5 فایده مصرف هلو برای نوزادان

Peaches_For_Babies_1__1539405412_41671

میوه هلو یک ماده غذایی دوست‌داشتنی برای همه ‌نوزادان، جوانان و افراد پیر است. دلیل اصلی محبوبیت این میوه، شیرین آبدار بودن آن می‌باشد. میوه هلو به دلیل غنی بودن از پتاسیم و بتاکاروتن، یک ماده غذایی مناسب برای ‌نوزادان در حال رشد محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد این میوه دوست‌داشتنی بیشتر بدانید، حتماً مقاله زیر را با دقت بخوانید. در ادامه این مقاله، در مورد مزایای میوه هلو برای ‌نوزادان به طور کامل سخن گفته شده است.

برای اطلاع از ویتامین های ضروری برای نوزادان این مطلب 15 ویتامین ضروری برای نوزادان را بخوانید.

‌نوزادان از چه سنی می‌توانند میوه هلو را بخورند؟

همه نوزادان می‌توانند از 6 ماهگی و قبل از مصرف سایر مواد غذایی جامد، از میوه هلو به عنوان یک ماده مغذی استفاده کنند. نوع خاصی از میوه هلو وجود دارد که هیچ پرزی بر روی پوست خود ندارد، اما مانند هلوهای معمولی دارای طعم، مزه، بو و ارزش غذایی بالایی است. مادران جوان می‌توانند از این نوع هلو برای آماده‌سازی غذای کودک خود استفاده نمایند.

مزایای سلامتی میوه هلو برای ‌نوزادان:

به خاطر داشته باشید که میوه هلو دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و چندین نوع ویتامین ضروری و قندهای طبیعی را دارا است. در ادامه این مقاله، برخی از مزایای شگفت‌انگیز میوه هلو را جهت استفاده در برنامه غذایی ‌نوزادان، به شما معرفی کرده‌ایم که به شرح زیر می-باشند:

1- میوه هلو برای سلامت چشم فرزند شما مفید است:

هلوهای معمولی​​ غنی از ویتامین‌های A و C بوده و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین، زاکسنتین و بتا کریپتوکسانتین را دارند. این مواد مغذی برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت چشم ‌نوزادان بسیار مهم هستند.

2- خوردن میوه هلو، به هیدراته نگه داشتن بدن ‌نوزادان کمک می‌کند:

 مصرف میوه هلوی رسیده برای همگان، مخصوصاً بچه‌های کوچک در فصل تابستان بسیار مفید است، زیرا این میوه از 85 درصد آب تشکیل شده است که می‌تواند به هیدراته شدن بدن کودک شما کمک قابل‌توجهی بکند.

3- میوه هلو برای سیستم گردش خون فرزند شما بسیار مفید است:

 پتاسیم فراوان موجود در میوه هلو برای بهبود عملکرد سیستم گردش خون ‌نوزادان بسیار مفید می‌باشد.

4- میوه هلو، سدیم ندارد:

 همان‌طور که می‌دانید مصرف بیش از حد سدیم در غذاها می‌تواند برای سلامت ‌نوزادان بسیار مضر باشد، زیرا کلیه‌های آن‌ها نابالغ بوده و نمی‌تواند این نوع مواد معدنی را فرآوری کند. بنابراین، برای ‌نوزادانی که شیر مادر را به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند، مصرف میوه‌هایی که غنی از مواد مغذی و بدون سدیم می‌باشد، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

5- مصرف میوه هلو، استخوان‌ها و دندان‌های ‌نوزادان را سالم نگه می‌دارد:

 به دلیل این که میوه هلو حاوی فلوراید است، مصرف آن می‌تواند برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌های ‌نوزادان بسیار مفید باشد. مصرف فلوراید کافی در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های ‌نوزادان مؤثر است. همچنین، این میوه دارای فسفر و کلسیم بوده و برای حفظ قدرت استخوانی در گزینه بسیار مهمی به شمار می‌رود.

ارزش غذایی میوه هلو:

 در ادامه این مقاله، مواد مغذی مختلف موجود در 100 گرم میوه هلو را برای شما مادران عزیز ارائه داده‌ایم که به شرح زیر می‌باشند:

  • 100 گرم میوه هلو دارای 39 کیلوکالری انرژی بوده و به مقدار 88.87 گرم آب دارد.
  • میزان کربوهیدرات موجود در 100 گرم میوه هلو  9.54 گرم بوده و میزان قندهای طبیعی آن 8.39 گرم می‌باشد.
  • فیبر موجود در 100 گرم هلو 1.5 گرم، پروتئین آن  0.91 گرم، چربی آن 0.25 گرم، کلسیم آن 6 میلی‌گرم می‌باشد.
  • 100 گرم میوه هلو دارای 0.25 میلی‌گرم آهن، 9 میلی‌گرم منیزیم، 20 میلی‌گرم فسفر، 190 میلی‌گرم پتاسیم، 0.17 میلی‌گرم روی، 0.068 میلی‌گرم مس و 0.061 میلی‌گرم منگنز است.
  • میزان سلنیوم موجود در هر 100 گرم میوه هلو، 0.1 میلی‌گرم فلوراید آن 4 میلی‌گرم می‌باشد.
  • علاوه بر این موارد، این میوه حاوی ویتامین‌های مختلفی مانند  ویتامین C، ویتامین B1، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B3 (پانتوتنیک اسید)، ویتامین B6 و ویتامین B9 (فولات) است.
  • همچنین، کولین موجود در 100 گرم میوه هلو 6.1 میلی‌گرم بوده و ویتامینA  آن 16 میکروگرم، ویتامین E آن 0.073 میکروگرم  و ویتامینK  آن 6.2 میکروگرم می‌باشد.

اگر به نوزاد خود آب نارگیل نمیدهید این مطلب 12 مزیت آب نارگیل برای نوزادان را بخوانید

چگونه میوه هلو را برای تغذیه ‌نوزادان خود، در خانه نگهداری کنیم؟

انتخاب و خرید میوه هلو مناسب برای ‌نوزادان:

 بهترین زمان برای خرید هلوهای تازه از اول مرداد ماه است، زیرا در این فصل، میوه هلو کاملاً رسیده و به رنگ صورتی و نارنجی خواهد بود. لازم است بدانید که پوست هلوی رسیده کاملاً نرم بوده و به راحتی لمس می‌شود. همچنین، در هنگام خرید دقت کنید که ترجیحاً، هیچ نقطه کبود یا لکه‌ای بر روی میوه نبوده و پوست آن کاملاً شفاف باشد. نکته بهداشتی مهم در مورد میوه هلو این است که هلو از جمله میوه‌هایی است که احتمال دارد به انواع مختلف آفت‌کش‌ها آلوده شود. بنابراین، در هنگام خرید حتماً سعی کنید تا انواع ارگانیک آن را انتخاب نمایید.

روش نگهداری میوه هلو در منزل:

میوه هلو باید بلافاصله بعد از آوردن به خانه، به طور کامل زیر آب جاری شسته شود تا  بقایای سموم موجود در پوست آن برطرف گردد. همچنین، خوب است بدانید که زمان نگهداری هلوهای رسیده بسیار کم بوده و در مدت کوتاهی پوسیده می‌شوند. بنابراین اگر در نظر دارید این میوه را برای مدت طولانی نگهداری کنید، می‌توانید گونه‌های کمتر رسیده را برای خرید انتخاب کنید تا بتوانید در طولانی مدت آن‌ها را  ذخیره کنید. برای نگه داشتن میوه هلو در منزل، بهتر است آن‌ها را به طور منظم در یک سبد یا یک کیسه پلاستیکی چیده و در محل خنک نگهداری کنید. البته اگر هلوها نرسیده باشند، می‌توان آن‌ها را برای چند روز، در دمای اتاق نیز قرار داد. جالب است بدانید که این میوه، بهتر از یخچال، در دمای اتاق مانده و بعد از گذشت چند روز، به طور کامل می‌رسد. در هر حال، این میوه باید قبل از مصرف ‌نوزادان در خارج از یخچال قرار داده شده و به دمای اتاق برسد.

چگونه می‌توان میوه هلو را برای مصرف ‌نوزادان آماده کرد؟

 به یاد داشته باشید که تهیه و آماده نمودن میوه هلو برای غذای ‌نوزادان کار بسیار ساده‌ای است. مادران می‌توانند آن را به روش جوشیدن یا بخارپز، پخته و برای مصرف ‌نوزادان خود استفاده کنند؛ این میوه برای بچه‌هایی که کمی بزرگ هستند، به حالت خام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هیچ وقت میوه هلو را پوست نکنید، زیرا پوست آن غنی از مواد مغذی است. پس، به آرامی قسمت‌های لکه‌دار پوست میوه را با چاقوی تیز برداشته، سپس آن را تکه تکه کنید تا اندازه هلوها برای خوردن ‌نوزادان مناسب شود. در ادامه این مقاله، روش‌های مختلفی برای آماده‌سازی میوه هلو جهت تغذیه ‌نوزادان ارائه شده است که عبارتند از:

1- جوشاندن:

سه تا چهار فنجان آب را در داخل یک قابلمه به طور کامل جوشانده، سپس هلوهای خردشده را به آن اضافه کنید. این میوه در عرض سه تا پنج دقیقه جوشیدن، خواهد پخت، زیرا گوشت آن نرم می‌باشد. قبل از مصرف، بهتر است اجازه دهید تا هلوهای پخته برای مدت دو دقیقه در یک جای کاملاً خنک بمانند.

2- بخارپز کردن:

 میوه هلو را به تکه‌های بزرگ‌تری تقسیم کرده و در داخل یک تابه با آب کم قرار دهید؛ طوری که میوه‌ها به زیر آب نرود. درب ظرف را کاملاً بسته و برای چهار تا پنج دقیقه آب موجود در ماهیتابه را بجوشانید. البته زمان پخت آن بستگی به جنس گوشت میوه داشته و می‌تواند کمی طولانی‌تر هم بشود. بهتر است هر چند وقت یک بار، تکه‌های میوه را بررسی کنید تا از پخته شدن کامل آن‌ها مطمئن شوید.

اگر به دنبال مواد غدایی فیبر دار برای نوزاد خود هستید این مطلب مواد غذایی غنی از فیبر برای نوزادان را بخوانید.

3-پخت هلو در فر:

 برای پختن میوه هلو در فر، آن را با دمای 200 درجه سانتی‌گراد روشن نموده و هلوها را به چهار قطعه بزرگ تقسیم کنید. سپس، آن‌ها را در داخل سینی  فر قرار داده و کمی آب به سینی اضافه نمایید. برای پختن کامل هلوها در این شرایط، فقط حدود 40 دقیقه زمان لازم است.

البته در نظر داشته باشید که زمان پخت هلوها با توجه به نوع پوست آن‌ها فرق می‌کند. بنابراین، زمان را طوری تنظیم کنید که داخل هلوها کاملاً نرم شده و پوست میوه به راحتی جدا شود. اما برای بهره‌برداری از مزایای هلو در تغذیه بچه‌های بزرگ‌تر، بهتر است این میوه به صورت خام در رژیم غذایی آن‌ها قرار داده شده و به همراه مواد غذایی جامد دیگر به طور مستقیم مصرف شود. اما در نوزادانی که تازه شش ماهگی خود را پشت سر گذاشته‌اند، مصرف میوه هلو با پوست می‌تواند خطر خفگی را به دنبال داشته  باشد. پس برای اطمینان کامل، همیشه هلوهای تازه را برای تغذیه فرزندان کوچک خود انتخاب نموده و با خرد کردن میوه‌های پاک‌شده، خطر خفگی را در فرزند خود از میان ببرید.

همچنین، فراموش نکنید که از هلوهای منجمد فقط می‌توان برای تهیه پوره نوزادان استفاده کرد؛ این میوه‌ها هم باید تازه بوده و در شرایط بهداشتی ذخیره شوند. امروزه، میوه هلو به صورت کنسروشده نیز برای مصرف فوری مادران به بازار ارائه شده است که مصرف آن برای نوزادان بسیار خطرناک می‌باشد، زیرا این کنسروها حاوی بیسفنول (BPA) بوده و نوزادان مصرف‌کننده را در معرض ابتلا به بیماری BPA قرار می‌دهد. علاوه بر این مورد، همان‌طور که می‌دانید تمام مواد غذایی کنسروشده حاوی قند یا سدیم بسیار بالایی هستند که برای افزایش مدت زمان نگهداری آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد برای سلامتی همه ‌نوزادان خطرناک است. ولی شما به عنوان یک مادر می‌توانید کنسروهایی را برای تغذیه نوزادان خود انتخاب کنید که بدون BPA بوده و حاوی مواد نگهدارنده نباشند.

در نهایت، یادتان باشد که هرگز پوره میوه هلو را برای استفاده‌های بعدی فرزند خود، یخ‌زده نکنید، زیرا نوسانات دما می‌تواند مزه آن‌ها را ترش نموده و مستعد ابتلا به آلودگی‌های باکتریایی بکند. اگر هم مجبور هستید پوره تهیه‌شده را برای مدتی در فریزر نگه دارید، حتماً این پوره یخ زده را باید در طی سه روز استفاده کنید تا عطر، طعم و بافت خود را از دست نداده باشد. با همه این توصیفات، بهتر است مادران همیشه میوه‌های تازه را بر انواع یخ‌زده و کنسرو‌شده آن‌ها ترجیح داده و به سلامت نوزاد خود اهمیت دهند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
سعی کنید از یک رژیم غذایی پر کالری استفاده کنید که متعادل باشه و وقت غذا دادن مواظب استفراغ و خفگی کودکتان باشید.

This comment was minimized by the moderator on the site

برای بچه ام که بیماری سندروم رت داره چه غذاهاوچه میوه ها باید استفادهکند

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/