بهترین موقعیت مادران در زمان شیردهی برای نوزادان چیست؟

cuscino_allattamento_boppy__1537976495_54010

مادران جوان می‌توانند با انتخاب گزینه‌ها و موقعیت‌های مناسب تغذیه جهت شیر دادن به نوزاد خود، به روند بهبود زخم‌های ناشی از عمل سزارین در بدن خود کمک کنند. این راهکارها عبارتند از:

برای اطلاع از چگونکی افزایش شیر مادر این مطلب 6 روش ساده برای افزایش شیر مادر را بخوانید

1- استفاده از یک بالش در زمان شیردهی برای پشتیبانی از بدن نوزاد:

در این حالت مادر زائو می‌تواند روی تخت نشسته و یک بالش نرم را روی دامان خود قرار دهد. سپس، نوزاد را بر روی بالش قرار داده و دهان او را به نوک پستان برساند. البته، در این موقعیت بهتر است  بالش توسط دستان مادر محکم نگهداری شود. ولی، اگر امکان خرید بالشتک مخصوص تغذیه نوزاد با شیر مادر را دارید، بهتر است آن را خریداری نموده و در هنگام شیردهی به نوزاد خود، امنیت کامل نوزاد را فراهم کنید.

2- قرار گرفتن بر روی یک طرف بدن در زمان شیردهی به نوزاد:

اگر به عنوان یک زن زائو قادر نیستید بلافاصله بعد از جراحی روی تخت بنشینید، می‌توانید به یک سمت بدن برگشته و با قرار دادن نوزاد در یک طرف بدن خود، به او شیر بدهید. اگر در این موقعیت احساس کردید که نوزاد قادر نیست دهان خود را به سینه شما برساند، می‌توانید او را بر روی یک بالش نرم گذاشته و با قرار دادن یک دست در اطراف بدن او، از فرزندتان پشتیبانی کنید.

3- تغذیه نوزاد با شیر مادر، با نشستن بر روی صندلی: 

گر به عنوان یک زن زائو بعد از انجام عمل سزارین، در پشت بدن خود  احساس درد دارید، می‌توانید بر روی یک صندلی نشسته و با قرار دادن بالش‌های کوچک در زیر باسن، از کمر و پشت بدن خود حمایت کنید. البته، اگر امکان خرید صندلی مخصوص بعد از سزارین را داشته باشید، این نوع صندلی‌ها دارای کمربند بوده و برای تغذیه نوزادان با شیر مادر، بلافاصله بعد از عمل کاملاً مناسب هستند. در نهایت، به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که برای کاهش درد بدن خود بعد از عمل سزارین می‌توانید از یک بالشتک یا حوله نرم نیز، جهت حمایت از کمر و پشت بدن استفاده نمایید.

4- شیر دادن به نوزادان در حالت خوابیده، پس از انجام عمل سزارین:

اگر به عنوان یک زن زائو قادر نیستید در هیچ کدام از شرایط بالا به نوزاد خود شیر بدهید، بهتر است با قرار دادن یک بالش در سمت چپ یا راست بدن خود (هر سمتی که راحت هستید)، دستان خود را بالا برده و نوزاد را به آرامی بر روی پشت بدن روی دستان خود قرار دهید، در این حالت سر نوزاد روی بالش قرار گرفته و پاهای او  به سمت عقب خواهد رفت. در این موقعیت، سر نوزاد را به طرف خود به گونه‌ای تنظیم کنید که دست شما زیر سر نوزاد بوده و دهان او مستقیم به سینه شما برسد. به دلیل این که چنین موقعیتی نگهداری از نوزاد را بسیار راحت می‌کند، می‌توان از این روش برای شیردهی به نوزادان دوقلو نیز پس از انجام عمل سزارین استفاده نمود. علاوه بر این موارد، قرار گرفتن مادر بر روی پشت بدن باعث جلوگیری از بروز حالت سوزش و سوزن سوزن شدن زخم‌های ناشی از جراحی خواهد شد.

شیر از چه زمانی، بعد از انجام عمل سزارین، وارد سینه‌های مادر می‌شود؟

آکادمی آمریکایی اطفال (AAP) عقیده دارد: "شیر مادر تقریباً بلافاصله بعد از انجام زایمان واژینالی یا عمل سزارین وارد سینه‌های مادر می‌شود. بنابراین، مادران زائو مجبور نیستید مدتی را برای تغذیه نوزاد با شیر خود صبر کنند. البته، لازم است بدانید که این حالت زمانی امکان‌پذیر است که در طول انجام زایمان یا جراحی، هیچ مشکلی برای مادر و نوزاد پیش نیاید.

برای اطلاع از اینکه چه تعداد سزارین میتوانید انجام دهید این مطلب چه تعداد زایمان به روش سزارین می توان انجام داد؟ را بخوانید

آیا انجام عمل سزارین می‌تواند میزان تولید شیر در بدن مادر زائو را تحت تأثیر قرار دهد؟  

نتایج مطالعات انجام شده توسط محققین نشان می‌دهد که انجام عمل سزارین هیچ تأثیری بر توانایی سینه‌های زنان در تولید شیر نداشته و مادران، در مورد عرضه شیر به نوزاد خود بعد از عمل جراحی نباید نگران شوند. نوزاد متولدشده به روش سزارین نیز مانند زایمان طبیعی شیر کافی دریافت نموده و میزان تولید شیر در بدن این مادران، به مرور زمان و با مکیدن مداوم نوزاد، تحریک خواهد شد.

مادران شیرده به ندرت چرخه قاعدگی را در دوران شیردهی فرزند خود مشاهده می‌کنند. اما بعد از حدود 15 هفته، چرخه قاعدگی مادر دوباره به حالت قبل از بارداری بازگشته و امکان حامله شدن مجدد او به وجود خواهد آمد

آیا عمل شیردهی بعد از انجام عمل سزارین، بر دوره قاعدگی زنان اثر می‌گذارد؟

به خاطر داشته باشید که تغذیه نوزاد با شیر مادر بر دوره‌های قاعدگی زنان زائو تأثیر گذاشته و تغذیه منظم نوزاد با شیر مادر، ترشح هورمون پرولاکتین را در بدن زنان تحریک می‌کند که مانع انجام عمل تخمک‌گذاری در بدن شما خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید برای حامله شدن یک زن، باید تخمک از تخمدان او آزاد شود. از آنجایی که هیچ تخمکی در دوران شیردهی در بدن زنان آزاد نمی‌شود، در داخل رحم نیز هیچ‌ گونه لانه‌گزینی صورت نگرفته و هیچ دوره قاعدگی نیز در بدن مادران شیرده ایجاد نخواهد شد. برای همین، مادران شیرده به ندرت چرخه قاعدگی را در دوران شیردهی فرزند خود مشاهده می‌کنند. اما بعد از حدود 15 هفته، چرخه قاعدگی مادر دوباره به حالت قبل از بارداری بازگشته و امکان حامله شدن مجدد او به وجود خواهد آمد. در برخی از مادران که تغذیه نوزاد خود با شیر مادر را در یک دوره طولانی، به طور منظم انجام می‌دهند، اولین دوره قاعدگی در 40 هفته پس از زایمان شروع گردد.

آیا مادر می‌تواند بلافاصله بعد از انجام عمل سزارین به نوزاد خود شیر دهد؟

بله، مادر می‌تواند بلافاصله بعد از انجام عمل سزارین به نوزاد خود شیر دهد، اما بهتر است کمی صبر کند. این کار به این دلیل است که عمل شیردهی باید بعد از آگاهی کامل مادر از بیهوشی صورت گیرد. به همین علت، اکثر کارشناسان پزشکی از روش بیهوشی موضعی برای انجام عمل سزارین استفاده می‌کنند تا مقادیر کمتری از داروی بیهوشی به شیر مادر انتقال یافته و وارد بدن نوزاد شود.

برای اطلاع از اینکه میتوانید در دوران شیر دهی مسکن بخورید این مطلب می توانم در دوران شیردهی مسکن بخورم؟ را بخوانید

اگر نوزادی بعد از تغذیه با شیر مادر، بلافاصله پس از انجام عمل سزارین، دچار مشکل اسهال شود، چه باید کرد؟

ابتلا به اسهال در نوزادان شیرخواره می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. بنابراین، در صورت بروز چنین شرایطی حتماً نوزاد خود را نزد یک پزشک متخصص اطفال برده و مستقیم او را مورد معاینه قرار دهید تا مشکل موجود سریعاً درمان شود. البته در برخی موارد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها توسط مادر  شیرده نیز می‌تواند سبب بروز مشکل اسهال در نوزاد شود که درمان پروبیوتیک در این وضعیت یک گزینه مناسب محسوب خواهد شد، زیرا درمان نشدن نوزادان مبتلا به اسهال در دوران  تغذیه با شیر مادر، آن‌ها را در معرض خطر بالایی قرار می‌دهد.

در نهایت،  به خاطر داشته باشید که تغذیه نوزادان با شیر مادر به روش‌های مختلفی صورت گرفته و برای همه نوزاد بسیار مفید است، زیرا شیر مادر غذای ایده‌آل برای نوزاد محسوب می‌شود. هیچ دلیلی برای جلوگیری از تغذیه نوزاد با شیر مادر در هر شرایطی وجود ندارد؛ مگر اینکه این نکته با صراحت توسط دکتر اعلام شود. فراموش نکنید که مصرف اکثر داروها، از جمله داروهای ضد درد و آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیرات ناچیزی روی سلامت نوزاد دارد. با این حال، تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌تواند کمک شایانی به همسر و سایر اعضای خانواده پس از انجام عمل سزارین کند، زیرا خانواده مجبور نیست هزینه اضافی زیادی برای خرید شیر خشک، جهت پرورش و بزرگ کردن نوزادان خرج کند. بنابراین، به عنوان یک مادر حتماً بلافاصله بعد از تولد نوزاد خود، بر روی تغذیه او با شیر مادر تمرکز کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/