استفاده از شیرین کننده مصنوعی در دوران بارداری درست است ؟

shirin-konandeh1

همه ما می دانیم که شیرین کننده های مصنوعی ترکیبات مناسب و کم کالری برای جایگزین کردن به جای مواد قندي هستند، زیرا طعم شیرینی شبیه به شکر را ارائه می دهند. البته، اکثر شیرین کننده های مصنوعی حاوی اثر شیرین کنندگی 30-8000 برابر بیشتر از قند هستند. به همین دلیل، بهتر است زنان باردار از این مواد به مقدار بسیار کوچک تر از قند استفاده كنند. در واقع، مي-توان ادعا كرد كه اندازه کم این نوع شیرین کننده های مصنوعی همان شیرینی قند را ارائه داده، اما کالری واردشده به بدن را به شدت کاهش می دهد.

قند شامل 4 کالری در هر گرم است، در حالی که کالری شیرین کننده های مصنوعی می تواند بسیار کم و یا حتي صفر کالری در هر گرم باشد.

مزایای استفاده از انواع شیرین کننده های مصنوعی در طي دوران بارداری زنان:

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه انواع شیرین کننده های مصنوعی برای کاهش وزن و کنترل بیماری دیابت بسیار مفید می باشند، زیرا این مواد دارای کالری بسیار کمی هستند. جالب است بدانيد كه مصرف شیرین کننده های مصنوعی به جای شکر و دیگر شیرین کننده های طبیعی کمک زیادی به از بین بردن چربی های ناخواسته در بدن زنان باردار و از بین رفتن مشکل چاقی در زندگی روزمره اين افراد خواهد نمود. همچنین، مصرف این مواد کمک زیادی به حفظ سطح قند خون در بدن زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد نموده و در نتیجه، بیماری دیابت، فشار خون، بیماری های قلبي و بیماری های مغز را تا حد زیاد کنترل مي كند.

علاوه بر نکات ذکر شده، شیرین کننده های مصنوعی برای سلامت دندان هاي مادران باردار مضر نیستند، زیرا مصرف آن ها از رشد باکتری ها در روی دندان ها جلوگیری نموده و در نتیجه بهداشت دهان و دندان اين افراد را ترویج می دهد.

به همین دلیل، مصرف شیرین کننده های مصنوعی در مقادیر متعادل، از افزایش وزن اضافی در دوران حاملگی زنان جلوگیری نموده و برای افرادی را که از مشکل بیماری دیابت، چاقی و فشار خون رنج می برند، بسیار مفید خواهد بود. در حالی که در برخی موارد مصرف بیش از حد شیرین کننده های طبیعی مانند شکر، عسل، مالتوز، فروکتوز و ساکارز می تواند برای مادر حامله و جنین او خطرناک باشد. از این رو، بهتر است زنان در طي دوران بارداری خود از انواع شیرین کننده های مصنوعی که دارای کالری پایینی هستند، به عنوان شیرین کننده های غذاهای روزانه خود استفاده کنند.

شیرین کننده های مصنوعی امن برای مصرف زنان در طي دوران بارداری:

آيا به عنوان یک زن حامله می خواهید بدانید كه چه نوع شیرین کننده های مصنوعی برای شما بی خطر هستند؟ در ادامه این مقاله، به برخی از شیرین کننده های مصنوعی که مصرف آن ها در طول دوران بارداری ایمن است، اشاره نموده ایم، که عبارتند از:

1. آسپارتام:

به عنوان يك خانم باردار به یاد داشته باشید که مصرف مقدار محدودی از آسپارتام که دارای استاندارد FDA می باشد، برای مادران باردار و شیرده امن می باشد. با این حال، این مواد نباید توسط زنان بارداری که مبتلا به بیماری نادر کبدی PKU (که یک نوع بیماری متابولیکی است) مصرف شود، زيرا سطح فنیل آلانین را در بدن اين افراد بالا مي برد. همچنين، جالب است بدانيد كه شیرین کننده های مصنوعی آسپارتام معمولا در انواع نوشابه ها، آدامس ها، غلات صبحانه و بیشتر محصولات لبنی وجود دارد، در واقع، این شیرین کننده های مصنوعی که حاوی آسپارتام Equal و Nutra هستند، در حال حاضر در دسترس اغلب قشر جامعه می باشند.

2. آسه سولفام پتاسیم:

انواع غذاهای آماده که خوب پخته می شوند، ژلاتین های قندی، دسر یخ زده، انواع نوشابه ها و پودینگ ها شامل آسه سولفام پتاسیم هستند . Sunett حاوی پتاسیم آسه سولفام مورد تایید FDA (اداره غذا و دارو) بوده و مصرف آن هیچ خطری برای مادران باردار ندارد.

3. سوکرالوز:

دلیل این که مصرف سوکرالوز برای زنان باردار و مادران شیرده امن در نظر گرفته شده، این است که این نوع شیرین کننده های مصنوعی دارای کالری صفر می باشند. به همین علت، مصرف آن ها در دوران حاملگی هیچ گونه تاثیر منفی بر میزان قند خون بدن زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد ندارد. امروزه در تولید انواع نوشابه های غیرالکلی، محصولات پخته شده، شیرینی ها، چربی ها و انواع روغن ها از سوکرالوز استفاده شده است.
انواع شیرین کننده های مصنوعی که زنان باید از مصرف آن ها در طي دوران بارداری خود اجتناب کنند:
به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه برخی شیرین کننده های مصنوعی دارای ماهیت سمی بوده و مصرف آن ها در طي دوران بارداری می تواند برای خود مادر و جنین داخل رحم او خطرناک باشد. جالب است بدانيد كه برخی از شیرین کننده های مصنوعی وجود دارند که کارشناسان و محققان معتقد هستند مصرف آن ها برای همه اقشار جامعه، مخصوصا مادران باردار مضر می باشد. مهم ترين اين مواد عبارتند از:

1. سیکلامات:

به دلیل این که مصرف این نوع شیرین کننده های مصنوعی باعث ایجاد بیماری سرطان در انسان می شود، مصرف آن ها در کشورهایی مانند ايران به طور کامل ممنوع شده است. از این رو، مصرف آن ها برای همه افراد به خصوص برای مادران باردار و شیرده بسیار ناامن و خطرناک می باشد.

2. استویا:

مصرف این نوع شیرین کننده های مصنوعی که از یک نوع درختچه به دست می آید، توسط سازمان FDA تایید نشده است. از این رو، به عنوان افزودنی غذایی ناامن بوده و مصرف آن توسط مادران باردار و شیرده منع شده است. با این حال، این نوع ماده به عنوان یک مکمل غذایی (نه به عنوان یک شیرین کننده های مصنوعی) در اکثر کشورهای جهان به فروش می رسد.

3. ساخارین:

انواع شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین که دارای شیریني کمی هستند، توسط سازمان FDA مورد تایید قرار نگرفته و مصرف آن برای همگان، به خصوص زنان باردار و شیرده منع شده است. اعتقاد بر این است که ماده ساخارین با عبور از جفت و دریافت آن توسط جنین داخل رحم، در بافت های جنینی ذخیره شده و در نتیجه اثرات سوء زیادی بر سلامت کودک مي گذارد. علاوه بر آن، بیشتر محققان اعتقاد دارند که مصرف این نوع شیرین کننده های مصنوعی باعث بروز بیماری سرطان مثانه در بدن زنان باردار می شود.

هشدار:

اگر شما یک مادر باردار یا شیرده هستید، همیشه باید نکات ارائه شده توسط پزشک معالج خود را قبول داشته و قبل از مصرف انواع شیرین کننده های مصنوعی با او مشورت نمایید، تا با آگاهی از عوارض مصرف آن ها، برای تامین کالری بدن خود از شیرین-کننده های مصنوعی مغذی و طبیعی مانند عسل استفاده کنید.

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/