آیا مصرف کلم برای نوزادان مضر است؟

Cabbage_Creative_White_background_Infants_528329_1920x1200

بسیاری از مردم، مزایای بهداشتی - سلامتی کلم را درک نمی‌کنند؛ اما واقعیت این است که این سبزی، نه تنها برای سلامت خود والدین مناسب است، بلکه یک وعده غذایی مغذی برای بهبود روند رشد و تضمین سلامتی نوزادان آن‌ها به شمار می‌رود؛ بنابراین، اگر شما هم به عنوان یک مادر بی‌تجربه به دنبال اضافه کردن انواع مواد غذایی جدید به رژیم روزانه کودک خود هستید، کلم را هم امتحان کنید!

به یاد داشته باشید که شما می‌توانید کلم را به عنوان یکی از اولین مواد غذایی جامد، در شش ماهگی فرزند خود، به برنامه روزانه او اضافه کنید؛ اما قبل از انجام این کار، با پزشک متخصص اطفال در مورد روند تغذیه سالن نوزاد خود صحبت کنید. در واقع، از آنجایی که سرعت تکامل سیستم گوارش هر نوزادی متفاوت از سایر همسالان او است؛ برخی از این کودکان با ورود به شش ماهگی، می‌توانند از کلم تغذیه کنند، در حالی که این سبزی برای تغذیه برخی دیگر از نوزادان، ماده غذایی مناسبی به شمار نمی‌رود. بر این اساس، شما باید نشانه‌های موجود در بدن فرزند خود را دنبال کرده و بدانید که بدن او چه زمانی برای مصرف کلم آماده شده است.

با همه این توصیفات، اگر شما از مواد غذایی آماده برای تغذیه فرزند خود استفاده می‌کنید، ممکن است کلم انتخابی دشوار برای شما باشد، بسیاری از شرکت‌های تهیه غذای کودک، از کلم به عنوان یک ماده اولیه استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین، بهتر است که شما، در صورت امکان، وعده‌های غذایی کودک خود را در منزل تهیه کنید. در نهایت، برای اجتناب از ورود انواع آلودگی‌ها به بدن نوزاد، اطمینان حاصل کنید که از محصولات کشاورزی، از جمله کلم ارگانیک در برنامه غذایی کودک خود استفاده می‌کنید.

اگر نوزادتان بی اشتها است این مطلب علت بی اشتهایی نوزادم چیست؟ را بخوانید

فواید بهداشتی قرار دادن کلم در برنامه غذایی نوزادان:

بسیاری از پزشکان متخصص اطفال، کلم را یکی از مواد مغذی شگفت‌انگیز برای بهبود روند رشد و تضمین سلامت نوزادان معرفی می‌کنند. در ادامه این مقاله، برخی از مزایای قرار دادن این ماده غذایی در برنامه روزانه نوزادان ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1-مصرف کلم در نوزادان، روند هضم سایر مواد غذایی را آسان‌تر می‌کند:

بسیاری از مردم عقیده دارند که کلم، موجب بروز نفخ در بدن نوزادان می‌شود؛ اما این سبزی یک ماده غذایی مفید به شمار می‌رود! لازم است بدانید که مواد غذایی غنی از گوگرد از جمله کلم، باعث بهبود عملکرد باکتری‌های مفید در روده نوزادان شده و روند هضم سایر مواد غذایی را آسان‌تر می‌کنند. همچنین، کلم حاوی مقدار زیادی فیبر است که با مشکل یبوست در بدن فرزند شما مبارزه می‌کند.

2-جلوگیری از مبتلا شدن نوزادان به بیماری سرطان، با مصرف کلم:

سبزیجات برنجی از جمله کلم حاوی گلوکوزینولات هستند که برای پیشگیری از مبتلا شدن نوزادان به بیماری سرطان مفید می‌باشند. در حال حاضر، ممکن است سرطان، بیماری دور از ذهنی به نظر برسد، اما بهتر است شما، فرزندتان را در جهت زندگی سالم هدایت کنید.

3-مصرف کلم در نوزادان، سلامت قلب آن‌ها را تضمین می‌کند:

جالب است بدانید که کلم موجب کاهش کلسترول در بدن نوزادان. کلسترول پایین نیز سلامت قلب آن‌ها را در زندگی آینده تضمین می‌کند.

4-کلم، غنی از اسید فولیک:

آیا می‌دانید که کلم، حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است که می‌تواند میزان جذب آهن از سایر مواد غذایی را بهتر کند؟ بله، چنین است! پس، این سبزی مفید را به برنامه غذایی فرزند خود اضافه کنید.

5-دفع سموم بدن نوزادان با مصرف کلم:

در نهایت، یادتان باشد که کلم، حاوی آنزیم‌های ضد تشنجی است که می‌تواند سموم را از بدن فرزند شما خارج کرده و او را سالم نگه دارد.

این موارد، برخی از مزایای عمده قرار دادن کلم در رژیم غذایی کودکان هستند. اگرچه این سبزی، همه مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن فرزند شما را تأمین نمی‌کند، اما شروع یک زندگی سالم، بهترین هدیه است که شما می‌توانید به فرشته کوچولو خود هدیه کنید!

اگر نوزادتان شیر نمیخورد این مطلب چرا نوزادم شیر نمی خورد؟ را بخوانید

با همه این توصیفات، شما باید قبل از قرار دادن کلم در رژیم غذایی فرزند خود، مراقب برخی نکات احتیاطی باشید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف کلم در نوزادان:

در ادامه این مقاله، چند نکته مهم در مورد قرار دادن کلم در برنامه غذایی نوزادان ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1-مصرف کلم در نوزادان می‌تواند موجب ایجاد گاز در سیستم گوارش آن‌ها شود:

اگرچه قرار دادن کلم در رژیم غذایی نوزادان، سلامت سیستم گوارش آن‌ها را تضمین می‌کند، اما ممکن است برای برخی از این فرشته‌های کوچک ناراحت‌کننده باشد؛ سبزیجاتی مانند کلم در لیست مواد غذایی قرار دارند که می‌توانند باعث ایجاد گاز در دستگاه گوارش فرزند شما شوند.

2-کلم، حاوی نیترات بالایی است:

لازم است بدانید که کلم حاوی مقدار زیادی نیترات است. وجود نیترات بیش از حد در بدن نوزادان سبب ایجاد نوعی سندرم می‌شود؛ در صورت ابتلا به این سندرم، هموگلوبین خون نوزاد قادر به حمل اکسیژن به سایر بافت‌های بدن نخواهد بود.

3-کم دارای کالری بسیار کمی است:

جالب است بدانید که کلم، به عنوان یکی از مهم‌ترین سبزیجات رژیمی شناخته می‌شود، زیرا مقدار کالری آن بسیار کم است. برای یک فرد بزرگسال، کم‌کالری بودن هر ماده غذایی می‌تواند خبر خوشایندی باشد؛ اما نوزادان نیاز به کالری زیادی برای رشد مناسب و حفظ سلامت بدن خود دارند.

4-مصرف کلم در نوزادان، احتمال بروز خفگی را افزایش می‌دهد:

کلم یک سبزی ترد است که قرار دادن آن در برنامه غذایی نوزادان می‌تواند احتمال بروز خطر خفگی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. پس، قبل از تغذیه کودک خود با این ماده غذایی، حتماً از ریز بودن قطعات آن مطمئن شوید.

5-مصرف کلم زیاد در نوزادان می‌تواند باعث بروز اسهال شود:

به خاطر بسپارید که مصرف بیش از حد کلم می‌تواند در بعضی موارد باعث بروز اسهال در بدن نوزادان شود؛ اما، این بیماری، فقط یک مشکل گذرا می‌باشد که مصرف سبزی زیاد به وجود آورده است!

حالا که با جوانب مثبت و منفی قرار دادن کلم در برنامه غذایی نوزادان آشنا شدید، باید اطلاعاتی را در مورد دستورالعمل‌های پخت این سبزی شگفت‌انگیز به دست آورید.

دستور‌العمل‌های غذایی حاوی کلم برای تغذیه نوزادان:

در ادامه این مقاله، چند دستورالعمل غذایی حاوی کلم برای تغذیه نوزادان ارائه شده است که عبارتند از:

1-پوره هویج و کلم:

پوره هویج و کلم، یک وعده غذایی عالی برای تأمین نیازهای بدن نوزادان به شمار می‌رود. این پوره، از دو سبزی فوق‌العاده سالم تهیه می‌شود که می‌تواند به روند رشد عضلات بدن فرزند شما کمک شایانی بکند. شما برای تهیه پوره هویج و کلم به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • نصف فنجان کلم خرد شده
  • نصف فنجان هویج خرد شده
  • مقداری فلفل
  • مقداری کره
  • نمک برای طعم دار کردن پوره

طرز تهیه پوره هویج و کلم:

برای تهیه این پوره، کلم و هویج را طبخ کرده و فلفل و نمک را به آن اضافه کنید. در این مرحله، کره را به این ترکیب اضافه کرده و همه مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. در حال حاضر، پوره هویج و کلم فرزند شما آماده است!

برای اطلاع از اینکه برگ اسفناج آلرژی زا هست این مطلب آیا برگ اسفناج برای کودکان آلرژی زا است؟ را بخوانید

2-پوره سیب و کلم:

جالب است بدانید که سیب، یکی از محبوب‌ ترین میوه‌ها در بین نوزادان است. شما می‌توانید این میوه شیرین را با کلم مخلوط کرده و از مزایای فوق‌العاده آن برای تضمین سلامتی فرزند خود بهره ببرید. شما برای تهیه پوره سیب و کلم به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • یک عدد سیب پوست کنده و رنده شده
  • 1 فنجان کلم
  • 1/4 فنجان آب
  • دو قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر

طرز تهیه پوره سیب و کلم:

در ابتدا، همه مواد را به یک قابلمه ریخته و بر روی اجاق گاز با شعله متوسط قرار دهید. بعد از به جوش آمدن مواد، ده دقیقه دیگر آن‌ها را طبخ کنید. در نهایت، این ترکیب را به مخلوط‌کن انتقال داده و تا رسیدن به قوام مورد نظر، همه مواد را با هم ترکیب کنید. بعد از خنک شدن، شما می‌توانید پوره سیب و کلم را به وعده‌های غذایی کودک خود اضافه کنید. در صورتی که می‌خواهید پوره فرزند شما رقیق‌تر شود، می‌توانید آب بیشتری به آن اضافه کنید.

با استفاده از این دستورالعمل‌های آسان، شما می‌توانید کلم را به وعده‌های غذایی فرزند خود اضافه کنید؛ سلامت بدن نوزادان در زندگی آینده به رژیم غذایی آن‌ها در دوران کودکی وابسته است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/