رفع مشکل کم خونی نوزادان با مصرف میوه های خشک

mason-jars-2742757_1280

به احتمال زیاد، شما هم مانند سایر مادران مشتاق هستید که کودک خود را با طعم‌ مواد غذایی گوناگون آشنا کنید. یکی از مواد غذایی شگفت‌انگیز برای بهبود روند رشد و تضمین سلامتی همه نوزادان، میوه‌های خشک است؛ اما آیا شما درباره زمان معرفی و نحوه اضافه کردن میوه‌های خشک به رژیم غذایی کودک خود آگاهی دارید؟ برای به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد قرار دادن میوه‌های خشک در برنامه غذایی نوزادان، ادامه این مقاله را با دقت بخوانید.

میوه‌ خشک چیست؟

میوه خشک، میوه‌ای است که تمام محتوای آب آن بخار شده و به شکل فشرده در آمده است. جالب است بدانید که امروزه، از روش‌های مختلفی برای حذف آب همه میوه‌ها استفاده می‌شود؛ بعضی از فروشگاه‌ها، انواع میوه‌ها را به طور طبیعی خشک می‌کنند، در حالی که برخی دیگر با استفاده از مواد شیمیایی و دستگاه‌های صنعتی روند خشک کردن انواع محصولات کشاورزی را طی می‌کنند. به یاد داشته باشید که مهم‌ترین نکته در مورد میوه‌های خشک این است که این مواد غذایی جامد تمام مواد مغذی خود را حفظ می‌کنند؛ اما از آنجایی که این محصولات، همه آب خود را از دست می‌دهند، می‌توان آن‌ها را برای خیلی طولانی در منزل ذخیره نمود.

میوه‌ های خشک برای نوزادان:

قرار دادن میوه‌های خشک مانند همه میوه‌های تازه، در رژیم غذایی نوزادان بی‌خطر است. با این حال، یادتان باشد که شما می‌توانید میوه‌های خشک را زمانی به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید که او بین 7 تا 9 ماهگی از زندگی خود قرار دارد. این دوره، بهترین زمان برای اضافه کردن میان وعده‌های سالم به برنامه روزانه نوزادان است؛ اما برخی مسائل مهم در مورد میوه‌های خشک وجود دارد که همه مادران باید از آن‌ها آگاه باشند. در ادامه این مقاله مهم‌ترین این موارد ارائه شده است که عبارتند از:

  • لازم است بدانید که بسیاری از میوه‌های خشک بسته‌بندی شده حاوی پوششی شیرین از شکر هستند. این ماده شیرین می‌تواند باعث نابودی دندان‌های نوزادان شود.
  • از آنجایی که میوه‌های خشک، سفت هستند، کودک شما به راحتی نمی‌تواند آن‌ها را بخورد. در چنین شرایطی، میوه‌های خشک می‌تواند منجر به خفگی فرزند شما شود؛ بنابراین، اطمینان حاصل کنید که این مواد غذایی را به قطعات کوچک خرد کرده‌اید؛ همیشه در هنگام خوردن میوه‌های خشک در اطراف کودک خود باشید.

برای اطلاع از اینکه چرا آب نارگیل برای تغذیه نوزادان مناسب است؟ این مطلب را بخوانید

این‌ها مشکلات ساده‌ای هستند که همه مادران می‌توانند با پیش‌بینی و انجام اقدامات احتیاطی از فرزند خود مراقبت کنند؛ اما شما نباید به دلیل بروز این مسائل، انواع میوه‌های خشک را از رژیم غذایی فرزند خود حذف کنید.

فواید قرار دادن میوه‌های خشک در برنامه غذایی نوزادان:

قرار دادن انواع میوه‌های خشک در رژیم غذایی نوزادان، مزایایی فراوانی را به بدن آن‌ها ارائه می‌دهد. در ادامه این مقاله، مهم‌ترین مزایای قرار دادن میوه‌های خشک در رژیم غذایی نوزادان بیان شده است که عبارتند از:

1-جلوگیری از مشکل کم ‌خونی در نوزادان با مصرف میوه‌های خشک:

 نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به کم‌خونی قرار دارند. با افزودن میوه‌های خشک به رژیم کودک نوپای خود می‌توانید از بروز این مشکل در بدن او جلوگیری کنید. میوه‌های خشک دارای مقدار زیادی آهن هستند و برای بهبود سطح هموگلوبین در بدن همه نوزادان مفید می‌باشند.

2-مصرف میوه‌ های خشک، انرژی مورد نیاز بدن نوزادان را تأمین می‌کند:

بچه‌ها دائماً در حال جنب و جوش هستند. آن‌ها نیاز زیادی به انرژی دارند؛ میوه‌های خشک یک منبع عالی از انرژی سالم برای بدن کوچک شما به شمار می‌روند.

3-مصرف میوه‌ های خشک در نوزادان، از بروز مشکل یبوست در بدن آن‌ها جلوگیری می‌کند:

آیا کودک شما در معرض خطر مشکل یبوست قرار دارد؟ اگر چنین است، می‌توانید برای کمک به او از میوه‌های خشک استفاده کنید. به خاطر بسپارید که بروز مشکل یبوست در بین نوزادان امری نسبتاً رایج است؛ اما بسیاری از میوه‌های خشک پر از فیبر هستند که می‌توانند روند حرکت روده فرزند شما را آسان‌تر کنند. بر همین اساس، بسیاری از پزشکان متخصص اطفال ادعا می‌کنند که استفاده از میوه‌های خشک یک روش درمانی محبوب برای از بین بردن یبوست در نوزادان است.

4-میوه‌ های خشک غنی از انواع پروبیوتیک ‌ها هستند:

برخی از میوه‌های خشک حاوی پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید برای بدن نوزادان هستند. وجود این باکتری‌ها در بدن نوزادان، روند هضم سایر مواد غذایی را بهبود بخشیده و سیستم گوارش آن‌ها را سالم نگه می‌دارد.

5-جلوگیری از آسیب دیدن DNA نوزادان با مصرف میوه‌های خشک:

کودک شما نیاز به خوردن مواد غذایی مختلفی، به منظور سرعت بخشیدن به روند رشد خود دارد. متأسفانه، این شرایط می‌تواند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن او شود. این رادیکال‌های آزاد نیز باعث آسیب دیدن DNA بدن نوزادان می‌شوند؛ حتی در برخی موارد باعث ایجاد سرطان در بدن کودک خواهند شد. لازم است بدانید که اگر نوزاد شما به صورت نارس متولد شده باشد، بیشتر از سایر همسالان خود معرض خطر رادیکال‌های آزاد قرار دارد. میوه‌های خشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند از آسیب دیدن DNA بدن فرزند شما جلوگیری کرده و احتمال بروز سرطان را در بدن او به صفر برسانند.

اگر میخواهید نوزادتان راحت بخوابد این مطلب برای خواب راحت نوزادتان چای بابونه بدهید را بخوانید.

6-میوه‌ های خشک، یک منبع غذایی مفید برای تضمین سلامت استخوان ‌ها و چشم‌های نوزادان:

میوه‌های خشک حاوی کلسیم و ویتامین A هستند. کلسیم استخوان‌های کودک شما را قوی نگه می‌دارد؛ در حالی که ویتامین A نیز سلامت چشم‌های نوزادان را تضمین می‌کند.

7-میوه‌ های خشک، غنی از اسید چرب امگا 3:

میوه‌های خشک، به خصوص گردو، دارای مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این مواد مغذی به بهبود روند رشد مغز همه نوزادان کمک شایانی می‌کنند.

بر اساس این توضیحات، آیا متقاعد شدید که انواع مختلف میوه‌های خشک را به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کنید؟ اگر چنین است، دستورالعمل‌های استفاده از میوه‌های خشک را در ادامه این مقاله بررسی نمایید تا کودک خود را با طعم این مواد مغذی آشنا کنید.

دستورالعمل‌های استفاده از میوه‌های خشک برای تغذیه نوزادان:

شما به راحتی می‌توانید مواد غذایی خشک را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. شما می‌توانید میوه‌های خشک را به سادگی به یک پودر تبدیل کرده و با هر پوره فرزندتان مخلوط کنید؛ اما اگر شما به دنبال دستورالعمل‌های جدید برای استفاده از میوه‌های خشک در رژیم غذایی فرزند خود هستید، ادامه این مقاله را با دقت بخوانید. برخی از دستورالعمل‌های استفاده از میوه‌های خشک در برنامه غذایی نوزادان عبارتند از:

1-خوراک غلات و میوه‌ های خشک:

این دستور غذایی ساده و خوشمزه است؛ به زودی تبدیل به وعده غذایی مورد علاقه فرزند شما خواهد شد. شما برای تهیه خوراک غلات و میوه‌های خشک به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • سیب زمینی
  • زردآلو
  • موز
  • هلو
  • آلو
  • دانه غلات

طرز تهیه خوراک غلات و میوه‌ های خشک:

در ابتدا، سیب زمینی را به شکل پوره در آورده و با میوه‌های خشک پودر شده مخلوط کنید تا پوره یکنواختی به دست آید. در این مرحله، شما می‌توانید مقدار کمی شیر به پوره فرزندتان اضافه کنید تا رقیق‌تر شود. حالا، این پوره را در کنار غلات به وعده‌های غذایی فرزند خود، به ویژه وعده صبحانه اضافه کنید.

برای اطلاع از مزیت آب برنج برای نوزادان 4 مزیت شگفت انگیز آب برنج برای نوزادان را بخوانید

2-خوراک مرغ، برنج و زردآلو:

این خوراک می‌تواند یک گزینه غذایی عالی برای بهبود روند رشد نوزادان بزرگ‌تر از 6 ماه باشد. شما برای تهیه خوراک مرغ، برنج و زردآلو به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1/2 فنجان برنج
  • 2 فنجان آب
  • 1/4 فنجان زردآلوی خشک
  • یک عدد سینه مرغ بدون استخوان

طرز تهیه خوراک مرغ، برنج و زردآلو:

برنج و زردآلوهای خشک را در ظرفی قرار داده و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم بگذارید تا کاملاً پخته شوند. حالا مرغ را خرد کرده و به ماهیتابه منتقل دهید. در صورت لزوم، مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید تا خوب پخته شوند. وقتی که تمام مواد تشکیل‌دهنده خوراک مرغ، برنج و زردآلو پخته شد، آن‌ها را روی هم بریزید؛ 10 دقیقه صبر کنید تا خنک شوند. حالا تمام مواد را با استفاده از مخلوط‌کن، با هم ترکیب کنید. این پوره را به وعده‌های غذایی فرزند خود، به ویژه وعده ناهار او اضافه نمایید.

3-اسنک میوه ‌های خشک جادویی:

این دستورالعمل غذایی برای نوزادانی مناسب است که قادر به جویدن مواد غذایی جامد هستند. شما برای تهیه اسنک میوه‌های خشک جادویی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 16 اونس میوه خشک
  • 3-4 فنجان آب

طرز تهیه اسنک میوه‌های خشک جادویی:

میوه‌های خشک را به تکه‌های کوچک خرد کرده و آن‌ها را در ظرفی قرار دهید. حالا 3-4 لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید. قابلمه را بر روی اجاق گاز با شعله متوسط قرار دهید تا به جوش آید و میوه‌های به طور کامل پخته شود. سینی پخت فر را آماده کنید. در این مرحله، فر را به دمای 225 درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا داغ شود. میوه‌ها پخته شده را از آب بیرون آورده و به شکل پوره در آورید. حالا این پوره را روی سینی فر قرار دهید. سینی را داخل فر گذاشته و اجازه دهید تا اسنک میوه‌های خشک جادویی فرزندتان به مدت 35 دقیقه بپزد. هنگامی که اسنک‌ها خنک شد، آن‌ها را به شکل دلخواه برش داده و در وعده‌های غذایی فرزند خود قرار دهید.

 

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/