آیا مصرف ماست یونانی برای نوزادان مفید است؟

148622591-H

در ابتدا به یاد داشته باشید که ماست یونانی، مزایای سلامتی بسیاری برای نوزادان دارد. بزرگ‌سالان نیز به طور چشمگیری از این محصول لبنی در برنامه روزانه خود استفاده می‌کنند، زیرا حاوی مقادیر زیادی چربی مفید و پروتئین است؛ اما آیا می‌توان ماست یونانی را به رژیم غذایی نوزادان و کودکان نوپا نیز اضافه کرد؟ در ادامه این مقاله، اطلاعات کاملی در مورد مزایای افزودن ماست یونانی به برنامه روزانه کودکان ارائه شده است. همچنین، برخی دستور‌العمل‌های غذایی خوشمزه حاوی این ماده غذایی مفید با شما به اشتراک گذاشته می‌شود.

آیا می‌توان ماست یونانی را به برنامه غذایی نوزادان اضافه کرد؟

اکثر پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که مادران می‌توانند ماست یونانی را پس از شش ماه، به برنامه غذایی نوزادان خود اضافه کنند؛ سن توصیه شده برخی از پزشکان نیز 8 ماهگی کودک است. انواع کم چرب ماست یونانی نیز در دسترس همگان قرار دارد؛ اما پزشکان متخصص اطفال توصیه می‌کنند که تنها پس از گذشت دو سال اول زندگی نوزادان، مادران می‌توانند این نوع ماست را به برنامه غذایی آن‌ها اضافه کنند.

ماست یونانی چگونه تهیه می‌شود؟

برای تهیه ماست یونانی، هر نوع ماست معمولی را پردازش می‌کنند تا آب و لاکتوز آن از بین برود؛ در نهایت، یک محصول سفت و کرمی رنگ به دست می‌آید. از آنجایی که ماست یونانی محتویات لاکتوز خود را از دست می‌دهد، برای تغذیه نوزادانی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند، ایده مناسبی خواهد بود.

برای اطلاع از 8 فایده شگفت انگیز مصرف بلوبری برای نوزادان این مطلب را بخوانید

فواید مصرف ماست یونانی برای نوزادان:

لازم است بدانید که ماست یونانی روند هضم آسان‌تری دارد، زیرا نسبت به ماست معمولی حاوی مقادیر کمتری آب، لاکتوز و آلرژن‌های رایج (تأثیرگذار بر بدن نوزادان) است. همچنین، پروتئین موجود در ماست یونانی دو برابر ماست معمولی می‌باشد؛ محتوای قند آن نیز در مقایسه با انواع دیگر ماست‌ها، نصف است؛ بنابراین، می‌توان ادعا کرد که هر نوزادی می‌تواند از طعم خوشمزه ماست یونانی لذت ببرد. بر اساس این توضیحات، هر 150 گرم از ماست یونانی (تهیه شده از شیر کامل و چرب) دارای ارزش غذایی زیر است:

  • کالری - 146 کیلوکالری
  • کل چربی 7.5 گرم
  • چربی اشباع شده - 3.5 گرم
  • کلسترول - 20 میلی‌گرم
  • سدیم - 52 میلی‌گرم
  • کل کربوهیدرات - 5.97 گرم
  • شکر - 6 گرم
  • پروتئین - 13.5 گرم

نکات ضروری که مادران باید در مورد اضافه کردن ماست یونانی به برنامه غذایی نوزادان خود در ذهن داشته باشند:

1-درست است که ماست یونانی، یک ماده غذایی سالم و مغذی برای تأمین نیازهای بدن همه نوزادان به شمار می‌رود، اما به تنهایی، برای تضمین رشد مناسب و سلامت فرزند شما کافی نیست. بر این اساس، اطمینان حاصل کنید که ماست یونانی بخشی از رژیم غذایی کودک، در کنار سایر مواد غذایی باشد.

2-اغلب مردم بر این باور هستند که کودکان باید ماست را در کنار عسل مصرف کنند؛ اما شما باید به خاطر بسپارید که مصرف این ترکیب برای نوزادانی با سن کمتر از یک سال توصیه نمی‌شود، زیرا عسل حاوی باکتری است که ممکن است باعث بروز مشکل بوتولیسم در بدن فرشته کوچک شما شود. با این حال، هنگامی که فرزند شما یک سال اول زندگی خود را سپری کرد، شما می‌توانید با خیال راحت ترکیب ماست یونانی و عسل را به رژیم غذایی او اضافه کنید.

3-همان‌طور که قبلاً بیان شد، انواع بسیاری از ماست‌های یونانی در بازار وجود دارد. بعضی از این ماست‌ها بدون چربی هستند. اگرچه به نظر می‌رسد که ماست یونانی کم‌چرب سالم‌تر است، اما شما باید ماست یونانی معمولی را به برنامه غذایی نوزادان اضافه کنید. یادتان باشد که فرزند شما برای رشد مناسب عضلات بدن خود به میزان بالایی از چربی و کالری نیاز دارد.

4-در نهایت، از ماست یونانی طعم دار نیز در وعده‌های غذایی کودک خود استفاده نکنید، زیرا این نوع ماست‌ها حاوی مواد شیرین‌کننده‌ای هستند که ممکن است برای سلامت نوزاد شما مناسب نباشد. جالب است بدانید که بدن کودکان (نسبت به افراد بزرگ‌سال) با سرعت بیشتری، قند موجود در مواد غذایی را جذب می‌کند؛ بنابراین، ممکن است مصرف ماست یونانی طعم دار برای سلامتی او خوب نباشد.

هشدارهایی در مورد قرار دادن ماست یونانی در برنامه غذایی نوزادان:

1-بررسی واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به مصرف ماست یونانی:

اگر در خانواده شما، فردی سابقه آلرژی به مصرف محصولات لبنی و عدم تحمل لاکتوز را دارد، شما نیز قبل از اینکه ماست یونانی را به برنامه غذایی فرزند خود اضافه کنید، با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن او مشورت نمایید. همچنین، شما بعد از تغذیه کودک با ماست یونانی، برای اولین بار، 3 روز صبر کنید. به این ترتیب، می‌توانید ببینید که بدن او چه واکنش‌هایی را به مصرف این نوع ماست نشان می‌دهد. اگر کودک شما پس از خوردن ماست یونانی دچار بثورات پوستی شد، فوراً باید در مورد وضعیت سلامت او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید، زیرا ممکن است فرزند شما به پروتئین شیر یا برخی مواد افزودنی موجود در ماست یونانی آلرژی داشته باشد. در نهایت، اگر شما در کنار ماست یونانی، از انواع مختلف میوه‌ها هم برای تغذیه فرزندتان استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل نمایید که کودک شما به مصرف آن میوه آلرژی نداشته باشد.

2-چرا مادران می‌توانند ماست یونانی را به برنامه غذایی نوزادان اضافه کنند، اما مصرف شیر گاو برای آن‌ها توصیه نمی‌شود؟

ماست یونانی را می‌توان تنها پس از شش ماه، در کنار رژیم غذایی اصلی، به برنامه روزانه نوزادان اضافه کرد؛ با این حال، بخش عمده‌ای از برنامه غذایی کودکان باز هم باید شیر مادر یا شیر خشک باشد. شیر گاو غنی از انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها است که ممکن است روند هضم آن برای دستگاه گوارش نوزادان راحت نباشد. این در حالی که بچه‌ها می‌توانند ماست یونانی را در برنامه غذایی خود داشته باشند، زیرا این نوع ماست حاوی باکتری‌های فعال است که روند تجزیه آن را سریع‌تر می‌کند؛ هضم ماست یونانی برای نوزادان آسان‌تر است. همچنین، یادتان باشد که شیر گاو به لحاظ تغذیه‌ای، معادل با شیر مادر یا شیر خشک نیست. با این حال، هنگامی که کودک شما 1 ساله یا بزرگ‌تر شد، شما می‌توانید شیر گاو را جایگزین شیر مادر یا شیر خشک بکنید، زیرا فرزند شما در این دوران همه مواد غذایی جامد را مصرف کرده و نیازهای اساسی بدن خود را برطرف می‌کند.

دستورالعمل‌های غذایی حاوی ماست یونانی برای تغذیه بچه‌ ها:

در ادامه این مقاله، برخی از دستورالعمل‌های غذایی آسان و جالب با استفاده از ماست یونانی برای شما مادران عزیز ارائه شده است که عبارتند از:

1-پوره هلو و ماست یونانی:

شما برای تهیه پوره هلو و ماست یونانی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • ماست یونانی
  • هلو منجمد

برای اطلاع از اینکه آیا مصرف کلم برای نوزادان مضر است؟ این مطلب را بخوانید

طرز تهیه پوره هلو و ماست یونانی:

برای تهیه این فرنی، هلو را شسته و هسته آن را جدا کنید. سپس، تکه‌های هلو را به مخلوط‌كن اضافه کرده و آن‌ها را به شکل خمیری نرم در آورید؛ در صورت نیاز، می‌توانید پوره هلو را بجوشانید تا نرم‌تر شود. در نهایت، پوره به دست آمده را با ماست یونانی مخلوط کرده و به وعده‌های غذایی فرزند خود اضافه کنید.

2-پوره گیلاس و ماست یونانی:

شما برای تهیه پوره گیلاس و ماست یونانی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • ماست یونانی
  • گیلاس

طرز تهیه پوره گیلاس و ماست یونانی:

در ابتدا، هسته گیلاس‌ها را جدا کرده و پوست آن‌ها را بکنید. سپس، گیلاس‌ها را به مخلوط‌کن ریخته و آن را به شکل پوره در آورید. در نهایت، پوره به دست آمده را با ماست یونانی مخلوط کرده و به وعده‌های غذایی فرزند خود اضافه کنید.

3-پوره توت‌ فرنگی و ماست یونانی:

شما برای تهیه پوره توت‌فرنگی و ماست یونانی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • ماست یونانی - دو نوع، با طعم وانیلی و طعم ساده
  • توت‌فرنگی
  • مقداری روغن

طرز تهیه پوره توت ‌فرنگی و ماست یونانی:

برای تهیه این پوره توت‌فرنگی‌ها را شسته و ریز ریز کنید. سپس، آن‌ها را به مخلوط‌کن ریخته و پوره یکدستی تهیه کنید. در این مرحله، هر دو طعم ماست یونانی را به پوره توت‌ فرنگی اضافه کرده و دوباره همه مواد را با هم مخلوط کنید. در نهایت، ظرفی را انتخاب کرده و آن را چرب کنید؛ پوره توت‌فرنگی و ماست یونانی را به آن اضافه کرده و برای مدت یک ساعت ظرف را در فریزر قرار دهید. پوره توت‌فرنگی و ماست یونانی یخ زده را از فریزر بیرون آورده و به وعده‌های غذایی نوزاد خود اضافه کنید.

4-پوره مرغ و ماست یونانی:

شما برای تهیه پوره مرغ و ماست یونانی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان مرغ بدون استخوان آب‌پز
  • 2 فنجان ماست یونانی
  • 1 فنجان آب

خواندن این مطلب جذب بهتر انواع ویتامین ها با مصرف آب میوه و آب سبزیجات در نوزادان به شما توصیه میشود

طرز تهیه پوره مرغ و ماست یونانی:

ابتدا، تکه‌های مرغ را به مخلوط‌كن اضافه کرده و آن‌ها را به شکل خمیری یکنواخت در آورید. سپس، پوره به دست آمده را با ماست یونانی مخلوط کرده و به وعده‌های غذایی فرزند خود اضافه کنید. اگر به نظر می‌رسد که مخلوط به دست آمده بیش از حد سفت شده است، شما می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید تا پوره، به قوام مورد نظر شما برسد. این دستورالعمل غذایی برای نوزادانی است که به تازگی شروع به مصرف ماست یونانی و عمدتاً مواد غذایی مایع کرده‌اند، ایده مناسبی خواهد بود.

5-دسر ماست یونانی:

شما برای تهیه دسر ماست یونانی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان موز
  • 2 فنجان ماست یونانی
  • 1 فنجان آب (اختیاری)

طرز تهیه دسر ماست یونانی:

برای تهیه دسر ماست یونانی، ماست یخ زده یونانی و موز را به مخلوط‌كن اضافه کرده و آن‌ها را به شکل خمیری یکنواخت در آورید. اگر به نظر می‌رسد که دسر به دست آمده بیش از حد سفت شده است، شما می‌توانید مقدار بیشتری ماست به آن اضافه کنید تا به قوام مورد نظر شما برسد. همچنین، شما می‌توانید مقدار کمی آب را به دسر ماست یونانی فرزند خود اضافه کنید تا رقیق‌تر شود. شما می‌توانید این دسر را به عنوان یک میان وعده شیرین به برنامه غذایی نوزادان و کودکان نوپا اضافه کنید.

6-پنکیک ماست یونانی:

شما برای تهیه پنکیک ماست یونانی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان آرد کامل
  • 1 قاشق غذاخوری شکر
  • 1 عدد تخم‌مرغ
  • 1/2 فنجان ماست یونانی ساده
  • 1/8 فنجان روغن گیاهی
  • مقداری روغن زیتون برای سرخ کردن پنکیک

طرز تهیه پنکیک ماست یونانی:

در ابتدا، آرد و شکر را در یک کاسه، با هم مخلوط کنید. سپس، تخم‌مرغ، ماست یونانی و روغن گیاهی را در یک کاسه دیگر با هم ترکیب کنید. در این مرحله، محتوای دو کاسه را با هم مخلوط کنید؛ و حدود سه قاشق چای‌خوری از روغن زیتون را در ماهیتابه ریخته و گرم کنید. خمیر به دست آمده را به شکل دلخواه در آورده و در روغن قرار دهید؛ زمانی که یک طرف پنکیک سرخ شد، آن را بچرخانید تا طرف دیگر هم سرخ شده و ترد شود. پس از اتمام مراحل پخت، شما می‌توانید پنکیک ماست یونانی را به صورت گرم، به وعده‌های غذایی نوزاد خود اضافه کنید. به یاد داشته باشید که این پنکیک یک صبحانه خوشمزه و کامل برای کودکان نوپا به شمار می‌رود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/