بلغور جو دوسر برای بهبود یبوست نوزادان بسیار مفید است

Buckwheat_For_Babies__1536160524_70225

بلغور جو دوسر یک ماده مقوی برای نوزادانی است که استفاده از سایر مواد غذایی جامد را آغاز کرده‌اند. این ماده غذایی غنی از مواد مغذی ضروری برای رشد مناسب نوزادان مانند فیبر، پروتئین و انواع ویتامین‌ها است. بدون شک، اضافه کردن بلغور جو دوسر در برنامه غذایی نوزادان، ایده مناسبی است، اما چه زمانی می‌توان این ماده غذایی را در برنامه روزانه فرزند خود قرار داد؟ همچنین، آیا احتمال دارد که فرزند من به بلغور جو دوسر آلرژی داشته باشد؟ در ادامه این مقاله، به این سؤالات پاسخ داده می‌شود. علاوه بر این موارد، مزایای بلغور جو دوسر برای نوزادان به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر نوزادتان مبتلا به گاز معده شده است این مطلب 6 درمان برای مشکل گاز معده در نوزادان را بخوانید

چه زمانی می‌توان بلغور جو دوسر را در برنامه روزانه نوزادان قرار داد؟

در ابتدا، به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید در سن 6 ماهگی، بلغور جو دوسر را در برنامه روزانه فرزند خود قرار دهید. در واقع، بلغور جو دوسر می‌تواند یکی از اولین غذاهای جامدی باشد که در رژیم غذایی فرزند خود قرار می‌دهید. یادتان باشد که از بلغور جو دوسر بسته‌بندی برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنید.

مزایای سلامتی بلغور جو دوسر برای نوزادان:

نوزاد شما با خوردن بلغور جو دوسر می‌تواند از مزایای بهداشتی زیر بهره ببرد:

1- قرار دادن بلغور جو دوسر در رژیم غذایی نوزادان مبتلا به آلرژی گلوتن، ایده مناسبی است:

نوزادان مبتلا به آلرژی گلوتن نمی‌توانند دانه‌هایی مانند گندم، چاودار و جو را مصرف کنند تا مواد مغذی ضروری برای بدن خود را تأمین نمایند؛ اما این نوزادان می‌توانند بلغور جو دوسر را که بدون گلوتن است و می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی مشابه دانه‌های ضروری دیگر را تأمین کند، در برنامه غذایی خود داشته باشند. بلغور جو دوسر به نوزادان مبتلا به آلرژی گلوتن کمک می‌کند تا ارزش غذایی رژیم بدون گلوتن خود را بهبود بخشیده و کمبودهای تغذیه‌ای بدن خود را برطرف کنند.

2- بلغور جو دوسر برای بهبود یبوست بدن نوزادان بسیار مفید است:

از آنجایی که بلغور جو دوسر غنی از فیبر است، به درمان یبوست در بدن نوزادان کمک می‌کند. بسیاری از پزشکان متخصص به افراد مبتلا به یبوست توصیه می‌کنند که بلغور جو دوسر را بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهند؛ این پیشنهاد حتی برای نوزادان نیز مفید خواهد بود.

3- قرار دادن بلغور جو دوسر در برنامه غذایی نوزادان، سیستم ایمنی بدن آن‌ها را بهبود می‌بخشد:

بلغور جو دوسر نوعی شکر به نام بتاگلوکان دارد که باعث تولید سلول‌های سیستم ایمنی در بدن نوزادان می‌شود. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که مصرف منظم بلغور جو دوسر می‌تواند سیستم ایمنی بدن فرزند شما را سالم نگه داشته و باعث رشد مناسب نوزاد شود.

4- بلغور جو دوسر به کاهش التهاب در بدن نوزادان کمک شایانی می‌کند:

 بلغور جو دوسر از ترکیباتی به نام آونانترامید تشکیل شده است که می‌تواند التهاب ناشی از عوامل متعدد، از جمله عفونت‌ها و زخم‌ها را در بدن هر نوزادی کاهش دهد. نوزادانی که به بیماری‌های خود-ایمنی مبتلا هستند، می‌توانند از خواص ضد التهابی بلغور جو دوسر استفاده کنند.

5- قرار دادن بلغور جو دوسر در رژیم غذایی نوزادان، حساسیت به انسولین را در بدن آن‌ها بهبود می‌بخشد:

نوزادانی که با دیابت مادرزادی نوع 1 متولد شده‌اند، می‌توانند از مزایای بلغور جو دوسر بهره ببرند، زیرا این دانه‌ها باعث کاهش مقاومت بدن به انسولین می‌شود؛ بدین معنی که تزریق انسولین تأثیر بهتری بر بدن این نوزادان داشته و اثر دیابت را در آن‌ها به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

6- بلغور جو دوسر می‌تواند غذای حیاتی برای نوزادان مبتلا به ریفلاکس معده باشد:

یکی از گزینه‌های درمانی برای نوزادان مبتلا به بیماری ریفلاکس معده (GERD)، غذاهای جامد به شکل پوره‌های سفت است. بلغور جو دوسر غذای امن و سالمی برای این نوزادان محسوب می‌شود.

جو دوسر که با حذف پوسته یا پوشش بالایی آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان "بلغور جو دوسر" شناخته می‌شود. این همان ماده غذایی است که ما از بازار تهیه می‌کنیم. اما بلغور جو دوسر دارای انواع مختلفی است.

اگر آب برنج خود را بیرون میریزید این مطلب  4 مزیت شگفت انگیز آب برنج برای نوزادان را بخوانید

انواع بلغور جو دوسر:

جالب است بدانید که وقتی شما به خرید بلغور جو دوسر می‌روید، به احتمال زیاد با انواع مختلفی از گزینه‌های جو دوسر در بازار روبرو شوید. رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1- جو دوسر (پرکنده) برای نوزادان:

وقتی در مورد بلغور جو دوسر صحبت می‌شود، تصویری که به ذهن اکثر مادران نقش می‌بندد، همان جو پرکنده است. جو پرکنده از دانه‌های جو دوسر تشکیل شده است. این ماده غذایی به وسیله بخار دادن به جو دوسر بدون پوست ساخته می‌شود؛ البته، قبل از خشک کردن، جو دوسر را از غلتک عبور می‌دهند. جو دوسر در دو نوع عرضه می‌شود: جو دوسر سریع-پخت و جو دوسر با پخت طولانی.

2- آرد بلغور جو دوسر برای نوزادان:

دانه‌های بلغور جو دوسر را تصفیه کرده، پخته و به شکل یک آرد سفت بسته‌بندی شده و فیبردار درمی‌آورند. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که شما باید برای اضافه کردن آرد بلغور جو دوسر در برنامه روزانه فرزند خود، آن را با آب گرم مخلوط کنید.

3- بلغور جو دوسر فوری (نیمه‌پخته):

این نوع بلغور جو دوسر بیشتر از سایر گونه‌ها پردازش می‌شود. در واقع، دانه جو دوسر را جوشانده، پردازش کرده و سپس، خشک می‌کنند (قبل از بسته‌بندی). این نوع بلغور جو دوسر نیمه‌پخته است و معمولاً در مواد غذایی آماده مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان آن را فقط با اضافه کردن مقداری آب داغ یا جوش آماده کرد.

4- دانه جو دوسر خشک برای نوزادان‌:

اگر جو دوسر مورد پردازش قرار نگیرد (دانه‌های جو دوسر کاملاً خرد شده باشد)، "جو دوسر خشک" نامیده می‌شود. این نوع بلغور جو دوسر خالص و خام بوده و 100 درصد ارزش تغذیه‌ای آن دست‌نخورده باقی مانده است.

5- بلغور جو دوسر برای نوزادان:

دانه‌های جو دوسر که به وسیله تیغه‌های فولادی تیز خرد شوند، به عنوان "بلغور جو دوسر" شناخته می‌شوند. در واقع، این ماده مغذی حاوی ارزش تغذیه‌ای یکسان از دانه‌های جو دوسر است، اما دانه‌های آن به قطعات کوچک‌تری تقسیم شده است.

بهترین نوع جو دوسر برای نوزادان کدام است؟

بلغور جو دوسر بهترین ماده غذایی برای نوزادان است، زیرا بدون پردازش بوده، طبخ آن آسان است و تمام مواد مغذی موجود در جو را حفظ می‌کند. شما می‌توانید از بلغور جو دوسر در دستور‌العمل‌های مختلف غذای نوزاد خود به راحتی استفاده کنید.

چگونه می‌توان بلغور جو دوسر مناسب برای نوزادان را انتخاب و ذخیره کرد؟

انتخاب بلغور جو دوسر مناسب برای نوزادان:

به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که همواره در انتخاب بلغور جو دوسر یا غلات معمولی دیگر، گزینه‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مواد نگهدارنده، شکر، نمک و طعم‌دهنده نیستند.

نگهداری بلغور جو دوسر:

بلغور جو دوسر را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. درست مانند هر دانه دیگری، بلغور جو دوسر نیز به آلودگی با آفات حساس است. اطمینان حاصل کنید که منطقه نگهداری بلغور جو دوسر تمیز بوده و از اقدامات ضد آفات نیز برای اطمینان بیشتر استفاده کنید. از قرص‌های ضد آفتی یا کیسه‌ای برای سالم نگه داشتن بلغور جو دوسر اجتناب کنید، زیرا ممکن است این مواد به سلامتی نوزاد شما آسیب برساند. مقادیر کوچکی از بلغور جو دوسر را که می‌توانید در یک دوره کوتاه مصرف کنید، خریداری نمایید. اگر قصد دارید بلغور جو دوسر را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنید، آن را در یک کیسه زیپ‌دار قرار داده و در فریزر نگه دارید؛ رطوبت پایین و دمای کم محیط فریزر مانع از خیس شدن و خرابی بلغور جو دوسر می‌شود، زیرا آفات را در شرایط خلأ نگه می‌دارد.

چگونه بلغور جو دوسر را در برنامه غذایی نوزاد خود قرار دهیم؟

در ادامه این مقاله، به شما مادران جوان آموزش می‌دهیم که چگونه بلغور جو دوسر را در برنامه غذایی نوزاد خود قرار دهید:

1- فرنی جو پرکنده برای نوزادان:

برای تهیه این نوع فرنی، ابتدا جو دوسر را در آب خیس کنید. سپس، آن را برای مدت 10-15 دقیقه در ظرف درب‌داری بپزید. در نهایت، برای تنظیم میزان غلظت فرنی، مقداری آب یا شیر به آن اضافه کنید. بعد از سرد شدن، فرنی جو پرکنده فرزند شما آماده است.

2- فرنی بلغور جو دوسر برای نوزادان:

از آن‌جایی که بلغور جو دوسر غلیظ‌تر است، نیاز به زمان پخت بیشتری دارد. برای تهیه این نوع فرنی، بلغور جو دوسر را به مدت 10 دقیقه جوشانده و سپس، به مدت یک شب (12-11 ساعت) در آب خیس کنید. فردا صبح، جو را دوباره، این بار برای 15-20 دقیقه بر روی شعله متوسط بجوشانید. بلغور جو دوسر را مرتب هم بزنید، به طوری که همه قسمت‌های آن کاملاً پخته شود. پس از پخته شدن، بلغور جو دوسر خنک را مخلوط کرده و فرنی فرزند خود را آماده کنید. شما می‌توانید به جای آب، از شیر نیز در تهیه فرنی بلغور جو دوسر استفاده کرده و همان روند آماده‌سازی را دنبال کنید.

علاوه بر تهیه فرنی بلغور جو دوسر، شما می‌توانید این ماده غذایی را با چندین ماده دیگر نیز ترکیب کرده و غذاهای خوشمزه‌ای را برای فرزند خود تهیه نمایید. بلغور جو دوسر را می‌توان با مواد غذایی زیر ترکیب کرد:

  • شیر، انتخابی برتر برای ترکیب کردن با بلغور جو دوسر است؛ شما می‌توانید یک فرنی خوشمزه را با ترکیب بلغور جو دوسر و شیر برای فرزند خود آماده کنید.
  • تقریباً همه میوه‌ها را می‌توان با بلغور جو دوسر ترکیب کرد؛ میوه‌هایی مانند موز که خمیر طبیعی شیرینی هستند، به خوبی با بلغور جو دوسر مخلوط می‌شوند.
  • همچنین، سبزیجات خردشده را می‌توان با بلغور جو دوسر ترکیب کرده و غذای مقوی برای فرزند خود تهیه کرد.
  • گوشت را می‌توان به طور مشابه با سبزیجات، خرد کرده و با بلغور جو دوسر ترکیب کرد. شما می‌توانید فرنی خوشمزه‌ای را با استفاده از جو، گوشت و آب برای فرزند خود بپزید.

جو دارای طعم عالی بوده و می‌توان آن را تقریباً با تمام مواد غذایی ترکیب کرد؛ به این معنی است بلغور جو دوسر می‌تواند بخشی از رژیم غذایی نوزاد شما باشند. اما در هنگام افزودن غذاهای جدید به رژیم روزانه نوزادان، واکنش‌های آلرژیک بدن آن‌ها همیشه نگران‌کننده خواهد بود.

اگر نوزادادتان دچار سرطان شده است این مطلب مبارزه با سرطان در نوزادان با مصرف سیر را بخوانید

آیا بدن نوزاد می‌تواند به مصرف بلغور جو دوسر واکنش آلرژیک نشان دهد؟

بله، هر نوزادی می‌تواند به مصرف جو دو سر حساس باشد، اما احتمال بروز آن کم است. آکادمی اطفال آمریکا می‌گوید که بلغور جو دوسر با احتمال کم‌تری نسبت به سایر غلات مانند گندم یا چاودار سبب بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن نوزادان می‌شود؛ به این ترتیب می‌توان آن را بدون نگرانی در رژیم غذایی نوزاد خود قرار داد. با همه این توصیفات، اگر بدن نوزاد شما به بلغور جو دوسر آلرژی نشان دهد، علائمی مانند استفراغ، حالت تهوع، بثورات پوست، درد شکمی و تورم صورت را از خود نشان خواهد داد.

علاوه بر این موارد، لازم است به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که از علائم شدید آلرژی غذایی به بلغور جو دوسر، سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذا (FPIES) است که نشانه‌هایی مانند استفراغ، درد شکمی و اسهال شدید را به دنبال دارد. در صورت بروز این علائم در بدن فرزند خود، حتماً او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

سؤالات متداول در مورد افزودن بلغور جو دوسر به رژیم روزانه نوزادان:

1- آیا بلغور جو دوسر بهتر از غلات دیگر برای نوزادان است؟

بله، بلغور جو دوسر حاوی فیبر بیشتری نسبت به غلات دیگر است. بنابراین، هضم آن آسان می‌باشد. بعضی از نوزادان ممکن است هنگام خوردن غلات دیگری مانند برنج، دچار یبوست شوند؛ پزشکان متخصص اطفال، بلغور جو دوسر را به عنوان جایگزین عالی برای چنین غلاتی، به منظور کاهش یبوست در نوزادان می‌دانند.

2- آیا بلغور جو دوسر ارگانیک بهتر از بلغور جو دوسر معمولی است؟

 بله، شما می‌توانید بلغور جو دوسر آلی را با اطمینان بیشتری نسبت به بلغور جو دوسر معمولی انتخاب کنید. جو دوسر جزو مواد غذایی است که بیشترین خطر آلودگی را دارند. به همین دلیل، ممکن است دارای اثرات آفت‌کش نیز باشند. بنابراین، خرید انواع ارگانیک بلغور جو دوسر همیشه ایده خوبی است.

3- چه مقدار بلغور جو دوسر را باید در برنامه غذایی نوزاد خود اضافه کرد؟

می‌توانید چند قاشق غذاخوری از بلغور جو دوسر را به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید. مقدار بلغور جو دوسر مصرفی، کاملاً به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. افزودن سه تا چهار قاشق غذاخوری از بلغور جو دوسر در هر روز می‌تواند فیبر کافی و مواد مغذی لازم برای بدن یک نوزاد رو به رشد را فراهم کند.

4- آیا بلغور جو دوسر باعث نفخ نوزادان می‌شود؟

خیر، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که بیان کند بلغور جو دوسر باعث بروز نفخ در نوزادان می‌شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/