علت بی اشتهایی نوزادم چیست؟

infants-with-anorexia

تغذیه نوزادان یکی از کارهای سخت والدین است. اکثرا با این سؤالات روبرو هستند که چه مواد غذایی را در برنامه روزانه نوزاد قرار داده و در چه ساعاتی از روز، فرزند خود را تغذیه کنند. بر خلاف بزرگسالان، نوزادان غذاهای معمولی را دوست ندارند؛ علاقه یا بی‌میلی نوزاد به هر ماده غذایی بستگی به ذات او دارد. همچنین، اشتهای نوزاد شما ممکن است روز به روز یا ماه به ماه تغییر کند که به رشد اسپورهای او بستگی دارد. قاعده کلی این است که نوزاد خود را تنها زمانی که گرسنه باشد، تغذیه کنید. اما اگر نوزاد شما به اندازه کافی غذا نخورد، ممکن است با وضعیت خطرناکی روبرو شود، زیرا به نظر می‌رسد که در چنین شرایطی، فرزند شما از بی‌اشتهایی رنج می‌برد. در ادامه این مقاله، مطالبی در مورد نشانه‌ها و علل بروز بی‌اشتهایی در نوزادان آورده شده است.

اگر نوزادتان شیر نمیخورد این مطلب چرا نوزادم شیر نمی خورد؟ را بخوانید

بی‌اشتهایی در نوزادان:

در ابتدا، به خاطر داشته باشید که اگر نوزاد شما از بی‌اشتهایی رنج ببرد، علائم زیر در بدن او ظاهر خواهد شد:

  • بی‌قراری
  • استفراغ مکرر
  • سرفه کردن
  • سوزش معده

همچنین، نوزادانی که به این مشکل مبتلا شده باشند، از خوردن غذاهای مورد علاقه خود خودداری می‌کنند.

اگر از علل بی‌اشتهایی نوزاد خود آگاه نباشید، بروز این مشکل می‌تواند شما را نگرانی کند. بنابراین، بسیار مهم است به عنوان یک مادر بدانید که چرا فرزند کوچک شما اشتهای خود را از دست داده است.

دلایل بروز بی‌اشتهایی در نوزادان چیست؟

ممکن است بی‌اشتهایی فرزند شما تا حدودی به خلق و خوی او مربوط باشد، اما ممکن است از بروز مشکل اساسی دیگری در بدن او خبر دهد. یکی از دلایل اصلی بی‌اشتهایی نوزاد می‌تواند این باشد که او گرسنه نیست. همچنین، جالب است بدانید که از دست دادن اشتها یکی از علائم طبیعی رشد نوزاد در برخی دوره‌ها است. با این حال، برخی دلایلی که می‌تواند موجب بروز بی‌اشتهایی در نوزادان شود، عبارتند از:

1- روند رشد نوزاد:

نرخ رشد نوزاد شما تا شش ماه اول زندگی بالا می‌رود. اما پس از آن، در ماه 6 تا 12ام از زندگی، این نرخ کاهش یافته و از 12 تا 18 ماهگی نیز کم‌تر می‌شود. بنابراین، طبیعی است که فرزند 16 ماهه شما کمتر از آنچه که در 12 ماهگی می‌خورد، مواد غذایی را مصرف کند. در واقع، او به کالری زیادی نیاز ندارد.

2- بروز مشکلات دندانپزشکی در نوزادان:

از دست دادن موقتی اشتها در نوزادان، امری رایج است که معمولاً در دو هفته حل می‌شود. نوزاد شما ممکن است به خاطر درد ناشی از دندان‌ها یا پارگی لثه‌ها دچار بی‌اشتهایی شود؛ درد دهان او در هنگام غذا خوردن یا مصرف شیر افزایش می‌یابد.

حتی، دندان درآوردن نوزادان باعث ایجاد لکه‌های ملایم بر روی لثه‌های آن‌ها می‌شود؛ در چنین شرایطی، دندان‌های فرزند شما بسیار حساس خواهد بود که حتی کوچک‌ترین لمس نیز می‌تواند باعث درد شدید آن‌ها شود. اگر نوزاد شما به خاطر درد دندان نخوابد، ممکن است بر سلامت کلی بدن او تأثیر بگذارد. پس، اطمینان حاصل کنید که او مقدار زیادی مایعات می‌نوشد و او را از برخی رفتارها دور نگه دارید. همچنین، قرار دادن میوه‌های سرد و نعناع یخی در برنامه غذایی نوزادان در حین درآوردن دندان می‌تواند ایده مناسبی باشد. اگر نوزاد شما برای خوردن غذاهای جامد آماده باشد، می‌توانید از ماست و سیب‌زمینی در رژیم غذایی او استفاده کنید، زیرا جویدن این غذاها آسان‌تر از مواد غذایی دیگر است. اما اگر پس از دو هفته، اشتهای طبیعی فرزند شما برنگشت، باید در این مورد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

3- گلودرد در نوزادان:

گلودرد ناشی از تورم گلو یا عفونت ویروسی می‌تواند یکی از دلایل بروز بی‌اشتهایی در نوزاد شما باشد. این شرایط می‌تواند در هنگام بلعیدن غذا، مشکلاتی برای فرزند شما ایجاد کند. اگر گلودرد او همراه با تب و تورم غدد باشد، باید بلافاصله به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا عفونت را از بین برده و اشتهای نوزاد را افزایش دهید.

اگر کودکتان به آنفولانزا دچار شده است علائم شایع آنفولانزا در کودکان و 7 راه درمان آن را بخوانید

4- گرمازدگی در نوزادان:

به خاطر داشته باشید که گرمای بیش از حد می‌تواند باعث عرق کردن و خستگی نوزادان شود؛ چنین شرایطی باعث می‌شود که غذا خوردن برای فرزند شما دشوار باشد (بنابراین، او در معرض بی‌اشتهایی قرار می‌گیرد). اگرچه بروز بی‌اشتهایی در نوزادان در آب و هوای گرم، یک مسئله رایج است، اما شما می‌توانید اقدامات زیر را برای مقابله با این مشکل در بدن فرزند خود انجام دهید:

5- خنک کردن نوزاد:

نوزاد شما ممکن است در هنگام غذا خوردن احساس کند که هوا خیلی گرم و ناراحت‌کننده شده است. بنابراین، شما می‌توانید مراحل زیر را برای خنک کردن او انجام دهید:

  • لباس نوزاد خود را از جنس پنبه‌ای سبک انتخاب کنید.
  • او را در منطقه آرام، سایه و خنک نگه دارید.
  • فرزند خود را با آب معتدل حمام کنید.
  • بدن نوزاد خود را با استفاده از یک پارچه مرطوب، پاک کنید.

6-تغییر منوی غذایی نوزاد:

نوزاد شما ممکن است به علت گرما و خوردن غذاهای یکنواخت و سنگین، احساس ناراحت‌کننده‌ای داشته باشد. برای حل این مشکل، غذاهای سالمی را برای فرزند خود تهیه کنید که هضم راحت‌تری داشته باشند.

7- در طول فصل‌های گرم، نوزاد شما برای حفظ دمای بدن خود انرژی مصرف نمی‌کند:

در فصل‌های گرم، ممکن است فرزند شما به درستی غذا نخورد، چون کالری زیادی را برای حفظ دمای بدن خود مصرف نکرده است. در چنین شرایطی، به او اجازه دهید تا فعال بوده و به بازی کردن در محیط خانه مشغول شود. این کار ممکن است در درمان بی‌اشتهایی او مؤثر باشد.

اگر این راهنمایی‌ها در مورد فرزند شما کارساز نبود و احساس کردید که فرزندتان همچنان از گرمای بیش از حد رنج می‌برد، باید اقدامات فوری را برای بهبود وضعیت بدن او انجام دهید. در گام اول، اطمینان حاصل کنید که بدن فرزندتان را هیدراته و خنک نگه داشته‌اید.

8- نوع غذا نوزادان:

بعضی از غذاها زمان بیشتری را برای هضم شدن صرف می‌کنند؛ بنابراین ممکن است شکم نوزاد شما را برای مدت طولانی‌تری پر کنند. دانه‌های غلات یکی از مواد غذایی هستند که سبب سیری طولانی مدت نوزاد شما می‌شوند، زیرا محتوای فیبر بالایی هستند. این مواد غذایی می‌توانند سبب از دست دادن اشتهای نوزادان شوند.

9- قرار دادن غذاهای جامد در برنامه روزانه نوزادان:

 فرزند شما تاکنون تنها از شیر تغذیه می‌کرد؛ اکنون اگر شما به طور ناگهانی غذاهای جامد را به برنامه روزانه او اضافه کنید، بدن او نیاز به زمان بیشتری برای تطبیق خود با این مواد غذایی خواهد داشت. از آن‌جایی که روند هضم مواد غذایی جامد طولانی‌تر است، ممکن است فرزند شما دچار بی‌اشتهایی شود. برای حل این مشکل، شما باید غذاهای تازه را در مقادیر کم به رژیم غذایی نوزادتان اضافه کنید تا او بتواند بدن خود را به مواد غذایی جامد عادت دهد.

10- آلودگی بدن نوزادان به کرم:

یکی دیگر از علل رایج بروز بی‌اشتهایی در نوزادان، آلودگی بدن آن‌ها به کرم است. ممکن است فرزند کوچک شما به انگل‌های روده‌ای و انواع کرم‌ها مبتلا شده باشد. این شرایط می‌تواند باعث بروز استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها در او شود. اگر فرزند شما مبتلا به کرم باشد، بسیار مهم است که در اسرع وقت با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

11- بروز مشکلات بهداشتی و سلامتی در نوزادان:

اگر نوزاد شما از برخی مشکلات سلامتی رنج ببرد، تمایلی به خوردن غذا نخواهد داشت؛ این شرایط می‌تواند باعث بروز بی‌اشتهایی در او شود؛ اگر نوزادی دچار تب، سرماخوردگی، سرفه یا ناراحتی معده باشد، اشتهای خود را از دست می‌دهد. یادتان باشد که در چنین شرایطی، او می‌تواند پس از بهبودی بیماری، اشتهای خود را به دست آورد. علاوه بر موارد فوق، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی نیز می‌توانند باعث کاهش میل فرزند شما به غذا شوند؛ شرایطی مانند عفونت گوش، برونشیت و آنفولانزا ‌می‌تواند موجب بالا رفتن ضربان قلب و بروز درد شدید در فرزند شما شده و باعث شود که او در خوردن غذا دچار مشکل شود. در این مورد، حتماً از پزشک متخصص اطفال کمک فوری بگیرید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که او فرزند خود را در موقع مناسب در برابر همه عفونت‌های معمول واکسیناسیون کرده باشید.

12-مصرف بیش از حد مایعات در نوزادان:

مصرف بیش از حد مایعات مانند آب، آب میوه‌ها، شیر خشک یا شیر مادر می‌تواند یکی دیگر از دلایل بروز بی‌اشتهایی در نوزادان باشد. هنگامی که معده کوچک نوزادی پر از شیر خشک یا شیر مادر باشد، به غذای دیگری نیاز نخواهد داشت. قرار دادن آب بیش از حد در برنامه روزانه نوزادان باعث جلوگیری از جذب مواد مغذی در شیر مادر یا شیر خشک به بدن آن‌ها می‌شود. به این ترتیب، او احساس سیری کرده و به خوردن مواد غذایی مقاوم نشان می‌دهد. در نتیجه، می‌توان ادعا کرد که نوزاد دچار مشکل بی‌اشتهایی شده است.

13- عدم تحمل برخی مواد غذایی:

عدم تطابق بدن با برخی از غذاها مانند تخم مرغ، شیر، سویا و بادام زمینی می‌تواند نشانه‌هایی از قبیل خارش، التهاب، اسهال و عمدتاً بی‌اشتهایی را در بدن نوزادان به دنبال داشته باشد. شما باید مواد غذایی را که فرزندتان به آن‌ها آلرژی دارد، شناسایی کرده و قرار دادن این مواد غذایی در برنامه روزانه او جلوگیری کنید.

اگر کودکتان بی اشتها است این مطلب چرا کودکم بی اشتهاست؟ را بخوانید

14- واکسیناسیون:

جالب است بدانید که انجام برخی از واکسیناسیون‌ها باعث می‌شود که درجه حرارت بدن نوزادان بالا برود. دمای بیش از حد بدن همراه با درد زخم می‌تواند باعث بروز بی‌اشتهایی در فرزند شما شود.

15- بروز یبوست در نوزادان:

اگر نوزاد شما از یبوست رنج می‌برد، حرکت مواد غذایی در روده او دشوار خواهد بود. در چنین شرایطی، ممکن است او اصلاً دچار بی‌اشتهایی شود. بنابراین، باید مطمئن شوید که حرکات روده‌ای فرزند شما مناسب است.

16- کم خونی در نوزادان:

به خاطر داشته باشید که اگر نوزاد شما دچار آنمی باشد، ممکن است از بی‌اشتهایی نیز رنج ببرد. به طور كلی، نوزادان مبتلا به كم‌خونی اغلب ضعیف و خسته هستند. بهتر است در چنین شرایطی، فرزند خود را به پزشک متخصص اطفال نشان دهید، زیرا این امر می‌تواند بر روند درمان او تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین، غذاهای غنی از آهن را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید.

14- خستگی و فشار بیش از حد در نوزادان:

فشار می‌تواند یکی از دلایل کاهش اشتهای نوزادان باشد. اگر فرزند شما برای مدت طولانی بازی کرده و خسته شود، حتماً اشتهای خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل، زمان بازی نوزاد خود را تنظیم کنید تا از خستگی او اجتناب نمایید.

 

نظر (14)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من پسر خیلی کم اشتهاست الان نه ماهشه فقط شیر میخوره . ب غذا هیچ میلی نداره .

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام دخترم وقتی بدنیا اومد 350بوده الان خیلی کم اشتها شود الان ده ماهه هسته
لطفا ب من کمک کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام پسر نه ماه دارم ک وزن و قدش کم .وزن زمان تولدش 3100 قدش 53 الان وزنش 7300 قدش 69 راهنمایی کنید لطفا

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام . دختر من ۷ماهشه متأسفانه از ۲ماهگی شدید بی اشتها شده و مجبورم واسه اینکه رشدش کم نشه بزور بهش شیر خشک بدم با سرنگ شیر میخوره یه چند وقتیه بدتر شده و شیر تو دهنش نگه میداره و با شتاب میده بیرون ماهی یبارم میبرمش دکتر متخصص ولی فایده نداره...

سلام . دختر من ۷ماهشه متأسفانه از ۲ماهگی شدید بی اشتها شده و مجبورم واسه اینکه رشدش کم نشه بزور بهش شیر خشک بدم با سرنگ شیر میخوره یه چند وقتیه بدتر شده و شیر تو دهنش نگه میداره و با شتاب میده بیرون ماهی یبارم میبرمش دکتر متخصص ولی فایده نداره داغون شدم

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام به نظرمن بچه هاببینن که مادرهابه تغذیه خودشون میرسن اوناهم تو فیلد خوردن میافتن.البته تغذیه سالم بهتره باشه.به فکر بعدشم باشیم چون وقتیم بزرگ میشن هی میگیم کم بخور بچه اضافه وزن داری

This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام
کودک کوچولوی من الان نزدیک شانزده ماهشه واسه غذاخوردن خیلی اذیت میکنه حتمابایدمادرش بافیلم یاکلیپ توی گوشی مشغولش کنه که چندلقمه غذا بخوره وگرنه یه لقمه نمیخوره واسه راه رفتنش هنوز سرپانیافتاده نگرانشم چون کف پاشو خوب روزمین نمیذاره...

باسلام
کودک کوچولوی من الان نزدیک شانزده ماهشه واسه غذاخوردن خیلی اذیت میکنه حتمابایدمادرش بافیلم یاکلیپ توی گوشی مشغولش کنه که چندلقمه غذا بخوره وگرنه یه لقمه نمیخوره واسه راه رفتنش هنوز سرپانیافتاده نگرانشم چون کف پاشو خوب روزمین نمیذاره لطفااگه راه کاری توی ذهنتون میاد یابهش برخوردین به ماهم بگین
ممنون سپاسگزارم

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام .من نوزاد 4ماهه دارم که البته 10روز مونده تا چهار ماهش رو تموم کنه خیلی بی اشتها شده وزن تولدش 3.100 و وزن الانش6.200 هست .تقریبا دو هفته بیست روز هست که خیلی بی اشتها شده

This comment was minimized by the moderator on the site

دخترمن۱۰ماهشه۶۴۰۰وزنش

This comment was minimized by the moderator on the site

شیر خوارتون خوب شد؟دختر منم دقیقا الان 10 مونده 4 ماهش تموم بشه و الان حدود 14 روزه ک بی اشتها شده.بچم شیرخشکیه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام نوزاد۱۰ماهه دارم خیلی بی اشتهاشده لطفاراهنماییم کنین

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
اگر از شیر خشک استفاده میکنین میتونه دلیلش باشه اگر نه ممکنه دندون دربیاره و بی اشتها بشه، مولتی ویتانیشو بهش بدین و سعی نکنین به زور بهش غذا بدین ، بیشتر غذاهایی که دوست داره بهش بدین.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام نوزاد ۹ ماه دارم دختر شیر خشک بیومل پلاس میخوره قد ووزنش اصلا رشد نمیکنه وزن تولد ۳۷۰۰ قد ۵۳ وزن الان ۸کیلو قد ۷۰ خیلی هم بی اشتهاس رشد دور سرش هم کنده لطفا راهنمایی کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
غذاهای مقوی بهش بدین و اگر به دکتر تغذیه مراجعه کنین

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام پسر سه ماهمه ما شیر بیومیل میخوره وزن تولدش ۲۵۰۰ بوده و الان ۶۸۰۰ ولی ۱۰۰ گرم وزن کم کرده و یک هفته هسته ک بی اشتها شده ختنه هم شده چجوری اشتهاشو برگردونم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/