کدو حلوایی برای حفظ سلامت چشمان نوزادان مفید است

infant_halloween_costumes_canada__1537019839_85522

کدو حلوایی، یک سبزی غنی از مواد معدنی و ویتامین‌‌‌‌ها است؛ افزودن این ماده غذایی در برنامه روزانه نوزادان، چندین مزیت تغذیه‌‌‌‌ای مهم برای آن‌‌‌‌ها دارد. اگر شما نیز قصد دارید کدو حلوایی را در رژیم غذایی فرزند کوچک خود قرار دهید، اما در این مورد تردید دارید، این مقاله را بخوانید. در ادامه این مقاله، مزایای تغذیه‌‌‌‌ای کدو حلوایی برای نوزادان و نحوه طبخ آن مورد بررسی قرار می‌‌‌‌گیرد. 

اگر به دنبال دستور عمل غذایی با کادو حلوایی هستید این مطلب7 دستور عمل غذایی با کدو حلوایی برای نوزادان را بخوانید

در چه سنی می‌‌‌‌توان کدو حلوایی را در برنامه غذایی نوزادان قرار داد؟

در ابتدا،به خاطر داشته باشید که شما می‌‌‌‌توانید کدو حلوایی را در برنامه غذایی نوزاد ش ماهه خود قرار دهید؛ یا این کار، شما می‌‌‌‌توانید رژیم غذایی سالمی را به فرزند خود اعطا کنید. اما اگر نوزاد شما آلرژی غذایی دارد، قبل از معرفی این سبزی به بدن او، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. کدو حلوایی یک میوه گیاهی است که ارزش غذایی بالایی برای بهبود روند رشد نوزادان و تضمین سلامتی آن‌‌‌‌ها دارد.

مزایای بهداشتی قرار دادن کدو حلوایی در برنامه غذایی نوزادان:

در ادامه این مقاله، مزایای بهداشتی افزودن کدو حلوایی به رژیم غذایی نوزادان بررسی می‌‌‌‌شود. این موارد عبارتند از:

1- کدو حلوایی برای حفظ سلامت چشمان نوزادان مفید است:

کدو حلوایی غنی از ترکیبات آلفا کاروتن و بتا کاروتن است که در درون بدن نوزادان به ویتامین A تبدیل می‌‌‌‌شوند. ویتامین A نیز برای حفظ سلامت چشم‌‌‌‌های نوزادان ضروری است.

2- کدو حلوایی، عملکرد سیستم گوارش بدن نوزادان را بهبود می‌‌‌‌بخشد:

کدو حلوایی غنی از فیبر است که سبب تحرک روده سالم در نوزادان می‌‌‌‌شود. در نتیجه، به بدن فرزند شما کمک می‌‌‌‌کند تا دچار سوءهاضمه و یبوست نشود.

3- کدو حلوایی، میزان التهاب را در بدن نوزادان به حداقل می‌‌‌‌رساند:

 آنتی‌‌‌‌اکسیدان‌‌‌‌های موجود در کدو حلوایی خواص ضدالتهابی دارند که می‌‌‌‌توانند در صورت بروز بیماری‌‌‌‌های التهابی، به صورت خودکار ایمنی بدن نوزادان را بالا ببرند.

4- کدو حلوایی، سیستم ایمنی بدن نوزادان را بهبود می‌‌‌‌بخشد:

کدو حلوایی حاوی ویتامین C و همه ویتامین‌‌‌‌های گروه B است که عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن نوزادان را تضمین می‌‌‌‌کند.

5- کدو حلوایی منبع غنی از مواد مغذی است:

مواد مغذی حیاتی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم در کدو حلوایی یافت می‌‌‌‌شوند. این مواد مغذی برای حفظ سلامت سیستم گردش خون و سیستم عصبی بدن نوزادان مهم هستند. همچنین، کدو حلوایی زمستانی یک منبع عالی از کلسیم برای نوزادانی باشد که در خانواده‌‌‌‌های سبزی‌‌‌‌خوار رشد می‌‌‌‌کنند.

با همه این توصیفات،  به یاد داشته باشید که شما باید مقدار کمی از این سبزیجات را به رژیم غذایی روزانه نوزاد خود اضافه کند.

ارزش تغذیه‌‌‌‌ای کدو حلوایی:

 کدو حلوایی دارای مواد مغذی زیر است:

  • کربوهیدرات
  • قندهای طبیعی
  • فیبر
  • پروتئین
  • چربی
  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • سدیم
  • منگنز
  • مس
  • روی
  • سلنیوم
  • ویتامین C
  • ویتامین B1 (تیامین)
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
  • ویتامین B3 (نیاسین)
  • ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)
  • ویتامین B6
  • ویتامین B9 (فولات)
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین K

انتخاب کدو حلوایی مناسب برای نوزادان:

کدو حلوایی سالم دارای رنگ نارنجی تند و گردنی بلند است. همچنین، دارای یک پایه گرد و صاف می‌‌‌‌باشد. کدو حلوایی شیرین به رنگ قهوه‌‌‌‌ای تیره یا نارنجی است. پس، از خرید کدو حلوایی که لکه‌‌‌‌های سیاه دارند، اجتناب کنید. همچنین، کدو حلوایی را به آرامی لمس کنید تا میزان سفتی آن را بررسی نمایید. کدو حلوایی رسیده با فشار انگشتان دست شما له نمی‌‌‌‌شود؛ اگر کدو حلوایی با فشار دست شما له شد، بیش از حد رسیده و نباید آن را خریداری کنید. اما اگر با لمس کدو حلوایی، احساس سفتی کردید، می‌‌‌‌توانید آن را خریداری کنید.

نگهداری کدو حلوایی در منزل برای مصرف نوزادان:

قبل از قرار دادن کدو حلوایی در یخچال، قسمت بالای آن را به اندازه یک فنجان برش داده و آن قسمت را با فویل پوشش دهید. با این روش، شما می‌‌‌‌توانید کدو حلوایی را برای مدت چند روز در یخچال نگهداری کنید. با همه این توصیفات، بهتر است همواره از کدو حلوایی تازه برای تهیه غذای نوزاد خود استفاده کنید.

چگونه می‌‌‌‌توان کدو حلوایی را برای تغذیه نوزادان، طبخ کرد؟

 به خاطر داشته باشید که شما می‌‌‌‌توانید کدو حلوایی را برای مصرف نوزاد خود، در فر قرار داده یا آن را به صورت بخارپز یا آب‌‌‌‌پز استفاده کنید. این روش‌‌‌‌های پخت کمک می‌‌‌‌کند تا طعم و مزه کدو حلوایی حفظ شود و مواد مغذی درون آن دست‌‌‌‌نخورده باقی بماند. شما می‌‌‌‌توانید مراحل زیر را برای پخت کدو حلوایی، به منظور قرار دادن در رژیم غذایی نوزاد خود دنبال کنید:

1- پخت کدو حلوایی در فر:

ابتدا، پوست کدو حلوایی را جدا کرده و گوشت آن را به تکه‌‌‌‌های کوچکی تقسیم کنید. فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (176 درجه سانتی‌‌‌‌گراد) روشن کنید تا گرم شود. مقداری روغن‌‌‌‌ گیاهی بر روی تکه‌‌‌‌های کدو حلوایی مالیده و آن‌‌‌‌ها را در سینی فر بچینید. سینی را به مدت 30-40 دقیقه در فر قرار دهید. قبل از خوراندن کدو حلوایی به فرزند خود، آن‌‌‌‌ها را خنک کنید. یادتان باشد که قطعات شیرین کدو حلوایی سوخاری بهترین غذای انگشتی برای نوزاد شما خواهد بود.

2- بخارپز کردن کدو حلوایی:

کدو حلوایی را به دو قسمت تقسیم کنید. بخش پایین‌‌‌‌تر آن را که دانه‌‌‌‌دار است، کنار بگذارید. قسمت بالایی را از وسط نصف کرده و روی سینی پخت فر قرار دهید. فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (176 درجه سانتی‌‌‌‌گراد) روشن کرده و یک کاسه آب در آن قرار دهید. سینی را به مدت یک ساعت در فر قرار دهید. پس از پخت کامل کدو حلوایی، گوشت نرم آن را از پوست جدا کنید. در نهایت، کدو حلوایی‌‌‌‌ را به شکل پوره خمیری در آورده و در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید.

3- آب‌‌‌‌پز کردن کدو حلوایی:

کدو حلوایی را به شکل مکعب‌‌‌‌های کوچک خرد کنید. در حدود یک لیتر آب در یک ظرف پخت و پز ریخته و آن را بجوشانید. سپس، کدو حلوایی را به آن اضافه کنید. به مدت هفت تا ده دقیقه، تکه‌‌‌‌های کدو حلوایی را روی شعله متوسط ​​بپزید. با یک چنگال بررسی کنید که آیا همه کدو حلوایی‌‌‌‌ها پخته شده است یا نه. پس از پخت، آن‌‌‌‌ها را به شکل پوره درآورده و در برنامه غذایی نوزاد خود قرار دهید.

دستورالعمل‌‌‌‌های غذایی دارای کدو حلوایی برای نوزادان:

شما می‌‌‌‌توانید مواد غذایی زیر را با کدو حلوایی ترکیب کرده و غذاهای خوشمزه‌‌‌‌ای را برای فرزند خود تهیه کنید.

1- سبزیجات:

سبزیجات ریشه‌‌‌‌ای مانند هویج، اسفناج، چغندر و سیب‌‌‌‌زمینی به خوبی با کدو حلوایی ترکیب می‌‌‌‌شوند.

2- میوه‌ها:

میوه‌‌‌‌هایی مانند هلو و گلابی که بافتی شیرین و نرم دارند، به خوبی با کدو حلوایی مخلوط می‌‌‌‌شوند.

3- گوشت:

گوشت مرغ، گوجه فرنگی و کدو حلوایی بهترین ترکیب برای تهیه غذای نوزادان هستند.

4- غلات:

کدو حلوایی را می‌‌‌‌توان با غلاتی مانند برنج و ارزن ترکیب کرد. همچنین، عدس و کدو حلوایی نیز ترکیب خوبی برای تهیه غذای نوزادان هستند.

سؤالات متداول در مورد کدو حلوایی:

1- آیا احتمال دارد که بدن نوزاد من به کدو حلوایی حساسیت نشان دهد؟

بله، بدن هر نوزادی ممکن است به کدو حلوایی آلرژی داشته باشد. این سبزی از خانواده Cucurbitaceae است که باعث تولید توکسین طبیعی به نام cucurbitacins در بدن انسان می‌‌‌‌شوند. بسیاری از نوزادان می‌‌‌‌توانند این ماده را هضم کنند، اما برخی از آن‌‌‌‌ها ممکن است به کدو حلوایی حساسیت نشان دهند.  به خاطر داشته باشید که علائم اولیه آلرژی بدن نوزادان به cucurbitacins عبارتند از: گرفتگی معده و اسهال. به دنبال این علائم، نشانه‌‌‌‌های آلرژی غذایی دیگر مانند بثورات پوستی در نوزادان، حالت تهوع، استفراغ، تورم صورت و بی‌‌‌‌حسی شدید نیز در بدن نوزادان ظاهر می‌‌‌‌شود. نوع دیگری از آلرژی بدن نوزادان به کدو حلوایی، درماتیت تماس دردناک است که فقط با تماس فیزیکی نوزاد با کدو حلوایی یا برگ‌‌‌‌های آن رخ می‌‌‌‌دهد. پوست بدن این نوزادان در صورت تماس با کدو حلوایی خام، قرمز شده و دچار خارش شدیدی می‌‌‌‌شود.

2- آیا می‌‌‌‌توان دانه‌‌‌‌های کدو حلوایی را در برنامه غذایی نوزادان قرار داد؟

دانه‌‌‌‌های کدو حلوایی خوراکی هستند و معمولاً قبل از مصرف، بو داده می‌‌‌‌شوند. از آنجایی که این دانه‌‌‌‌ها دارای پوست سخت (پوسته) هستند، لازم است به طور کامل پاک‌سازی شوند که برای نوزاد مشکل ایجاد نکنند. از قرار دادن دانه‌‌‌‌های کدو حلوایی پوسته‌‌‌‌دار در برنامه غذایی نوزاد خود اجتناب کنید، زیرا ممکن است او را دچار خفگی نمایید.

3- آیا قرار دادن کدو حلوایی در برنامه غذایی نوزادان باعث بروز یبوست در بدن آن‌‌‌‌ها می‌‌‌‌شود؟

هیچ شواهد علمی وجود ندارد که اثبات کند کدو حلوایی باعث بروز یبوست در نوزادان می‌‌‌‌شود. در حقیقت، کدو حلوایی دارای مقداری ​​فیبر است و اغلب یک غذای توصیه‌‌‌‌شده برای درمان یبوست نوزادان به شمار می‌‌‌‌رود.

علیرغم احتمالاتی که در مورد حساسیت نوزادان به کدو حلوایی وجود دارد، کدو حلوایی به ندرت باعث بروز واکنش‌‌‌‌های آلرژیک در بدن نوزادان می‌‌‌‌شود؛ اکثر نوزادان می‌‌‌‌توانند همه سبزیجات را با خیال راحت مصرف کنند. به عنوان یک مادر از دستورالعمل‌‌‌‌های این مقاله استفاده کنید تا مواد مغذی مورد نیاز برای رشد فرزندتان تأمین شود.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

چون بدن ها با هم متفاوت هست نمیشه دقیق گفت
ولی سادهترین راهش اینکه یه مدت نخوره بعد اگه حساسیت رفع شد احتمالا از این بوده

This comment was minimized by the moderator on the site

اگر مادر شیرده کدو حلوایی مصرف کند میتواند در نوزاد حساسیت ایجاد کند؟؟

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/