دلیل خوردن شیر زیاد در نوزادانی که با شیرخشک تغذیه میشوند

rsz_baby-milk

  به خاطر داشته باشید که دلایل متعددی وجود دارد که بیان می‌کند: "چرا نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، نسبت به  نوزادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند، شیر بیشتری می‌خورند." این دلایل عبارتند از:

برای اطلاع از اینکه کدام شیر برای نوزادتان مناسب است این مطلب مقایسه شیر مادر با شیرخشک ، کدام یک بهتر است؟ را بخوانید

  • اولین دلیل برای مصرف شیر زیاد  نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند، این است که شیر با فشار زیاد از سر شیشه شیر به طور مداوم بیرون آمده و نوزاد مجبور می‌شود تا همه آن را بخورد. همان‌طور که می‌دانید نوزادان در طی 3 تا 4 ماه اول زندگی، به طور غریزی عادت دارند سینه مادر را با شدت بمکند تا ترشح شیر به طور مداوم جریان پیدا کند. از آنجایی که شیر از سر شیشه شیر از همان ابتدا، به طور مداوم و با سرعت بیشتر جریان می‌یابد، نوزاد شیر زیادی را در هنگام تغذیه با شیشه شیر مصرف خواهد نمود؛ بنابراین، قبل از اینکه این عادت غریزی در نوزاد شما از بین برود، او در معرض خطر تغذیه با شیر بیش از اندازه بوده و ممکن است به این روند عادت کند.
  • علاوه بر این مورد، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کنترل بیشتری بر مقدار مصرف شیر خود دارند. از آنجایی که مادران نمی‌توانند شیر موجود در پستان خود را ببینند، احتمال دارد که تغذیه  نوزاد تا زمان پایان یافتن شیر خود ادامه دهد؛ بنابراین، همان‌طور که  نوزاد رشد کرده و بزرگ‌تر می‌شود، مادر می‌آموزد که  نوزاد او به چه میزان شیر مادر نیاز دارد. همچنین، او برای اطمینان کامل، غذاهای جامد را نیز در حد متعادل و طبق نیاز  نوزاد، در برنامه غذایی او قرار خواهد داد. این در حالی است که مادران باید سعی کنند تا شیر خشک را در اندازه مورد نیاز برای  نوزاد درست نمایند، زیرا ممکن است  نوزاد شیر موجود در بطری را تا آخر بخورد. طبق نتایج مطالعات انجام‌شده توسط محققین، شیر خشک باید بیش از 6 اونس یا 180 میلی‌گرم برای هر بار تغذیه نوزادان، مورد استفاده قرار نگیرد.

  • همچنین، به دلیل این که شیر خشک نسبت به شیر مادر، بیشتر متابولیزه می‌شود، مواد مغذی موجود در آن کمتر بوده و برای تأمین نیازهای نوزادان، زیاد مؤثر نخواهد بود؛ بنابراین، برخی از نوزادان ممکن است به مصرف شیر بیشتری برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای خود احتیاج داشته باشند. لازم است بدانید که هورمون‌هایی مانند آدیپونکتین و لپتین که در شیر مادر موجود است، در شیر خشک وجود ندارد تا به نوزادان کمک کند که متابولیسم انرژی و اشتها را در بدن خود تنظیم کنند. به همین دلیل، نوزادانی که در هنگام خواب از شیر خشک تغذیه می‌کنند، کالری بیشتری را مصرف خواهند نمود، به این معنی که حتی متابولیسم خواب نیز میزان شیر مصرفی نوزادان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شیرهایی که با موادی مانند برنج، سویا یا سایر نوشیدنی‌های گیاهی غنی شده‌اند، به عنوان جایگزینی برای شیر مادر مناسب نیستند، زیرا نمی‌توانند نیازهای ضروری بدن نوزادان را تأمین نمایند. همچنین، این نکته مهم را در نظر داشته باشید که هیچ دلیل منطقی وجود دارد که شیرهای خشک حاوی سویا در بدن  نوزاد شما حساسیت ایجاد نکنند.

اگر شما ، به هر دلیلی نتوانستید  نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنید، باید از 9 تا 12 ماهگی  نوزاد، برای تغذیه او از شیر خشک حاوی آهن که در همه فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها موجود است، استفاده کنید. البته مادران عزیز هنگام تغذیه نوزاد خود با شیر خشک باید به نکات مهمی توجه کنند که عبارتند از:

  • پایه شیر خشک مورد نظر والدین برای تغذیه  نوزاد، باید مبتنی بر گاو شیر باشد.
  • شیرهای خشکی که از تبخیر شدن (شیر گاو یا بز) ساخته شده و به صورت بسته‌بندی در قوطی‌ها، در دسترس همگان هستند، به عنوان جایگزین شیر مادر توصیه نمی‌شود، زیرا این نوع شیر خشک‌ها حاوی میکروب‌هایی هستند که به سلامت  نوزاد شما آسیب رسانده و مواد مغذی ضروری برای بدن آن‌ها را تأمین نمی‌کنند.
  • همچنین، یادتان باشد شیرهایی که با موادی مانند برنج، سویا یا سایر نوشیدنی‌های گیاهی غنی شده‌اند، به عنوان جایگزینی برای شیر مادر مناسب نیستند، زیرا نمی‌توانند نیازهای ضروری بدن نوزادان را تأمین نمایند. همچنین، این نکته مهم را در نظر داشته باشید که هیچ دلیل منطقی وجود دارد که شیرهای خشک حاوی سویا در بدن  نوزاد شما حساسیت ایجاد نکنند.
  • علاوه بر این موارد، اگر  نوزاد شما از مشکل گالاکتوسمی که نوعی اختلال بسیار نادر است، رنج می‌برد، باید بدانید که بدن او حتی قادر به شکستن و استفاده از قندهای ساده نیست. پس، او نمی‌تواند هر نوع شیر و محصولات لبنیاتی را مصرف کند؛ بنابراین متخصصین برای چنین نوزادانی، فقط شیر خشک‌های خاصی را توصیه می‌کنند. البته، بیشتر این محصولات با توجه به مذهب یا فرهنگ نواحی مختلف تولید می‌شود.

برای اطلاع از اینکه کدام شیرخشک برای نوزادتان مناسب است این مطلب چه نوع شیر خشکی به نوزادم بدهم؟ را بخوانید.

پس اگر به عنوان یک مادر جوان مطمئن نیستید که کدام شیر خشک برای تغذیه  نوزاد شما مناسب است، باید با پزشک متخصص اطفال در این مورد صحبت کنید. خوب است بدانید که علائمی در بدن  نوزادان مشاهده می‌شود که کم بودن میزان شیر خشک را برای تغذیه آن‌ها نشان می‌دهد. این علائم عبارتند از:

  • اگر میزان افزایش وزن  نوزاد شما از حد معمول بسیار کمتر است، حتماً  نوزاد خود را برای معاینه نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. اگر وزن  نوزاد شما به آرامی بالا می‌رود، بهترین راه برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل، مشورت با پزشک است که به حفظ سلامت  وزن نرمال فرزند شما کمک خواهد نمود.
  • همچنین، اگر میزان مایع ادرار در  نوزاد شما روز به روز کاهش یابد، نشانه کم بودن شیر مصرفی او خواهد بود.
  • علاوه بر این موارد، اگر پوست بدن نوزاد شما که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، دارای ظاهری شل و چروکیده باشد، نشان‌دهنده کمبود تغذیه او است.
  • لازم است بدانید که اگر نوزاد شیرخواره تمام ساعات شبانه‌روز را گریه می‌کند، در اغلب موارد گریه، نشان‌دهنده گرسنگی او است. این حالت می‌تواند کمبود شیر مصرفی او را نشان داده و به شما اعلام کند که فرزندتان به شیر خشک بیشتری نیاز دارد.

علائمی هم در بدن نوزادان مشاهده می‌شود که زیاد بودن شیر خشک مصرفی را در آن‌ها نشان می‌دهد. این علائم عبارتند از:

  •  نوزاد شما بلافاصله پس از تغذیه با شیر خشک، به مقدار زیاد استفراغ کند.
  • همچنین،  نوزاد بعد از تغذیه، بلافاصله دچار درد شکمی شده، پاهای خود را بر روی شکم جمع نموده و با گریه، تنش موجود در بدن و معده خود را نشان دهد.
  • وزن  نوزاد شما بیش از حد در حال افزایش یابد.   به یاد داشته باشید که افزایش سریع وزن نوزادان نشانه سالم بودن آن‌ها نیست. پس اگر متوجه افزایش بیش از حد وزن در نوزاد شیرخوار خود شدید که طبیعی نیست، حتماً در این مورد باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

برای اطلاع از اینکه در روز چه مقدار شیر خشک به نوزاد خود بدهید این مطلب چه مقدار شیرخشک در روز به نوزادم بدهم؟ را بخوانید

اگر علائم ذکر شده را در نوزاد خود مشاهده نمودید، بدانید که میزان تغذیه او بیش از حد اندازه بوده و باید در تغذیه نوزاد دقت شود. برای اطمینان از سلامت این  نوزادان و گرسنه نماندن آن‌ها، یک یا دو بار در روز، به جای شیر، از آب برای تغذیه فرزند خود استفاده کنید.

همان‌طور که به عنوان یک مادر شروع به ایجاد تغییر در روش تغذیه‌ای  نوزاد خود می‌کنید، بررسی کنید که کدام نوع شیر خشک و در چه اندازه برای تغذیه فرزند کوچک شما مناسب است. برای همین، حد فاصله بین هر بار تغذیه‌ نوزاد را بیشتر نموده و میزان شیر مصرفی او را کاهش دهید. البته این میزان بهتر است با بزرگ‌تر شدن  نوزاد به طور متعادلی تغییر کرده و  فاصله‌ها دورتر از قبل شود. این امر به مادران اطمینان خواهد داد که  نوزاد آن‌ها شیر کافی خورده و نوع تغذیه او با شیر خشک، مناسب می‌باشد. در این حالت،  نوزاد هیچ گونه احساس درد و ناراحتی نخواهد داشت.

در نهایت، یادتان باشد که اگر مادر، علائم گرسنگی را در  نوزاد خود را به طور کامل یاد بگیرد، خواهد توانست فقط در وقت نیاز به او را شیر داده و باعث بهبود روند رشد و حفظ سلامت او در حال و آینده گردد. البته برخی از نشانه‌های گرسنگی نوزادان مهم‌تر بوده و ندانستن آن توسط مادر، به  نوزاد صدمه می‌زند؛ گرسنه ماندن  نوزاد برای مدت طولانی نیز مانند خوردن شیر اضافی، او را ناراحت نموده و به سلامتی‌ فرزند شما ضربه وارد خواهد نمود.

نکته مهم در مورد همه نوزادان، این است که وزن آن‌ها در طول سال اول زندگی، سه برابر افزایش یافته و طول قد  نوزاد نیز به میزان 50٪ افزایش می‌یابد؛ بنابراین، برای روی دادن این اتفاق شگفت‌انگیز در بدن  نوزاد، تغذیه او باید به طور روزانه و منظم در اولویت کارهای مادر باشد. از آنجایی که نوزاد در این دوره به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز داشته و دارای معده و روده بسیار کوچکی است، باید تغذیه او در اندازه کم و در دفعات متوالی صورت گیرد تا تمام نیازهای بدن او جبران شده و رشد کافی  نوزاد را به دنبال داشته باشد. البته، فراموش نکنید که در چنین مواردی، نوع غذایی که نوزاد از آن تغذیه می‌کند، بسیار مهم بوده و میزان مصرف شیر خشک یا مواد غذایی جامد و تعداد دفعات آن باید توسط مادر تنظیم شده و از نظر تغذیه‌ای، کاملاً غنی باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/