آیا استفاده از حشره کش در دوران بارداری خوب است؟

hashare-kosh

معمولا، هر زمان که حشره یا پشه اي در محل زندگی زنان باردار دیده شود، اين افراد بلافاصله از انواع مختلف اسپری ها برای دفع حشرات و یا پایان دادن به زندگی آن ها استفاده مي کنند. اما، لازم است خانم هاي جوان به خاطر داشته باشند كه با شروع دوران بارداری، بايد تغییرات زیادی را در جنبه های مختلف زندگی روزانه خود ایجاد كنند که ممكن است اين اشخاص را در وضعيت دشواري قرار می دهد. در واقع، فرد باردار نمی تواند به راحتی سابق از انواع مواد شیمیایی و اسپری ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند، زیرا نگرانی های زیادی در مورد آسیب رساندن این مواد به جنین داخل رحم زنان باردار وجود دارد.

آیا استفاده از کرم دفع حشرات در طي دوران بارداری زنان بی خطر است؟

پاسخ کوتاه بله است! اما ممکن است زنان باردار در هنگام استفاده از حشره کش هاي معمولي در معرض این مواد قرار گرفته و مواد آن از طریق تنفس وارد جریان خون فرد گردد. ورود مواد شیمیایی موجود در کرم دفع حشرات به بدن زنان باردار می تواند به بدن جنین نیز انتقال یافته و سبب آسیب رسیدن به او شود. اما، از آن جايي كه امكان قرار گرفتن در معرض این نوع مواد شیمیایی بسیار محدود است، پس لازم نیست كه زنان حامله در این مورد زیاد عصبی شوند. با همه اين توضيحات، اگر شما به عنوان یک زن حامله از کرم دفع حشرات استفاده کردید، زیاد نگران نشوید! زیرا هیچ تحقیق و مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد استفاده از کرم دفع حشرات اثرات بهداشتی و جدی برای زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد ایجاد می کنند.

تاثیر انواع کرم هاي دفع حشرات داراي DEET برای زنان باردار:

ابزارهاي دفع حشراتي که امروزه در دسترس همگان وجود دارد، دارای یک ماده شیمیایی به نام DEET یا دی اتیل متیل 3 بنزآمید می باشند، که برای جلوگیری از ورود پشه، کنه، کک و مگس به محیط زندگی افراد و از بین بردن آن ها بسیار مفید هستند. در گذشته، بسیاری از کارشناسان مطرح کرده بودند که استفاده از مواد حشره کش با DEET برای زنان حامله و جنین داخل رحم آن ها مضر می باشد، اما مطالعات اخیر دانشمندان در تایلند نشان داده است که استفاده از این نوع مواد شیمیایی هیچ اثر جدی بر سلامت زنان حامله و جنين داخل رحم اين افراد بر جای نمی گذارد.

مطالعاتی که "مبتنی بر وجود DEET در انواع مواد حشره کش و مفاهیم ایمنی آن ها برای کودکان و زنان باردار و شیرده" توسط کورن در تایلند انجام گرفته است، نشان می دهد كه حتی اگر 5 یا 10٪ از DEET موجود در این نوع حشره کش ها جذب بدن مادر حامله شود، نقش مهمی بر نرخ توسعه یا بقای جنین داخل رحم نخواهد داشت. با این حال، لازم است که زنان حامله و شیرده در مورد رعایت توصیه های خاص پزشکی در این مورد دقت نموده و در طي كل دوران بارداری خود، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم از اين دوران سعی کنند تا در معرض این مواد قرار نگیرند. در واقع، به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه بهتر است ميزان قرار گرفتن در معرض مواد حشره کش و کرم دفع حشرات در طي دوران بارداری خود را به حداقل ممکن برسانيد. در ادامه این مقاله، برای اطمینان زنان حامله در مورد استفاده از انواع مواد حشره کش و امنیت آن ها، لیستی از نکات مهم ارائه شده است، که عبارتند از:

• نکته اول این است که زنان حامله باید سعی کنند همیشه از مواد حشره کشی استفاده کنند که دارای غلظت زیر 10٪ باشد.
• همچنین، مادران باردار در هنگام استفاده از این نوع مواد شیمیایی و اسپری کردن آنها در هوای اطراف خود، سطح پوست بدن خود را که در معرض این مواد قرار می گیرند، با پوشیدن پیراهن آستین بلند و شلوار به طور کامل پوشش دهند.
• اگر شما هم به عنوان یک زن حامله برای در امان ماندن از گزش و مزاحمت حشرات موذی از کرم دفع حشرات استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که از این پمادها در اندازه بسیار کم روی پوست بدن خود قرار داديد. همچنین، سعی کنید به جای استفاده از انواع کرم های دفع حشرات از انواع لباس ها برای پوشش دادن پوست بدن خود استفاده کنید، زیرا از بروز حساسیت والتهابات مختلف بر روي پوست بدن شما جلوگیری خواهد نمود.
• هرگز از انواع حشره کش های اسپری و یا از کرم و لوسیون در اندازه زياد استفاده نکنید! به یاد داشته باشید که استفاده از این مواد شیمیایی در اندازه کم هم برای دفع حشرات کافی خواهد بود.

• علاوه بر اين موارد، نکته مهم دیگری که زنان حامله باید در هنگام استفاده از انواع حشره کش ها به یاد داشته باشند، این است که اگر پوست جایی از بدنشان آسیب دیده و یا دچار هر گونه زخم باز یا بریدگی است، استفاده از حشره کش می-تواند باعث تحریک آن شده و این ناحیه از پوست بدن را وادار به آلرژی نماید. پس، به عنوان یک زن حامله در چنین شرایطی سعی کنید از مصرف این مواد شیمیایی و کرم دفع حشرات خودداری کنید.
• همیشه بعد از اسپری کردن انواع حشره کش ها و ماليدن کرم دفع حشرات دست های خود را به خوبی با آب و صابون شستشو دهید، زیرا اگر حتی اثری کوچکی از این حشره کش ها بر روی پوست دست شما باقی بماند، احتمال دارد شما و فرزندتان را دچار آسیب نمايد.
• همچنین، به عنوان یک زن حامله اگر در هنگام اسپری کردن انواع حشره کش ها دچار تنگی نفس یا خفگی شدید، فورا سعی کنید خود را به یک منطقه ديگر که هوای آن به خوبی تهویه می شود، برسانید و استفاده از این مواد را برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل متوقف نمایید.

جایگزین های مناسب به جای استفاده از انواع حشره کش های شیمیایی و کرم دفع حشرات به منظور محافظت زنان حامله در مقابل حشرات:

همانطور که گفته شد قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در حشره کش ها در اندازه بسیار کوچک به سلامت مادر حامله و جنین داخل رحم او آسیب نمي رساند، اما اگر شما هنوز هم احساس می کنید كه مطمئن نیستید، بهتر است برای ایمن ماندن خود و فرزندتان، از گزینه های امن دیگر برای دفع حشرات محیط زندگی خود استفاده کنید. رايج ترين این گزینه ها عبارتند از:

• برای دفع حشرات، از مواد طبيعي که دارای DEET کمتری هستند، استفاده کنید.
• بهتر است زنان در طي دوران بارداری خود به جای استفاده از انواع مواد شیمیایی برای دفع حشرات موذی از گزینه های طبیعی مانند روغن سنبل هندی استفاده کنند، که امروزه به صورت شمع ساخته می شود. البته روغن سنبل هندی به صورت میله ای نیز برای دفع حشرات در عطاری ها وجود دارد.
• همچنین، نباید فراموش کرد که استفاده از انواع توری های مناسب برای درب و پنجره محیط زندگی از ورود انواع حشرات موذی به داخل محل زندگي زنان باردار جلوگيري خواهد نمود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/