اگر نوزادی از خواب شبانه بیدار شود و شیر بخواهد، چه باید کرد؟

mother-breastfeeding-baby-girl

آیا  میدانید که سادهترین راه برای خواباندن دوباره نوزادی که در هنگام خواب شبانه، شیر میخواهد، چیست؟ بعضی از کارشناسان عقیده دارند که نوزادان، هر زمان که گرسنه میشوند، از خواب بیدار شده و نیاز به تغذیه کامل با شیر مادر دارند. بعضی دیگر، بوسیدن مادر را روش بسیار مهمی برای خواباندن دوباره نوزادان در طول شب معرفی میکنند. ولی حقیقت این است که همه مادران هنگام بیدار شدن از خواب شبانه، دوست دارند با ترفندهای مختلف، نوزاد خود را بدون شیر دادن بخوابانند؛ به یاد داشته باشید تا زمانی که شکم فرزند شما پر نشود، او همچنان شمارا بیدار نگه خواهد داشت. علاوه بر این مورد، هر کودکی به آرامش و ایمنی دستان مادر خود در طول شبانهروز نیاز دارد تا بتواند خواب راحتی را تجربه کند. اما اگر در چنین شرایطی، نوزاد شما تنها به کمک تغذیه با شیر مادر به خواب میرود، چه باید کرد؟ ادامه این مقاله، جواب تمام سؤالات شما را در این مورد داده و به شما مادران بیتجربه میگوید که چرا نوزادان از خواب شبانه بیدار شده و از مادر خود شیر میخواهند. همچنین، آنچه را که مادران در این شرایط باید انجام دهند تا از بیدار ماندن نوزاد خود جلوگیری کنند، به طور کامل مورد بررسی قرار میگیرد.

چرا برخی از نوزادان در طول شب، از خواب بیدار شده و شیر میخواهند؟

 جالب است بدانید که وقتی نوزادان بلافاصله بعد از تغذیه با شیر مادر میخوابند؛ به علت پر بودن کامل شکم، خواب میبینند. نتایج مطالعات اخیر محققان در این مورد نشان داده است که در چنین شرایطی، افزایش هورمون کولسیستوکینین در بدن کودک، احساس خفتگی و خواب آلودگی را در آنها ایجاد نموده و باعث بیدار شدن دوباره نوزاد از خواب شبانه میشود. بنابراین، چنین نوزادانی ممکن است در طول شب، به طور مکرر بیدار شده و نیاز به مراقبت و تغذیه بیشتری داشته باشند. البته این موضوع، بدان معنی نیست که نوزادان خود را بدون تغذیه با شیر کافی بخوابانیم. ولی خوابیدن نوزادان بلافاصله بعد از تغذیه کامل با شیر مادر میتواند منجر به بروز مشکل سوء تغذیه در آنها میشود.

با این حال، مادران میتوانند این وضعیت نوزاد خود را به راحتی مدیریت نموده و از ناراحتی و درد کودک خود جلوگیری کنند. اگر نوزادی در هنگام تغذیه با شیر مادر راحت بوده و آواز بخواند، باید بدانید که او به شدت گرسنه بوده و باید به طور کامل با شیر مادر تغذیه شود. جالب است بدانید که نوعی سیستم عصبی در بدن کودکان وجود دارد که هنگام خواب، رفلکس معده آنها را متوقف نموده و مانع از بازگشت شیر به بالا و خفگی آنها میشود. همانطور که میدانید شیر مادر تنها در هنگام مکیدن پستان  توسط نوزاد خارج نمیشود، بلکه در برخی موارد هم خودبه‌خود نشت میکند. برخی از زنان قدیمی عقیده دارند که در چنین شرایطی، نوزاد حتماً گرسنه است. فراموش نکنید که چنین ایدهای کاملاً اشتباه بوده و نشت شیر مادر به دلیل زیادی شیر یا احساس محبت ناگهانی به کودک نیز ممکن است رخ دهد.

آیا شیر دادن به نوزادی که در طول شب از خواب بیدار میشود، کار درستی است؟

طبق نظر محققان، هیچ عقیده ثابتی در مورد نوزادانی که در طول شب، برای شیر خوردن بیدار میشوند، وجود ندارد. اما، در حالت کلی تغذیه شبانه نوزادان کار خطرناکی نیست. با این حال، به دلیل این که خواب و تغذیه نوزاد دو فعالیت جداگانه تلقی میشود، بهتر است کودک در بین خواب شبانه با شیر مادر تغذیه نشود. برای این کار، کافی است مادر قبل از خواباندن فرزند خود به او شیر داده، سپس او را بخواباند. اگر این کار در بلند مدت انجام گیرد، برای نوزاد یک عادت شده و کودک فقط قبل از قرار گرفتن در رختخواب خود، همیشه شیر خواهد خورد. ولی هنگامی که مادر، نوزاد خود را در هر بیدار شدن در طول شب با شیر خود تغذیه کند، وضعیت کاملاً دشوار شده و نوزاد به این روال عادت خواهد نمود.

برای اطلاع از اینکه چه چیزی بخورید تا شیرتان افزایش پیدا کند این مطلب معرفی 25 ماده غذایی برای افزایش شیر مادر را بخوانید

اثرات طولانی مدت تغذیه نوزاد با شیر مادر، در بین خواب شبانه:

هرگز کودک خود را تنها به منظور خواباندن، شیر ندهید، زیرا انجام این کار در طولانی مدت عواقب خطرناکی برای فرزند شما به دنبال خواهد داشت. این عوارض عبارتند از:

  • به خاطر داشته باشید که تغذیه شبانه با شیر مادر، درد و ناراحتی کودک شما را تسکین نداده و خصلت خودخواه بودن را به او یاد میدهد. بنابراین، زمانی که نوزاد در طول شب از خواب بیدار میشود، بسیار مهم است که مادر او را در آغوش گرفته و بدون استرس، دوباره بخواباند؛ فقط این کار مانع خستگی بدن او در طول شب و روز بعد خواهد شد.
  • همچنین، تغذیه نوزاد با شیر مادر در بین خواب شبانه با خواب او تداخل پیدا کرده و پس از آن، او نیمی از شب را برای تغذیه دوباره با شیر مادر بیدار خواهد شد. اگر کودکی عادت کند که در طول شب برای خوردن شیر از خواب بیدار شود، برنامه تغذیه و خواب او نامنظم شده و فرزند شما بسیار بداخلاق میشود.
  • علاوه بر این موارد، تغذیه مداوم نوزاد با شیر مادر، در طول شب، بر روی برنامه خواب مادر و نوزاد تأثیر گذاشته و اگر این برنامه تغذیه بیوقفه ادامه داشته باشد، باعث میشود که چرخه خواب مادر نیز بینظم شده و او نتواند در طول روز به خوبی از نوزاد خود پرستاری نماید. عادت خواب انسان به گونهای است که به راحتی، با انجام عمل تغذیه در طول شب شکسته میشود.

چگونه میتوان از بیدار شدن نوزاد در طول شب، برای تغذیه با شیر مادر جلوگیری نمود؟

در ادامه این مقاله، نکات مهمی ارائه شده است که میتوانند با عمل به آنها، از بیدار شدن کودک خود برای تغذیه شبانه با شیر مادر جلوگیری کنند. این نکات عبارتند از:

1-نوازش پاها و پشت سر نوزاد:

در هنگام بیدار شدن نوزاد در طول شب، سر و گردن او را به آرامی بر روی دست خود قرار داده و مانند وضعیت شیر دادن، پاها و پشت سر او را نوازش کنید؛ البته تکان دادن آرام نوزاد در این حالت سیستم عصبی او را که حساس شده است، مشغول میکند.

2-صحبت کردن با نوزاد:

سعی کند هنگام بیدار شدن فرزند کوچک خود در طول شب، با او صحبت کرده و مانند روز با کودک ارتباط برقرار کنید. البته شریک زندگی شما نیز در چنین شرایطی میتواند به شما کمک نموده و ارتباط بیشتری با نوزاد برقرار نماید.

3-نوزاد را همیشه در اتاقی با چراغ ملایم بخوابانید:

در صورتی که اتاق خواب نوزاد دارای نور مناسب و ملایمی  باشد، احتمال بیدار شدن او در طول شب بسیار کمتر خواهد شد.

4-هرگز نوزاد خود را در خواب، تغذیه نکنید:

اگر در طول جلسات تغذیه نوزاد، همچنان در رختخواب بمانید، به دلیل داشتن موقعیت راحت، او دوباره به خواب رفته و به تغذیه در خواب عادت خواهد نمود. بنابراین، برای شیر دادن به نوزادان خود، سعی کنید آنها را در یک موقعیت شیبدار که نزدیک به حالت عمودی است نگه داشته و با بیدار کردن کامل فرزند خود از خواب، عمل تغذیه او را انجام دهید.

5-در هنگام شیر دادن به نوزادان، سینه های خود عوض کرده و فرزند خود را با چرخاندن، از خواب بیدار کنید:

لحظهای که کودک میخواهد با شیر خوردن، دوباره به خواب برود، سینه خود را از دهان او بیرون آورده و به سرعت از  پستان دیگر برای تغذیه فرزندتان استفاده کنید؛ عوض کردن سینهها توسط مادر شیرده میتواند برای چند ثانیه نوزاد را بیدار نموده و او را دوباره برای شیر خوردن آماده کند.

البته در برخی موارد، به رغم تلاشهای مادر، نوزاد همچنان به خوابیدن خود ادامه میدهد. در چنین مواردی، مادر ناامید نشده و  باید از ترفندهای دیگر برای بیدار نگه داشتن فرزند کوچک خود استفاده کند.

اگر نوزاد در طول شب برای خوردن شیر مادر از خواب بیدار شود، مادران باید چه کنند؟

در چنین شرایطی، بهتر است نوزاد را از اطراف نوك پستان مادر دور نگه دارید، زیرا این کار میتواند نوزاد را به شیر خوردن تحریک نموده و به او آسیب برساند. از این رو، هرگز در حالت درازکش نوزاد خود را بر روی دستان خود قرار ندهید؛ در عوض، میتوانید در این حالت:

  • پشت نوزاد را به آرامی مالش داده یا آرام به پشت سر او ضربه بزنید. وقتی نوزاد در طول شب از خواب بیدار میشود، ممکن است برای احساس امنیت نیاز به دستان مادر داشته باشد. فقط در این حالت از مالش دادن ناحیه شکم کودک خود خودداری نمایید.
  • کودک را در آغوش گرفته و به آرامی تکان دهید. البته در این وضعیت، مادر باید سینههای خود را به عقب کشیده و از تماس آنها با صورت نوزاد جلوگیری کند. این کار باید به گونهای انجام شود که نوزاد احساس آرامش نموده و دوباره بخوابد. البته مادران میتوانند برای این کار، از پرستار یا شریک زندگی خود هم کمک بگیرند.
  • همچنین، در هنگام بیدار شدن نوزادان در طول شب میتوان آنها را روی پاهای خود گذاشته و تکان داد. البته مالش دادن كف پاها و دستان کودک در چنین مواردی برای به خواب رفتن دوباره او بسیار مفید خواهد بود.
  • علاوه بر این موارد، میتوان با قرار دادن یک پارچه مرطوب و نرم تمیز بر روی صورت و بدن نوزاد، او را برای شیر خوردن شبانه بیدار کرد، زیرا اثر خنککنندگی آب نوزاد را به طور کامل از خواب بیدار میکند.

اگر نتوانستید با به کار بردن روشهای بالا، نوزاد خود را قبل از تغذیه با شیر مادر از خواب بیدار کنید، میتوانید از ترفند عوض کردن پوشک یا لباس او استفاده نمایید. کارشناسان مجرب به مادران شیرده توصیه میکنند که در طول ماه اول زندگی، نوزادان خود را به طور کامل از خواب بیدار کرده، سپس عمل شیردهی را در حالت هوشیاری کامل انجام دهند. بهتر است پس از انجام تغذیه، نوزاد را از سینههای خود جدا کرده و او برای خوابیدن آماده کنید.

برای اطلاع از مزایای شیر دادن برای نوزاد و مادر این مطلب را بخوانید

برای این که نوزاد عادت نکند در هنگام خوابیدن، شیر بخورد، پس از بیرون آوردن سینه خود از دهان او، باید از خوابیدن سریع کودک جلوگیری نمایید، زیرا اگر تغذیه کودک به خواب او متصل شود، کودک شما خیلی زود به این کار عادت خواهد نمود. در ادامه این مقاله، یک راه مطمئن برای بیدار کردن نوزادان در هنگام تغذیه با شیر مادر ارائه شده است که به شرح زیر میباشد:

  • اگر هنگام شیر دادن، نوزاد شما به خواب رفته باشد، به آرامی انگشت اشاره خود را که قبلاً پاک کردهاید در دهان نوزاد و بین لثههای او قرار دهید. سپس، انگشت خود را در هر جهت بچرخانید. لازم است هنگام انجام این کار، کودک آرام باشد. هنگامی که با موفقیت توانستید کودک خود را از خواب بیدار کنید، میتوانید او را در رختخواب یا تخت خود بگذارید.

چگونه میتوان عادت شیر خوردن نوزاد در بین خواب شبانه را از بین برد؟

همانطور که گفته شد، هر بار برای تغذیه نوزاد با شیر مادر، باید او را کاملاً از خواب بیدار کنید. این کار از عادت کردن آنها برای تغذیه در طول شب جلوگیری میکند. با این وجود، یادتان باشد عادت شیر خوردن در طول شب را در نوزاد خود جدی نگیرید. در ادامه این مقاله، راههای سادهای برای  تغییر این عادت نوزادان ارائه شده است که به شرح زیر میباشند:

1-جدا کردن روال تغذیه و خواب نوزادان:

جالب است بدانید که نوزادان، خیلی سریع به روند انجام کارهای خود و والدین عادت میکنند. پس، اگر مادری انجام یک فعالیت مانند شیر دادن را با فعالیت دیگر فرزند خود مانند خواب مرتبط کرده و آنها به طور مداوم انجام دهد، نوزاد یاد خواهد گرفت که پیش از رفتن به رختخواب میتواند دوباره شیر بخورد. در چنین مواردی، مادر میتواند از فعالیتهایی نظیر حمام کردن نوزاد و خواندن کتاب داستان یا گفتگو کردن با لو، این عادت را از بین ببرد. البته همه نوزادان، سریع عادات خود را فراموش نمیکنند، اما به زودی متوجه خواهند شد که حمام کردن و گوش دادن به کتاب به معنی آن است که زمان خواب فرا رسیده است. بنابراین، اگر در زمان شب و تغذیه نوزاد با شیر مادر، او را از خواب بیدار کنیم، او یاد خواهد گرفت که تنها پس از بیدار شدن، میتواند شیر بخورد.

2-از یک پستانک برای آرام کردن نوزاد خود در طول شب استفاده کنید:

به خاطر داشته باشید که استفاده از پستانک، باعث آرامش نوزادان شده و حتی گاهی اوقات، به خوابیدن آنها کمک میکند. برای همین، اغلب کارشناسان به مادران توصیه میکنند که اگر نوزاد آنها به شیر مادر بیش از حد  وابسته شده است، با استفاده از پستانک این عادت را از بین ببرند. همچنین، آکادمی آمریکایی کودکان استفاده از پستانک را به عنوان یک جایگزین مناسب به جای شیشه شیر یا نوک پستان مادر در طول شب معرفی نموده است. با این حال، پیشنهاد میشود تا زمانی که نوزاد تغذیه با شیر مادر را یاد نگرفته است، هرگز از پستانک استفاده نکنید؛ بعد از تولد فرزند خود، یک ماه صبر کنید، سپس از این وسیله برای آرامش و خواباندن او کمک بگیرید. البته برخی از نوزادان هم ممکن است از انگشت شست خود استفاده نموده و با مکیدن آن، به آرامی بخوابند؛ این کار مخصوصاً هنگامی که نوزاد از شیر مادر تغذیه میکند، بسیار شایع است.

برای اطلاع از اینکه چه زمانی نمی‌توانید نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنید؟ این مطلب را بخوانید

3-از راههای دیگر برای آرام کردن نوزاد خود که از خواب شبانه بیدار شده است، استفاده کنید:

مادران عزیز میتوانند از صدای ضبط شده خود، برای آرام نمودن نوزادان در طول شب استفاده نموده و عادت شیر خوردن او را از بین ببرند. شنیدن صداهای آرام مانند صحبت کردن نرم مادر، صدای آواز یا آهنگ آرام که مورد علاقه نوزاد است، میتواند در داخل رختخواب به او آرامش داده و حتی، فرزند شما را بخواباند. فراموش نکنید که مادر باید در طول شب، تخت نوزاد را در کنار تخت خود به گونهای قرار دهد که کودک در خط دید او باشد. در این حالت، کودک نیز از حضور والدین در کنار خود اطمینان پیدا کرده و به خواب راحتی خواهد رفت.

در نهایت، به یاد داشته باشید که تغذیه نوزاد در ماه اول باید به درستی صورت گیرد؛ برای انجام این کار، بیدار ماندن مادر نیز ضروری است. ولی مادران میتوانند با گذشت یک ماه و مشاهده رژیم غذایی کودک خود در اوایل زندگی ،نوزاد را طوری عادت دهند که برای تغذیه با شیر مادر از خواب بیدار نشود. انجام این کار نیاز به صرف زمان و انرژی دارد

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/