مزایای تغذیه نوزادان با شیر مادر

Baby_drinkt_bij_moeder_uit_de_borst_en_ervaart_de_voordelen_van_borstvoeding__1538379840_85994

همان‌طور که می‌دانید تغذیه نوزادان با شیر مادر، یک روش طبیعی و امن برای حفظ سلامت آن‌ها است. این روش تغذیه‌ای، مزایای زیادی دارد که فقط محدود به حفظ سلامت نوزاد نمی‌شود؛ مادر نیز از این مزایا بهره خواهد برد. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، در مورد مزایای تغذیه نوزادان با شیر مادر صحبت خواهیم کرد.

برای اطلاع از میوه هایی که نباید در شیردهی بخورید این مطلب میوه های که در دوران شیردهی نباید بخورم را بخوانید.

مزایای تغذیه نوزادان با شیر مادر چیست؟

جالب است بدانید که تا به حال، پزشکان متخصص اطفال بیش از 100 مزیت برای تغذیه نوزادان با شیر مادر ارائه کرده‌اند. البته میزان این مزایا به مدت شیردهی مادر بستگی دارد.

مزایای شناختی تغذیه نوزادان با شیر مادر:

همه ما می‌دانیم که تغذیه نوزادان با شیر مادر تأثیر قابل‌توجهی بر روند رشد شناختی و بهبود عملکرد مغز آن‌ها دارد. در ادامه این مقاله، چند نمونه از این مزایا را برای مادران عزیز ذکر خواهیم کرد. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1- IQ نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند بیشتر است:

نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است نوزادانی که از بدو تولد، به جای تغذیه با شیر خشک، از شیر مادر استفاده می‌کنند، دارای سطح هوشی بالاتری نسبت له سایر همسالان خود بوده و رشد مغز آن‌ها کاملاً طبیعی است. البته، این مزیت در هنگام دادن آزمون‌های IQ نوزادان برای ورود به مدرسه مشخص می‌شود. با این حال،  به خاطر داشته باشید که بین مدت شیردهی مادر و  IQ نوزاد ارتباط نزدیکی وجود دارد؛ نوزادانی که از بدو تولد با شیر مادر تغذیه شده‌اند، دارای  IQ بسیار بالاتری نسبت به نوزادان دیگر هستند.

2- میزان رشد مغز نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، طبیعی است:

 همان‌طور که نوزاد رشد می‌کند، اندازه مغز او نیز نسبت به رشد بدن، افزایش می‌یابد. تغذیه نوزادان با شیر مادر، روند طبیعی رشد مغز را تضمین می‌کند؛ یعنی، اندازه مغز نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، با سرعت مناسبی نسبت به بدن و سن آن‌ها افزایش می‌یابد.

اگر در دوران شیردهی دچار دندان درد شده اید این مطلب درمان دندان درد دوران شیردهی را بخوانید.

3- نوزادانی که شیر مادر میخورند، دارای نورون‌های سالمی هستند:

بافت ماده سفید مغز نوزادانی که از بدو تولد با شیر مادر خود تغذیه می‌شوند، تراکم بیشتری خواهد داشت. ماده سفید مغز شامل سلول‌های عصبی طویلی بوده و رشد آن‌ها، به هماهنگی قطعات مغز نوزاد کمک شایانی می‌کند. همچنین، این ماده سفید مغز نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت فرایند تفکر و عملکرد شناختی نوزادان ایفا می‌کند. تراکم بافت سفید مغز نوزادانی که از اول تولد خود با شیر مادر تغذیه می‌شوند، حدود 30 درصد نسبت به نوزادان دیگر بیشتر است. لازم است بدانید که این حالت در مغز نوزادان فقط در صورت تغذیه آن‌ها با شیر مادر میسر خواهد شد.

علاوه بر این موارد، اگر نوزادانی که زودتر از موعد زایمان به دنیا می‌آیند، با شیر مادر تغذیه شوند، روند توسعه مغز آن‌ها به سرعت انجام می‌گیرد؛ با اطمینان می‌توان گفت که هیچ‌گونه تأخیری در رشد نقاط عطف شناختی این نوزادان در آینده ایجاد نخواهد شد. همچنین، این نوزادان در زندگی آینده، کمتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار می‌گیرند.

4- احتمال ابتلا به ADHD در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر است:

اختلال پیش‌فعالی و کم‌توجهی یا مشکل ADHD که به عنوان یک وضعیت روانی در نوزادان شناخته شده و باعث بروز مشکلات رفتاری در آن‌ها می‌گردد، در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، بسیار کمتر از سایر نوزادان است. با این که چنین وضعیتی در نوزادان درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با مصرف دارو، ادامه زندگی آن‌ها را به راحتی مدیریت نمود. ولی در نوزادانی که از بدو تولد به طور انحصاری، با شیر مادر تغذیه می‌شوند، احتمال ابتلا به ADHD بسیار کمتر است. البته این فرضیه هنوز به طور کامل اثبات نشده است. به همین دلیل، پزشکان متخصص اطفال از چگونگی تأثیر شیر مادر برای محافظت نوزادان در برابر بیماری ADHD  مطالب زیادی نمی‌دانند، اما در کل می‌توان گفت که تغذیه نوزاد با شیر مادر مزایای شناختی زیادی برای او داشته و سیستم ایمنی بدن نوزاد را به میزان قابل‌توجهی بالا می‌برد.

مزایای ایمنی تغذیه نوزادان با شیر مادر:

به یاد داشته باشید که تغذیه نوزادان با شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد شده و از او در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند. مهم‌ترین مزایای ایمنی تغذیه نوزادان با شیر مادر عبارتند از:

1- تغذیه نوزادان با شیر مادر، از بدن آن‌ها در برابر بیماری‌های عمومی محافظت می‌کند:

شیر مادر حاوی چندین نوع آنتی‌بادی بوده و از بدن نوزادان در برابر ابتلا به بیماری‌های عمومی مانند سرماخوردگی محافظت می‌کند؛ به عنوان مثال، اگر مادر شیرده به بیماری سرماخوردگی مبتلا شده باشد، بدن او به طور خودکار، با تولید آنتی‌بادی این بیماری در شیر، آن را به بدن نوزاد انتقال داده و با بالا بردن سیستم ایمنی بدن نوزاد از طریق تغذیه با شیر مادر، از او در برابر ابتلا به این بیماری محافظت می‌کند. علاوه بر این مورد، تغذیه نوزادان با شیر مادر، از بدن آن‌ها در برابر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی مانند مننژیت باکتریایی و پنومونی نیز محافظت خواهد کرد.

2- تغذیه نوزادان با شیر مادراز ابتلا به بیماری‌های ویروسی محافظت خواهد نمود:

جالب است بدانید که تغذیه نوزادان با شیر مادر، از بدو تولد بدن آن‌ها را در برابر ابتلا به ویروس‌هایی مانند ویروس سونسیتیال تنفسی (RSV) و واریسلا زوستر مقاوم نموده و محافظت می‌کند. اگر در دوران شیردهی، مادری به بیماری آبله مرغان مبتلا شود، بدن وی به طور خودکار ویروس این بیماری را به بدن نوزاد منتقل نموده و سیستم ایمنی او را به میزان قابل‌توجهی بالا خواهد برد. این حالت یک ایمنی منفعل بوده و ممکن است سلامت کامل نوزادان شیرخوار را تضمین نکند، ولی به احتمال زیاد شانس مبتلا شدن نوزاد به این بیماری‌های ویروسی را کاهش می‌دهد.

اگر میخواهید در زمان شیردهی مقدار شیرتان افزایش یابد این مطلب 6 روش ساده برای افزایش شیر مادر را بخوانید.

3- تغذیه با شیر مادر، رشد باکتری‌های مفید روده را در بدن نوزادان تحریک می‌کند:

همان‌طور که می‌دانید روده کوچک انسان حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است که از بدو تولد، در داخل روده همه نوزادان وجود دارد. با این حال، میزان این باکتری‌ها در بدن نوزادان بسیار کم است؛ مصرف قند و چربی‌های ویژه موجود در شیر مادر باعث افزایش میزان رشد این باکتری‌ها در بدن نوزاد شده و از روده او در برابر باکتری‌های مهاجم مانند E.coli محافظت می‌کند.

4- تغذیه نوزادان با شیر مادر، میزان ابتلا به آلرژی را در آن‌ها کاهش داده:

نوزاد شیرخواره‌ای که از شیر مادر تغذیه می‌کند، کمتر از نوزادان دیگر به واکنش‌های آلرژیک مبتلا خواهد شد؛ مصرف شیر خشک این مشکل نوزادان را به میزان قابل‌توجهی بالا می‌برد. ایمونوگلوبولین‌های موجود در شیر مادر، سیستم ایمنی بدن نوزاد را بهبود داده و برای تشخیص پاتوژن از یک پروتئین بی‌ضرر، آن را یاری می‌کند. در نتیجه، بدن نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، در برابر آلرژی‌های مختلف مانند آسم مقاوم خواهد بود. همچنین، خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری کرون نیز در نوزانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، بسیار پایین است.

5- تغذیه نوزادان با شیر مادر، خطر ابتلا به SIDS، لوسمی و دیابت را در آن‌ها کاهش می‌دهد:

در نوزادانی که از بدو تولد با شیر مادر تغذیه می‌شوند، احتمال ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS)، سرطان‌هایی مانند لوسمی و دیابت نوع 1 و 2 بسیار کمتر از نوزادان دیگر است.

مزایای فیزیکی تغذیه نوزادان با شیر مادر:

تغذیه نوزادان با شیر مادر نه تنها رشد مغز و سیستم ایمنی بدن آن‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه بدن نوزاد شیرخواره را بسیار مقاوم خواهد نمود. در ادامه این مقاله، تعدادی از مزایای فیزیکی تغذیه نوزادان با شیر مادر بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- احتمال ابتلا به چاقی در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر است:

 به یاد داشته باشید نوزادانی که از بدو تولد با شیر مادر تغذیه شوند، کمتر از سایر همسالان خود دچار مشکل چاقی خواهند شد. مادرانی که در دوران بارداری و حتی بعد از زایمان دچار اضافه وزن شده‌اند، به کمک تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، این اضافه وزن را به راحتی از دست خواهند داد؛ این بدان معنی است که تغذیه نوزاد با شیر مادر علاوه بر حفظ وزن سالم مادر و نوزاد، سلامت بدن آن‌ها را در آینده نیز تضمین خواهد نمود.

2- شیر مادر به بدن نوزادان کمک می‌کند تا رشد مناسبی داشته باشند:

نوزادان برای رسیدن به نقاط عطف رشد خود نیاز به تغذیه درست از یک منبع طبیعی دارند. بنابراین، نوزادانی که از بدو تولد با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نسبت به نوزادان دیگر رشد فیزیکی بهتری داشته و عملکرد بدن آن‌های بسیار خوب است.

3- نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، دندان‌های محکمی دارند:

 اگر نوزاد از روز اول تولد با شیر مادر تغذیه شود، در آینده دارای دندان‌های محکمی بوده و کمتر از سایر همسالان خود دچار پوسیدگی دندان و عوارض لثه خواهد شد. علاوه بر این موارد، تغذیه مستقیم از پستان مادر احتمال شكستن دندان‌های نوزاد توسط شیشه شیر را نیز كاهش می‌دهد. همچنین، قند موجود در شیر مادر بر خلاف قندهای موجود در شیر خشک به دندان‌های نوزاد آسیب نمی‌رساند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خدمت شما ادمین عزیز مطلب بسیار اموزنده ای بود تشکر ممنون از شما و منتظر مطالب دیگر شما نیز میباشیم موفق و سربلند باشید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
شاد و سلامت باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/