چگونه نوزادم را از شیر بگیرم؟

breast_milk__1537892301_52952

همان‌طور که می‌دانید بهترین منبع تغذیه نوزادان، از روز اول تولد، شیر مادر است. در واقع، این ماده غذایی مقوی، در طول یک سال اول زندگی نوزاد، تقریباً تمام نیازهای بدن او را تأمین خواهد نمود. اما هنگامی که نوزاد بر اثر ابتلا به برخی بیماری‌ها یا علل دیگر نتواند از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کند، قرار دادن مواد غذایی جامد در رژیم غذایی او بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. به همین دلیل، یک مادر جوان و بی‌تجربه در صورت قطع تغذیه نوزاد خود با شیر مادر یا شیر خشک، دچار سردرگمی شده و نمی‌داند که در چنین شرایطی، چه کند. این، در حالی است که اگر مادری بتواند تغذیه فرزند خود را در سال اول زندگی، فقط با شیر مادر یا شیر خشک انجام دهد، او باید بداند که زمان مناسب برای از شیر گرفتن نوزادان چه ماهی است. در ادامه این مقاله، چگونگی از شیر گرفتن نوزادان و استفاده از رژیم غذایی مناسب برای نوزاد شما ارائه شده است که نوزاد بتواند بدون هیچ گونه تحریکی جهت خوردن شیر مادر یا شیر خشک، از روش تغذیه‌ای دوران نوزادی خود به راحتی صرف‌نظر کند.

اگر میخواهید دلیل زود تر از معمول ازشیر گرفتن نوزادان را بدانید این مطلب 8 علت از شیر گرفتن زودتر از معمول نوزادان را بخوانید.

چگونه می‌توان به راحتی نوزاد را از تغذیه با شیر مادر منع کرد؟

برای جلوگیری از تغذیه نوزادان با شیر مادر، روش‌های مختلفی وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

1- شیر خشک را جایگزین شیر مادر بکنید:

احتمال دارد که بدن نوزادان، در سنین پایین، به مصرف مواد غذایی جامد حساسیت نشان دهد یا نوزاد شما دچار مشکلات گوارشی شود. بنابراین، در چنین شرایطی سعی کنید تنها شیر خشک را جایگزین شیر مادر نمایید، زیرا شیر خشک از لحاظ مواد معدنی موجود در خود، شباهت زیادی با شیر مادر دارد و بدن اکثر نوزادانی که از شیر مادر گرفته می‌شوند، به مصرف آن حساسیت نشان نمی‌دهند. برای این منظور، تغذیه با شیر خشک را یک جلسه در روز، جایگزین تغذیه نوزاد با شیر مادر بکنید. اگر شش ماه ​​تغذیه فرزند شما با شیر مادر به اتمام رسیده است، می‌توانید دفعات شیر دادن به نوزاد خود را به پنج بار در روز کاهش داده و یک بار در طول روز، تغذیه او را با استفاده از شیر خشک انجام دهید تا بدن نوزاد به ماده غذایی جدید عادت کند. البته، نگران نباشید! شما در هفته‌های بعد می‌توانید انواع سبزیجات را به برنامه غذایی نوزاد خود اضافه نموده و تغذیه او با شیر مادر را به چهار بار در روز کاهش دهید. در چنین شرایطی، اگر امکان تغذیه نوزاد با مواد غذایی جامد وجود نداشت، می‌توان دو بار تغذیه با شیر خشک را جایگزین شیر مادر نمود. در واقع، شما باید تعداد جلسات تغذیه نوزاد با شیر مادر و شیر خشک را طوری برای نوزاد خود تنظیم کنید که بتوانید بدون بروز مشکل خاصی، از غذاهای جامد و شیر خشک در مکان‌ها و زمان‌های مناسب، جهت تغذیه او استفاده کنید.

جالب است بدانید که استفاده از شیر خشک، یک جایگزین ایده‌آل برای شیر مادر در اواسط شب است، زیرا در طول شب نوزاد خواب‌آلود بوده و به راحتی از شیر خشک تغذیه خواهد نمود.

2- از علاقه نوزاد خود به مواد غذایی جامد، جهت از شیر گرفتن او استفاده کنید:

 اکثر نوزادان پس از گذشت شش ماه اول زندگی خود، علاقه زیادی به مصرف برخی مواد غذایی جامد نشان می‌دهند. میزان این علاقه نوزادان، تقریباً در 12 ماهگی به اوج خود رسیده و نوزاد می‌تواند در این دوران، از انواع مختلف مواد غذایی جامد و شیر گاو تغذیه کند. در این دوران، استفاده از سیب‌زمینی در غذای نوزاد می‌تواند برای بهبود روند رشد و حفظ سلامتی او بسیار مفید باشد. پس، هنگامی که احساس کردید فرزندتان به شدت گرسنه است، به جای شیر مادر، از مواد غذایی جامد برای تغذیه او استفاده کنید. در نظر داشته باشید که بلعیدن غذاهایی مانند فرنی برنج و غلات شیری می‌تواند برای نوزاد شما راحت بوده و سریع‌تر از سایر مواد غذایی جامد هضم شود. همچنین، سعی کنید در تهیه غذاهای جامد برای نوزاد خود از پروتئین‌ها و ریزمغذی‌ها استفاده کنید تا بتوانید نیازهای بدن فرزندتان به این مواد را برای رشد مناسب او فراهم نمایید.

اگر نوزادتان شیر نمیخورد این مطلب چرا نوزادم شیر نمی خورد؟ را بخوانید.

3- تغذیه نوزاد را به آرامی و هم زمان با انجام برخی فعالیت‌ها انجام دهید:

گاهی اوقات، تغذیه نوزاد با شیر مادر راه‌حلی برای آرام کردن او و از بین بردن گرسنگی است. در چنین شرایطی، اندازه شیر مادر باید به حدی باشد که نوزاد متوجه سیر شدن خود شود. ولی اگر تغذیه نوزاد با شیر مادر، تنها جهت کاهش ناراحتی او باشد، بهتر است این کار تا آرام شدن کامل نوزاد ادامه یابد. برخی از كودكان به خوردن مواد غذایی جامد تمایل بیشتری داشته و حتی بعد از صرف یک وعده غذای کامل دوباره خواستار تغذیه با شیر مادر می‌شوند. در چنین شرایطی بهتر است او را با انجام برخی بازی‌ها یا فعالیت‌هایی مانند خواندن كتاب مشغول نمایید. در واقع، شریک نمودن نوزاد در فعالیت‌های مختلف روزانه به او کمک می‌کند تا وابستگی خود به تغذیه با شیر مادر را کاهش دهد.

4- هنگام شب، برای آرام کردن نوزاد خود از پستانک استفاده کنید:

اگر نوزاد شما هنوز یک طفل شیرخواره بوده و در طول شب، برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شود، احتمالاً بیداری او به دلیل رفلکس معده یا نیاز به مکیدن سینه مادر برای سرگرمی خواهد بود؛ اکثر نوزادان در طول شب به علت گرسنگی بیدار نمی‌شوند. در چنین مواردی، مادران می‌توانند از پستانک برای منحرف کردن ذهن نوزاد خود استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که مکیدن مداوم سینه مادر و راحتی نوزاد در هنگام تغذیه با شیر مادر باعث می‌شود که او بیش از حد به مادر و خوردن شیر او وابسته شود. با این حال، اگر به عنوان یک مادر با تغذیه نوزاد خود در طول شب مشکلی ندارید، بدانید که خوردن شیر در خواب، احتمال بروز سندرم مرگ ناگهانی در نوزاد شما را کاهش می‌دهد. البته در صورت بیدار شدن بیش از حد نوزاد در طول شب، برای خواباندن دوباره او می‌توان از پستانک هم استفاده کرد که برای همه نوزادان وسیله امنی است. در نهایت، فراموش نکنید که هرگز نباید پستانک را به عنوان جایگزینی برای شیر خوردن منظم نوزاد خود در طول شبانه‌روز استفاده کرد؛ این وسیله فقط زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد که نوزاد، به هنگام شب، از خواب بیدار می‌شود.

5- در هنگام گرسنگی، شیر خشک یا مواد غذایی جامد را به عنوان اولین انتخاب نوزاد خود در نظر بگیرید:

هر زمان که احساس کردید فرزند شیرخواره شما گرسنه است، بهتر است از شیر خشک یا مواد غذایی جامد به جای تغذیه او با شیر مادر استفاده کنید. همه نوزادان  برای مقابله با مشکل گرسنگی دوست دارند از شیر مادر تغذیه کنند. اگر در چنین مواردی از شیر خشک و مواد غذایی جامد برای رفع گرسنگی نوزاد استفاده شود، او یاد خواهد گرفت که این مواد هم گرسنگی او را برطرف می‌کنند؛ در این صورت، فرزند شما، به میزان کمتری از شیر مادر تغذیه خواهد کرد.

در نهایت، فراموش نکنید که کلید سلامت نوزادان در دوران از شیر گرفتن، این است که تعادل رژیم غذایی نوزاد رعایت شده و برای تغذیه او، از مواد غذایی جامد و شیر خشک تا زمان قطع کامل شیر مادر، در حالت اعتدال استفاده شود. انجام این کار در یک شب اتفاق نمی‌افتد!

چه مدت طول می‌کشد تا نوزاد به طور کامل از تغذیه با شیر مادر گرفته شود؟

روند انجام این کار در نوزادان مختلف، متفاوت است؛ در برخی ممکن است چند هفته طول کشیده و در برخی از نوزادان تا چند ماه به طول می‌انجامد. از شیر گرفتن نوزاد به میزان تلاش‌های متقابل مادر و نوزاد و چگونگی جایگزینی شیر خشک و مواد غذایی جامد با شیر مادر بستگی دارد. البته با وجود رعایت نکات ذکرشده، در این مورد باید واکنش نوزاد به تغییر روند تغذیه‌ای و غرایز مادرانه نیز توجه نمود، زیرا این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا با کم کردن دفعات شیردهی به نوزاد خود، روند شیر خوردن او را متوقف کنید.

نوزادان تا چه زمانی نیاز به تغذیه با شیر مادر دارند؟

اگر نوزادی به طور طبیعی از بدو تولد با شیر مادر تغذیه شود، معمولاً در 12 ماهگی علاقه زیادی به مصرف مواد غذایی جامد از خود نشان خواهد داد. اما اگر نوزاد شما پس از گذراندن یک سالگی، همچنان از شیر مادر تغذیه می‌کند، می‌توانید با انجام برخی نکات ساده که در ادامه این مقاله بیان شده است، نوزاد خود را به راحتی از شیر مادر بگیرید. این نکات عبارتند از:

اگر میخواهید بدانید کدام شیر مناسب نوزادتان است این مطلب مقایسه شیر مادر با شیرخشک ، کدام یک بهتر است؟ را بخوانید.

1- تجدیدنظر در عملکرد خود:

سعی کنید برای تغییر روند تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، در بیشتر موارد برای رفع گرسنگی او از مواد غذایی جامد استفاده کنید؛ به عنوان مثال، اگر در یک روز بعد از دادن غذای ظهر به نوزاد، او دوباره خواستار تغذیه یا شیر مادر شد، بدانید که در این امر موفق نبوده‌اید، بهتر است در وعده بعد، پس از دادن غذای شب نوزاد، مصرف شیر خشک را جایگزین شیر مادر بکنید. البته در این دوره، ممکن است مجبور شوید که چندین جایگزین را به جای مصرف شیر مادر نوزاد خود امتحان کنید تا سرانجام به یک راه‌حل درست برسید.

2- نوع شیر خشک و روش تهیه غذاها را عوض کنید:

سعی کنید از شیر خشک یا غذاهایی برای رفع گرسنگی نوزاد خود استفاده کنید که مورد تصویب فرزندتان باشد. برای این کار، می‌توانید از مواد غذایی جامد مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات نیز استفاده کنید.

3- روال موردعلاقه نوزاد خود را دنبال کنید:

اگر نوزاد شما به مصرف نوع خاصی از مواد غذایی علاقه دارد، هر روز و دقیقه در یک زمان خاص از آن غذا برای رفع گرسنگی نوزاد استفاده کنید. هنگامی که نوزاد می‌داند شما چه غذایی به او خواهید داد، کمتر بی‌قراری نموده و زیاد گرسنه نخواهد شد. همین امر در انجام فعالیت‌های مربوط به نوزاد در هنگام تغذیه نیز بسیار مؤثر است. در واقع، انجام یک فعالیت خاص در ساعات مشخص روز می‌تواند به آرامش نوزاد شیرخواره شما کمک نموده و او را در مصرف مواد غذایی جامد یاری کند.

4- بگذارید تا مدتی، نوزاد از شیشه شیر برای تغذیه خود استفاده کند:

 به عنوان مادری که می‌خواهید نوزاد خود را از شیر بگیرد، اجازه دهید فرزندتان مدتی از شیشه شیر برای خوردن شیر خشک یا مواد غذایی رقیق در یک زمان مشخص از روز استفاده کند. با این کار، روند تغذیه نوزاد با شیر مادر متوقف شده و مصرف غذاهای مختلف با شیشه شیر، گرسنگی او را برطرف خواهد نمود.

در نهایت، یادتان باشد هنگامی که تغذیه نوزاد با شیر مادر قطع می‌شود، هم مادر و هم نوزاد به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گرفته و نیاز به توجه بیشتری خواهند داشت. پس، در این دوره همسر و اطرافیان مادر شیرده باید با مطالعه برخی منابع معتبر برای کمک به مادر شیرده و نوزاد او، اطلاعات خود را افزایش دهند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سللم خوبین من شیرمیدم علاقه زیادی به شیرینی دارم نوزادم ایاممکنه نوزادم دیابتی بشه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
نه ، ولی برای خودتون هم خوب نیست کم کم مقدارشو کم کنید تا صدمه نبینید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/