چرا وجود کلسیم در برنامه غذایی نوزادان مهم است؟

shutterstock_13092568__1538976663_12630

آیا شما هم ، در مورد عادات غذایی نوزاد خود نگران هستید؟ آیا شما هم ، احساس می‌کنید که فرزندتان، برخی از نیازهای تغذیه‌ای خود مانند کلسیم را به مقدار کافی دریافت نمی‌کند؟ آیا می‌خواهید بدانید که کلسیم در چه نوع مواد غذایی موجود است؟ آیا می‌خواهید بدانید که کلسیم باعث تقویت چه قسمت‌هایی از بدن نوزاد شما می‌شود؟ اگر مایل به دانستن موارد فوق هستید، می‌خواهید بدانید که چرا وجود کلسیم برای سلامت نوزادان ضروری است و چه مواد غذایی را می‌توان در رژیم غذایی نوزادان قرار داد تا نیازهای بدن آن‌ها را در مورد ماده مغذی کلسیم  برطرف کند، حتماً خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.

اگر نوزادتان کمبود کلسیم دارد این مطلب علت بروز کمبود کلسیم در نوزادان را بخوانید.

چرا وجود کلسیم در رژیم غذایی نوزادان مهم است؟

همه ما می‌دانیم که وجود کلسیم برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت نوزادان بسیار مهم است. بر خلاف آنچه اکثر مردم فکر می‌کنند، همچنین، وجود کلسیم کافی در بدن نوزادان باعث می‌شود تا خون نوزاد، به درستی لخته شده و از مبتلا شدن او به بسیاری از بیماری‌های مرتبط با استخوان در آینده جلوگیری شود. علاوه بر این موارد، وجود این ماده مغذی در بدن نوزادان، برای تنظیم عملکرد درست قلب آن‌ها ضروری بوده، به آرامش عضلات فرزند شما کمک کرده و از پوسیدگی دندان‌های او بر اثر فعالیت‌های مختلف آنزیمی در بدن جلوگیری می‌کند.

چه مقدار کلسیم برای حفظ سلامت نوزادان مفید است؟

در ادامه این مقاله، نگاه دقیقی به مقدار کلسیم مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن نوزادان، با توجه به سن آن‌ها انداخته‌ایم که به شرح زیر می‌باشد:

  • از بدو تولد تا 6 ماهگی، نوزاد هیچ نیازی به دریافت کلسیم اضافی، علاوه بر تغذیه با شیر مادر ندارد.
  • اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه شود، از 6  تا 12 ماهگی نیز هیچ نیازی به دریافت مقدار اضافی از این ماده مغذی نخواهد داشت.
  • اما، فراموش نکنید که همه نوزادان از 1 تا 3 سالگی، روزانه به دریافت 700 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند تا بتوانند تمام نیازهای بدن خود را به این ماده تأمین کنند.
  • از 4 تا 8 سالگی، نیاز نوزاد به کلسیم افزایش یافته و فرزند شما در این سن، به 1000 میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارد تا بتواند سلامت کلی بدن خود را فراهم کند.

آیا کمبود کلسیم در بدن نوزادان، به سلامت آن‌ها آسیب می‌رساند؟

 به خاطر داشته باشید که کمبود کلسیم در رژیم غذایی نوزادان ممکن است منجر به مبتلا شدن آن‌ها به بیماری با عنوان "ریکی" شود. این حالت، وضعیتی است که در آن استخوان‌های نوزاد نرم و ضعیف می‌شوند. لازم است بدانید که این بیماری بیشتر در نوزادان، بین 6 تا 24 ماهگی معمول بوده و اگر این نوزاد به بیماری "راشیت" نیز مبتلا شود، می‌تواند با تغییر شکل استخوان‌ها، باعث شکستن آن‌ها حتی با یک ضربه ضعیف شود.

آیا مواد غذایی غنی از کلسیم را می‌شناسید؟

در ادامه این مقاله، برخی از مواد غذایی غنی از کلسیم به شما مادران عزیز ارائه کرده‌ایم که عبارتند از:

1- همان‌طور که می‌دانید محصولات لبنی از جمله ماست، شیر، پنیر، کره و غیره حاوی کلسیم بالایی هستند. اما فراموش نکنید که شیر، به تنهایی یکی از بزرگ‌ترین منابع کلسیم محسوب شده و اگر نوزادی مصرف شیر را دوست نداشته باشد، مادر او باید سعی کند تا با اضافه کردن انواع میوه‌های تازه و سایر مواد طبیعی، طعم شیر را برای فرزند خود تغییر داده و با خوشمزه کردن آن، نوزاد را به مصرف این ماده حیاتی ترغیب نماید. همچنین، اگر بدن فرزند شما نمی‌تواند لاکتوز موجود در شیر را تحمل کند، می‌توانید از شیر سویا برای تغذیه او استفاده نمایید تا اطمینان حاصل کنید که نیازهای بدن نوزاد نسبت به  کلسیم، به طور کامل برآورده می‌شود. ولی در خرید این نوع شیر نیز باید دقت زیادی نموده و با مطالعه برچسب‌ها درج شده بر روی بطری شیر، مارک معتبر و شیر غنی‌شده از کلسیم را برای خرید انتخاب کنید تا بتواند به بهترین وجه نیازهای کوک را به بدن او عرضه نمایید. خوب است بدانید مصرف پنیر نیز می‌تواند یک روش عالی برای اضافه کردن کلسیم به وعده‌های غذایی نوزادان شما باشد؛ شما می‌توانید پنیر را به انواع غذاهای نوزاد اضافه نموده و از مزایای آن استفاده کنید. البته مادران عزیز می‌توانند مقداری از پنیر را به صورت برش‌های کوچک و ساده به سوپ، سالاد، ماکارونی و حتی سبزیجات پخته نوزادان اضافه کرده و طعم دلپذیری به غذای آن‌ها بدهند. علاوه بر این موارد، نوزادان می‌تواند مقدار زیادی از کلسیم مورد نیاز بدن خود را از مصرف منظم ماست به دست بیاورند. جالب است بدانید که مصرف این ماده لبنی، میزان جذب کلسیم را به بدن شما و فرزند کوچکتان افزایش می‌دهد. یادتان باشد که اگر نوزاد شما نتواند سایر محصولات لبنی را هضم کند، ممکن است با مصرف ماست نیز دچار مشکلات گوارشی گردد؛ پس بهتراست خود مادر شیر مورد نیاز برای تهیه ماست نوزاد را خوب بپزد.

2- سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، لوبیا سبز، کلم، کلم بروکلی، خردل سبز و انواع دیگر سبزیجات حاوی کلسیم می‌باشند؛ اما در این میان، سبزی اسفناج دارای مقدار بالایی از کلسیم نسبت به سبزی‌های دیگر است. با این حال، بدن برخی از نوزادان ممکن است قادر به هضم این ماده غذایی بسیار مغذی نباشند. بنابراین، شما باید در ای مورد با دکتر نوزاد خود صحبت کرده و روش‌های استفاده از سبزیجات را برای تغذیه او یاد بگیرید.

3- بیشتر غلات نیز دارای کلسیم بالایی بوده و باعث تقویت استخوان‌ها و دندان‌های نوزاد شما می‌شوند؛ نخود و لوبیای چشم‌بلبلی دارای مقدار زیادی کلسیم هستند.

4- علاوه بر موارد ذکر شده، انواع آبمیوه‌ها یا نوشیدنی‌هایی که حاوی سویا هستند، با کلسیم غنی شده و می‌توانند نیازهای بدن انسان را در هر رده سنی به طور کامل تأمین کنند.

5- در نهایت،  در نظر داشته باشید که ماهی ساردین نیز غنی از کلسیم بوده، شما می‌توانید مقداری از این ماهی پخته را بر روی نان تست قرار داده و برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنید! همچنین، گیاه بامیه، لوبیا چیتی، کشمش، آلو، انواع نخود و سبزی جعفری نیز غنی از کلسیم هستند؛ شما می‌توانید با افزودن آن‌ها به وعده‌های غذایی روزمره نوزاد خود قسمت مهمی  از نیازهای بدن او را به این ماده مغذی برطرف نمایید.

اگر به نوزاد خود آب نارگیل نمیدهید این مطلب چرا آب نارگیل برای تغذیه نوزادان مناسب است؟ را بخوانید.

نکات مهم در مورد افزودن کلسیم به وعده‌های غذایی روزانه نوزاد:

در ادامه این مقاله، چند نکته مهم را به مادران عزیز ارائه داده‌ایم که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا کلسیم بیشتری را در وعده‌های غذایی روزانه نوزاد خود قرار داده و نیازهای بدن او را به راحتی تأمین کنند. این نکات عبارتند از:

1- به عنوان یک مادر سعی کنید منابع مختلفی از کلسیم را برای وعده‌های غذایی نوزاد خود، به صورت روزانه در نظر بگیرید. لازم است بدانید که بهترین زمان برای مصرف کلسیم توسط نوزادان، زمان‌های مختلف روز است، زیرا در این ساعات بدن قادر خواهد بود تا به طور کامل، کلسیم موجود در مواد غذایی را جذب کند. علاوه بر این مورد، می‌توان برخی از مواد غذایی غنی از کلسیم را به عنوان یک میان وعده در برنامه غذایی نوزادان گنجاند. این کار باعث می‌شود تا مادران از قرار دادن کلسیم بیش‌ازحد در یک وعده غذایی نوزاد معاف شده و به طور یکنواخت از طریق تغذیه روزانه، نیاز بدن نوزاد را برآورده کنند.

2- بهتر است در مورد میزان کلسیم مورد نیاز بدن نوزاد خود، به صورت روزانه، با یک دکتر متخصص اطفال صحبت کنید. اگر شما خودسرانه، نمودار خاصی را بدون توصیه پزشک، برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن نوزاد خود دنبال کنید، ممکن است او این ماده مغذی را در اندازه بیشتر یا کمتر از حد معمول دریافت کند که برای سلامت عمومی فرزند شما کار مناسبی تلقی نمی‌شود.

3- همچنین، مادران باید برای اطمینان از دریافت کلسیم کافی در نوزادان خود، از کافی بودن میزان ویتامین D در بدن آن‌ها مطمئن شوند، زیرا وجود این ویتامین برای جذب کلسیم بسیار مهم است. مادران می‌توانند برای دریافت این ویتامین به صورت طبیعی اجازه دهند تا نوزاد، ساعاتی را در زیر نور خورشید بازی کند. اگر با انجام این کار همچنان از کافی بودن کلسیم مورد نیاز بدن نوزاد خود اطمینان ندارید، بهتر است برای دریافت مکمل‌های اضافی جهت استفاده فرزند خود، با دکتر متخصص اطفال صحبت کنید.

اگر به دنبال مواد غذایی پرکالری برای نوزاد خود هستید این مطلب 10 ماده غذایی پر کالری برای نوزادان را بخوانید.

ایده‌ غذایی به منظور اضافه کردن کلسیم به وعده‌های غذایی نوزادان:

 در ادامه این مقاله، دستورالعمل‌ بسیار آسان و سریع را ارائه داده‌ایم تا به مادران جوان کمک کند که کلسیم بیشتری را به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنند. این دستور غذایی به شرح زیر است:

سوپ بادام برای نوزادان:

شما برای تهیه این سوپ نیاز به مواد زیر خواهید داشت:

  • 20 عدد بادام خردشده و بدون پوست
  • 4 فنجان شیر ساده (شما می‌توانید برای پخت این سوپ در خانه از کدو، کلم، پیاز و سیب‌زمینی نیز استفاده نموده و بعد از پخته شدن تمام مواد با آب، بعد از سرد شدن، مخلوط را از غربال عبور داده و به همراه شیر معمولی، آن را برای قرار دادن در برنامه غذایی نوزاد خود آماده کنید)
  • 2 قاشق چای‌خوری کره
  • 1 قاشق غذاخوری آرد ساده
  • مقدار کمی نمک برای طعم‌دار کردن غذای نوزاد
  • 2 قاشق غذاخوری خامه تازه
  • 3/4 گرم شیر گرم
  • 3 تا 4 قطره روغن بادام

طرز تهیه سوپ بادام :

حدود 3 تا 4 عدد بادام را به طور جداگانه نگه داشته و باقی بادام‌ها را خوب بشویید. سپس، آن‌ها را در مخلوط‌کن ریخته و با شیر ساده مخلوط کنید. البته پودر کردن بادام‌ها اختیاری بوده و می‌توان آن‌ها را به صورت تکه‌های نازک نیز برش داد. این تکه‌ها بعد از پخته شدن در فر، کاملاً ترد می‌شوند. بعد از این که خمیر بادام و شیر سفید را مخلوط کردید، آن را کنار بگذارید.

در این مرحله، در یک تابه، کره را حرارت داده و آرد را به آن  اضافه کنید. البته در چنین مواردی می‌توان به جای شکر یا نمک از عسل نیز برای طعم دار نمودن سوپ نوزادان استفاده نمود. بعد از تفت دادن آرد، مخلوط شیر و خمیر بادام را به سس سفید اضافه کرده و بگذارید همه مواد خوب بجوشند. البته بهتر است برای جلوگیری از ته زدن، مخلوط را به طور مداوم هم بزنید. سپس، شیر و نمک را به مواد روی شعله اضافه کنید و بگذارید تا سوپ شما برای حدود پنج دقیقه دیگر بر روی شعله ملایم گاز بجوشد.

در مرحله پایانی، خامه را به غذای فرزند خود اضافه کرده و آن را خوب، با سایر مواد مخلوط کنید. اگر هم می‌خواهید از آرد بادام تفت داده شده در سوپ نوزاد خود استفاده کنید، می‌توانید آن در مرحله آخر به سوپ اضافه کنید. قابلمه غذا را از روی گاز کنار گذاشته و اجازه دهید کاملاً خنک شود تا برای تغذیه فرزند دلبندتان آماده گردد.

امیدواریم خواندن مقاله بالا، مادران عزیز را در مورد استفاده از کلسیم برای تغذیه نوزادان راهنمایی کرده باشد، زیرا همان‌طور که گفته شد وجود این ماده مغذی برای رشد کلی بدن نوزادان بسیار ضروری است. بنابراین، مادر باید برای اطمینان کامل از سلامت فرزند خود، کلسیم را به مقدار کافی در رژیم غذایی او قرار دهد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/