8 فایده شگفت انگیز مصرف بلوبری برای نوزادان

619215578-H-1024x700

بلوبری، یکی از میوههای مغذی و خوش طعم برای تغذیه نوزادان میباشد که در سراسر جهان، در دسترس همگان است. با توجه به این سه ویژگی، هر مادری دوست دارد تا این میوه خوشمزه را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید، به ویژه هنگامی که نوزاد شروع به خوردن مواد غذایی جامد کرده است. به یاد داشته باشید که میوه بلوبری یک منبع عالی از انواع ویتامینها و فیبرهای مورد نیاز برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت نوزادان است. همچنین، این میوه، یکی از محبوبترین مواد غذایی در بین نوزادان کوچک است؛ اما آیا قرار دادن بلوبری در رژیم غذایی کودکان، ایده مناسبی است؟ در ادامه این مقاله، شما را با ارزش غذایی و مزایای قرار دادن میوه بلوبری در برنامه غذایی نوزادان آشنا کرده؛ همچنین، چند دستورالعمل ساده غذایی را که حاوی این میوه مغذی است، با شما به اشتراک میگذاریم.

میوه بلوبری، یک ماده غذایی مغذی:

همانطور که قبلاً بیان شد، میوه بلوبری منبع مهمی از مواد مغذی مانند منیزیم، روی و ویتامین A، E، K و B برای بهبود روند رشد نوزادان و تضمین سلامت آنها است. از آنجایی که این گیاه در خاکهایی با pH اسیدی رشد میکند، بنابراین حاوی مقدار زیادی اسید آسکوربیک یا ویتامین C نیز میباشد. همچنین، میوه بلوبری غنی از مواد مغذی مورد نیاز بدن نوزادان از جمله کلسیم، فسفر و پتاسیم است؛ به همین دلیل، بسیاری از پزشکان متخصص اطفال از این میوه به عنوان یک ماده غذایی شگفتانگیز یاد میکنند.

آیا مصرف بلوبری برای نوزادان، مناسب است؟

بله، لازم است بدانید که اضافه کردن میوه بلوبری به رژیم غذایی نوزادان، ایمن است. با این حال، یک قانون شایع توسط اکثر مادران قدیمی به تصویب رسیده است: "تا 12 ماهگی فرزند خود، هیچ نوع میوهای از خانواده توت را به برنامه غذایی او اضافه نکنید". در واقع، از آنجایی که توت فرنگی، تمشک و توت سیاه حاوی مواد آلرژیزا هستند، میتوانند باعث ایجاد اگزما و بروز ناراحتیهای گوارشی در بدن کودک شما شوند.

با این حال، جالب است بدانید که میوه بلوبری متعلق گروه دیگری از میوهها میباشد که به خانواده توتها وابسته نیست. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که این میوه برای تغذیه همه نوزادان، ایده سالمی است. در واقع، طعم طبیعی بلوبری در برخی غذاهای کودکان یافت میشود؛ نشان از این واقعیت دارد که این میوه برای تغذیه همه نوزادان مناسب است. با همه این توصیفات، در صورتی که بدن نوزاد شما به برخی مواد غذایی، واکنشهای آلرژیک نشان میدهد، هر گونه علائم آلرژی به میوه بلوبری را هم در بدن او بررسی کنید؛ قبل از معرفی این میوه به رژیم غذایی فرزندتان، با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

برای اطلاع از اینکه آیا مصرف کلم برای نوزادان مضر است؟ این مطلب را بخوانید

چه زمانی میتوان میوه بلوبری را به برنامه غذایی نوزادان اضافه کرد؟

همه نوزادان میتوانند بعد از ماه هشتم زندگی، میوه بلوبری را در برنامه روزانه خود داشته باشند. با این حال، اگر کودک شما در شش ماهگی، با طعم بسیاری از مواد غذایی جامد آشنا شده باشد، ممکن است پزشک متخصص اطفال به شما پیشنهاد کند تا میوه بلوبری را هم زودتر از موعد مقرر به رژیم غذایی او معرفی کنید. در این صورت، شما باید هر گونه علائم آلرژیک بدن او به این میوه را بررسی کنید. همچنین، در مورد نوزادان کوچک، شما باید میوه بلوبری را به صورت پوره در آورده و به برنامه غذایی آنها اضافه کنید؛ در مورد نوزادان بزرگتر از 9 ماه و بالاتر میتوانید این میوه را به صورت هر وعده غذایی در برنامه روزانه آنها قرار دهید.

ارزش تغذیه ای وفواید بهداشتی سلامتی قرار دادن بلوبری در برنامه غذایی نوزادان:

مواد مغذی کلیدی موجود در هر 100 گرم از میوه بلوبری به شرح زیر میباشد:

  • کربوهیدرات 14.49 گرم
  • فیبر 2.4 گرم
  • پروتئین 0.74 گرم
  • قند طبیعی 9.96 گرم

مواد معدنی

  • پتاسیم 77 میلیگرم
  • فسفر 12 میلیگرم
  • کلسیم 6 میلیگرم
  • منیزیم 6 میلیگرم

انواع ویتامینها

  • ویتامین E 57 میلیگرم
  • ویتامین C س7 میلیگرم
  • ویتامین B3 418 میلیگرم
  • ویتامین K 3میکروگرم

بر اساس این توضیحات، فقط 50 گرم از میوه بلوبری حاوی 3 میلیگرم کلسیم و 3 میلیگرم منیزیم است که رشد مناسب استخوانهای همه نوزادان را تضمین میکند. برخی از سایر مزایای بهداشتی – سلامتی قرار دادن میوه بلوبری در برنامه غذایی نوزادان عبارتند از:

1-مصرف بلوبری در نوزادان، فشار خون آنها را تحت کنترل نگه میدارد:

به خاطر بسپارید که هر 100 گرم بلوبری حاوی 77 میلیگرم پتاسیم است؛ یک ماده غذایی ضروری برای حفظ فشار خون نوزادان در اندازه ایدهآل میباشد.

2-مصرف بلوبری در نوزادان، روند گردش خون را تنظیم میکند:

نتایج آزمایشات اخیر پزشکان متخصص اطفال نشان داده است که بلوبری میتواند با کاهش کلسترول در خون کودک شما، باعث جلوگیری از ایجاد پلاک در شریانهای او شود. همچنین، از آنجایی که نوزادان دارای سیستم گردش خون در حال رشد هستند، بنابراین اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی آنها می تواند به بهبود روند رشد سلولهای سالم در بدن فرزند شما کمک شایانی کند.

3-پشتیبانی از روند رشد استخوانهای نوزادان با قرار دادن میوه بلوبری در برنامه غذایی آنها:

لازم است بدانید که ویتامین K موجود در این میوه موجب ایجاد سنتز استئوکلسین، نوعی پروتئین استخوانی میشود که به حفظ سلامت استخوانهای نوزادان کمک شایانی کند. در واقع، حضور ویتامین K همراه با کلسیم و منیزیم در بلوبری باعث میشود که این میوه یک ماده غذایی عالی برای تضمین استخوانهای فرزند شما به شمار آید.

4-میوه بلوبری، یک ماده غذایی مفید برای داشتن قلب سالم:

میوه بلوبری غنی از پلیفنلها و فیبر است؛ از لحاظ بالینی اثبات شده است که قرار دادن این میوه در برنامه غذایی نوزادان سلامت قلبی و عروقی آنها را تضمین میکند. در واقع، بلوبری باعث تقویت قلب و ایجاد عصارههای محافظتی در بدن همه نوزاد میشود.

5-تقویت سیستم عصبی نوزادان با مصرف بلوبری:

به لطف حضور ترکیبی از مواد مغذی مختلف و آنتیاکسیدانها، میوه بلوبری به حفظ سلامت سیستم عصبی بدن نوزادان کمک شایانی میکند. در واقع، این میوه از تضعیف ظرفیت ذهنی فرزند شما جلوگیری کرده و روند رشد شناختی او را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.

اگر دنبال راهی برای جلوگیری از یبوست نوزاد خود هستید این مطلب جلوگیری از یبوست نوزادان با مصرف شلغم را بخوانید

6-آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری، رادیکالهای آزاد بدن نوزادان را کنترل میکنند:

بر اساس گزارشهای مرکز تغذیه انسانها (HNRCA) USDA، میوه بلوبری غنیترین ماده غذایی حاوی آنتیاکسیدان در بین میوهها و سبزیجات است. این آنتیاکسیدانها، رادیکالهای آزاد موجود در بدن نوزادان را کنترل کرده و مانع مسائل مربوط به پیری در زندگی آینده آنها میشوند.

7-مبارزه با سرطان، به کمک میوه بلوبری:

جالب است بدانید که آنتی اکسیدان های موجود در میوه بلوبری از ایجاد سلولهای بدخیم در بدن فرزند شما جلوگیری میکند که به نوبه خود باعث پیشگیری از بیماری سرطان میشود.

8-جلوگیری از خستگی چشم نوزادان با مصرف بلوبری:

نتایج مطالعات اخیر پزشکان متخصص اطفال در ژاپن نشان داده است که قرار دادن میوه بلوبری در رژیم غذایی نوزادان، میزان خستگی چشمهای آنها را کاهش میدهد. همچنین، آنتوسیانین موجود در رنگدانههای آبی این میوه، بینایی فرزند شما را بهبود میبخشد.

پس از آگاهی از ارزشهای تغذیهای و مزایای سلامتی میوه بلوبری برای بدن نوزادان، شما هر مادری دوست دارد تا این میوه را به برنامه غذایی فرزند خود اضافه کند. با این حال، یادتان باشد که این میوه را همزمان با سایر مواد غذایی جدید به برنامه روزانه فرزند خود معرفی نکنید، زیرا بلوبری ممکن است باعث بروز واکنشهای آلرژیک در بدن او شود.

واکنشهای آلرژیک بدن نوزادان به مصرف میوه بلوبری:

بر خلاف سایر انواع توتها، مصرف میوه بلوبری باعث بروز واکنشهای آلرژیک در بدن نوزادان نمیشود؛ با این حال، ممکن است شما با حساسیت بدن فرزند کوچکتر از 6 ماه خود به این ماده غذایی روبرو شوید. به عنوان یک مادر جوان و بیتجربه به یاد داشته باشید که آلرژی بدن نوزادان به میوه بلوبری میتواند منجر به تورم پلکها و لبهای آنها شود. همچنین، کودک شما ممکن است بعد از مصرف این میوه دچار خارش، تورم پوستی و در برخی موارد، ناراحتی معده شود؛ بنابراین، اگر فرزند شما دارای ویژگیهای زیر است، از قرار دادن میوه بلوبری در برنامه غذایی او، بدون مشورت پزشک متخصص اطفال خودداری کنید. رایجترین این موارد عبارتند از:

  • اگر فرزند شما از اگزما رنج میبرد
  • اگر فرزند شما سابقه واکنشهای آلرژیک مزمن به مواد غذایی جدید دارد
  • اگر فرزند شما دارای سیستم گوارشی حساسی است
  • همچنین، برخی از والدین عقیده دارند که قرار دادن این میوه در رژیم غذایی نوزادان، منجر به بروز یبوست در بدن آنها میشود.

با همه این توصیفات، در نظر داشته باشید که اگر شما بعد از ماه دهم، بلوبری را به برنامه غذایی فرزند خود وارد کنید، هیچ واکنش نامطلوبی را در بدن او نخواهید دید.

خواندن این مطلب جذب بهتر انواع ویتامین ها با مصرف آب میوه و آب سبزیجات در نوزادان به شما توصیه میشود

نحوه انتخاب و نگهداری بلوبری در منزل، برای تغذیه نوزادان:

  • نحوه انتخاب میوه بلوبری:

لازم است بدانید که میوه بلوبری حساس به آفتکشها است که میتواند برای سلامت کودک شما مضر باشد؛ بنابراین، این میوه را از یک فروشگاه قابل اعتماد خریداری کنید؛ ترجیحاً از فروشگاهی که محصولات ارگانیک تولید میفروشد. همچنین، بلوبریهایی را برای تغذیه فرزند خود انتخاب کنید که دارای رنگ آبی تیره بوده، اما در هنگام لمس کردن، سفت باشند. علاوه بر این موارد، میوههایی را که شل و آبدار هستند، خریداری نکنید، زیرا این نوع بلوبریها تازه نیستند.

  • روند نگهداری میوه بلوبری در منزل:

بهتر است که شما میوه بلوبری را در فریزر نگهداری کنید؛ حتماً آنها را در یک ظرف دربدار قرار دهید. به این ترتیب، شما قادر به ذخیره میوه بلوبری برای بیش از دو هفته بدون از دست دادن طراوت یا عطر و طعم آن خواهید بود. با این حال، اگر شما قصد داشته باشید که میوه بلوبری را ظرف چند روز مصرف کنید، میتوانید آنها را در یک کاسه قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. جالب است بدانید که رنگدانههای نارنجی در پوست میوه بلوبری به عنوان نگهدارنده طبیعی آن عمل میکنند.

در نهایت، به خاطر بسپارید که قبل از قرار دادن هر نوع میوه بلوبری در برنامه غذایی فرزند خود، حتماً آنها را به طور کامل شستشو دهید.

دستورالعملهای غذایی حاوی میوه بلوبری برای تغذیه نوزادان:

بسیاری از مادران جوان، به این موضوع فکر میکنند که چگونه بلوبری را به برنامه غذایی فرزند خود اضافه کنند. آیا میتوان این میوه را به صورت پوره در آورد؟ در ادامه این مقاله، برخی از دستورالعملهای غذایی شگفتانگیز حاوی بلوبری که بسیار خوشمزه و سالم نیز هستند، برای شما ارائه شده است. مهمترین این موارد عبارتند از:

1-پوره بلوبری:

شما برای تهیه پوره بلوبری به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان بلوبری تازه یا منجمد
  • ½ فنجان آب

طرز تهیه پوره بلوبری:

آب را در یک قابلمه ریخته؛ بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. سپس، بلوبری را به قابلمه اضافه کرده و همه مواد را به مدت 15 دقیقه بجوشانید. هنگامی که بلوبریها به میزان کافی نرم شدند، آنها را به مخلوطکن انتقال داده و تا رسیدن به قوام مورد نظر، همه مواد را با هم ترکیب کنید. در آخرین مرحله، اطمینان حاصل کنید که هیچ هسته یا قطعهای از پوست بلوبری در غذای فرزندتان وجود ندارد، زیرا هر ماده غذایی جامدی میتواند منجر به خفگی نوزاد شما شود. بگذارید پوره بلوبری خنک شود؛ سپس، آن را به وعدههای غذایی نوزاد خود اضافه کنید.

2-مربای سیب و بلوبری:

کودک شما ممکن است طعم بلوبری را دوست نداشته باشد. در این صورت، شما میتوانید با اضافه کردن سیب به این میوه، وعده غذایی خوشمزه و مغذی را بر او درست کنید. شما برای تهیه مربای سیب و بلوبری به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان بلوبری تازه یا یخ زده
  • 2 عدد سیب متوسط

طرز تهیه مربای سیب و بلوبری:

در ابتدا، سیبها را شسته، برش داده و در یک قابلمه قرار دهید. سپس، یک فنجان آب و بلوبریها را به آنها اضافه کنید. مخلوط را به جوش آورده و برای مدت 15 دقیقه بجوشانید تا همه مواد نرم شود. پس از پخت کامل، همه مواد را با هم مخلوط کنید تا تکهه ای سختی در آن وجود نداشته باشد. همچنین، شما میتوانید مربای سیب و بلوبری فرزند خود را به شکل پوره در آورید.

3-پوره بلوبری و موز:

جالب است بدانید که نوزادان به طرز شگفتآوری، طعم شیرین را دوست دارند؛ موز یکی از میوههای شیرینی است که همه نوزادان تمایل زیادی به خوردن آن نشان میدهند. بر این اساس، شما میتوانید بلوبری با طعم شیرین موز را ترکیب کرده و وعده غذایی خوشمزه و مغذی را برای فرشته کوچک خود فراهم کنید. شما برای تهیه پوره بلوبری و موز به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان بلوبری تازه یا یخ زده
  • 1 عدد موز متوسط

طرز تهیه پوره بلوبری و موز:

برای تهیه این پوره، موزها را پوست کنده، برش داده و در یک قابلمه قرار دهید. سپس، یک فنجان آب و بلوبریها را به آنها اضافه کنید. مخلوط را به جوش آورده و برای مدت 15 دقیقه بجوشانید تا همه مواد نرم شود. پس از پخت کامل، همه مواد را به مخلوطکن انتقال داده و با هم ترکیب کنید. در صورت نیاز، از آب جوشیده نیز در پوره فرزند خود استفاده کنید تا قوام مورد نظر شما به دست آید. قبل از اینکه پوره بلوبری و موز را به وعدههای غذایی فرزند خود اضافه کنید، مخلوط را خنک نمایید.

اگر نوزادتان کم خونی دارد و دنبال راهی برای از بین بردن ان هستید این مطلب  رفع مشکل کم خونی نوزادان با مصرف میوه های خشک را بخوانید

4-خوراک هلو، برنج و بلوبری:

شما برای تهیه خوراک هلو، برنج و بلوبری به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 عدد هلوی کوچک رسیده
  • 1/2 لیوان بلوبری
  • 1 فنجان برنج

طرز تهیه خوراک هلو، برنج و بلوبری:

برای تهیه خوراک هلو، برنج و بلوبری، برنجها را به طور کامل خرد کنید. شما میتوانید از آرد برنج قهوهای هم برای تهیه این وعده غذایی استفاده کنید؛ فقط مطمئن شوید که شکر، نمک یا مواد نگهدارنده با آن اضافه نشده است. به طور جداگانه، هلو و بلوبری را با هم مخلوط کرده و به شکل پوره در آورید. پودر برنج و پوره میوه را با هم مخلوط کنید. در این مرحله، همه مواد را روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار داده و بپزید. در صورتی که نوزاد شما 12 ماه یا بیشتر سن داشته باشد، میتوانید از خرد کردن برنج و پوره کردن میوهها صرف‌نظر کنید. در غیر این صورت، شما می‌توانید آب بیشتری را به خوراک هلو، برنج و بلوبری فرزند خود اضافه کنید تا به قوام مورد نظر برسد.

5-پوره جو دوسر و بلوبری:

پوره جو دوسر و بلوبری، یک وعده غذایی ساده است که روند پخت سریعی داشته و نیاز به پردازش حداقل دارد. فقط، به عنوان یک مادر جوان و بیتجربه به خاطر داشته باشید که بلغور جو دوسر که برای وعدههای غذایی نوزاد خود خریداری میکنید، باید ساده باید و هیچ طعمدهنده، نمک، قند یا مواد نگهدارندهای به آن اضافه نشده باشد. شما برای تهیه پوره جو دوسر و بلوبری به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1/2 فنجان بلوبری
  • 1/2 فنجان بلغور جو دوسر

طرز تهیه پوره جو دوسر و بلوبری:

در ابتدا، بلغور جو دوسر را به شکل پوره در آورید، طور که هیچ توده آردی در داخل آن وجود نداشته باشد. سپس، آن را با پوره بلوبری ترکیب کرده و چند دقیقه دیگر نیز طبخ کنید. اگر میخواهید پوره جو دوسر و بلوبری فرزند شما رقیقتر شود، از آب جوش یا آب سرد بیشتری استفاده کنید.

6-کلوچه های بلوبری:

شما برای تهیه کلوچه های بلوبری به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان بلوبری تازه
  • 3/4 فنجان شکر سفید
  • 1/4 فنجان کره منجمد
  • 1 عدد تخم مرغ
  • 1/2 فنجان شیر
  • 2 فنجان آرد
  • 2/1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • 1 قاشق چایخوری نمک

طرز تهیه کلوچه های بلوبری:

در ابتدا، فر را با دمای 375 درجه فارنهایت (190 درجه سانتیگراد) روشن کنید تا داغ شود. در عین حال، به یک تابه پخت و پز، مقداری روغن اضافه کنید تا چرب شود. در این مرحله، کره، شکر و تخممرغ را به یک کاسه اضافه کرده و خوب هم بزنید. سپس، بقیه مواد به جز بلوبری را به آن اضافه کرده و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید. در نهایت، بلوبری را به مواد کلوچه اضافه کرده و کاملاً با سایر مواد مخلوط کنید. خمیر را به تابه پخت ریخته و برای مدت 28-30 دقیقه بپزید. شما میتوانید کلوچه ها را با پوره بلوبری یا مربا به وعدهها غذایی فرزند خود اضافه کنید.

آیا مصرف بلوبری در نوزادان، باعث بروز یبوست در بدن آنها میشود؟

خیر! همانطور که قبلاً بیان شد، میوه بلوبری غنی از فیبر است (یک ظروف 100 گرمی از میوه بلوبری، حاوی 2.4 میلیگرم فیبر رژیمی میباشد)؛ بنابراین، نیازی به نگرانی در مورد بروز یبوست در بدن نوزادان، در صورت مصرف این میوه نباشید. یک دلیل رایج برای ترس والدین از بروز یبوست در بدن فرزند خود، این است که هستههای میوه بلوبری کوچک بوده و همراه با گوشت این میوه مصرف میشوند؛ اما، یادتان باشد که هسته بلوبری، دارای پوسته ظریفی است که به راحتی در سیستم گوارش نوزادان هضم میشود. با این حال، هنگامی که شما در حال تهیه پوره میوه بلوبری یا آب آن برای تغذیه فرزندتان هستید، اطمینان حاصل کنید که همه هستههای آن به طور کامل له شده باشد یا آنها را تمیز کنید تا احتمال بروز خطر خفگی در نوزاد از بین برود. همچنین، در نظر داشته باشید که بعد از مصرف وعدههای غذایی حاوی میوه بلوبری، مدفوع کودک شما میتواند به رنگ بنفش در آید. این اتفاق طبیعی است و نباید موجب نگرانی والدین شود.

در حال حاضر، شما همه چیز را در مورد معرفی میوه بلوبری به رژیم غذایی کودک خود دانستید؛ اما، همیشه به علایق نوزاد خود در مورد هر ماده غذایی توجه داشته باشید!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/