5 فایده مصرف مرغ برای نوزادان

baby-chicken-wing-smash-today-170424-tease_e2b6d34f92c872de431c8328d55747ae

چه زمانی می‌توان مواد غذایی غیر گیاهی را به برنامه غذایی نوزادان اضافه کرد؟ قرار دادن میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی نوزادان، ایده مناسبی است، اما ممکن است والدین غیر گیاه‌خوار قصد داشته باشند تا کودک خود را با طعم مرغ نیز آشنا کنند. مرغ از جمله مواد غذایی جامدی است که دارای مزایای تغذیه‌ای مختلفی برای بهبود روند رشد نوزادان و تضمین سلامت آن‌ها است، زیرا این ماده غذایی غنی از پروتئین‌های کم چرب و پروتئین‌هایی با بلوک‌های ساختاری پیچیده می‌باشد. همچنین، مادران می‌توانند با استفاده از مرغ، میان وعده‌های سالم و مقوی را برای کودکان خود تهیه کنند. با همه این توصیفات، والدین باید بدانند که چه زمانی می‌توانند مرغ را به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کنند. در ادامه این مقاله، در مورد مزایا و ارزش‌های تغذیه‌ای مرغ برای بدن نوزادان بحث شده؛ همچنین برخی دستورالعمل‌های بسیار ساده جهت قرار دادن این ماده غذایی مفید در برنامه غذایی کودکان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس، ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

چه زمانی می‌توان مرغ را در برنامه غذایی نوزادان قرار داد؟

به یاد داشته باشید که کودک شما می‌تواند بعد از اتمام ماه ششم از زندگی خود شروع به خوردن مرغ کند؛ در واقع، زمانی که شما بتوانید سایر مواد غذایی جامد را در رژیم غذایی فرزند خود قرار دهید، می‌توانید او را با طعم مرغ نیز آشنا کنید. در ابتدا، دو قاشق غذاخوری از مرغ را در دو وعده روزانه به برنامه غذایی فرزند خود اضافه کنید؛ در ادامه، به تدریج حجم مرغ دریافتی فرزندتان را افزایش دهید.

فواید قرار دادن مرغ در برنامه غذایی نوزادان:

مرغ، با توجه به خواص تغذیه‌ای فراوانی که دارد، می‌تواند یک ماده غذایی عالی برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت نوزادان به شمار آید. برخی از مهم‌ترین مزایای بهداشتی – سلامتی قرار دادن مرغ در رژیم غذایی نوزادان عبارتند از:

1-قرار دادن مرغ در برنامه غذایی نوزادان، رشد عضلانی آن‌ها را تضمین می‌کند:

لازم است بدانید که هر 100 گرم مرغ حاوی 18.6 گرم پروتئین است که در طی فرآیند پخت و پز، این مقدار پروتئین فشرده شده و مقدار آن افزایش می‌یابد. پروتئین نیز یکی از مواد مغذی ضروری برای بهبود روند رشد عضلانی کودکان به شمار می‌رود، زیرا از رشد ماهیچه‌های آن‌ها پشتیبانی می‌کند. همچنین، پروتئین‌های موجود در منابع حیوانی از جمله مرغ، بر خلاف پروتئین‌های موجود در منابع گیاهی، به راحتی هضم شده و توسط بدن فرزند شما جذب می‌شوند.

2-قرار دادن مرغ در برنامه غذایی نوزادان، سیستم گردش خون آن‌ها را تقویت می‌کند:

مرغ حاوی آهن است که برای رشد گلبول‌های قرمز در بدن فرزند شما ضروری می‌باشد. علاوه بر این مورد، مرغ یک منبع غنی از پتاسیم است که رگ‌های خونی نوزادان را در شرایط خوبی نگه می‌دارد.

3-مرغ، یک ماده غذایی عالی برای تقویت استخوان‌های نوزادان:

جالب است بدانید که هر 100 گرم مرغ، حاوی 15 میلی‌گرم کلسیم و 182 میلی‌گرم فسفر است. هر دو این مواد معدنی نقش مهمی در تشکیل استخوان‌های قوی در بدن نوزادان ایفا می‌کنند.

برای اطلاع از اینکه نوزاد از چه زمانی میتواند گوشت بخورد این مطلب از چه زمانی میتوانم به نوزادم گوشت بدهم؟ را بخوانید

4-ویتامین‌های موجود در مرغ باعث رشد مغز نوزادان می‌شوند:

مرغ یکی از منابع غنی از ویتامین‌های C و A است. همچنین، این ماده غذایی حاوی ویتامین B12 است که برای بهبود روند رشد مغز نوزادان ضروری می‌باشد.

5-مواد مغذی مرغ، سیستم ایمنی بدن نوزادان را تقویت می‌کند:

مرغ حاوی عناصر غذایی مانند روی و منیزیم است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن فرزند شما ایفا می‌کنند.

ارزش تغذیه‌ای 100 گرم مرغ (خام):

هر 100 گرم مرغ (خام) حاوی مواد مغذی و معدنی فراوانی می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • انرژی 215 کیلوکالری
  • پروتئین 18.6 گرم
  • چربی 15.06 گرم
  • کلسیم 15 میلی‌گرم
  • آهن 0.9 میلی‌گرم
  • منیزیم 20 میلی‌گرم
  • فسفر 147 میلی‌گرم
  • پتاسیم 189 میلی‌گرم
  • سدیم 70 میلی‌گرم
  • روی 1.31 میلی‌گرم
  • ویتامین C6 میلی‌گرم
  • ویتامین B1 (تیامین) 0.06 میلی‌گرم
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین) 0.12 میلی‌گرم
  • ویتامین B3 (نیاسین) 6.801 میلی‌گرم
  • ویتامین B6 36 میلی‌گرم
  • ویتامین B9 (فولات) 6 میکروگرم
  • ویتامین B12 6 میکروگرم
  • ویتامین A 6 میکروگرم
  • ویتامین D2 میکروگرم
  • ویتامین E 3 میلی‌گرم
  • ویتامین K5 میکروگرم

چگونه می‌توان مرغ مناسب را برای تغذیه فرزند خود انتخاب و در منزل ذخیره کرد؟

همیشه مرغ تازه را از یک فروشگاه بهداشتی، جایی که تمیز و معتبر است، خریداری کنید. به خاطر بسپارید که هر گوشتی، از جمله مرغ، مستعد ابتلا به انواع آلودگی‌های باکتریایی هستند؛ بنابراین، هرگز گونه‌های یخ‌زده مرغ را برای تغذیه فرزند خود خریداری نکنید. این نوع مرغ‌ها می‌تواند حاوی پاتوژن‌هایی باشد که به بدن نوزاد شما آسیب می‌رساند. همچنین، مرغ تازه و ارگانیک را برای اضافه کردن به برنامه غذایی کودک خود انتخاب کنید؛ گونه‌ای که مرغ، تنها از مواد غذایی طبیعی تغذیه کرده باشد و از آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها برای تسریع رشد آن استفاده نشده باشد. هرگز مرغ کنسرو شده یا بسته‌بندی را که با انواع مواد نگهدارنده و طعم‌دهنده فرآوری شده است، برای تغذیه فرزند خود خریداری نکنید. در نهایت، مرغ را فقط به همان اندازه‌ای که برای تغذیه کودک خود نیاز دارید، خریداری کنید. مرغ ‌مانده انواع باکتری‌ها را به آسانی جذب کرده و سلامت فرزند شما را به خطر می‌اندازد.

چگونه می‌توان مرغ را برای تغذیه نوزادان آماده کرد؟

لازم است بدانید که روش‌های مختلفی برای پخت مرغ در منزل وجود دارد که رایج‌ترین این موارد عبارتند از:

1-کبابی کردن مرغ:

برای این منظور، در گام اول، فر را با دمای 375 درجه فارنهایت (190 درجه سانتی‌گراد) روشن کنید تا داغ شود. سپس، مرغ را به قطعات کوچک خرد کرده و به صورت یکنواخت در سینی فر پخش کنید. مدت 20 دقیقه زمان لازم است تا تکه‌های مرغ به طور کامل طبخ شوند. پس از پختن مرغ‌ها، صبر کنید تا خنک شوند. در نهایت، شما می‌توانید تکه‌های مرغ را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی در برنامه غذایی فرزند خود مورد استفاده قرار دهید.

2-جوشاندن مرغ:

در ابتدا، مرغ را به قطعات کوچک تقسیم کرده؛ آن‌ها را در آب جوش بریزید، طوری که همه تکه‌های مرغ در آب فرو رود. یادتان باشد که حداقل 30 دقیقه زمان لازم است تا تکه‌های مرغ به طور کامل طبخ شوند.

3-پوره مرغ:

برای تهیه پوره مرغ، تکه‌های مرغ بدون چربی را به قطعات کوچک تقسیم کرده و در آب کافی، به مدت 20 دقیقه بجوشانید تا خوب پخته شوند. در این مرحله، قطعات مرغ پخته را به مخلوط‌کن انتقال داده و به شکل پوره در آورید. شما می‌توانید پوره مرغ را در کنار هر ماده غذایی جامد دیگری به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کنید.

بخارپز کردن مرغ نیز شبیه به جوشاندن تکه‌های آن است؛ فقط از آب کمی برای پخت تکه‌های نازک فیله مرغ استفاده می‌شود. با همه این توصیفات، می‌توان ادعا کرد که جوشاندن، بهترین روش برای پختن مرغ است، زیرا گوشت مرغ نرم شده و به راحتی، به شکل پوره در می‌آید. اکنون می‌دانیم که چگونه می‌توان مرغ را برای قرار دادن در برنامه غذایی نوزادان آماده کرد. در این مرحله، اجازه دهید تا برخی دستورالعمل‌های ساده برای استفاده از این ماده غذایی مقوی در رژیم روزانه نوزادان را معرفی کنیم.

دستور‌العمل‌های غذایی ساده برای استفاده از مرغ در برنامه روزانه نوزادان:

در ادامه این مقاله، برخی از دستورالعمل‌های غذایی خانگی برای استفاده از مرغ در برنامه روزانه نوزادان ارائه شده است که ساده‌ترین و مفیدترین این موارد عبارتند از:

برای اطلاع از اینکه چه مواد غذایی به نزاد خود بدهید این مطلب 10 ماده غذایی که نباید به نوزاد بدهیم را بخوانید

1-پوره مرغ:

پوره مرغ، یکی از دستورات غذایی سنتی برای تغذیه کودکان است که در سرتاسر جهان به طور گسترده‌ای محبوب می‌باشد، زیرا روند تهیه آن سریع و آسان بوده و تمام نیازهای بدن نوزادان را به طور کامل فراهم می‌کند. همچنین، لازم است بدانید که پوره مرغ، یک وعده غذایی ایده‌آل برای نوزادانی با سن 6 ماه و بالاتر است. شما برای تهیه پوره مرغ به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان مرغ خرد شده
  • 3-4 فنجان آب

طرز تهیه پوره مرغ:

تکه‌های مرغ را در یک قابلمه قرار داده، روی آن آب ریخته و تا زمان نرم شدن آن‌ها، روند طبخ را ادامه دهید. در این مرحله، صبر کنید تا تکه‌های مرغ سرد شود؛ سپس، آن‌ها را با مقدار بیشتری آب به مخلوط‌کن انتقال دهید. مخلوط کردن تکه‌های مرغ را تا جایی ادامه دهید که غذای فرزندتان به قوام مورد نظر برسد. یادتان باشد که اگر از مرغ سوخاری یا مرغ برشته برای تهیه پوره مرغ نوزادان استفاده می‌کنید، آن را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کرده و با آب جوش مخلوط کنید. برای تهیه سوپ مرغ با همین روش، نیز آب بیشتری اضافه کنید.

2-خورشت مرغ:

جالب است بدانید که روند آماده کردن خورشت مرغ یا جوجه برای نوزادان نیز شبیه فرایند تهیه پوره مرغ است، اما از آب بیشتری برای تهیه این وعده غذایی استفاده می‌شود. در واقع، خورشت مرغ برای تغذیه نوزادانی مناسب است که خوردن مواد غذایی مایع را بیشتر از محصولات غذایی جامد دوست دارند. در این دستورالعمل، از مرغ با استخوان برای تهیه خورشت مرغ نوزادان استفاده می‌کنیم، چون مرغ با استخوان حاوی مواد معدنی ضروری برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت نوزادان است. در نهایت، لازم است بدانید که این وعده غذایی برای کودکانی با سن 6 ماه و بالاتر مناسب می‌باشد. شما برای تهیه خورشت مرغ به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 3-4 فنجان مرغ با استخوان
  • 7-8 فنجان آب

طرز تهیه خورشت مرغ:

مرغ را در یک قابلمه قرار داده و به طور کامل بپزید. البته، می‌توانید تکه‌های مرغ را به مدت 25 تا 30 دقیقه کباب کنید؛ اما در صورت جوشاندن، تمام مواد مغذی مرغ را به آب منتقل می‌شود. پس از پخته شدن، گوشت مرغ و آب را در مخلوط‌کن قرار داده و به شکل پوره خیلی رقیق در آورید. اکنون، خورشت مرغ فرزندتان آماده است.

3-فرنی مرغ و برنج:

برنج، یک ماده غذایی غنی از کربوهیدرات است که یکی از منابع عالی انرژی برای بهبود روند رشد کودک شما به شمار می‌رود. فرنی مرغ و برنج یک وعده غذایی ایده‌آل برای نوزادانی با سن 6 ماه و بالاتر است. شما برای تهیه فرنی مرغ و برنج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان مرغ خرد شده
  • 2 فنجان برنج
  • 1 فنجان موز له شده
  • 4-5 فنجان آب

طرز تهیه فرنی مرغ و برنج:

برای تهیه فرنی مرغ و برنج، تکه‌های مرغ و برنج را به صورت جداگانه، با روش جوشاندن، به طور کامل طبخ کنید. هنگامی که مرغ و برنج پخته شد، آن‌ها را همراه با آب به مخلوط‌کن انتقال دهید. در نهایت، موز را نیز به این مواد اضافه کنید تا ترکیب یکنواخت و شیرینی برای تغذیه فرزندتان به دست آید. یادتان باشد که شما می‌توانید برای به دست آوردن قوام مورد نظر، مقدار بیشتری آب به فرنی مرغ و برنج کودک خود اضافه کنید.

4-پوره مرغ و زردآلو:

زردآلو، یک میوه شیرین، خوشمزه و همراهی فوق‌العاده برای مرغ می‌باشد. پوره مرغ و زردآلو، یک وعده غذایی ایده‌آل برای نوزادانی با سن 6 ماه و بالاتر به شمار می‌رود. شما برای تهیه پوره مرغ و زردآلو به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان زردآلو خرد شده
  • 2 فنجان مرغ بدون چربی
  • 3-4 فنجان آب

طرز تهیه پوره مرغ و زردآلو:

در ابتدا، مرغ را بجوشانید؛ تکه‌های زردآلو را به طور جداگانه طبخ کنید تا هر دو ماده نرم شوند. در این مرحله، هر دوی این مواد را در مخلوط‌کن قرار داده و به شکل پوره در آورید. در نهایت، یادتان باشد که شما می‌توانید برای به دست آوردن قوام مورد نظر، مقدار بیشتری آب به فرنی کودک خود اضافه کنید.

دستورات غذایی با روند پخت مشابه پوره مرغ و زردآلو:

  • پوره مرغ و سیب؛ شما می‌توانید با استفاده از تکه‌های مرغ و سیب، فرنی خوشمزه‌ای را برای وعده‌های غذایی فرزند خود تهیه کنید؛ فقط یادتان باشد که شما می‌توانید سیب را بعد از اتمام 9 ماهگی به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

5-پوره مرغ و سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین غنی از انواع ویتامین‌ها است؛ بنابراین، می‌توان ادعا کرد که پوره مرغ و سیب زمینی شیرین یک غذای مولتی‌ویتامین برای رفع نیازهای بدن نوزاد شما به شمار می‌رود. همچنین، این پوره، یک وعده غذایی ایده‌آل برای نوزادانی با سن 6 ماه و بالاتر می‌باشد. شما برای تهیه پوره مرغ و سیب زمینی شیرین به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان سیب زمینی شیرین خرد شده
  • 2 فنجان مرغ بدون چربی
  • 3-4 فنجان آب

طرز تهیه پوره مرغ و سیب زمینی شیرین:

مرغ و سیب زمینی شیرین را به طور جداگانه طبخ کنید تا کاملاً نرم شوند. سپس، همه این مواد را با هم مخلوط کنید تا به قوام مورد نظر برسند. اکنون، پوره مرغ و سیب زمینی شیرین فرزند شما آماده است.

اگر به فکر سلامتی قلب نوزاد خود هستید تضمین سلامت قلب نوزادان با خوردن تخم‌مرغ را بخوانید

دستورالعمل‌های غذایی با روند پخت مشابه پوره مرغ و سیب زمینی شیرین:

  • پوره مرغ و پوره سیب زمینی؛ شما می‌توانید سیب زمینی شیرین را با سیب زمینی معمولی جایگزین کنید تا مرغ و پوره سیب زمینی خوشمزه‌ای را برای وعده‌های غذایی فرزند خود تهیه کنید. سیب زمینی نیز مانند سیب زمینی شیرین باید به رژیم غذایی کودکان شش ماهه و بالاتر اضافه شود.
  • پوره مرغ و چغندرقند؛ چغندر قند یک منبع غذایی غنی از مواد معدنی و چندین ماده مغذی برای حفظ سلامت نوزادان است. ترکیب این ماده غذایی جامد با مرغ یک وعده غذایی خوشمزه برای فرزند شما فراهم خواهد کرد. فقط، یادتان باشد که این پوره، یک وعده غذایی ایده‌آل برای نوزادانی با سن 6 ماه و بالاتر می‌باشد.
  • پوره مرغ و نخود فرنگی؛ نخود فرنگی را نیز می‌توان همراه با مرغ در وعده‌های غذایی نوزادان قرار داد. فقط، به خاطر بسپارید که این پوره، یک وعده غذایی ایده‌آل برای نوزادانی با سن 10 ماه و بالاتر است.

6-پوره مرغ و عدس:

عدس، یک منبع غنی از پروتئین‌ها است؛ بنابراین، می‌توان ادعا کرد که ترکیب آن با مرغ می‌تواند یک وعده غذایی پروتئین‌داررا برای فرزند شما فراهم کند. فقط، یادتان باشد که این پوره، یک وعده غذایی ایده‌آل برای نوزادانی با سن 10 ماه و بالاتر می‌باشد. شما برای تهیه پوره مرغ و عدس به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان دال عدس
  • 2 فنجان مرغ بدون چربی
  • 5-6 فنجان آب

طرز تهیه پوره مرغ و عدس:

مرغ بدون چربی و دال عدس را به طور جداگانه، بر روی اجاق گاز با شعله متوسط طبخ کنید. سپس، همه مواد را در مخلوط‌ کن ریخته، با هم ترکیب کنید تا قوام مورد نظر به دست آید.

7-پوره مرغ و اسفناج:

ترکیب مرغ با اسفناج، یک وعده غذایی ایده‌آل خواهد بود که کودک شما می‌تواند از این ترکیب غذایی خوشمزه لذت ببرد. فقط، یادتان باشد که این پوره، یک وعده غذایی ایده‌آل برای نوزادانی با سن 12 ماه و بالاتر می‌باشد. شما برای تهیه پوره مرغ و اسفناج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان اسفناج خرد شده
  • 2 فنجان مرغ بدون چربی
  • 4-5 فنجان آب

طرز تهیه پوره مرغ و اسفناج:

برای تهیه این پوره، تکه‌های مرغ و اسفناج را به طور جداگانه طبخ کنید. هنگامی که اسفناج پخته شد، آن را از صافی گذرانده شده و آب را از بیرون بریزید، زیرا این آب حاوی اسید اگزالیک است که برای کلیه‌های کودک شما مناسب نیست. در نهایت، تکه‌های مرغ و اسفناج را با هم مخلوط کنید تا غذای فرزندتان آماده شود.

8-خوراک مرغ و سبزیجات:

این خوراک، یک وعده غذایی مغذی برای کودکان و بزرگ‌سالان به شمار می‌رود، زیرا روند هضم آن برای همه افراد مناسب می‌باشد. فقط، به یاد داشته باشید که این خوراک، یک وعده غذایی ایده‌آل برای نوزادانی با سن 12 ماه و بالاتر می‌باشد. شما برای تهیه خوراک مرغ و سبزیجات به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان پیاز ریز خرد شده
  • 2 فنجان هویج ریز خرد شده
  • 2-3 فنجان سیب زمینی خرد شده
  • 4-5 فنجان مرغ بدون استخوان ریز خرد شده
  • 3-4 قاشق چای‌خوری روغن آفتابگردان
  • مقداری آب مرغ

طرز تهیه خوراک مرغ و سبزیجات:

در ابتدا، مرغ و سبزیجات را تفت دهید تا به رنگ قهوه‌ای در آمده و خوب پخته شوند. در این مرحله، مرغ و سبزیجات را به سینی فر انتقال داده و یک ساعت، با دمای 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتی‌گراد کباب کنید. هنگامی که خوراک مرغ و سبزیجات فرزندتان خنک شد، شما می‌توانید آن را به وعده‌های غذایی او اضافه کنید.

تا اینجا، برخی از دستورالعمل‌های خوشمزه و سالم برای تهیه وعده‌های غذایی نوزادان با استفاده از مرغ بیان شد؛ اما، شما باید همواره مراقب آلرژی احتمالی بدن فرزند خود نسبت به مرغ باشید.

آیا بدن نوزادان می‌تواند به مصرف مرغ حساسیت نشان دهد؟

به یاد داشته باشید که مرغ توانایی ایجاد آلرژی در بدن نوزادان را دارد، زیرا سیستم ایمنی و دستگاه گوارش این فرشته‌های کوچک، بسیار حساس است. بر این اساس، شما باید هوشیار بوده و همواره به دنبال علائم آلرژی در بدن فرزند خود باشید. در ادامه این مقاله، لیستی از علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف مرغ بیان شده است که رایج‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • پف کردن صورت و گردن نوزاد:

صورت نوزاد به ویژه اطراف پلک‌ها، بینی و گلوی او پف می‌کند؛ طوری که کودک ممکن است قادر به باز کردن چشمان خود نباشد و در روند تنفس خود دچار مشکل شود.

  • بروز درد شکمی در نوزادان:

کودک ممکن است بعد از مصرف مرغ، در معرض درد شکمی قرار گرفته و با اسهال و استفراغ روبرو شود.

  • بروز بثورات پوستی در بدن نوزادان:

بعد از مصرف مرغ، ممکن است بثورات جلدی قرمز در سراسر بدن فرزند شما ظاهر شود که او را دچار خارش شدید کند.

  • خستگی و ضعف:

به نظر می‌رسد که نوزاد ضعیف شده و بازی نمی‌کند.

اگر نوزاد شش ماهه دارید این مطلب 9 ایده فوق العاده برای تغذیه نوزادان شش ماهه را بخوانید

اگر متوجه بروز هر یک از علائم فوق در بدن فرزند خود، بعد از مصرف مرغ شدید، در مورد وضعیت بدن کودک خود با یک دکتر متخصص اطفال مشورت کنید.

مرغ، یک وعده غذایی سالم برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت همه نوزادان است؛ اما، اطمینان حاصل کنید که این ماده غذایی جامد را در سن مناسب به رژیم غذایی فرزند خود اضافه می‌کنید. همچنین، اجازه ندهید که فرزندتان، بیش از حد از این ماده غذایی بخورد تا بدن او بتواند همه مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در آن را جذب کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/