12 مزیت آب نارگیل برای نوزادان

kokoswasser__1538632660_12379

همان‌طور که می‌دانید مادران برای تغذیه نوزادان خود باید از شیر مادر یا از شیر خشک استفاده کنند. این نوع شیرها معمولاً تا شش ماهگی، برای تأمین همه نیازهای بدن نوزادان کافی است. اما اگر به عنوان یک مادر در نظر دارید که در کنار شیر مادر یا شیر خشک، از آب نارگیل هم برای تغذیه فرزند کوچک خود استفاده کنید، حتماً باید از تمام نکات مربوط به آب نارگیل برای تغذیه نوزادان و مزایای بهداشتی آن آگاه باشید. در ادامه این مقاله، مطالب مهمی در مورد این میوه گرمسیری برای شما مادران ارائه شده است که خواندن آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

اگر به دنبال مواد پر کالری هستید این مطلب 10 ماده غذایی پر کالری برای نوزادان رابخوانید

ارزش غذایی آب نارگیل:

 در ابتدا، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که هر 100 گرم آب نارگیل دارای ارزش غذایی زیر است:

  • انرژی موجود در هر 100 گرم آب نارگیل، برابر با  19 کیلوکالری بوده و دارای 0.29 میلی‌گرم آهن است.
  • همچنین، این آب میوه از 94.99 گرم آب تشکیل شده و دارای 250 میلی‌گرم پتاسیم می‌باشد.
  • کل لیپید موجود در 100 گرم آب میوه نارگیل، 0.20 گرم بوده و دارای 20 میلی‌گرم فسفر است.
  • پروتئین موجود در این آب میوه 0.72 گرم و میزان روی آن  0.10 میلی‌گرم می‌باشد.
  • فیبر این مایع شیرین 1.1 میلی‌گرم بوده و میزان سدیم آن  105 گرم می‌باشد.
  • آب میوه نارگیل دارای 3.71 گرم کربوهیدرات بوده و تئامین موجود در آن 0.03 میلی‌گرم است.
  • آب میوه نارگیل دارای 24 میلی‌گرم کلسیم و 2.4 میلی‌گرم ویتامین C می‌باشد.
  • میزان شکر موجود در این آب میوه 2.61 گرم بوده و نیاسین آن  0.08 میلی‌گرم است.
  • این آب میوه دارای 25 میلی‌گرم منیزیم بوده و ریبوفلاوین موجود در آن،  0.057 میلی‌گرم می‌باشد.
  • آب میوه نارگیل دارای 32 0. 0 میلی‌گرم ویتامین B6  است.

از چه زمانی، نوزاد شیرخوار می‌تواند آب نارگیل مصرف کند؟

کارشناسان تغذیه عقیده دارند که آب نارگیل را باید پس از 6 ماهگی، در برنامه روزانه نوزادان قرار داد؛ به این معنی که در حالت ایده‌آل، زمان افزودن آب این میوه به برنامه غذایی نوزادان هم زمان با آغاز مصرف سایر مواد غذایی جامد، بین 6 تا 8 ماهگی است. البته، لازم است بدانید که گوشت نارگیل یا تکه‌های آن باید جویده شده و روند هضم بسیار سختی دارند. به همین دلیل، شما باید فقط آب آن را به نوزاد خود بدهید تا بتوانید از مزایای باورنکردنی آن برای رشد فرزند دلبند خود استفاده کنید. البته، اگر  هضم پوست این میوه آسان بود، می‌توانستید از عطر و طعم آن برای افزایش میل نوزاد خود به مصرف انواع غذاها استفاده کنید. با این وجود، مادران می‌توانند آب نارگیل را در اشکال مختلف به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • شما می‌توانید آب میوه نارگیل را به برنج و پوره نوزاد خود یا به سبزیجات، در هنگام بخارپز شدن اضافه کنید. با این کار، شما می‌توانید از مزایای این مایع شگفت‌انگیز در روند تغذیه و رشد نوزاد دلبند خود بهره‌مند شوید.

مزایای بهداشتی آب نارگیل برای نوزادان:

به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که اگر با مصرف آب میوه نارگیل، هیچ گونه علائم آلرژیکی در بدن نوزاد شما مشاهده نمی‌شود، می‌توانید از آن برای بهبود روند سلامتی فرزندتان استفاده کنید. این ماده غذایی تأثیر قابل‌توجهی در بهبود روند رشد و حفظ سلامت نوزادان دارد. در ادامه این مقاله، مزایای آب میوه نارگیل را برای مادران جوان ارائه نموده‌ایم که به شرح زیر می‌باشند:

1- آب نارگیل، احیاکننده بدن نوزادان است:

لازم است بدانید که در طول تابستان‌های گرم سال، آب نارگیل بهترین منبع ریفارداسیون بوده و برای بدن نوزادان، نوزادان و بزرگسالان در روزهایی که منجر به کم‌آبی می‌شود، بسیار مفید است. همچنین، هنگامی که آب بدن فرزند شما با تب کردن، تبخیر شده و پوست بدن او را سرد و خنک نموده است، مصرف آب میوه نارگیل در مقایسه با سایر نوشیدنی‌ها برای آب‌رسانی مجدد بدن بسیار مناسب‌تر خواهد بود. در واقع، قرار دادن آب خالص در برنامه روزانه نوزادان، به غیر از هیدارته نمودن بدن، فایده دیگری برای نوزاد ندارد، اما آب میوه نارگیل به عنوان یک مایع طبیعی شیرین دارای مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی بوده و حاوی نمک می‌باشد که در دوران نقاهت و تب، برای بهبود حال نوزادان بسیار مفید است.

2- آب نارگیل برای بهبود بیماری‌های دستگاه گوارش نوزادان بسیار مفید است:

همان‌طور که می‌دانید معده کوچک نوزادان بسیار ضعیف بوده و از طریق ابتلا به بیماری استفراغ و اسهال، می‌تواند دچار بحران شود. در چنین شرایطی، نوزاد مایع موجود در داخل بدن خود را از دست می‌دهد. از دست دادن آب بدن هم می‌تواند نوزاد را به انواع بیماری‌های مختلف دستگاه

گوارش مانند سوءهاضمه، زخم معده و دیسک تنوری مبتلا کند. جالب است بدانید که مصرف آب نارگیل در چنین شرایطی  بهترین روش برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی در بدن نوزادان خواهد بود.

اگر به دنبال مواد غذایی پر فیبر برای نوزادان خود هستید این مطلب مواد غذایی غنی از فیبر برای نوزادان را بخوانید.

3- مصرف آب نارگیل باعث از بین رفتن مشکل یبوست در نوزادان می‌شود:

 همه ما می‌دانیم که مشکل یبوست در نوزادان چیزی است که همه والدین نگران آن هستند! دلیل اصلی بروز این مشکل در نوزادان، کمبود آب یا فیبر در رژیم غذایی آن‌ها بوده و به مرور زمان یا اضافه شدن مصرف محصولات لبنی یا چربی‌ها از بین خواهد رفت. ولی در دوران نوزادی، مادران می‌توانند با قرار دادن آب نارگیل در برنامه روزانه فرزند خود به صورت منظم، از بروز مشکل یبوست در بدن او جلوگیری کنند. آب نارگیل منبع غنی از فیبر بوده و به طور طبیعی، دارای الکترولیت‌ها می‌باشد که به کاهش مشکل یبوست در نوزادان کمک شایانی می‌کند.

4- درمان انواع بیماری‌های عمومی نوزادان با مصرف آب نارگیل:

اسهال ناشی از ابتلا به بیماری در برخی موارد می‌تواند منجر به بروز مشکل کم آبی در بدن نوزاد بیمار شود که عوارض مختلفی را به دنبال خواهد داشت. Rehydration خوراکی یکی از روش‌های درمانی مورد نیاز برای بیماران مبتلا به وبا می‌باشد. اما، در مناطق خاصی از جهان که مناطق گرمسیری محسوب می‌شوند و تجهیزات پزشکی خوبی ندارند، آب نارگیل بهترین گزینه برای حفظ سطح آب بدن و حفظ حالت هیدراتاسیون آن محسوب می‌شود، زیرا علاوه بر این که به راحتی در دسترس همگان است،  یکی از رایج‌ترین داروها برای تأمین نیازهای بدن نوزادان بیمار به آب و املاح ضروری دیگر می‌باشد.

5- آب نارگیل ضد باکتری است:

مواد ضد میکروبی که در آب نارگیل وجود دارد، این میوه را دارای خواص ضد میکروبی کرده و برای درمان بیماری‌های عفونی در نوزادان، مناسب ساخته است. علاوه بر مورد، آب این میوه حاوی مونوآلورین، مونوگلیسیرید ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد پروتئوزایی بوده و برای از بین بردن ویروس‌های حاوی لیپید مانند HIV، هرپس، سیتومگالوویروس، آنفلوآنزا و سایر باکتری‌های بیماری‌زا در بدن نوزادان بسیار مؤثر است. همچنین، آب نارگیل در طبیعت بدن به عنوان یک تصفیه‌کننده کامل عمل کرده و برای مردمان شهرهایی که سیستم سم‌زدایی آب ندارند، به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6- مصرف آب نارگیل، عفونت‌های دستگاه ادراری نوزادان را درمان می‌کند:

نکته مهمی که والدین نوزادان باید به خاطر داشته باشند، این است که اگر فرزند آن‌ها در بیشتر موارد به عفونت‌های دستگاه ادراری مبتلا می‌شوند، از لحاظ سیستم ایمنی بدنی بسیار آسیب‌پذیر است. در چنین شرایطی، اگر عفونت‌های باکتریایی درمان نشده و در کلیه‌ها یا مثانه نوزاد باقی بمانند، وضعیت بیمار را بسیار بدتر خواهند نمود. در چنین مواردی، مصرف آب نارگیل بسیار مفید خواهد بود، زیرا آب این میوه دارای خواص پاک‌کنندگی و شفابخشی بوده و می‌تواند مشکلات ادراری نوزادان را به راحتی درمان کند. علاوه بر درمان عفونت‌های مثانه، مصرف آب نارگیل سنگ کلیه نوزادان را نیز دفع می‌کند، زیرا ادرار را رقیق کرده و مواد شیمیایی مختلف موجود در آن را از بین می‌برد. پس، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه فراموش نکنید که اگر شما آب نارگیل را به عنوان بخشی ثابتی از رژیم غذایی نوزاد خود مورد استفاده قرار دهید، به حفظ و سلامت سیستم ادراری او کمک خواهید نمود.

7- آب نارگیل به عنوان تسکین‌دهنده بیماران مبتلا به تب بولیت عمل می‌کند:

 تب بولیت در نوزادان با حالت استفراغ، تهوع و تب شدید همراه است. در چنین مواردی، مصرف آب نارگیل برای جلوگیری از بروز کم آبی در بدن بیمار بسیار مؤثر بوده و کمک می‌کند تا خستگی ناشی از دفع نمک‌های طبیعی بدن در هنگام عرق کردن، اسهال و استفراغ کاهش یابد.

8- قرار دادن آب نارگیل در برنامه روزانه نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، ضروری است:

بعضی از مردم دنیا از آب نارگیل به عنوان یک جایگزین سالم برای شیر خشک، جهت تغذیه نوزادان استفاده می‌کنند. در تایلند، اولین ماده غذایی جامد که به نوزاد شیرخواره داده می‌شود، گوشت نارگیل نرم و طعم‌دار است. ولی شیر نارگیل در برخی کشورهای جهان به عنوان جایگزینی سالم برای شیر خشک محسوب شده و از آن، برای تغذیه نوزادان استفاده می‌کنند. اما شما باید این کار را پس از مشاوره با پزشک متخصص اطفال انجام دهید.

اگر به نوزاد خود کدو حلوایی نمیدهید این مطلب کدو حلوایی برای حفظ سلامت چشمان نوزادان مفید است را بخوانید.

9- مصرف آب نارگیل، حالت استفراغ فرزند شما را کاهش می‌دهد:

همه ما می‌دانیم که استفراغ کردن مداوم نوزاد باعث بروز اختلال در الکترولیت‌های بدن او شده و بدن او را دچار کم‌آبی می‌کند. در چنین مواردی، مصرف آب نارگیل می‌تواند تأثیرات تسکین‌دهنده‌ای روی معده فرزند شما داشته باشد؛ یک روش درمان عالی برای اسهال و استفراغ نوزادان تلقی می‌شود. علاوه بر این مورد، به دلیل شیرین بودن آب نارگیل، بیشتر نوزادان آن را دوست داشته و به عنوان یک نوشابه مناسب برای تأمین الکترولیت‌های بدن خود استفاده می‌کنند.

10- مصرف آب نارگیل کرم روده نوزادان را از بین می‌برد:

جالب است بدانید که مصرف آب میوه نارگیل در درمان اختلالات روده‌ای نوزادان بسیار مؤثر بوده و کرم‌های موجود در روده این بیماران را از بین می‌برد. بنابراین، به عنوان یک مادر بی‌تجربه، در چنین شرایطی یک قاشق غذاخوری از نارگیل تازه و خردشده را خوب بپزید، در وعده صبحانه با 30 تا 60 میلی‌لیتر روغن کرچک مخلوط کرده و همراه 250 تا 375 میلی‌لیتر شیر به فرزند بیمار خود بدهید. با این کار، او پس از گذشت سه ساعت از مصرف صبحانه، شادابی خود را به دست خواهد آورد.

11- آب نارگیل کمبودهای بدن فرزند شما را تأمین می‌کند:

اگر به عنوان مادر یک فرد چاق، دوست دارید بدون کمبود املاح و ویتامین‌های ضروری بدن، وزن فرزند خود را کاهش دهید، بدانید که آب نارگیل علاوه بر افزایش متابولیسم بدن، تمام ویتامین‌های ضروری بدن فرزندتان را تأمین نموده و به کاهش وزن او نیز کمک خواهد کرد.

12- آب نارگیل دارایی خواص ضد پیری است:

در نهایت، لازم است بدانید که آب نارگیل یک منبع غنی از سیتوکین‌ها است؛ این ماده میزان رشد گیاهان را تنظیم می‌کند. بنابراین به عنوان یک ماده ضد پیری محسوب شده و تأثیر زیادی بر روی سلول‌ها و بافت‌های بدن فرزند شما در دوران مختلف زندگی خواهد داشت.

 

نظر (6)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
ممنون از مطالب آموزنده تون .

This comment was minimized by the moderator on the site

دخترم نمیخوره میشه با شیر قاطی کرد؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
متسفانه بنده اطلاعات علمی دقیقی در این مورد ندارم

بعنوان یک متخصص نه ولی به عنوان یک مادر میتونم بهتون پیشنهاد بدم که یک مقدار خیلی اندک رو ترکیب و بهش بدید و چند روز صبر کنید اگه علائم خاصی ندیدید با مقداری کمی بیشتری این کار رو...

سلام
متسفانه بنده اطلاعات علمی دقیقی در این مورد ندارم

بعنوان یک متخصص نه ولی به عنوان یک مادر میتونم بهتون پیشنهاد بدم که یک مقدار خیلی اندک رو ترکیب و بهش بدید و چند روز صبر کنید اگه علائم خاصی ندیدید با مقداری کمی بیشتری این کار رو انجام بدید و بعد میتونید ... // البته زیاده روی در هر چیزی میتونه مشکل ساز بشه

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی جالب بود من تا حالا نشنیده بودم منم به دختر کوچولوم آب نارگیل میدم...ممنون از مطالبتون

This comment was minimized by the moderator on the site

سلامت باشید

This comment was minimized by the moderator on the site

مطلب آموزنده و در عین حال غافلگیر کننده بود ،اینهمه خواص مثبت داره نارگیاثل برا همین جناب خان میگه: سیاه نارگیله?

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/