دستورات غذایی با انواع گوشت برای نوزادان

braised_beef_sweet_potato_puree_3__1541058154_91908

در  این مقاله، دستورالعمل‌های ساده‌ای برای تهیه غذای نوزاد به کمک گوشت را به اشتراک می‌گذاریم تا مادران با خواندن این مطالب، همه چیز را درباره قرار دادن گوشت در رژیم غذایی نوزاد خود یاد بگیرند. یادتان باشد که شما به عنوان یک مادر  مجبور نیستید هر روزنوزاد خود را با گوشت خالص تغذیه نمایید. سعی کنید از دستورالعمل‌های مختلف ارائه‌شده در سایت‌ها و کتاب‌های تغذیه برای ایجاد تنوع در رژیم غذایی نوزاد  و خانواده خود استفاده کنید.

برای اطلاع از اینکه نوزاد از چه زمانی میتواند گوشت بخورد این مطلب از چه زمانی میتوانم به نوزادم گوشت بدهم؟ را بخوانید

دستورات غذایی برای تغذیه نوزادان با انواع گوشت‌ها:

 مادران عزیز می‌توانند از انواع مختلف گوشت، به همراه سایر مواد غذایی جامد استفاده نموده و غذاهای خوشمزه و لذیذی برای نوزاد خود درست کنند. در ادامه این مقاله، چند دستورالعمل مختلف برای تهیه غذای نوزاد با استفاده از انواع گوشت‌ها ارائه شده است که می‌تواند روند طبخ غذاهای شما را بهبود بخشد. این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

1- پوره گوشت و میوه برای نوزادان:

 این پوره، غذایی ایده‌آل برای نوزادان شش ماهه و بزرگ‌تر بوده و بسیار لذیذ و مغذی می‌باشد. شما برای تهیه این غذا به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان پوره میوه که انتخاب آن سلیقه‌ای است؛ شما می‌توانید سیب، هلو و موز را برای تهیه پوره گوشت و میوه استفاده کنید.
  • 1 فنجان پوره گوشت

طرز تهیه پوره گوشت و میوه:

یک روش آسان برای افزایش ارزش غذایی پوره میوه، این است که آن را انواع پوره گوشت مخلوط کنید. وقتی پوره میوه به پوره گوشت اضافه شود، ارزش غذایی هر دو آن‌ها بالا خواهد رفت. البته افزودن قطعات کوچک میوه به این غذا نیز طعم میوه‌ای خاصی را برای نوزاد شما به ارمغان خواهد آورد.

2- پوره گوشت و سبزیجات برای نوزادان: 

این نوع پوره نیز مناسب نوزادان شش ماهه و بالاتر است. مادران برای تهیه پوره گوشت و سبزیجات به مواد زیر نیاز خواهند داشت:

  • 1 فنجان پوره سبزیجات مختلف مانند نخود فرنگی، هویج و سیب‌زمینی که سلیقه‌ای است و با توجه به ذائقهنوزاد انتخاب می‌شود.
  • 1 فنجان پوره گوشت

طرز تهیه پوره گوشت و سبزیجات:

فرآیند تهیه این پوره نیز مانند پوره گوشت و میوه است؛ اما بر خلاف میوه‌ها، در هنگام ترکیب، نباید از سبزیجات خام استفاده شود. سبزیجات خام نسبت به میوه‌ها دارای فیبر زیادی بوده و رشته‌های فیبر گیاهی ممکن است در هنگام مخلوط شدن با پوره گوشت، باعث بروز خطر خفگی در فرزند شما، در هنگام بلعیدن شوند. بنابراین، بهتر است همیشه سبزیجات را قبل از اضافه کردن به پوره گوشت فرزند خود، به طور کامل پخته، سپس با مخلوط‌کن به حالت پوره یکنواخت درآورید.

3- پوره گوشت و سیب‌زمینی برای نوزادان: 

این نوع پوره، برای مصرف نوزادان در سنین 12 ماهگی و بالاتر، مناسب بوده و دارای ارزش غذایی زیادی است. شما برای تهیه پوره گوشت و سیب‌زمینی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان گوشت آب‌پز
  • 1 عدد سیب‌زمینی پخته
  • 1/2 فنجان شیر

طرز تهیه پوره گوشت و سیب‌زمینی:

ابتدا، سیب‌زمینی‌های پخته را به قطعات کوچک تقسیم نموده و آن را به پوره گوشت آماده اضافه کنید. سپس، شیر را به این مواد اضافه کرده و تمام مخلوط را برای مدت 7 تا 10 دقیقه بر روی شعله بسیار ملایم گاز قرار دهید. پس از انجام این مرحله، صبر کنید تا غذای نوزاد کمی خنک شود. سپس، آن را در داخل دستگاه مخلوط‌کن ریخته و کامل میکس کنید. برای به دست آمدن قوام مورد نظر می‌توانید در صورت تمایل، مقداری آب گوشت را نیز به مخلوط اضافه کنید تا پوره به اندازه کافی رقیق شده و برای بلعیدن راحت نوزاد مناسب باشد.

اگر نوزادتان با شیرخشک تغذیه میشود این مطلب چه مقدار شیرخشک در روز به نوزادم بدهم؟ را بخوانید

4- خوراک گوشت گوسفند برای نوزادان:

این غذا یک خوراک مناسب و  ایده‌آل برای نوزادان 18 ماه و بالاتر است. مادران برای تهیه خوراک گوشت گوسفند به مواد زیر نیاز خواهند داشت:

  • 1/2 فنجان گوشت سرخ‌شده
  • 1 عدد تخم‌مرغ
  • 1 فنجان شیر
  • 1 فنجان نان خشک خردشده

طرز تهیه خوراک گوشت گوسفند:

ابتدا، فر را با درجه 350 درجه فارنهایت (175 درجه سانتی‌گراد) از قبل گرم کنید. در مرحله اول، گوشت و تخم‌مرغ را با شیر و خرده‌های نان خشک با هم مخلوط کنید. البته برای تهیه این غذا می‌توان از غلات مختلف نیز استفاده کرد. مخلوط  به دست آمده را بر روی سینی فر که قبلاً روغن زده‌اید، قرار داده و یک ساعت در داخل فر گرم بپزید. پس از انجام این مراحل، اجازه دهید تا غذای فرزندتان سرد شود. سپس، آن را به قطعات کوچک تقسیم نموده و همراه با شیر برای تغذیهنوزاد خود استفاده کنید؛ شیر باعث نرم شدن غذاینوزاد خواهد شد. حتی مادران می‌توانند از خمیر به دست آمده با گوشت چرخ‌شده، تخم‌مرغ، شیر و نان خشک، توپ‌های کوچکی درست نموده و سپس در داخل فر بپزند تا شکل غذا براینوزاد جذاب گردد. مطمئن باشیدنوزاد شما از طعم منحصر به فرد این غذا لذت برده و آن را با اشتها خواهد خورد.

علاوه بر این‌که دستور تهیه غذاهای گوشتی بسیار آسان است، خوردن آن نیز برای نوزادان کاملاً مناسب می‌باشد. با این حال، هنگامی که می‌خواهید از انواع گوشت برای تغذیه بچه‌ها استفاده کنید، باید مراقبت چند مورد باشید. در ادامه این مقاله، نکات خاصی که مادران باید قبل از تغذیه نوزادان با انواع گوشت در نظر داشته باشند، برای شما بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- بروز آلرژی در بدن نوزادان، در هنگام مصرف گوشت هشداردهنده است:

مصرف انواع گوشت نیز مانند هر ماده غذایی جامد دیگر، می‌تواند نوزادان را در معرض خطر ابتلا به آلرژی قرار دهد. به دلیل این که گوشت‌ها غنی از پروتئین می‌باشند، سیستم ایمنی در حال رشدنوزاد ممکن است آن را به عنوان یک پاتوژن خارجی تلقی کند. در چنین حالتی، بدن برای مقابله با آن، حمله نموده و دچار حساسیت خواهد شد. بنابراین، اگر با مصرف گوشت برای اولین بار، در بدن نوزاد خود با علائم شایع آلرژی مانند بروز بثورات جلدی، اسهال و تورم ناحیه لب‌ها و صورت مواجه شدید، مراقب بوده و بلافاصله نوزاد را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. البته مادران می‌توانند برای جلوگیری از بروز مشکل آلرژی در نوزادان خود، در هنگام شروع تغذیه با گوشت، آن را در مقیاس خیلی کم به برنامه غذایی نوزاد خود اضافه کنند تا هر نوع واکنش یا آلرژی به صورت خفیف مشاهده شود. اگر به نظر رسید که گوشت مورد استفاده قرار گرفته برای بدن نوزاد مناسب است، می‌توان میزان آن را به آرامی در برنامه غذایی نوزاد افزایش داد. بعضی از پزشکان متخصص اطفال به مادران توصیه می‌کنند تا زمانی که نوزاد اولین سال تولد خود را پشت سر نگذاشته، باید منتظر تکامل سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدن نوزاد مانده و برای مصرف برخی از مواد غذایی عجله نکنند. البته شواهدی معتبری  وجود ندارد که نشان دهند شانس مبتلا شدن نوزاد به مشکل  آلرژی، بعد از یک سالگی سن او کاهش می‌یابد. این در حالی است که نتایج تحقیقات اخیر پزشکان متخصص اطفال نشان داده است که افزودن زودهنگام برخی از مواد غذایی جامد به برنامه غذایی نوزادان ممکن است احتمال ابتلا به واکنش‌های آلرژیک را در بدن او کاهش دهد.

2- همه انواع گوشت‌ها برای تغذیه نوزادان مناسب نیستند:

 با این که بزرگ‌سالان انواع مختلفی از گوشت‌ها را مصرف می‌کنند، ولی این کار برای نوزادان ضرورتی ندارد. استفاده از گوشت‌های فرآوری‌شده موجود در سوپرمارکت‌ها یا فست‌فودها، برای سلامت نوزادان بسیار خطرناک بوده و می‌تواند مشکلات گوارشی شدیدی را در بدن آن‌ها ایجاد نماید. در واقع، اجتناب والدین از این کار می‌تواند سلامت فرزند آن‌ها را در آینده تضمین کند. با این حال، مصرف انواع گوشت مانند (مرغ، ماهی و بز) هیچ گونه محدودیتی برای نوزادان نداشته و تا زمانی که در مقادیر کم مورد استفاده قرار گیرد، افزودن آن‌ها به برنامه غذایی نوزاد مشکلی ایجاد نخواهد کرد، زیرا در چنین شرایطی، مشخص نمودن حساسیت بدن نوزاد به نوع خاصی از گوشت بسیار آسان خواهد بود.

اگر به دنبال طرز تهیه ی پوره هلو هستید این مطلب طرز تهیه پوره هلو برای نوزادان را بخوانید

3- گوشت را برای مدت طولانی نگه ندارید:

 به یاد داشته باشید که شما نباید برای تهیه  غذای نوزاد، از گوشت پخته یخ‌زده که دوباره گرم شده است، استفاده کنید. این کار باعث رشد آلودگی‌های باکتریایی می‌شود؛ نگهداری بیش از یک روزه گوشت پخته می‌تواند برای سلامت کلی بدن نوزاد خطرناک باشد. برای نگهداری پوره گوشت در یخچال یا فریزر می‌توان از یک ظرف درب‌دار استفاده نموده و  قبل از گرم کردن دوباره پوره، آن را در آب گرم قرار داد. اما، فراموش نکنید که هرگز پوره یخ‌زده را دوباره باز نکنید، زیرا این کار ممکن است به علت فعالیت باکتریایی موجود در آن، طعم ناخوشایندی به غذای نوزاد بدهد.

4- از افزودن مواد غذایی بسته‌بندی به برنامه روزانه نوزادان اجتناب کنید:

شما ممکن است در هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها در سراسر دنیا با مواد غذایی بسته‌بندی شده به عنوان غذای نوزاد روبرو شوید که بر روی آن نوشته شده است: "از گوشت مخصوص برای نوزادان تهیه شده است". این غذاها می‌تواند با گوشت‌های غیراستاندارد یا گوشت مرغ نامناسب تهیه شود که هرگز با نکات ایمنی گوشت تازه و استانداردهای معتبر مطابقت ندارد. دلیل اصلی این است که تولیدکنندگان گوشت بسته‌بندی، برای نگهداری طولانی مدت این ماده غذایی از مقدار زیادی سدیم استفاده می‌کنند که به عنوان یک نگهدارنده قوی محسوب می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید از گوشت مناسب برای تهیه غذای فرزند کوچک خود استفاده کنید، گوشت تازه گوسفند و مرغ بهترین  گزینه خواهد بود، زیرا در خانه و با رعایت نکات بهداشتی برای طبخ غذا آماده می‌شود.

در نهایت،  به یاد داشته باشید با این که گوشت یک منبع عالی از مواد مغذی است، اما باید در شروع کار، در مقادیر بسیار کم به برنامه غذایی نوزاد معرفی شود. برای این کار مادران می‌توانند گوشت را به مقدار کم به پوره سبزیجات و میوه‌ها اضافه نموده و نگرانی خود را در مورد بروز واکنش‌های آلرژیکی به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند. اگر فکر می‌کنید ممکن است علائم آلرژی در بدن نوزاد شما بروز کند، بهتر است یک ساعت نوزاد را بعد از مصرف گوشت از نزدیک، تحت نظر گرفته و با مشاهده این علائم، فوراً او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. همچنین، گوشت را با مواد غذایی جدید به برنامه روزانه نوزادان اضافه نکنید، زیرا ممکن است ترکیب هر ماده غذایی جدید یا گوشت، مواد آلرژی‌زا را در بدن فرزند شما تولید کند.

در  این مقاله، دستورالعمل‌های ساده‌ای برای تهیه غذای نوزاد به کمک گوشت را به اشتراک می‌گذاریم تا مادران با خواندن این مطالب، همه چیز را درباره قرار دادن گوشت در رژیم غذایی نوزاد خود یاد بگیرند. یادتان باشد که شما به عنوان یک مادر  مجبور نیستید هر روزنوزاد خود را با گوشت خالص تغذیه نمایید. سعی کنید از دستورالعمل‌های مختلف ارائه‌شده در سایت‌ها و کتاب‌های تغذیه برای ایجاد تنوع در رژیم غذایی نوزاد  و خانواده خود استفاده کنید.

برای اطلاع از اینکه نوزاد از چه زمانی میتواند گوشت بخورد این مطلب از چه زمانی میتوانم به نوزادم گوشت بدهم؟ را بخوانید

دستورات غذایی برای تغذیه نوزادان با انواع گوشت‌ها:

 مادران عزیز می‌توانند از انواع مختلف گوشت، به همراه سایر مواد غذایی جامد استفاده نموده و غذاهای خوشمزه و لذیذی برای نوزاد خود درست کنند. در ادامه این مقاله، چند دستورالعمل مختلف برای تهیه غذای نوزاد با استفاده از انواع گوشت‌ها ارائه شده است که می‌تواند روند طبخ غذاهای شما را بهبود بخشد. این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

1- پوره گوشت و میوه برای نوزادان:

 این پوره، غذایی ایده‌آل برای نوزادان شش ماهه و بزرگ‌تر بوده و بسیار لذیذ و مغذی می‌باشد. شما برای تهیه این غذا به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان پوره میوه که انتخاب آن سلیقه‌ای است؛ شما می‌توانید سیب، هلو و موز را برای تهیه پوره گوشت و میوه استفاده کنید.
  • 1 فنجان پوره گوشت

طرز تهیه پوره گوشت و میوه:

یک روش آسان برای افزایش ارزش غذایی پوره میوه، این است که آن را انواع پوره گوشت مخلوط کنید. وقتی پوره میوه به پوره گوشت اضافه شود، ارزش غذایی هر دو آن‌ها بالا خواهد رفت. البته افزودن قطعات کوچک میوه به این غذا نیز طعم میوه‌ای خاصی را برای نوزاد شما به ارمغان خواهد آورد.

2- پوره گوشت و سبزیجات برای نوزادان: 

این نوع پوره نیز مناسب نوزادان شش ماهه و بالاتر است. مادران برای تهیه پوره گوشت و سبزیجات به مواد زیر نیاز خواهند داشت:

  • 1 فنجان پوره سبزیجات مختلف مانند نخود فرنگی، هویج و سیب‌زمینی که سلیقه‌ای است و با توجه به ذائقهنوزاد انتخاب می‌شود.
  • 1 فنجان پوره گوشت

طرز تهیه پوره گوشت و سبزیجات:

فرآیند تهیه این پوره نیز مانند پوره گوشت و میوه است؛ اما بر خلاف میوه‌ها، در هنگام ترکیب، نباید از سبزیجات خام استفاده شود. سبزیجات خام نسبت به میوه‌ها دارای فیبر زیادی بوده و رشته‌های فیبر گیاهی ممکن است در هنگام مخلوط شدن با پوره گوشت، باعث بروز خطر خفگی در فرزند شما، در هنگام بلعیدن شوند. بنابراین، بهتر است همیشه سبزیجات را قبل از اضافه کردن به پوره گوشت فرزند خود، به طور کامل پخته، سپس با مخلوط‌کن به حالت پوره یکنواخت درآورید.

3- پوره گوشت و سیب‌زمینی برای نوزادان: 

این نوع پوره، برای مصرف نوزادان در سنین 12 ماهگی و بالاتر، مناسب بوده و دارای ارزش غذایی زیادی است. شما برای تهیه پوره گوشت و سیب‌زمینی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان گوشت آب‌پز
  • 1 عدد سیب‌زمینی پخته
  • 1/2 فنجان شیر

طرز تهیه پوره گوشت و سیب‌زمینی:

ابتدا، سیب‌زمینی‌های پخته را به قطعات کوچک تقسیم نموده و آن را به پوره گوشت آماده اضافه کنید. سپس، شیر را به این مواد اضافه کرده و تمام مخلوط را برای مدت 7 تا 10 دقیقه بر روی شعله بسیار ملایم گاز قرار دهید. پس از انجام این مرحله، صبر کنید تا غذای نوزاد کمی خنک شود. سپس، آن را در داخل دستگاه مخلوط‌کن ریخته و کامل میکس کنید. برای به دست آمدن قوام مورد نظر می‌توانید در صورت تمایل، مقداری آب گوشت را نیز به مخلوط اضافه کنید تا پوره به اندازه کافی رقیق شده و برای بلعیدن راحت نوزاد مناسب باشد.

اگر نوزادتان با شیرخشک تغذیه میشود این مطلب چه مقدار شیرخشک در روز به نوزادم بدهم؟ را بخوانید

4- خوراک گوشت گوسفند برای نوزادان:

این غذا یک خوراک مناسب و  ایده‌آل برای نوزادان 18 ماه و بالاتر است. مادران برای تهیه خوراک گوشت گوسفند به مواد زیر نیاز خواهند داشت:

  • 1/2 فنجان گوشت سرخ‌شده
  • 1 عدد تخم‌مرغ
  • 1 فنجان شیر
  • 1 فنجان نان خشک خردشده

طرز تهیه خوراک گوشت گوسفند:

ابتدا، فر را با درجه 350 درجه فارنهایت (175 درجه سانتی‌گراد) از قبل گرم کنید. در مرحله اول، گوشت و تخم‌مرغ را با شیر و خرده‌های نان خشک با هم مخلوط کنید. البته برای تهیه این غذا می‌توان از غلات مختلف نیز استفاده کرد. مخلوط  به دست آمده را بر روی سینی فر که قبلاً روغن زده‌اید، قرار داده و یک ساعت در داخل فر گرم بپزید. پس از انجام این مراحل، اجازه دهید تا غذای فرزندتان سرد شود. سپس، آن را به قطعات کوچک تقسیم نموده و همراه با شیر برای تغذیهنوزاد خود استفاده کنید؛ شیر باعث نرم شدن غذاینوزاد خواهد شد. حتی مادران می‌توانند از خمیر به دست آمده با گوشت چرخ‌شده، تخم‌مرغ، شیر و نان خشک، توپ‌های کوچکی درست نموده و سپس در داخل فر بپزند تا شکل غذا براینوزاد جذاب گردد. مطمئن باشیدنوزاد شما از طعم منحصر به فرد این غذا لذت برده و آن را با اشتها خواهد خورد.

علاوه بر این‌که دستور تهیه غذاهای گوشتی بسیار آسان است، خوردن آن نیز برای نوزادان کاملاً مناسب می‌باشد. با این حال، هنگامی که می‌خواهید از انواع گوشت برای تغذیه بچه‌ها استفاده کنید، باید مراقبت چند مورد باشید. در ادامه این مقاله، نکات خاصی که مادران باید قبل از تغذیه نوزادان با انواع گوشت در نظر داشته باشند، برای شما بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- بروز آلرژی در بدن نوزادان، در هنگام مصرف گوشت هشداردهنده است:

مصرف انواع گوشت نیز مانند هر ماده غذایی جامد دیگر، می‌تواند نوزادان را در معرض خطر ابتلا به آلرژی قرار دهد. به دلیل این که گوشت‌ها غنی از پروتئین می‌باشند، سیستم ایمنی در حال رشدنوزاد ممکن است آن را به عنوان یک پاتوژن خارجی تلقی کند. در چنین حالتی، بدن برای مقابله با آن، حمله نموده و دچار حساسیت خواهد شد. بنابراین، اگر با مصرف گوشت برای اولین بار، در بدن نوزاد خود با علائم شایع آلرژی مانند بروز بثورات جلدی، اسهال و تورم ناحیه لب‌ها و صورت مواجه شدید، مراقب بوده و بلافاصله نوزاد را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. البته مادران می‌توانند برای جلوگیری از بروز مشکل آلرژی در نوزادان خود، در هنگام شروع تغذیه با گوشت، آن را در مقیاس خیلی کم به برنامه غذایی نوزاد خود اضافه کنند تا هر نوع واکنش یا آلرژی به صورت خفیف مشاهده شود. اگر به نظر رسید که گوشت مورد استفاده قرار گرفته برای بدن نوزاد مناسب است، می‌توان میزان آن را به آرامی در برنامه غذایی نوزاد افزایش داد. بعضی از پزشکان متخصص اطفال به مادران توصیه می‌کنند تا زمانی که نوزاد اولین سال تولد خود را پشت سر نگذاشته، باید منتظر تکامل سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدن نوزاد مانده و برای مصرف برخی از مواد غذایی عجله نکنند. البته شواهدی معتبری  وجود ندارد که نشان دهند شانس مبتلا شدن نوزاد به مشکل  آلرژی، بعد از یک سالگی سن او کاهش می‌یابد. این در حالی است که نتایج تحقیقات اخیر پزشکان متخصص اطفال نشان داده است که افزودن زودهنگام برخی از مواد غذایی جامد به برنامه غذایی نوزادان ممکن است احتمال ابتلا به واکنش‌های آلرژیک را در بدن او کاهش دهد.

2- همه انواع گوشت‌ها برای تغذیه نوزادان مناسب نیستند:

 با این که بزرگ‌سالان انواع مختلفی از گوشت‌ها را مصرف می‌کنند، ولی این کار برای نوزادان ضرورتی ندارد. استفاده از گوشت‌های فرآوری‌شده موجود در سوپرمارکت‌ها یا فست‌فودها، برای سلامت نوزادان بسیار خطرناک بوده و می‌تواند مشکلات گوارشی شدیدی را در بدن آن‌ها ایجاد نماید. در واقع، اجتناب والدین از این کار می‌تواند سلامت فرزند آن‌ها را در آینده تضمین کند. با این حال، مصرف انواع گوشت مانند (مرغ، ماهی و بز) هیچ گونه محدودیتی برای نوزادان نداشته و تا زمانی که در مقادیر کم مورد استفاده قرار گیرد، افزودن آن‌ها به برنامه غذایی نوزاد مشکلی ایجاد نخواهد کرد، زیرا در چنین شرایطی، مشخص نمودن حساسیت بدن نوزاد به نوع خاصی از گوشت بسیار آسان خواهد بود.

اگر به دنبال طرز تهیه ی پوره هلو هستید این مطلب طرز تهیه پوره هلو برای نوزادان را بخوانید

3- گوشت را برای مدت طولانی نگه ندارید:

 به یاد داشته باشید که شما نباید برای تهیه  غذای نوزاد، از گوشت پخته یخ‌زده که دوباره گرم شده است، استفاده کنید. این کار باعث رشد آلودگی‌های باکتریایی می‌شود؛ نگهداری بیش از یک روزه گوشت پخته می‌تواند برای سلامت کلی بدن نوزاد خطرناک باشد. برای نگهداری پوره گوشت در یخچال یا فریزر می‌توان از یک ظرف درب‌دار استفاده نموده و  قبل از گرم کردن دوباره پوره، آن را در آب گرم قرار داد. اما، فراموش نکنید که هرگز پوره یخ‌زده را دوباره باز نکنید، زیرا این کار ممکن است به علت فعالیت باکتریایی موجود در آن، طعم ناخوشایندی به غذای نوزاد بدهد.

4- از افزودن مواد غذایی بسته‌بندی به برنامه روزانه نوزادان اجتناب کنید:

شما ممکن است در هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها در سراسر دنیا با مواد غذایی بسته‌بندی شده به عنوان غذای نوزاد روبرو شوید که بر روی آن نوشته شده است: "از گوشت مخصوص برای نوزادان تهیه شده است". این غذاها می‌تواند با گوشت‌های غیراستاندارد یا گوشت مرغ نامناسب تهیه شود که هرگز با نکات ایمنی گوشت تازه و استانداردهای معتبر مطابقت ندارد. دلیل اصلی این است که تولیدکنندگان گوشت بسته‌بندی، برای نگهداری طولانی مدت این ماده غذایی از مقدار زیادی سدیم استفاده می‌کنند که به عنوان یک نگهدارنده قوی محسوب می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید از گوشت مناسب برای تهیه غذای فرزند کوچک خود استفاده کنید، گوشت تازه گوسفند و مرغ بهترین  گزینه خواهد بود، زیرا در خانه و با رعایت نکات بهداشتی برای طبخ غذا آماده می‌شود.

در نهایت،  به یاد داشته باشید با این که گوشت یک منبع عالی از مواد مغذی است، اما باید در شروع کار، در مقادیر بسیار کم به برنامه غذایی نوزاد معرفی شود. برای این کار مادران می‌توانند گوشت را به مقدار کم به پوره سبزیجات و میوه‌ها اضافه نموده و نگرانی خود را در مورد بروز واکنش‌های آلرژیکی به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند. اگر فکر می‌کنید ممکن است علائم آلرژی در بدن نوزاد شما بروز کند، بهتر است یک ساعت نوزاد را بعد از مصرف گوشت از نزدیک، تحت نظر گرفته و با مشاهده این علائم، فوراً او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. همچنین، گوشت را با مواد غذایی جدید به برنامه روزانه نوزادان اضافه نکنید، زیرا ممکن است ترکیب هر ماده غذایی جدید یا گوشت، مواد آلرژی‌زا را در بدن فرزند شما تولید کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/