برنامه غذایی نوزادان 8 ماهه

shutterstock_518306512

آیا فرزند هشت ماهه شما غذا خوردن در بشقاب را دوست دارد؟ اگر چنین است، بدانید که او آماده خوردن مواد غذایی مقوی میباشد. علاوه بر این مورد، فرزند کوچک شما اکنون نیاز به انرژی بیشتری نسبت به گذشته دارد، زیرا او فعالیتهای زیادی مانند خزیدن و کاوش وسایل اطراف خانه را انجام میدهد. پس، چرا با یک کاسه فرنی جادویی از فرزند خود پذیرایی نمیکنید؟ شما شگفتزده خواهید شد اگر بفهمید که چه مواد غذایی دیگری را میتوانید در لیست غذاهای نوزاد 8 ماهه خود قرار دهید. در ادامه این مقاله، ایدههای غذایی مفید برای نوزادان 8 ماهه ارائه خواهد شد.

بهترین مواد غذایی برای نوزادان 8 ماهه:

 شما هم ممکن است در مورد غذاهایی که نوزاد شما در 8 ماهگی زندگی خود میتواند مصرف کند، مطالب بسیاری خوانده باشید. اما اطلاعات زیادی در این مورد وجود دارد که شما را دچار تردید کرده و باعث میشوند که اشتباه کنید. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، مواد غذایی مناسبی را که میتوانید در ماه هشتم در برنامه غذایی نوزاد خود قرار دهید، مورد بررسی قرار خواهیم داد. این مواد غذایی عبارتند از:

1-شیر مادر یا شیر خشک:

شیر مادر:

 از آنجایی که فرزند شما همچنان در حال رشد است، باید شیر مادر را به عنوان اصلیترین ماده غذایی، در رژیم روزانه او قرار دهید. به خاطر داشته باشید که شیر مادر منبع اصلی تغذیه نوزادان میباشد. شما میتوانید با قرار دادن مواد غذایی جامد و شیر مادر در برنامه غذایی نوزاد 8 ماهه خود، روند رشد و سلامت او را تضمین کنید. نوزاد شما در شش ماه اول از زندگی خود، نیاز به شیر مادر بیشتری دارد. اما بعد از آن، به شیر مادر کمتر و غذاهای جامد دیگر روی میآورد. مقدار استاندارد مصرف شير مادر توسط يک کودک 8 ماهه 19-30 اونس در روز (500-150 گرم) است.

برای اطلاع از غذاهای ممنوعه برای تغذیه کودک 9 ماهه این مطلب را بخوانید

چه مقدار شیر مادر برای نوزادان 8 ماهه کافی است؟

 تعداد دفعاتی را که کودک 8 ماهه شما نیاز به مصرف شیر مادر در هر روز دارد، برآورد کنید؛ مثلاً پنج بار در روز. 500-150 گرم شیر مادر را به این تعداد تقسیم کنید و در برنامه غذایی نوزاد خود قرار دهید. با این حال، به خاطر داشته باشید که نوزاد شما مجبور نیست بطری شیر مادر را به پایان برساند، زیرا ممکن است او پس از خوردن برخی مواد جامد، اشتها نداشته باشد.

شیر خشک:

شیر خشک دارای مزایای مشابه با شیر مادر برای نوزادان است. شما میتوانید شیر خشک را در بطری یا یک فنجان، مخلوط کرده و به عنوان یک وعده غذایی، فرزندتان را با آن تغذیه نمایید. در حالت ایدهآل، شما نیاز به کاهش مقدار شیر مصرفی روزانه فرزند خود، به منظور قرار دادن غذاهای جامد در رژیم غذایی او دارید. با این حال، اگر او بیش از مقدار متوسط ​​شیر مصرف میکند، سعی کنید دلایل آن را پیدا کنید:

  • امکان دارد که بطریهای شیر نوزاد شما دارای مجرای بزرگی باشند که باعث افزایش میزان مصرف شیر، بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن او میشود. از بطریهایی با جریان کم استفاده کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که مقدار شیر هر وعده غذایی نوزاد خود را اندازهگیری کرده باشید.
  • میل شدید نوزادان به مکیدن در هنگام تغذیه با شیر مادر، میتواند سبب نوشیدن شیر بیشتر شود. برای جلوگیری از این مشکل، از پستانک استفاده کنید.

توجه:

 در این سن، کودک شما به 750 -900 کالری در روز نیاز دارد. شیر مادر یا شیر خشک باید حداقل 400 تا 500 کالری از نیاز روزانه او را رفع کند.

2-نان:

 نوزاد 8 ماهه خود را با نان تازه و نرم تغذیه کنید، زیرا قرار دادن نان سفت در برنامه غذایی نوزادان باعث بروز یبوست در بدن آنها میشود. از قرار دادن نان چند دانه در برنامه غذایی نوزاد خود اجتناب کنید.

3-غلات:

 غلاتی مانند جو و گندم غنی از آهن هستند. جالب است بدانید که مواد مغذی موجود در غلات در غذاهای معمولی کودکان مانند نان و سبزیجات موجود نیست.

4-میوه ها:

 انواع میوهها را خوب شسته، هسته آنها را درآورده و در برنامه غذایی نوزاد هشت ماهه خود قرار دهید. برای شروع، موز، سیب، آووکادو، گلابی، توت فرنگی، گیلاس و هلو را در رژیم غذایی فرزندتان قرار دهید.

5-سبزیجات:

حتماً غذاهای پخته و بخارپز را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید. برای این منظور، سبزیجات را به قطعات کوچک خرد کنید تا جویدن آن برای نوزاد شما راحت بوده و از خطر خفه شدن در امان باشد. بهترین سبزیجات برای قرار دادن در برنامه غذایی نوزادان 8 ماهه، سیبزمینی، گل کلم، لوبیا و نخود فرنگی است. این سبزیجات به عنوان غذاهای میان وعده در برنامه روزانه نوزادان شما عمل میکنند.

6-تخم مرغ:

 تخممرغ با دارا بودن پروتئین، جزو مواد مغذی و قابل هضمی است که حتماً باید در برنامه غذایی نوزادان 8 ماهه وجود داشته باشد. برای تغذیه بهتر فرزند خود، با زرده تخممرغ شروع کنید و بعد از مدتی، سفیده تخممرغ را نیز در رژیم غذایی او قرار دهید. شما میتوانید فرزند 8 ماهه خود را به تخم مرغ آبپز یا نیمرو عادت دهید، اما آنها را در قطعات کوچک به بشقاب او اضافه کنید.

7-ماهی و گوشت:

 شما ممکن است قطعات کوچک گوشتی را به برنامه غذایی نوزاد هشت ماهه خود اضافه کنید، اما از افزودن ادویهجات به غذای فرزندتان اجتناب کنید. همچنین، چربی گوشت و ماهی را کاملاً برش داده و آنها را به خوبی بپزید.

8-پاستا:

 پاستای نرم و کاملاً پختهای را برای فرزند خود تهیه کنید. پاستا به عنوان یک وعده غذایی بزرگ برای نوزادان 8 ماهه به شمار میرود. اما از طعم‌دهنده‌ها و عصارههای مصنوعی در تهیه این غذا استفاده نکنید. در صورت تمایل میتوانید کمی نمک به پاستای فرزند خود اضافه کنید. بهترین نوع پاستا برای نوزادان، ماکارونی مارپیچ و ماکارونی رشتهای است. همچنین، شما میتوانید به پاستای فرزند خود، قطعات پخته سیبزمینی و تخممرغ اضافه کنید.

9-پنیر:

 پنیر محلی یا پنیر پاستوریزه را در مقدار محدودی، به برنامه غذایی فرزند هشت ماهه خود اضافه کنید. به یاد داشته باشید که افزودن پنیر محلی یا پنیر پاستوریزه بیش از حد به رژیم غذایی نوزادان میتواند منجر به بروز ناراحتی معده در آنها شده یا عملکرد  دستگاه گوارش فرزند شما را دچار مشکل کند.

توجه داشته باشید که:

 فرزند هشت ماهه شما ممکن است دندان در آورده باشد. حتی اگر نوزاد شما دندان ندارد، فک او به اندازه کافی قوی است که تکه های کوچک مواد غذایی را له کند. بنابراین، غذاهای پخته و نرم را بدون هیچ نگرانی در برنامه غذایی فرزندتان قرار دهید.

برای اطلاع 10 ماده غذایی پر کالری برای نوزادان این مطلب را بخوانید

برنامه غذایی نوزادان 8 ماهه:

 کودک 8 ماهه شما روزانه به سه وعده اصلی یا سه میان وعده نیاز دارد. البته، شما باید نشانههای گرسنگی فرزندتان را کنترل کرده و روال غذایی او را متناسب با نیازهای بدنش تنظیم کنید ممکن است . مقدار غذای مصرفی کودک شما در هر وعده کم باشد، اما باید تعداد دفعات غذا خوردن نوزادان زیاد بوده و غذاهای مصرفی این فرشتههای کوچک، مقوی باشد. همچنین، به یاد داشته باشید که هنوز بدن فرزند شما برای دریافت کامل غذاهای جامد تنظیم نشده است، بنابراین، اگر او یک روز غذا نخورد، هراس نداشته باشید. اما، طیف وسیعی از مواد غذایی مقوی را با روال تغذیهای مناسب در رژیم غذایی فرزند خود قرار دهید. سعی کنید هر روز، مقدار مناسبی از هر ماده مغذی را به بدن فرزندتان ارائه دهید. برای مثال:

  • 1/4 تا 1/3 فنجان لبنیات (یا 1/2 اونس پنیر)
  • 1/4 تا 1/2 فنجان غلات غنیشده با آهن
  • 3/4 تا 1 فنجان میوه
  • 3/4 تا 1 فنجان سبزیجات
  • 3 تا 4 قاشق غذاخوری پروتئین
    • صبحانه (صبح زود): شیر مادر یا شیر خشک - حدود 120 میلیلیتر
    • میان وعده صبح (10 صبح): میوههایی مانند موز یا فرنی
    • ناهار (حدود 12:30 بعد از ظهر): غلات، گوشت، پنیر و سبزیجات
    • میان وعده بعد از ظهر (3 بعد از ظهر): شیر خشک یا شیر پستان - حدود 120 میلیلیتر
    • شام (6 تا 7 بعد از ظهر): سوپ سبزیجات، تخممرغ
    • میان وعده شب (ساعت 8 شب): شیر خشک یا شیر پستان - حدود 120 میلیلیتر

ایده هایی برای صبحانه نوزادان 8 ماهه:

  1. فرنی سیب زمینی:

زمان آمادهسازی: 20 دقیقه

شما برای تهیه فرنی سیبزمینی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 عدد سیبزمینی (برش داده شده، پخته شده)
  • 1 فنجان شیر
  • مقداری پودر دارچین

طرز تهیه فرنی سیب زمینی:

سیبزمینی را آبپز کنید. شیر را در یک ظرف جداگانه حرارت داده و سیبزمینی لهشده و پودر دارچین را به آن اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. اجاق گاز را خاموش کرده و اجازه دهید تا فرنی نوزاد شما سرد شود.

ایده هایی برای نهار نوزادان 8 ماهه:

  1. خوراک سبزیجات:

زمان آمادهسازی: 15 دقیقه

شما برای تهیه خوراک سبزیجات به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • مقداری سبزیجات (سبزیجات را یک ساعت پس از خیس شدن، به طور کامل شستشو دهید)
  • مقداری زردچوبه
  • 1/2 فنجان برنج (به مدت یک ساعت خیس شده)
  • 1 فنجان آب

طرز تهیه خوراک سبزیجات:

 تمام مواد را بر روی شعله متوسط قرار داده و طبخ کنید. شما میتوانید این غذای را به صورت گرم یا سرد، در رژیم غذایی فرزند خود قرار دهید.

ایده هایی برای میان وعده نوزادان 8 ماهه:

تعجب میکنید که چه میان وعده‌هایی برای نوزاد 8 ماهه شما وجود دارد؟ گزینههای سالم زیر را ببینید:

  1. خوراک سیب زمینی و برنج (مناسب برای میان وعده شب):

زمان آمادهسازی: 45 دقیقه

شما برای تهیه خوراک سیبزمینی و برنج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 عدد سیبزمینی
  • 3-4 فنجان آب
  • 1/4 فنجان برنج

طرز تهیه خوراک سیبزمینی و برنج:

 سیبزمینی را خرد کرده و به همراه آب و برنج بر روی شعله متوسط قرار دهید تا به جوش آید. سپس، همه مواد را به مدت 40 دقیقه پخته و با هم مخلوط کنید. اکنون میان وعده فرزند شما آماده است.

ایده هایی برای شام نوزادان 8 ماهه:

  1. سوپ هویج، سیب و سیب زمینی:

زمان آمادهسازی: 25 دقیقه

شما برای تهیه سوپ هویج، سیب و سیبزمینی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1/2 فنجان سیب (خرد شده)
  • 2 قاشق غذاخوری هویج (پوست کنده شده)
  • 1/4 فنجان سیبزمینی (خرد شده)
  • 1 قاشق چایخوری روغن
  • 1 قاشق غذاخوری پیاز (ریز خرد شده)
  • 1 فنجان آب

طرز تهیه سوپ هویج، سیب و سیب زمینی:

 روغن را در ظرفی ریخته، بر روی شعله متوسط قرار داده و پیاز را به آن اضافه کنید. بقیه مواد باقیمانده را به آن اضافه کرده و با هم بپزید. پس از پخته شدن، سوپ فرزندتان را خوب مخلوط کرده و منتظر باشید تا خنک شود

برای اطلاع از 10 ماده غذایی برای افزایش قدرت مغز کودک این مطلب را بخوانید

8 نکته تغذیه ای برای نوزادان 8 ماهه:

تغذیه نوزاد 8 ماهه میتواند خسته کننده باشد. اما، این راهنماییها به شما کمک میکند تا از غذا خوردن فرزندتان، لذت ببرید.

1-وعدههای غذایی کوچکی در طول روز به فرزند خود بدهید.

2-در هر وعده غذایی، بیش از نصف فنجان غذا به فرزند خود ندهید.

3-در یک دوره، بیش از یک ماده غذایی جدید را وارد برنامه روزانه فرزند خود نکنید. پس از اطمینان از این که نوزاد شما به یک ماده غذایی جدید آلرژی ندارد، ماده بعدی را در رژیم غذایی او قرار دهید. این روند به شما کمک میکند تا آلرژی غذایی کودک خود را شناسایی کنید.

4-از غذاهای فرآوری شده که روند رشد فرزند شما را دچار مشکل میکنند، اجتناب کنید.

5-در طول زمان غذا خوردن، با کودک خود ارتباط برقرار کنید.

6-غذاهایی را انتخاب کنید که سلولهای خاکستری مغز فرزند شما را تقویت کرده و انرژی مورد نیاز بدن او را ارائه میدهند.

7-از شکر یا نمک در دستورالعملهای خانگی برای غذاهای فرزند 8 ماهه خود اجتناب کنید.

8-صبور باشید. نگران نباشید، حتی اگر فرزند کوچک شما یک ماده غذایی جامد را هم نخورد!

در نهایت، به خاطر داشته باشید که غذاهای مناسب برای نوزادان 8 ماهه زیاد هستند؛ شما باید همه مواد غذایی مفید را آزمایش کرده و غذاهایی متناسب با سلیقه و ویژگیهای بدن کودک خود را در برنامه غذایی او قرار دهید. همچنین، شما نمیدانید که چه مواد غذایی میتوانند باعث بروز آلرژی در بدن فرزند شما شوند. انواع مختلف مواد غذایی را امتحان کنید، اما به هر واکنش آلرژیک فرزندتان توجه داشته باشید. اگر مورد مشکوکی پیدا کردید، بلافاصله با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی عالی

This comment was minimized by the moderator on the site

واقعا ممنون که انقدرما مادرا راکمک میکنید سپاس

This comment was minimized by the moderator on the site

به نظر میرسه مطلب رو ترجمه کردید، ولی خیلی راضی هستم از مطلبتون چون با دقت این کار رو کردین و واحدها رو برای هردو سیستم اندازه‌گیری گذاشتید. امروز اولین مطلب رو از سایتتون خوندم. ولی فکر کنم برم و بقیه مطالب رو هم یگ نگاهی بندازم. پیروز و پاینده...

به نظر میرسه مطلب رو ترجمه کردید، ولی خیلی راضی هستم از مطلبتون چون با دقت این کار رو کردین و واحدها رو برای هردو سیستم اندازه‌گیری گذاشتید. امروز اولین مطلب رو از سایتتون خوندم. ولی فکر کنم برم و بقیه مطالب رو هم یگ نگاهی بندازم. پیروز و پاینده باشید

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
خیلی خوشحالیم که رضایت شما رو جلب کردیم.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/