چرا برخی از نوزادان پس از خوردن شیر گریه می کنند؟

556919800-H

در ابتدا، به یاد داشته باشید که گرسنگی یکی از دلایل اصلی گریه نوزادان است؛ اما اگر نوزادی پس از تغذیه با شیر مادر، همچنان گریه کند، مادر و پدر او چه باید کنند؟ اگر بچه‌ای پس از تغذیه با شیر مادر، همچنان فریاد بزند، والدین خود را ترسانده و دچار سردرگمی خواهد کرد. در چنین شرایطی، پدر و مادر نوزاد با خود فکر می‌کنند که آیا مصرف شیر مادر یا شیر خشک سبب بروز ناراحتی در بدن   نوزاد شده یا شیر مادر برای رفع گرسنگی او کافی نیست؟ البته در چنین مواردی، سؤالات زیادی در ذهن زنان ایجاد شده و می‌تواند مادران جوان را بیشتر از خانم‌های باتجربه تحت تأثیر قرار دهد. اگر به عنوان یک مادر شیرده، چنین سؤالاتی را در ذهن خود دارید، ادامه این مقاله را با دقت بخوانید. در این مقاله، پاسخ تمام سؤالات شما در مورد گریه نوزادان بعد از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک و اطلاعات کامل در این مورد بیان شده است. پس از خواندن این مقاله، شما می‌توانید درک کنید که چرا   نوزاد بعد از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک گریه می‌کند و چگونه می‌توان از این امر جلوگیری نمود.

برای اطلاع از اینکه شیر مادر بهتر است یا شیر خشک این مطلب مقایسه شیر مادر با شیرخشک ، کدام یک بهتر است؟ را بخوانید

اگر نوزادی دچار آلرژی به خوردن شیر مادر یا شیر خشک باشد، این مشکل می‌تواند نشانه‌هایی مانند بروز بثورات جلدی،  استفراغ و ناراحتی شکمی را بعد از هر بار تغذیه، در بدن او ایجاد کند.

چرا برخی از نوزادان، پس از تغذیه با شیر گریه می‌کنند؟  

جالب است بدانید که هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که سبب گریه   نوزادان پس از خوردن شیر شود؛ اما دلایل مختلفی در ادامه این مقاله، برای شما عنوان شده است که بر گریه کردن   نوزادان پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک مؤثر است. شایع‌ترین این دلایل عبارتند از:

1- ریفلاکس اسید معده نوزادان:

ریفلاکس اسید معده زنان، یک بیماری شایع در بارداری این افراد به شمار می‌رود. لازم است بدانید که این وضعیت می‌تواند در یک مورد از هر 5 نوزاد نیز، بعد از تولد رخ دهد. ریفلاکس معده زمانی در بدن نوزادان اتفاق می‌افتد که اسفنکتر مری (LES) به درستی بسته نشود؛ این شرایط، به مقدار کمی از مواد غذایی و اسید معده نوزاد اجازه خواهد داد تا از راه مری به دهان او منتقل شوند. اگر مشکل ریفلاکس معده نوزادان به طور مداوم ادامه داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از مبتلا شدن   نوزاد به بیماری ریفلاکس معده یا GERD را نشان دهد. یکی از علائم بروز مشکل ریفلاکس معده در نوزادان، ایجاد سوزش ناشی از برگشت اسید معده، در طول تغذیه و پس از خوردن شیر مادر یا شیر خشک است که بسیار مضر بوده و سبب گریه شدید فرزند کوچک شما می‌شود.

2- گاز معده نوزادان:

همچنین، اگر گاز بیش از حدی در معده فرزند شما تولید شود، باعث بروز ناراحتی شکمی در او شده و نوزاد پس از هر بار تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک گریه خواهد کرد.

برای اطلاع از چگونگی کمک به آروغ زدن نوزادان این مطلب چگونه به آروغ زدن نوزاد کمک کنیم؟ را بخوانید

3- بروز کولیک در نوزادان:

مشکل کولیک در نوزادان به شرایطی گفته می‌شود که در آن   نوزاد در طول روز، پس از خوردن شیر مادر یا شیر خشک سه ساعت گریه کند و این حالت برای حداقل سه روز در هفته مشاهده شود. این مشکل می‌تواند به علت‌های گوناگون در بدن نوزادان رخ دهد که یکی از دلایل اساسی آن، تشکیل گاز معده در اندازه زیاد در بدن فرزند شما می‌باشد. در صورت بروز این بیماری، نوزادان به طور ناگهانی پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک گریه می‌کنند.

4- وجود مشکلاتی در دهان نوزاد:

 علاوه بر این موارد، برخی از نوزادان ممکن است به طور دائم دچار زخم دهان شده و همواره درد بکشند. وجود این مشکل در بدن نوزاد می‌تواند در طول تغذیه او با شیر مادر یا شیر خشک، آسیب زیادی به سطح زخم‌ها وارد کند. به همین دلیل، عمل تغذیه این نوزادان بسیار تحریک‌پذیر بوده و   نوزاد در زمان تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک و پس از اتمام آن بیشتر از موارد دیگر گریه می‌کنند.

5- مبتلا شدن نوزاد به مشکل آلرژی و عدم تحمل لاکتوز:

 در نهایت، به خاطر بسپارید که بدن برخی از نوزادان ممکن است به خوردن شیر حساس بوده یا با عدم تحمل لاکتوز موجود در این ماده غذایی مواجه شوند. اگر  نوزادی دچار آلرژی به خوردن شیر مادر یا شیر خشک باشد، این مشکل می‌تواند نشانه‌هایی مانند بروز بثورات جلدی، استفراغ و ناراحتی شکمی را بعد از هر بار تغذیه، در بدن او ایجاد کند. در واقع، خوردن شیر مادر یا شیر خشک، سبب گرفتگی عضلات شکمی این نوزادان شده و باعث ایجاد حساسیت و تحریک‌پذیری آن‌ها پس از تغذیه می‌شود. برخی از نوزادان نیز ممکن است به گالاکتوسمی موجود در شیر مادر حساسیت داشته باشند؛ این امر ناتوانی بدن آن‌ها را در هضم قند شیری به نام گالاکتوز نشان می‌دهد.

یادتان باشد که شناخت علل بروز گریه در نوزادان و چگونگی مدیریت این وضعیت می‌تواند مفید باشد، زیرا گریه   نوزادان پس از هر بار تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، در اندازه بسیار زیاد، برای والدین آن‌ها نیز امری خسته‌کننده و سنگین محسوب می‌شود.

وقتی نوزادی بعد خوردن شیر گریه می‌کند، چه باید کرد؟

 اگر نوزاد شما پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، بلافاصله شروع به گریه کردن می‌کند، می‌توانید برای آرام کردن او از روش‌های مختلفی استفاده کنید که ساده‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • نوزاد خود را بعد از هر بار تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، مجبور به آروغ زدن نمایید تا گازهای وارد شده به معده او شکسته شود. برای انجام این کار، نوزاد را در آغوش گرفته و سر او را بر روی شانه‌های خود قرار دهید. سپس، به آرامی با دست خود بین تیغه شانه‌ای که در مرکز پشت بدن او و در قسمت بالا قرار دارد، ضربه بزنید؛ تا زمانی که صدای تند و تیز آروغ زدن نوزاد را بشنوید، این کار را ادامه دهید. البته برای انجام این کار، قبلاً یک حوله را بر روی شانه خود قرار دهید، زیرا نوزادان به طور معمول مقدار کمی از مواد معده خود را همراه آروغ زدن به بیرون معده پرتاب خواهد کرد. فراموش نکنید که در برخی موارد با انجام این عمل، به ویژه در مورد نوزادانی که دارای ریفلاکس اسید معده هستند، گریه کردن   نوزاد بلافاصله قطع می‌شود؛ ولی دوباره برای چند دقیقه مانند قبل این روند مجدداً مشاهده خواهد شد. در واقع، انجام این کار می‌تواند برخی از محتویات معده   نوزاد را حل کرده و سبب تکان خوردن اسید در داخل معده او شود که ناراحتی زیادی را در دستگاه گوارش نوزاد ایجاد می‌کند.
  • در چنین مواردی، اگر مشکوک هستید که نوع شیر مصرفی نوزاد سبب بروز اسید معده و گریه او می‌شود، بهتر است روش تغذیه نوزاد خود را عوض کنید. برای این کار، بعد از هر بار تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، عکس‌العمل نوزاد خود را تحت نظر گرفته و شیر مناسب را برای او انتخاب کنید. برای این منظور، همیشه   نوزاد خود را با بیشتر از یک نوع شیر خشک تغذیه کنید تا بتوانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید.
  • یادتان باشد که اگر كودكی دارای مشکلات دهانی باشد، قبل از تغذيه او، وسیله مناسب را برای شیردهی فرزند خود را انتخاب كنيد تا باعث تحريك لثه‌ها در او نشود. برخی از شیشه شیرها به طور انحصاری برای بینی و دهان نوزادان بیمار طراحی شده و بسیار مناسب هستند. به همین منظور، هرگز نوع شیشه شیر را به طور تصادفی برای تغذیه فرزند خود خرید نکنید.
  • لازم است بدانید که ماساژ دادن ملایم پشت بدن نوزاد نیز می‌تواند برای آرام کردن او بسیار مفید باشد؛ اگر تصور می‌کنید که نوزاد جای خود را خیس کرده، ابتدا آن را عوض نموده و سپس با انگشت شست و انگشت میانی خود حرکات دایره‌وار ملایمی را در اطراف دکمه ناف شکم او انجام دهید. این کار باعث می‌شود تا گازهای معده به طور کامل از طریق دستگاه گوارش به محیط بیرون دفع گردد. فراموش نکنید که زمان خواب نوزاد در روزهای اولیه بعد از تولد، بهترین موقعیت برای بهبود مهارت ماهیچه‌های بدن نوزادان است؛ در عین حال که وارد شدن فشار کافی برای تسکین درد نوزادان بسیار مؤثر است، اجازه می‌دهد تا هر نوع گاز موجود در معده او نیز به راحتی خارج شود. همچنین، شما می‌توانید این حرکات پایه‌ای را در ناحیه پشت بدن نوزادان نیز انجام داده و پاهای او را با یک حرکت دوچرخه مانند تکان دهد.
  • البته انجام فعالیت‌های دیگر نیز برای بهبود وضعیت گوارش نوزادان مؤثر است؛ مثلاً خم کردن پاهای نوزاد تا زانو سبب شکسته شدن گازهای معده در بدن او می‌شود. تأثیر این نوع تمرینات، برای از بین بردن گاز معده نوزادان توسط محققین اثبات شده است؛ می‌تواند یکی از عوامل مؤثر برای کاهش گریه نوزادان در زمان پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک باشد.

در نهایت، فراموش نکنید که انجام روش‌های ذکر شده به جای مصرف داروهای مختلف در جلوگیری از گریه نوزادان پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک بسیار کمک‌کننده است. با این حال، بهتر است قبل از انجام هر کاری، در مورد سلامت فرزند خود با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید.

برای اطلاع از اینکه چه زمانی نمیتوانید به نوزاد خود شیر بدهید این مطلب چه زمانی نمی‌توانید نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنید؟ را بخوانید

اگر نوزادی پس از هر بار تغذیه با شیرگریه کند، چه زمانی باید او را پیش دکتر ببریم؟

اگر   نوزاد شما پس از هر بار تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، با شدت تمام فریاد می‌زند، باید پزشک متخصص اطفال وضعیت او را بررسی کند. بر این اساس، به عنوان یک مادر شیرده یادتان باشد که اگر غیر از گریه کردن، نشانه‌های دیگری را در بدن فرزند خود مشاهده کردید، مراجعه به پزشک متخصص اطفال امری الزامی است. رایج‌ترین این نشانه‌ها عبارتند از:

  • تب کردن نوزاد
  • مبتلا شدن نوزاد به مشکل اسهال و استفراغ شدید
  • نفخ کردن شدید شکم نوزاد
  • افزایش شدید وزن نوزاد
  • متورم شدن عضلات صورت و گلوی نوزاد
  • مشاهده خون در مدفوع نوزاد
  • سوختگی شدید پوستی در قسمت ران‌های نوزاد که با حالت خواب‌آلودگی همراه است

وجود این نشانه‌ها در برخی از نوزادان، نشان‌گر بروز مشکلاتی در روند سلامت عمومی آن‌ها است؛ در چنین مواردی دکتر متخصص اطفال می‌تواند با ارزیابی علائم موجود در بدن فرزند شما و با کمک آزمایش تشخیصی خون و مدفوع، مشکل نوزاد را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام نماید.

آیا راهی برای درمان گریه نوزاد پس ا زتغذیه با شیر وجود دارد؟

 بله درمان گریه نوزادان پس از هر بار تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، بستگی به نوع مشکلی دارد که باعث می‌شود   نوزاد اذیت شود. در ادامه این مقاله، سه روش ساده برای درمان این مشکل نوزادان برای شما عنوان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- ایجاد تغییر در رژیم غذایی نوزاد:

 به یاد داشته باشید که شرایطی مانند مبتلا شدن نوزاد به مشکل آلرژی و عدم تحمل لاکتوز شیر درمان نمی‌شود؛ دکتر متخصص اطفال فقط راه‌هایی را برای مدیریت شدت بیماری از طریق استفاده از مواد غذایی جایگزین مثل شیر خشک یا شیر سویا و استفاده از فرمولاسیون آب هیدرولیز به مادران چنین نوزادانی پیشنهاد می‌کند. چنین   نوزادانی باید زمانی هم که بزرگ‌تر شدند، از مصرف شیر و دیگر محصولات لبنی اجتناب کنند. در دوران نوزادی نیز تعویض نوع شیر خشک، یک روش درمانی ساده برای کاهش گریه این نوزادان بعد از هر باز تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک محسوب می‌شود.

2- تغيير سبک تغذيه نوزادان:

برخی از نوزادان ممکن است پس از هر بار تغذيه با شیر مادر یا شیر خشک، به علت بروز مقدار بيش از حد گاز ناشي از گرفتن نادرست نوک سينه مادر يا نوک پستانک شیشه شیر دچار ناراحتی و گریه شوند. پزشک متخصص تغذیه می‌تواند در چنین شرایطی به مادران کمک کند تا بهترین راه را برای تغذیه   نوزاد خود با شیر مادر یا شیر خشک انتخاب نمایند.

3- مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک متخصص اطفال:

درمان برخی از شرایط و مشکلات تغذیه‌ای نوزادان مانند ریفلاکس اسید معده (GERD) ممكن است نیاز به مصرف دارو داشته باشد. البته نوع داروها، میزان و دوره درمان کاملاً به شدت مشکل فرزند شما بستگی دارد.

با همه این توصیفات، جالب است بدانید که اکثر نوزادان پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک گریه می‌کنند. با این حال، برخی روش‌های ساده برای پیشگیری از گریه نوزادان پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک وجود دارد.

چگونه می‌توان از گریه نوزادان پس از تغذیه با شیر جلوگیری نمود؟ 

گر علت گریه نوزادان پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، یک مشکل بهداشتی پایه داشته باشد، درمان آن باید با هدف جلوگیری از شدت نیافتن بیماری در آینده صورت گیرد. با این حال، در ادامه این مقاله، مراحل مختلفی برای شما ارائه شده است که کمک می‌کند تا از گریه   نوزاد خود پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک جلوگیری نمایید. این مراحل عبارتند از:

اگر میخواهید به نوزاد خود شیرخشک بدهید این مطلب چه نوع شیر خشکی به نوزادم بدهم؟ را بخوانید

1- برای تغذیه نوزاد خود، سعی کنید فقط شیر مادر را انتخاب نمایید:

تغذیه نوزاد با شیر مادر به جای دادن شیر خشک به او، بهترین تصمیم جهت تضمین سلامت   نوزادان در اوایل زندگی است. پزشکان متخصص اطفال معتقدند که تغذیه نوزادان با شیر مادر می‌تواند از بروز مشکل کولیک و سایر مشکلات شکمی که موجب ناراحتی و حتی گریه نوزادان بعد از تغذیه با شیر خشک می‌شود، جلوگیری کنند.

2- استفاده از شیشه شیر مناسب برای نوزاد:

اگر نوک شیشه شیر نوزادان دارای سوراخ کوچک‌تری باشد، باعث می‌شود جریان شیر به دهان نوزاد با آهستگی انجام گیرد؛ این روند تغذیه جریان یافتن هوا را هم زمان با شیر، به معده   نوزاد کاهش می‌دهد. به همین دلیل، اکثر پزشکان متخصص اطفال به مادران جوان توصیه می‌کنند که از شیشه شیری برای تغذیه   نوزاد خود استفاده نمایند که دارای سوراخ کوچک‌تری باشد، زیرا این نوع شیشه از بروز شرایطی مانند تولید گاز در معده و ریفلاکس اسید آن در بدن نوزاد پیشگیری نموده و از گریه نوزادان پس از تغذیه با شیر خشک جلوگیری می‌کند.

3- روش گرفتن شیشه شیر را در دهان نوزاد تغییر دهید:

در روش تغذیه نوزادان با شیشه شیر باید از اصول خاصی استفاده شود؛ به جای آن که پستانک شیشه به صورت عمودی در دهان نوزاد قرار گیرد، بهتر است بطری شیر به صورت افقی در دهان او نگه داشته شود، هر چند دقیقه یک بار نیز شیشه شیر را به آرامی در دهان   نوزاد خود بچرخانید تا او شیر بخورد. البته نگه داشتن شیشه شیر چند دقیقه به سمت پایین، باعث می‌شود تا شیر داخل آن به راحتی از نوک پستانک به دهان نوزاد عبور کند. هنگامی که   نوزاد صدای مکش شیر را از سر شیشه شیر بشنود، تغذیه خود را از سر گرفته و این فرایند باعث می‌شود که   نوزاد میزان شیر مصرفی خود را کنترل نموده و از نوشیدن شیر اضافی و افزایش وزن بیش از حد بدن خود جلوگیری کند. علاوه بر این موارد، اگر میزان شیر مصرفی نوزاد بیش از حد باشد، می‌تواند سبب ایجاد ناراحتی در شکم و حتی بروز رفلکس در او شود. در نهایت، فراموش نکنید که تداوم این روش‌ها، به نوبه خود، سبب کاهش گریه   نوزادان پس از تغذیه با شیر خشک خواهد شد.

4- تمرین‌های منظم برای شیردهی بهتر نوزادان:

در صورت استفاده از یک رژیم تغذیه‌ای مناسب، می‌توان از گریه نوزادان پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک جلوگیری نمود. انجام حرکات تمرینی بر روی شکم و ناحیه پشت بدن نوزاد نیز به خروج و شکسته شدن گاز معده او کمک زیادی می‌کند. در نهایت، به خاطر داشته باشید که کلید آرام کردن نوزادان پس از تغذیه با شیر مادر و شیر خشک در دستان خود مادر بوده و او با یافتن موضوعی که پس از تغذیه، سبب گریه   نوزاد می‌شود، می‌تواند از آن جلوگیری کرده یا شدت آن را کنترل نماید.

ایجاد تغییر در شیوه تغذیه‌ای نوزاد و استفاده از تکنیک‌های درست برای تغذیه او با شیر مادر یا شیر خشک، راهی است که می‌تواند در جلوگیری از گریه   نوزاد و ایجاد آرامش او پس از تغذیه بسیار مهم باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/