا شناخته شده است. البته زنان حامله می توانند با انجام آزمایش های دوره ای از ایمنی بدن خود در برابر این نوع عفونت مطمئن شوند.

5. بیماری آبله مرغان:

بیماری آبله مرغان نوع دیگری از انواع عفونت در ط ی دوران بارداری زنان است که می تواند عوارض خطرناك ی برای مادر باردار و کودک متولد نشده او ایجاد کند. البته حدود 95٪ از زنان باردار در برابر بیماری آبله مرغان ایمن هستند، چرا که به احتمال زیاد یک بار قبل از باردار شدن به این بیماری مبتلا شده اند (این عفونت برای دومین بار در بدن انسان رخ نمی دهد). اما فراموش نکنید كه اگر شما به عنوان یک زن حامله تا به حال به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده اید، شانس ابتلا شما به این عفونت در ط ی دوران بارداری به شدت افزایش می یابد. عوارضی که این نوع عفونت در نوزاد متولد نشده بر جای می گذارد، در زنان حامله مختلف، متفاوت م ی باشد، ولی آسیب رسیدن به رشد جسمی کودک از عوارض ثابت این عفونت می باشد.

6. عفونت تبخال:

تبخال نوعی عفونت تناسلی است که ناشی از ورود ویروس هرپس سیمپلکس به این ناحیه از بدن زنان باردار است. زنان حامله ممکن است از طریق تماس با دستگاه تناسلی و یا دهان فرد آلوده به این عفونت مبتلا شوند. معمولا در مرحله اول ابتلا، در ناحیه تناسلی فرد آلوده زخم های تناسلی و یا تاول های دردناک مشاهده می شود. در چنین وضعیتی، مراجعه به دکتر و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به عفونت هرپس الزامی است. یادتان باشد كه اگر این نوع عفونت در سه ماهه اول از دوران بارداری زنان رخ دهد، می توان آن را به راحتی درمان کرد، ولی اگر این نوع عفونت در اواخر دوران بارداری روی داد، پزشکان متخصص زنان و زا یمان انجام عمل سزارین را به منظور جلوگیری از انتقال بیماری به نوزاد داخل رحم ترجیح می دهند.

7. سرخک یا سرخجه آلمانی:

در نها یت، به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه علائم ابتلا زنان به عفونت سرخک یا سرخجه آلمانی شب یه بیماری آنفولانزا است، زیرا در این نوع عفونت فرد مانند بیماری آنفولانزا دچار درد خفیف چشم، افزایش درجه حرارت بدن و تورم غدد لنفاوی می-شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/