چه مقدار شیرخشک در روز به نوزادم بدهم؟

csm_Fotolia_86013337_Subscription_XXL_4e7a9266c6__1540789071_36189

هنگامی که اندازه شیر مادری برای تغذیه نوزاد او مناسب نبوده یا بدن مادر، شیری برای تغذیه فرزند کوچک خود نداشته باشد، باید از شیر خشک استفاده نمود و به مرور زمان، بر میزان آن افزود. لازم است بدانید که اندازه ثابتی برای استفاده از شیر خشک، جهت تغذیه نوزادان وجود ندارد؛ این میزان به عوامل مختلفی مانند سن نوزاد، وزن او اینکه آیا در کنار شیر خشک، از شیر مادر نیز برای تغذیه نوزاد استفاده می‌شود یا نوزاد فقط از شیر مادر و مواد غذایی جامد تغذیه می‌کند، بستگی دارد؛ اما زیاد نگران نباشید! در ادامه این مقاله، اطلاعات مهمی در رابطه با تغذیه نوزادان به کمک شیر خشک و اندازه مصرف آن ارائه شده است که خواندن آن بسیار مفید خواهد بود.

برای اطلاع از اینکه چه نوع شیرخشک مناسب است این مطلب کدام شیر خشک برای نوزادم مناسب است ؟ را بخوانید

علائم نیاز نوزادان به تغذیه با شیر خشک:

در ابتدا، به یاد داشته باشید که میزان اشتهای نوزادان، در هر ماه و در هر روز از زندگی آن‌ها متغیر بوده و مادران باید به فرزند خود اجازه دهند تا میزان تغذیه خود را با سرعت رشد بدن تنظیم کنند؛ بنابراین، به عنوان یک مادر شیرده یاد بگیرید که هر علامتی، نشانه گرسنه بودن نوزاد شما نبوده؛ شما باید نشانه‌های اصلی این فرایند را در بدن فرزند خود پیدا نموده و به آن پاسخ دهید. تغذیه نوزادان روندی است که باید فقط در هنگام گرسنگی نوزاد انجام بگیرد تا نیازهای بدن او را تأمین کند. معمولاً وقتی نوزادی گرسنه است، سر خود را به سمت قفسه سینه مادر برگردانده و دهان خود را باز می‌کند. البته بعضی از نوزادان هم ممکن است حرکت مکیدن سینه مادر را با مکیدن دستان خود تقلید کنند.

به محض این که مادر این نشانه‌ها را در نوزاد خود مشاهده کرد، باید فوراً او را با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه نماید، زیرا ممکن است با به تأخیر افتادن روند تغذیه، نوزاد بیش از حد ناراحت شده و حتی در موارد شدید، گریه هم بکند. در واقع، تا زمانی که فرزند شما شروع به گریه نکرده است، تغذیه او را با آرامش و حوصله بیشتر آغاز کنید. هنگامی که مادر به طور منظم، با مشاهده هرگونه نشانه، به خواسته نوزاد خود پاسخ داده و او را با شیر خود تغذیه کند، این کار به عنوان وظیفه برای مادر تلقی شده و نوزاد نیز بسیار ساده از این روند، برای تغذیه استفاده خواهد کرد. به همین دلیل، بسیار مهم است که مادر علائم گرسنگی را در  بدن نوزاد خود شناسایی نموده و او را در زمان مناسب و به اندازه کافی تغذیه نماید، زیرا برخی از نوزادان دوست دارند تا در هنگام استراحت کردن نیز سینه مادر را در دهان داشته باشند. البته این کار برای ایجاد ارتباط بین مادر و نوزاد مفید بوده؛ اما   زمان زیادی از وقت مادر را خواهد گرفت؛ این کار برای مادران شاغل بسیار سخت و حتی ناممکن است.

برای اطلاع از اینکه به نوزاد خود چه نوع شیر خشک بدهید این مطلب چه نوع شیر خشکی به نوزادم بدهم؟ را بخوانید

مقدار مناسب شیر خشک برای تغذیه نوزادان:

نوزادانی که از بدو تولد با شیر مادر تغذیه می‌شوند، در مقایسه با نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند، مواد غذایی جامد و شیر خشک کمتری مصرف می‌کنند. شیر مادر تمام نیازهای بدن نوزاد را تأمین نموده و چنین نوزادانی در زمان گرسنگی، تنها با شیر مادر تغذیه می‌شوند. این کار به نوبه خود برای کنترل وزن نوزاد در آینده نیز مهم بوده و کاهش وزن اضافی در این نوزادان بسیار آسان‌تر رخ می‌دهد.

نوزادان در روزهای پس از تولد، بیشتر می‌خوابند؛ بنابراین، اگر مادر در روند تغذیه فرزند خود دقت نکرده و درک این احساس را به خود نوزاد واگذار کند، در طی چند روز اول زندگی، نوزاد در هر بار تغذیه، بیش از یک اونس شیر خواهد خورد که برای رشد او  بسیار کم می‌باشد. پس، از آن‌جایی که نوزاد در هر بار تغذیه، فقط مقدار خیلی کمی شیر مادر می‌خورد، بهتر است عمل تغذیه او چندین بار در روز تکرار شود. به همین دلیل، مادر زائو مجبور است برای اطمینان از تغذیه مناسب نوزاد خود، او را از خواب بیدار کرده و فکر نکند که این کار، نوزاد را اذیت می‌کند. البته، در هر دوره، شما باید اجازه دهید تا نوزاد سه ساعت خوابیده و سپس، برای خوردن شیر مادر بیدار شود. همچنین، برای جلوگیری از سوءتغذیه این نوزادان و کم آبی بدن آن‌ها، بهتر است از یک شیشه شیر برای دادن آب به او استفاده کنید.

با همه این توصیفات، در مورد تغذیه نوزادان زیاد نگران نباشید! زیرا به زودی، اشتهای فرزند شما به اندازه کافی باز شده و خود او برای مصرف شیر مادر یا شیر خشک از خواب بیدار خواهد شد. اگر در طی سه ماه اول زندگی، نوزادی با شیر خشک تغذیه شود، باید میزان وزن او در هر روز، با روز قبل فرق نموده و افزایش یابد. در چنین شرایطی، معاینه نوزاد به طور منظم توسط یک متخصص اطفال، به مادر کمک خواهد کرد تا از میزان رشد فرزند کوچک خود به اندازه کافی مطمئن شود. معمولاً بین 3 تا 6 ماهگی، روند رشد نوزاد بدن افزایش یافته و نوزاد در ماه‌های اول تولد وزن بیشتری به دست می‌آورد. پس، اگر در اوایل هر ماه وزن نوزادی که در حال تغذیه با شیر مادر است، به میزان کافی افزایش نیافت، بهتر است از پزشک متخصص اطفال درخواست کنید تا شیر خشک را به برنامه غذایی نوزاد شما اضافه کند. تغذیه صحیح و مناسب نوزادان در ماه‌های اول زندگی با اهمیت بوده و کمک می‌کند تا پایه‌های سلامت و رشد نوزاد تقویت شود. همچنین، یادتان باشد که در کنار تغذیه صحیح، وجود محیط امن والدین، به عنوان یک حامی قوی برای سلامت نوزادان، بسیار ضروری است. هنگامی که مادر زمان مناسب برای تغذیه نوزاد را یاد گرفته و به تدریج مواد غذایی جامد را به برنامه غذایی نوزاد خود اضافه کند، می‌تواند ترکیب و بافت مواد غذایی را به مرور زمان عوض کرده و مواد مغذی ضروری برای رشد بدن نوزاد را تأمین کند. علاوه بر این موارد، تغذیه درست نوزادان کوچک، بدن آن‌ها برای رشد مناسب دندان‌ها تحریک خواهد نمود.

در سن 4 ماهگی، شیر مادر، یک نوع شیر خشک یا ترکیبی از این دو، بهترین غذای برای فرزند کوچک شما است. اجازه دهید تا نوزاد، خود با تعیین مقدار شیر و چگونگی مصرف آن، نیازهای بدنش را تأمین کند. بچه‌هایی وجود دارند که در طی روز و شب، هر دو ساعت، یک بار شیر می‌خورند؛ در حالی که برخی دیگر از نوزادان تمام طول شب را بدون تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک می‌خوابند؛ بنابراین، فراموش نکنید که در این سن، روند تغذیه نوزاد باید متناسب با "تقاضای" او باشد؛ اما، به یاد داشته باشید که رشد مناسب نوزادان در 4 ماه اول زندگی نیز اهمیت زیادی دارد؛ تغذیه صحیح نوزادان در این سن، به فرزند شما احساس امنیت داده و اعتمادبه‌نفس او را به میزان قابل توجهی بالا خواهد برد. برخی از نوزادان ممکن است در این ماه‌ها، به طور متوسط ​​روزانه 16 تا 32 اونس شیر مادر یا شیر خشک مصرف کنند؛ ولی لازم نیست به عنوان یک مادر نگرانی زیادی در مورد نحوه تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن نوزاد خود در این دوره داشته باشید. هنگامی که میزان شیر مادر، برای تغذیه نوزاد ناکافی باشد، رشد و پیشرفت مهارت‌های او به تأخیر افتاده و پزشک برای اطمینان، مصرف شیر خشک را در کنار شیر مادر پیشنهاد خواهد داد. البته میزان مصرف شیر خشک باید توسط پزشک متخصص اطفال تعیین شود، زیرا او تنها کسی است که می‌تواند به مادر کمک کند تا روند تغذیه مناسب را به بهترین نحو، بر اساس نیازهای بدن نوزاد انتخاب کند.

برای اطلاع از اینکه شیر مادر بهتر است یا شیر خشک این مطلب مقایسه شیر مادر با شیرخشک ، کدام یک بهتر است؟ را بخوانید

اگر در طول 4 تا 6 ماهگی، تمام نیازهای تغذیه‌ای بدن نوزادان تا حد زیادی توسط شیر مادر یا شیر خشک تأمین نشود، مادر باید با اضافه کردن مواد غذایی جامد به برنامه غذایی نوزاد خود، نیازهای بدن او را فراهم کند. با این حال، یادتان باشد که در طول این دو ماه شما باید فقط غذاهای نیمه جامد را در رژیم غذایی فرزندتان قرار دهید. در این دوره، نوزاد به حدی قوی نشده است که بتواند سر خود را کنترل کرده و از غذاهای کاملاً جامد برای تغذیه استفاده کند. البته نوزادان در محیطی که زندگی می‌کنند، شرایط تغذیه‌ای خانواده و اطرافیان را قبول کرده و به راحتی از این برنامه غذایی تقلید می‌کنند؛ حتی در برخی موارد، ممکن است متوجه شوید که نوزاد 6 ماهه شما، چیزهای مختلف را از روی زمین برداشته و به دهان خود می‌گذارد! اما به طور معمول، نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند، نسبت به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، شیر بیشتری استفاده نموده و باید از غذاهای جامد کمتری استفاده کنند. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده توسط پزشکان متخصص اطفال، نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، نسبت به نوزادان دیگر، 49٪ در سن 1 ماهگی، 57٪ در 3 ماهگی و 71٪ در 5 ماهگی، شیر بیشتری مصرف می‌کنند. در ادامه این مقاله، نگاهی به میزان مصرف شیر خشک نوزادان بر اساس سن آن‌ها پرداخته‌ شده است که به شرح زیر می-باشند:

  • از تولد تا 1 هفته اول زندگی، نوزادان هر روز به تغذیه با 6 تا 10 شیشه شیر خشک نیاز دارند. البته هر شیشه شیر باید حاوی 1 تا 3 اونس شیر خشک باشد.
  • از 1 هفته تا 1 ماه اول زندگی، نوزادان نیاز به مصرف 7 تا 8 شیشه شیر در هر روز دارند. هر بطری باید حاوی 2 تا 4 اونس شیر خشک باشد.
  • از 1 ماهگی تا 3 ماهگی، نوزادان به تغذیه با 5 تا 7 شیشه شیر خشک، به طور روزانه نیاز دارند. هر بطری باید حاوی 4 تا 6 اونس شیر خشک باشد.
  • از 3 ماهگی تا 6 ماهگی، نوزادان نیاز به مصرف شیر خشک به اندازه 4 تا 5 شیشه شیر در هر روز دارند. هر بطری باید حاوی 6 تا 7 اونس شیر خشک باشد.
  • از 6 ماهگی تا 9 ماهگی، نوزادان نیاز دارند شیر خشک را به اندازه 3 تا 4 شیشه مصرف کنند. هر بطری باید حاوی 7 تا 8 اونس شیر خشک باشد.
  • از 10 ماهگی تا 12 ماهگی، نوزادان به مصرف شیر به اندازه 3 شیشه شیر در روز نیاز دارند. هر بطری باید حاوی 7 تا 8 اونس شیر خشک باشد.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ۴ اونس یعنی چندمیلی لیتر؟؟

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/