مواد غذایی غنی از فیبر برای نوزادان

533792950_H__1536724233_47324

آیا شما هم قصد دارید که به زودی، نوزاد خود را از شیر مادر بگیرید؟ آیا می‌خواهید بدانید که چه مواد غذایی غنی از فیبر را می‌توان با اطمینان، به برنامه غذایی نوزادان اضافه کرد؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ هر کدام از سؤالات فوق هستید و تمایل دارید در مورد غذاهای سالمی که باید در رژیم غذایی   نوزاد خود قرار دهید، اطلاعاتی به دست آورید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید. معرفی رژیم غذایی سالم به نوزادان، یکی از اولین گام‌های رشد بدن آن‌ها به شمار می‌رود که همه مادران به دنبال آن هستند. با این حال، عادت دادن نوزاد به رژیم غذایی سالم می‌تواند یک چالش بزرگ برای هر پدر و مادری باشد! آیا می‌خواهید بدانید که غذاهای غنی از فیبر چه کمکی به روند رشد نوزاد شما می‌کند؟ ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

اگر نوزادتان بی اشتها است این مطلب درمان بی اشتهایی نوزادان را بخوانید

غذاهای غنی از فیبر چگونه به بدن نوزاد شما کمک می‌کند؟

در ابتدا،به خاطر داشته باشید که فیبر، گونه‌ای از مواد غذایی گیاهی است که سیستم گوارش   نوزاد شما قادر به هضم آن نیست. این نوع الیاف رژیمی به دو گونه محلول و نامحلول در طبیعت وجود دارد؛ شکل محلول فیبر، در آب حل شده و باعث کاهش سرعت هضم بدن   نوزاد شما می‌شود، به طوری که او برای مدت طولانی احساس سیری می‌کند. این در حالی است که فیبر نامحلول، در آب حل نمی‌شود؛ به افزایش میزان مدفوع   نوزاد شما و تنظیم حرکات روده او کمک می‌کند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که افزودن غذاهای غنی از فیبر، یک درمان طبیعی برای یبوست هر نوزادی است.

غذاهای غنی از فیبر برای نوزادان:

قبل از معرفی هر غذای جدید به نوزاد خود، شما باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. دکتر می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد بدن فرزندتان ارائه دهد: سن مناسب نوزادان برای افزودن هر ماده غذایی جدید کدام است؟ شما چگونه می‌توانید هر ماده غذایی جدید را به برنامه روزانه فرزند خود اضافه کنید؟ چه مواد غذایی را نباید به برنامه روزانه نوزادان اضافه کرد؟ هنگامی دکتر متخصص اطفال، وضعیت بدنی نوزاد شما را بررسی کرد، شما می‌توانید فیبر را به عنوان بخشی از برنامه غذایی فرزند خود در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که بدن او، دوز روزانه فیبر غذایی را دریافت می‌کند. مواد غذایی غنی از فیبر عبارتند از:

1- میوه‌ها برای نوزادان:

میوه‌ها منبع خوبی از فیبر هستند و شما می‌توانید آن‌ها را با اطمینان به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید، زمانی که نوزادتان از شش ماهگی سن خود عبور کند. برای افزودن هر میوه جدید به برنامه غذایی فرزند خود، یک بار آن را به وعده غذایی   نوزاد خود اضافه کنید. اجازه دهید تا حدود سه تا چهار روز متوالی، او همان میوه را بخورد تا ببینید که آیا بدن نوزادتان می‌توانید آن را به راحتی هضم کند یا نه؛ در صورتی که نشانه‌های ناراحتی یا آلرژی را در بدن فرزند خود مشاهده کردید، بلافاصله آن میوه را از برنامه غذایی   نوزاد حذف کنید. جالب است بدانید که سیب و موز یک انبار از فیبر رژیمی به شمار می‌روند. زردآلو، آلو، هلو و گلابی نیز منابع غنی از فیبر هستند که می‌توانند روده‌های کوچک   نوزاد شما را به صورت سالمی تحریک کنند. در نهایت، به یاد داشته باشید که اگر در اغلب موارد، فرزند شما از یبوست رنج می‌برد، سبوس را به برنامه غذایی او اضافه کنید.

اگر به نوزاد خود بلغور ذو سر نمیدهید این مطلب بلغور جو دوسر برای بهبود یبوست نوزادان بسیار مفید است را بخوانید

2- سبزیجات مفید برای نوزادان:

هنگامی که فرزند خود را به خوردن غذاهای جامد عادت دهید، نوزاد می‌تواند بین ماه‌های ششم و هفتم از زندگی، سبزیجات را نیز مصرف کند. برخی از سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکلی، نخود فرنگی و لوبیا، دارای فیبر فراوانی هستند. با این حال، برخی از این سبزیجات ممکن است سبب اختلال در دستگاه گوارش و بروز ناراحتی در   نوزاد شما شوند یا ممکن است فرزندتان از طعم آن لذت نبرد. در این شرایط، شما می‌توانید سبزیجات را با برخی از میوه‌ها یا سبزیجات دیگر مخلوط کنید که نوزاد شما قبلاً آن‌ها را امتحان کرده و دوست دارد. بهترین راه برای معرفی سبزیجات به برنامه غذایی   نوزادان، این است که آن‌ها در فرم پخته و خالص، در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید. هنگامی که   نوزاد شما دندان درآورد، می‌تواند همه مواد غذایی جامد را بجود؛ در این صورت، شما می‌توانید سبزیجات خام را نیز به شکل سالاد در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید. به تدریج، فرزند خود را به خوردن کاهو و کلم بروکلی خام عادت دهید تا میزان فیبر دریافتی بدن او افزایش یابد.

3- غلات برای نوزادان:

شما می‌توانید غلات را به برنامه غذایی   نوزاد خود اضافه دهید. برنج یکی از اولین دانه‌های اصلی غلات است که اکثر نوزادان آن را دوست دارند، حتی اگر مقدار فیبر آن کمتر از سایر دانه‌ها باشد. غلاتی مانند جو، جو دوسر و گندم منابع غنی از فیبر هستند. با این حال،   نوزاد شما ممکن است در ابتدا طعم این غلات را دوست نداشته باشد و شما به زمان بیشتری برای قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی فرزند خود نیاز داشته باشید. هنگامی که   نوزاد شما دندان درآورد، می‌توانید ماکارونی کامل، نان و حتی پنکیک‌های سبوس‌دار را برای وعده‌های غذایی او تهیه کنید. نخود و عدس نیز از بهترین مواد غذایی غنی از فیبر (با کیفیت بالا) هستند. در نهایت، لازم است بدانید که بهترین روش برای بررسی میزان فیبر غذاهای جامد، بررسی غلظت آن‌ها است؛ هرچه غذایی سنگین‌تر باشد، میزان فیبر آن بیشتر خواهد بود.

اگر میخواهید به نوزادتان کیوی بدهید این مطلب چه زمانی می‌توان کیوی را در رژیم غذایی نوزادان قرار داد؟ را بخوانید

دستورالعمل‌هایی برای تهیه غذاهای غنی از فیبر، جهت تغذیه نوزادان:

 در ادامه این مقاله، چند دستورالعمل سریع که به شما کمک می‌کند تا فیبر موردنیاز را به رژیم غذایی   نوزاد خود اضافه کنید، آورده شده است.

1- سبزیجات پخته:

شما برای تهیه این غذا به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • هویج بدون پوست و خردشده
  • سیب‌زمینی بدون پوست و خردشده
  • قارچ خوراکی بدون پوست و خردشده
  • کدو بدون پوست و خردشده
  • روغن

طرز تهیه:

سبزیجات را با مقدار کمی روغن تفت دهید تا کاملاً نرم و پخته شوند. اکنون، شما می‌توانید آن را همراه ماست یا پنیر ساده به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کنید.

2- تکه‌های آناناس یخ‌زده:

شما برای تهیه این خوراکی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • تکه‌های خردشده آناناس

طرز تهیه:

فقط قطعات آناناس را منجمد کنید و اجازه دهيد تا فرزندتان آن‌ها را بخورد. برش‌های آناناس، حلقه‌های بزرگ حلزونی هستند که آبدار و غنی از فیبر می‌باشند.

در نهایت، با دکتر معالج نوزاد خود، وضعیت بدن او را چک کنید؛ سپس، ایده‌های غذایی بالا را امتحان کرده و فیبر را به رژیم غذایی فرزندتان اضافه کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/