آیا مصرف داروی هپارین در دوران بارداری زنان امن است؟

آیا مصرف داروی هپارین در دوران بارداری زنان امن است؟

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه داروی هپارین يكي از عوامل رقیق کننده خون است. اين دارو در اغلب موارد، برای جلوگیری از تشکیل لخته خون در رگ های بدن زنان باردار تجویز می شود. جالب است بدانيد كه مصرف این دارو قبل از انجام عمل جراحی، احتمال لخته شدن خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به همین دلیل، بیماران مبتلا به مشکل فیبریلاسیون دهلیزی اغلب این دارو را برای کاهش احتمال تشکیل لخته خون در پاها و ریه های خود مصرف می کنند. اگر شما هم باردار هستید و داروی هپارین مصرف می کنید، حتما مقاله زیر را بخوانید. مطالب موجود در ادامه اين مقاله به شما مي گويد كه آیا مصرف این دارو بر روی جنین داخل رحمتان تأثیر می گذارد یا نه؟

آیا مصرف داروی هپارین در دوران بارداری زنان امن است؟


طبق تحقیقات دانشمندان ثابت شده است که استفاده از داروی هپارین و داروهای دیگر ضد انعقاد خون در دوران بارداری می تواند برای خود مادر و جنين داخل رحم او ناامن باشد. در واقع، مي توان ادعا كرد كه مصرف اين نوع داروها عوارض خاصی بر روند رشد جنین داخل رحم زنان باردار مي گذارد. در بیش از 20 سال گذشته، بسیاری از زنان باردار هپارین را به عنوان یک دارو ضد انعقاد مصرف مي کرده اند تا بتوانند با تشکل لخته های خون در بدن خود مقابله کنند. مصرف این دارو هم به کاهش خطر ابتلا به عوارض جدی د از جمله پره اکلامپسی، داشتن وزن کم نوزادان در هنگام تولد، از دست دادن جنین و بروز اختلال در جفت کمک زیادی می کرد. بر اين اساس، یک مرکز تحقیقاتی که مطالعات بزرگی را در این رابطه انجام داده است، در مجله لانست منتشر کرد که مصرف داروی هپارین در دوران بارداری زنان هم بی خطر بوده و به کاهش خطرات جدی در رابطه با بروز لخته شدن خون در بدن اين افراد، مرده زایی و سقط جنین کمک زيادي می-کند. به همین دلیل برخي از کارشناسان معتقدند که مصرف داروی هپارین در دوران بارداری برای زنان امن بوده و نمی تواند از سد جفت عبور کند. پس، مي توان ادعا كرد كه مصرف اين دارو بر روی جنین در حال رشد تاثیر زيادي نمی گذارد.

با این حال، توجه داشته باشید که این ایمنی محدود بوده و تنها زمانی که هپارین با وزن مولکولی کم مورد استفاده قرار گیرد، امن خواهد بود. در واقع، اگر داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین و هپارین بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد، می تواند خطرات بهداشتی زیادی را برای مادر و نوزاد او داشته باشد.

آیا مصرف داروی هپارین موجب بروز عوارض جدی در دوران بارداری زنان می شود؟


به طور کلی نمی توان گفت كه بروز عوارض ناشي از مصرف داروی هپارین، به عنوان رقیق کننده خون زنان باردار صفر است. نتايج مطالعات اخير محققان نشان داده  است که اگر استفاده از داروی هپارین در دوران بارداری زنان با وزن مولکولی پایین باشد، احتمال بروز عوارض جانبی را در حد قابل ملاحظه ای پایین می آورد. با اين حال، نتايج حاصل از این تحقیقات  نشان می دهد که بروز خطر در ارتباط با مصرف اين دارو غیر قابل اغماض بوده و استفاده از آن برای مادر و نوزاد او مشکل ساز خواه بود. همچنين، توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از داروی هپارین می تواند خطر پوکی استخوان را در زنان بارداری به شدت افزایش دهد.

درست است كه مصرف داروی هپارین با وزن مولکولی پایین در دوران بارداری امن مي باشد، اما فراموش نکنید كه مصرف نسخه ای از داروی هپارین که برای بیمار، قبل از باردار شدن تجویز شده بود، می تواند شرایط سوء بهداشتی زیادی را برای مادر و نوزاد او به دنبال داشته باشد. همچنین، مصرف این دارو در دوران حاملگی زنان ممکن است منجر به توسعه نادرست سپتوم بینی در جنین داخل رحم شده و باعث بروز اختلالات در سیستم عصبی مرکزی مانند انواع ناهنجاری ها، آتروفی عصب بینایی و کوری جنین شود. یادتان باشد كه بروز اختلالات در سیستم عصبی مرکزی جنین هم ممکن است بسیاری از عوارض جانبی مخرب مانند تشنج، ناشنوایی، اسپاسم و حتی مرگ جنین را به دنبال داشته باشد. علاوه بر اين موارد، نتايج تحقیقات اخير محققان نشان داده است كه استفاده از داروی هپارین در دوران بارداری زنان می تواند احتمال سقط خود به خود جنین را به شدت افزایش دهد.
به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به ياد داشته باشيد كه استفاده طولانی مدت از داروی هپارین نیاز به کنترل یک پزشک متخصص زنان و زايمان دارد. به همین دلیل، زنان بارداری که اين دارو را مصرف می کنند، تا زمان به دنیا آمدن نوزاد خود باید تحت نظارت دقیق یک پزشک متخصص زنان و زايمان باشند. در نهايت، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که داروی هپارین ترومبوسیتوپنی که براي درمان مشکل كمبود پلاکت در بدن زنان باردار مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند اثر سوءی بر سلامت زنان داشته باشد، زیرا بر طبق گزارشات مختلف، عوارض ناشی از مصرف این دارو در حدود 5٪ از زنان باردار را گريبان گير كرده است. البته، يادتان باشد كه در اغلب موارد، این عوارض خفیف و برگشت پذیر بوده و در چند روز اول درمان خود به خود رفع می شود. حتي، در موارد نادر واکنش های پوستی که ممکن است در فرد مصرف کننده دیده شود، فقط به محل تزریق داروی هپارین محدود می شود. برخی از عوارض جانبی مصرف داروی هپارین در دوران بارداری زنان عبارتند از: ریزش موها، خونریزی جزئی و بروز مشکل پوکی استخوان.

بنابراین اگر در اثر بروز اختلالاتی ژنتیکی در خون خود نیاز به مصرف داروهای ضد انعقاد داريد، باید تحت نظارت دقیق یک پزشک متخصص زنان و زايمان بوده و در مورد تاثیرات آن با دکتر معالج خود صحبت کنيد، تا بدانيد که آیا مصرف این داروها برای زنان باردار امن است یا نه.

توضیحات دقیق متخصص زنان درباره خوردن قرص در بارداری را حتما بشنوید.

 

نظر (8)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من انوکسان و آسپرین را استفاده می‌کنم کمی مواد همراه لکه خون میبینم آیا قطع کنم یا ضرر نداره لطف کنین جواب بدین

This comment was minimized by the moderator on the site

من روزی دوبار هپارین تزریق میکردم سه تا سقط داشتم..الان دخترم 16 سالشه..خدا را شکر هیچ عوارضی هم هپارین نداشت..بارداری بعدی دکتر گفت بازهم ترزیق کنم ولی خودم قبول نکردم این دخترم هم 13 سال داره بازم هیچ مشکلی پیش نیومد فقط اسپرین میخوردم بارداری...

من روزی دوبار هپارین تزریق میکردم سه تا سقط داشتم..الان دخترم 16 سالشه..خدا را شکر هیچ عوارضی هم هپارین نداشت..بارداری بعدی دکتر گفت بازهم ترزیق کنم ولی خودم قبول نکردم این دخترم هم 13 سال داره بازم هیچ مشکلی پیش نیومد فقط اسپرین میخوردم بارداری بعدی....به خدا توکل کنید همین وبس ...هیچی نمیشه. .

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

منم تو دوران بارداری هپارین استفاده میکردم اما هیچ مشکلی هم پیش نیامد دخترم الان سه سال ونیمه من سابقه دو سقط داشتم دکتر گفت روزی یکبار تزریق کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام وقت شما بخير ،بعد سقط آزمايش هاي انعقادي دادم بعضي پزشك ها ميفرمايند مشكلي نداري بعضي ها ميفرمايند مشكل انعقادي داري و تو بارداري بايد هپارين تزريق كني ،چه كار كنم خانم دكتر ؟?مگه تشخيص مشكل يا عدم مشكل انعقادي از يك ازمايش انقد سخته ،برا...

سلام وقت شما بخير ،بعد سقط آزمايش هاي انعقادي دادم بعضي پزشك ها ميفرمايند مشكلي نداري بعضي ها ميفرمايند مشكل انعقادي داري و تو بارداري بايد هپارين تزريق كني ،چه كار كنم خانم دكتر ؟?مگه تشخيص مشكل يا عدم مشكل انعقادي از يك ازمايش انقد سخته ،برا شما ميتونم بفرستم تصوير رو ؟و كجا

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام . با تشکر از مطالب خوبتون. منم هفته 33 بارداری هستم و دکترم خواسته 15 روز ، روزی دو بار هپارین مصرف کنم بخاطر وزن جنین و اینکه خودمم وزنم نسبتا بالاس با گفته های شما بهتره مصرف کنم یا نه؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
مقالات تئوری هیچ وقت نمیتونن جای معاینه دکتر رو بگیرن

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام و عرض ادب من هفته 8بارداری هستم و هپارین مصرف میکنم یوی صبح یکی شب نگرانم چون همین جا خوندم هپارین باعث سقط خودبخودی جنین تشنج اسپاسم یا حتی ناشنوایی میشه نمیدونم چیکار کنم دکتر برام تجویز کرده

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
با پزشک زنان مشورت کنید اگه لازم دونستند حتما باید مصرف کنید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/