جلوگیری از ابتلا به سرطان در نوزادان با مصرف لوبیا سبز

d9eae410dcc69788840ebc6280560081__1___1537080523_85017

در اغلب موارد، لوبیا سبز یک ماده اولیه مناسب برای تهیه غذای نوزادان می‌باشد. این ماده غذایی از گروه گیاهان سبز بوده و غنی از فیبر، ویتامین‌های ضروری و پروتئین مورد نیاز برای رشد بدن نوزاد شما است. با این حال، اکثر والدین در مورد استفاده از لوبیا سبز در رژیم غذایی نوزاد خود تردید دارند. در ادامه این مقاله، اطلاعات مفیدی در مورد مصرف لوبیا سبز در برنامه غذایی نوزادان ارائه شده است که خواندن آن برای مادران بسیار مفید خواهد بود!

برای آشنایی با مزایای کدو حلوایی این مطلب کدو حلوایی برای حفظ سلامت چشمان نوزادان مفید است را بخوانید.

چه زمانی می‌توان از لوبیا سبز در برنامه غذایی فرزند خود استفاده کرد؟

مادران می‌توانند لوبیا سبز را پس از شش ماهگی نوزاد خود، در رژیم غذایی او قرار دهند. با این حال، به دلیل این که دانه‌های سبز لوبیا غنی از فیبر هستند، به سختی پودر می‌شوند؛ از این رو برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که دانه‌های لوبیا سبز را می‌توان بعد از 9 ماهگی در برنامه غذایی نوزادان قرار داد. در هر صورت، این ماده غذایی، مزیت‌های تغذیه‌ای زیادی را برای نوزادان فراهم می‌کند.

مزایای سلامتی لوبیا سبز برای نوزادان:

لوبیا سبز حاوی مواد مغذی متعددی است که نقش حیاتی در رشد و سلامت نوزادان بازی می‌کند. در ادامه این مقاله، مزایای سلامتی این ماده غذایی بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- قرار دادن لوبیا سبز در برنامه غذایی نوزادان، برای افزایش قدرت بینایی آن‌ها بسیار مفید است:

لوبیا سبز غنی از بتاکاروتن می‌باشد؛ این ماده ترکیبی پیش‌ساز برای تشکیل ویتامین A در بدن نوزادان است. همان‌طور که می‌دانید ویتامین A در محافظت از سلول‌های شبکیه چشم انسان بسیار مؤثر بوده و از انسداد زودرس عروق در این نواحی از بدن نوزادان جلوگیری می‌کند. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که مصرف لوبیا سبز در اندازه متعادل می‌تواند قدرت بینایی نوزادان را بهبود بخشد. بنابراین، مادران باید توجه کنند که حتماً لوبیا سبز را در رژیم غذایی نوزاد شیرده خود قرار دهند، چون یک ایده خوب برای حفظ قدرت بینایی آن‌ها می‌باشد.

2- قرار دادن لوبیا سبز در برنامه غذایی نوزادان، سیستم ایمنی بدن آن‌ها را بهبود می‌بخشد:

همان‌طور که قبلاً گفته شد، لوبیا سبز حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند روی است. این ترکیبات برای رشد سلول‌های سیستم ایمنی بدن نوزادان حیاتی بوده و روی موجود در آن، برای درمان سریع زخم‌های بدن فرزند شما بسیار مؤثر خواهد بود. علاوه بر این موارد، قرار دادن لوبیا سبز در برنامه غذایی نوزادان، به بدن آن‌ها کمک می‌کند تا عفونت‌های موجود را از بین ببرد. به همین دلیل، کارشناسان مصرف سبزیجات سبز از جمله لوبیا سبز را روش ایده‌آلی برای مبارزه با بیماری آنفولانزا در نوزادان می‌دانند.

3- لوبیا سبز منبع غنی از انواع ویتامین‌ها برای مبارزه با آلرژی نوزادان به گلوتن در بدن است:

نوزادانی که به مشکل آلرژی مبتلا هستند، در معرض ابتلا به کمبود ویتامین B نیز قرار می‌گیرند؛ کمبود این ویتامین در بدن نوزاد هم به نوبه خود می‌تواند بر میزان رشد و سلامت او تأثیر بگذارد. در چنین شرایطی، مصرف لوبیا سبز توسط نوزادان می‌تواند فقدان این ویتامین را از بین برده و کمبود رشد نوزاد را جبران کند، زیرا این ماده غذایی حاوی انواع مختلف ویتامین‌های گروه B می‌باشد.

4- با مصرف لوبیا سبز می‌توان به مقابله با مشکل چاقی در نوزادان پرداخت:

به خاطر داشته باشید که مصرف طولانی مدت لوبیا سبز می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را در فرزند شما به میزان قابل توجهی کاهش دهد، زیرا این ماده غذایی سرشار از فیبر بوده و مصرف آن باعث می‌شود که نوزاد بدون نیاز به مصرف غذای بیش از حد احساس سیری کند. بنابراین، مادرانی که فرزندان آن‌ها از بالا بودن بیش از حد وزن رنج می‌برند، می‌توانند از این ماده غذایی استفاده کرده، انواع مختلفی از غذاها را تهیه نموده و با مصرف آن‌ها، با مشکلات بدن فرزند خود مبارزه کنند. علاوه بر این موارد، اگر دانه‌های سبز لوبیا که غنی از فیبر است، به عنوان بخشی اساسی از رژیم غذایی نوزادان محسوب شود، می‌تواند میزان کالری‌های غیر ضروری را در بدن کاهش داده و به از بین رفتن چربی‌های اضافی کمک کند. برای همین، اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که حتماً لوبیا سبز در رژیم غذایی نوزادان مبتلا به چاقی قرار داده شود.

5- قرار دادن لوبیا سبز در برنامه غذایی نوزادان، متابولیسم سلولی بدن آن‌ها را در حد متعادل حفظ می‌کند:

فیبر و آنتی اکسیدان‌های موجود در لوبیا سبز به سلول‌های بدن انسان کمک می‌کند تا روند سوخت و ساز را به بهترین نحو انجام دهند؛ این بدان معنی است که شانس رشد سلول‌های غیرطبیعی در بدن نوزادان کاهش یافته و از مبتلا شدن آن‌ها به بیماری سرطان جلوگیری می‌شود. همان‌طور که گفته شد لوبیا سبز متابولیسم سلول‌های مختلف بدن را در مسیر درست نگه داشته، باعث تحریک میزان رشد آن‌ها شده و سلامت بدن فرزند شما را تضمین می‌کند. این مزیت به نوبه خود به نوزادان کمک خواهد کرد تا در زمان معین، تمام نقاط عطف رشد خود را به طور کامل به دست بیاورند.

ارزش تغذیه‌ای هر 100 گرم لوبیا سبز:

با تکیه بر این مزایا، در ادامه مقاله، ارزش تغذیه‌ای هر 100 گرم لوبیا سبز مورد بررسی قرار می‌گیرد که به شرح زیر است:

  • انرژی موجود در 100 گرم لوبیا سبز 31 کیلوکالری است.
  • کربوهیدرات موجود در 100 گرم لوبیا سبز 6.97 گرم و میزان قندهای طبیعی آن 3.26 گرم است.
  • فیبر موجود در 100 گرم لوبیا سبز 2.7 گرم و پروتئین آن 1.83 گرم می‌باشد.
  • هر 100 گرم لوبیا سبز حاوی  0.22 گرم چربی، 37 میلی‌گرم کلسیم  و 1.03 میلی‌گرم آهن است.
  • هر 100 گرم لوبیا سبز، 25 میلی‌گرم منیزیم، 38 میلی‌گرم فسفر و 211 میلی‌گرم پتاسیم دارد.
  • سدیم موجود در 100 گرم لوبیا سبز  6 میلی‌گرم و میزان منگنز آن 0.216 میلی‌گرم می‌باشد.
  • این ماده غذایی دارای 0.069 میلی‌گرم مس، 0.24 میلی‌گرم روی و 0.6 میکروگرم سلنیوم است.
  • فلوراید موجود در 100 گرم لوبیا سبز  19 میکروگرم و میزان ویتامین سی آن 12.2 میلی‌گرم است.

همچنین، میزان انواع ویتامین‌های موجود در 100 گرم لوبیا سبز به شرح زیر می‌باشد:

  • ویتامین B1 (تیامین) 0.082 میلی‌گرم
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین) 0.104 میلی‌گرم
  • ویتامین B3 (نیاسین) 0.734 میلی‌گرم
  • ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) 0.225 میلی‌گرم
  • ویتامینB6  0.141 میلی‌گرم
  • ویتامین B9 (فولات) 33 میکروگرم
  • کولین 15.3 میلی‌گرم
  • ویتامین A 35 میکروگرم
  • ویتامین E 0.41 میلی‌گرم
  • ویتامینK  43 میکروگرم

اگر به دنبال مواد غذایی غنی از فیبر هستید این مطلب مواد غذایی غنی از فیبر برای نوزادان را بخوانید.

چگونه می‌توان لوبیا سبز را برای مدت طولانی تازه نگه داشت؟

همان‌طور که می‌دانید تازه نگه داشتن برخی از سبزیجات نیاز به کمی دقت و مراقبت بیشتر دارد. بنابراین، مادران باید روش درست انتخاب بهترین محصول و نگهداری آن را بدانند تا بتوانند از مزایای سبزی مورد نظر استفاده کنند. برای این منظور، لازم است چند نکته مهم را در نظر داشته باشید که این نکات عبارتند از:

1- انتخاب درست محصول:

همیشه لوبیا سبزی را برای خرید انتخاب کنید که رنگ آن روشن بوده و هیچ گونه لکه‌ای بر روی آن‌ها نباشد. سوراخ لوبیا سبز نشان‌دهنده وجود آفت در داخل آن است. همچنین، هنگام خرید، لوبیاها را بین دستان خود نگه داشته و  آن‌ها را خم کنید. اگر محصول در مقابل شکسته شدن مقاومت نشان داد، این حالت نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری و طراوت لوبیا می‌باشد. همچنین، فراموش نکنید که لوبیای تازه با یک ضربه محکم و ناگهانی شکسته خواهد شد. با این حال، اگر این ماده غذایی مدت زمان بیشتری را در سوپر مارکت مانده باشد، طراوت و شادابی خود را از دست داده و پلاسیده می‌شود، بنابراین، یادتان باشد لوبیایی که تازه است، به راحتی خرد شده و مزه خوبی دارد؛ در غیر این صورت، لوبیای انتخابی شما مناسب نبوده و دارای مزه ناخوشایندی خواهد بود.

2- روش درست ذخیره‌سازی لوبیا سبز برای نوزادان:

هنگامی که لوبیا سبز را خریده و به خانه آوردید، آن‌ها را کامل شسته و ساقه بالا و پایینی آن را که سفت است، جدا کنید. سپس، لوبیای فراوری‌شده را در یک کیسه درب‌دار پلاستیکی گذاشته و هوای آن را کامل خارج کنید. به این ترتیب می‌توان آن‌ها را برای چند روز در یخچال نگهداری نمود. البته لوبیا سبز تازه تا پنج روز در یخچال باقی می‌ماند، هرچند ممکن است در ظرف چند روز، بر اثر فرآوری و طبخ شدن، طعم آن فرق کند. نکته مهمی که همه مادران باید در مورد این ماده غذایی به خاطر داشته باشند، این است که به هیچ وجه از لوبیا سبز یخ‌زده برای تهیه غذای نوزادان استفاده نکنند، زیرا این نوع لوبیا سبز مستعد ابتلا به انواع آلودگی‌های باکتریایی بوده و ممکن است فرزند کوچک شما را بیمار کند.

پس از انتخاب درست لوبیا، اکنون زمان آن رسیده است که روش طبخ درست این ماده غذایی را یاد بگیرید. برای همین، در ادامه این مقاله،  روش‌های مناسبی برای پخت لوبیا سبز در اختیار شما قرار داده می‌شود تا بتوانید از لوبیا سبز، غذاهای مختلف و مغذی برای نوزادان  خود تهیه کنید.

برای اطلاع از مزایای جو دوسر این مطلب بلغور جو دوسر برای بهبود یبوست نوزادان بسیار مفید است را بخوانید

چگونگی پخت لوبیای سبز برای رژیم غذایی نوزادان:

لوبیا سبز را می‌توان به طرق مختلف پخت؛ اما در این مقاله روش‌های پخت را الویت‌بندی نموده و با توجه به مزایای آن‌ها، به ترتیب به شما ارائه می‌دهیم که عبارتند از: 

1- آب‌پز کردن:

احتمالاً انتخاب اکثر والدین برای پخت لوبیا سبز، روش آب‌پز کردن است؛ این روش به دلیل راحتی، بیشتر از روش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این کار، لازم است لوبیاها را به قطعات کوچک‌تر برش دهیم. سپس، آن‌ها را به یک ظرف پخت و پز مناسب انتقال داده و با ریختن آب کافی، روی حرارت ملایم قرار دهیم. البته یادتان باشد که آب باید روی تمام لوبیاها را بگیرد. زمانی که آب به جوش آمد، شعله گاز را به حالت ملایم تنظیم کرده و صبر کنید تا لوبیا سبزها برای مدت 15 دقیقه طبخ شوند. در نهایت، به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید لوبیا سبزها را با شعله خیلی پایین و در مدت بیشتری بپزید، به آب کمتری نیاز خواهید داشت. در چنین شرایطی، لازم است برای حدود 350 گرم لوبیا سبز، چهار قاشق غذاخوری آب بریزید. در نظر داشته باشید که آب و لوبیا موجود در قابلمه نباید بیش از حد ظرفیت ظرف غذا باشد. روی شعله ملایم، درب قابلمه را خوب ببندید و تا هنگامی که صدای تمام شدن آب درون ظرف را نشنیده‌اید، درب قابلمه را باز نکنید. در آخرین مرحله، بهتر است شعله گاز را برای مدت دو تا سه دقیقه بالا ببرید تا آب لوبیاها خوب گرفته شود.

2- بخارپز کردن:

فرآیند بخارپز کردن لوبیا سبز را می‌‌توان به دو صورت انجام داد: استفاده از سبد بخارپز و با استفاده از ماکروویو. برای انجام درست این کار، ابتدا حدود یک اینچ آب در ظرف پخت و پز ریخته، سپس لوبیاهای خردشده را در سبد بخار آن قرار دهید. برای بخارپز شدن این ماده غذایی، ظرف پخت خود را روی شعله متوسط ​​برای مدت 10 دقیقه قرار دهید. اما، برای بخارپز کردن لوبیا سبز در ماکروویو لازم است یک ظرف پخت و پز ماکروویو را آماده نموده و حدود 1/4 فنجان آب را به همراه لوبیا سبزهای خردشده در داخل آن قرار دهید. سپس درب ظرف را با کاغذ آلومینیوم پوشش داده و برای مدت دو دقیقه با قدرت بالای دستگاه، آن را در داخل ماکروویو  قرار دهید تا به صورت کامل پخته شود. در مرحله آخر می‌توانید میزان پخت لوبیاها را بررسی نموده و در صورت نیاز، آن را چند دقیقه دیگر هم در دستگاه طبخ کنید. البته یادتان باشد که بررسی میزان پخت باید در فواصل دو دقیقه‌ای صورت گیرد تا حساسیت لوبیا سبزهای مختلف به گرما به درستی سنجیده شود.

3- سرخ کردن لوبیا سبز:

همان‌طور که میدانید سرخ کردن لوبیا سبز یک روش سنتی برای پخت این ماده غذایی است. به همین دلیل، ما در مقاله زیر روش درست سرخ کردن لوبیا سبز با مقدار کم روغن را به مادران آموزش خواهیم داد که روند آن به شرح زیر است: ابتدا لوبیا سبزها را به قطعات کوچک‌تر، حدود نیم اینچ، برش داده و خوب بشویید. سپس ماهی‌تابه مناسب را روی حرارت ملایم گاز قرار داده و یک قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید. در این مرحله، لوبیا سبزها را داخل ظرف موردنظر انتقال داده و برای مدت پنج دقیقه تفت دهید. البته در نظر داشته باشید که زمان مورد نیاز برای پخت لوبیا سبز به نوع و جنس محصول بستگی دارد.

4- پخت لوبیا سبز در فر:

به خاطر داشته باشید که پخت ایده‌آل برای لوبیا سبز، پختی است که در آن، لوبیا کاملاً ترد و نرم شود. پس زمانی که لوبیا سبز پخته شود، باید با فشار انگشتان دست به راحتی له گردد. در ادامه این مقاله، نحوه درست پخت لوبیا سبز برای غذای نوزادان در فر بیان شده است که به شرح زیر می‌باشد: برای این کار لازم است فر را با دمای 425 درجه فارنهایت (218 درجه سانتی‌گراد) روشن نموده و گرم کنید. سپس لوبیا سبز را به قطعه‌های کوچک‌تر، تقریباً در اندازه یک اینچ، برش داده و در سینی فر بریزید. در این مرحله، لوبیا سبزها را با اضافه کردن 1/3 قاشق چای‌خوری روغن چرب نموده و خوب مخلوط کنید. پخت لوبیا سبز به این روش تقریباً 10 دقیقه طول خواهد کشید؛ اما اگر لوبیای شما در این مدت به طور کامل نپخت، بهتر است آن را دوباره برای 10 دقیقه دیگر، به منظور تکمیل فرآیند پخت در فر گرم با همان درجه حرارت قبلی قرار دهید. استفاده از فر، یک روش آسان برای طبخ سبزیجات جهت تغذیه نوزادان می‌باشد که با افزودن برخی دیگر از سبزیجات برگ سبز به این غذا، آن را برای نوزاد دلبند خود بسیار خوشمزه و جذاب خواهد نمود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/