5 ماده ضروری برای نوزادان بزرگ تر از 6 ماه

breast_milk_so_good__1535788499_34804

هنگامی که جنین کوچک شما، درون بدنتان در حال رشد است، شما می‌توانید به راحتی با تغذیه مناسب، مواد مغذی لازم برای رشد او را به خون خود منتقل کنید. اما اکنون، بعد از زایمان، نیازهای تغذیه‌ای نوزاد شما منحصربه‌فرد خواهد بود؛ برخلاف بزرگ‌سالان، حتی نوزادان بزرگ‌تر، نوزادان نیاز به مراقبت ویژه و برنامه غذایی خاص دارند. مهم‌ترین نکته‌ای که مادران جوان و بی‌تجربه باید بدانند، این است که در ماه‌های اولیه تغذیه نوزادان با غذاهای جامد، چه مواد مغذی باید در برنامه روزانه آن‌ها قرار گیرد. هر گونه نقص در فاز اولیه تغذیه نوزادان می‌تواند برای رشد آینده آن‌ها مضر باشد.

اگر به دنبال ایده غذایی برای نوزاد 7 ماهه خود هستید این مطلب 10 ایده غذایی برای نوزادان 7 ماهه را بخوانید

شیر مادر به عنوان منبع اصلی تغذیه نوزادان:

در طی 6 ماه اول زندگی، نیازهای تغذیه‌ای نوزاد تنها از طریق یک منبع تأمین می‌شود: شیر مادر. در واقع، تغذیه نوزاد با شیر مادر برای حفظ سلامت او ضروری است، زیرا فرزند شما هنوز در حال تقویت سیستم ایمنی بدن خود می‌باشد. شیر مادر مزایای فراوانی برای حفظ سلامت و بهبود روند رشد نوزاد شما دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

شیر مادر برای تغذیه نوزادان تا 2 سالگی پیشنهاد می‌شود

  • شیر مادر می‌تواند به نوزاد شما کمک کند تا سیستم ایمنی و سیستم گوارشی بدن خود را بهبود بخشد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که تغذیه نوزادان کوچک با شیر مادر می‌توان آن‌ها را از بیماری‌های مختلف محافظت کند.
  • همچنین، اعتقاد بر این است که شیر مادر دارای ماده‌ای با عنوان "گلستروم" است که یک منبع غنی از ویتامین A می‌باشد. این ماده مغذی باعث می‌شود که نوزاد شما قوی شده و در برابر هرگونه عفونتی مقاومت کند.
  • علاوه بر این موارد، شیر مادر دارای مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات است که برای رشد نوزاد شما ضروری می‌باشد.

بنابراین، نمی‌توان انکار کرد که شیر مادر مهم‌ترین منبع غذایی نوزادان است. در حالت ایده‌آل، حتی بعد از شش ماه اول زندگی نیز فرزند شما باید شیر مادر را در برنامه روزانه خود داشته باشد. شیر مادر برای تغذیه نوزادان تا 2 سالگی پیشنهاد می‌شود. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، دارای بدنی مقاوم‌تر، نسبت به نوزادانی که از انواع دیگر شیر تغذیه می‌کنند، هستند.

برای مادرانی که قادر به تغذیه نوزاد خود با شیر مادر نیستند:

تغذیه نوزاد با شیر مادر، بهترین شکل تغذیه‌ای نوزادان است، اما ممکن است دلیلی در بدن مادر وجود داشته باشد که او را از تغذیه نوزاد خود با شیر مادر منع کند. در این مورد، مادر باید موارد زیر را انجام دهد:

  • اگر شما، به هر دلیلی، نتوانستید فرزند خود را با شیر مادر تغذیه کنید، ابتدا به دنبال مشورت با پزشک متخصص اطفال باشید.
  • در گام دوم، ضروری است که جایگزین مناسبی برای شیر مادر پیدا کنید. در عین حال، توصیه نمی‌شود که شیر گاو یا شیر بز را در برنامه غذایی نوزاد کوچک خود قرار دهید، زیرا این نوع شیرها همه مواد غذایی ضروری برای رشد نوزاد شما را فراهم نمی‌کنند. همچنین، هضم شیر گاو یا شیر بز برای نوزادان بسیار مشکل است.
  • بر اساس این توضیحات، شما می‌توانید بعد از مشورت با دکتر متخصص اطفال، شیر خشک را برای تغذیه فرزند خود انتخاب کنید، اما به یاد داشته باشید که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین ایده‌آلی برای شیر مادر باشد.

اگر آب برنج خود را دور میریزید 4 مزیت شگفت انگیز آب برنج برای نوزادان را بخوانید

الزامات تغذیه‌ای نوزادان بزرگ‌تر از 6 ماه:

پس از گذشت 6 ماه اول زندگی، نوزاد شما (همراه با شیر مادر) به مواد غذایی دیگر نیز نیاز دارد. در واقع، فرزند شما به انرژی بیشتر و همچنین عناصر ضروری برای بهبود روند رشد خود نیاز دارد. به یاد داشته باشید هنگامی که شما شروع به قرار دادن مواد غذایی جامد (همراه با شیر مادر) در برنامه روزانه فرزند خود می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که هضم آن غذا برای نوزاد نوپای شما راحت باشد؛ شما باید بررسی کنید که آیا آن ماده غذایی به راحتی قابل هضم است یا سیستم گوارشی فرزند شما را دچار اختلال خواهد کرد. همچنین، شما باید مواد غذایی را به طور تدریجی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در ادامه این مقاله، مهم‌ترین مواد مغذی که باید در برنامه غذایی نوزادان کوچک قرار گیرد، ارائه شده است. این مواد مغذی عبارتند از:

1- وجود آهن در برنامه غذایی نوزادان:

آهن برای رشد مغز نوزاد و همچنین بهبود حافظه او ضروری است. به طور معمول، هنگامی که نوزاد شما به دنیا می‌آید، بدن او آهن کافی برای 4 تا 5 ماه را دارد؛ اما پس از آن، شما باید مواد غذایی دارای آهن را در برنامه روزانه فرزند خود قرار دهید تا بتوانید نیاز بدن به این ماده مغذی مهم را تأمین کنید. برای این منظور، شما باید 11 میلی‌گرم آهن در برنامه روزانه فرزند خود قرار دهید. لازم است بدانید که بدن نوزاد شما برای تولید هموگلوبین نیز به آهن کافی نیاز دارد. آهن در غلات غنی شده، سیب‌زمینی، تخم مرغ، سویا و اسفناج موجود است.

2- قرار دادن روی در برنامه غذایی نوزادان بالاتر از 6 ماه:

روی یک ماده معدنی مهم برای حفظ سلامت و رشد مناسب نوزاد شما است. به طور عمده، روی و آهن مورد نیاز بدن نوزادان از غلات غنی شده به دست می‌آیند. نوزاد شما باید 3 گرم روی را به طور روزانه، در برنامه غذایی خود داشته باشد. این ماده مغذی به بدن فرزند شما کمک می‌کند تا گلبول‌های سفید بیشتری تولید کرده و در برابر هر گونه عفونت مقاومت کند. همچنین، روی یک عنصر ضروری برای رشد سلول‌های بدن نوزادان و همچنین ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده است. شما می‌توانید روی مورد نیاز بدن فرزند خود را علاوه بر غلات غنی شده، از پنیر، شیر، ماست و عدس تأمین کنید.

3- افزودن کلسیم در برنامه غذایی نوزادان بالاتر از 6 ماه:

نوزاد شما هر روز حداقل به 500 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد. اغلب کلسیم مورد نیاز بدن نوزادان از طریق شیر مادر و شیر خشک تأمین می‌شود. کلسیم برای تقویت دندان‌ها و استخوان‌های نوزادان بسیار مفید است. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که شما باید از سلامت استخوان‌های فرزند خود مطمئن باشید تا او را از هر گونه شکستگی، زمانی که شروع به کار و بازی می‌کند، حفظ کنید. مواد غذایی مانند پنیر، آب پرتقال، بلغور جو دوسر و ماست دارای مقدار زیادی کلسیم هستند.

4- قرار دادن ویتامین‌های مختلف در برنامه غذایی نوزادان بیشتر از 6 ماه:

در ادامه، ویتامین‌های ضروری مورد نیاز برای بدن نوزادان معرفی شده است:

  • ویتامین A:

این ویتامین برای حفظ سلامت پوست و بینایی نوزادان بسیار مهم است. ویتامین A در هویج، سیب‌زمینی و کلم بروکلی وجود دارد.

  • ویتامین B:

این ویتامین برای بهبود روند سوخت و ساز و سیستم ایمنی بدن نوزادان حیاتی است. فرزند شما می‌تواند ویتامین B را از سبزیجات برگ سبز، لوبیا و موز دریافت کند.

  • ویتامین C:

این ویتامین برای حفظ سلامت پوست نوزادان مهم است. همچنین، وجود ویتامین C کافی در بدن نوزادان از بروز بیماری اسکوربولی جلوگیری می‌کند. گوجه فرنگی، توت فرنگی و مرکبات پر از ویتامین C هستند.

  • ویتامین D:

این ویتامین برای تقویت استخوان‌های نوزادان حیاتی است و فقدان آن می‌تواند باعث ریفیت در بدن آن‌ها شود. اگرچه ویتامین D به راحتی در دسترس نیست، اما می‌توان آن را از شیر گاو و زرده تخم مرغ دریافت کرد. اگر فرزند شما نتواند مواد غذایی فوق را مصرف کند، مکمل‌ها می‌توانند نیازهای بدن او را تأمین کنند.

  • ویتامین E:

این ویتامین دارای خاصیت ضد اکسیدی بوده و برای رشد سیستم عصبی نوزادان مفید است. ویتامین E را می‌توان از روغن‌های گیاهی و غلات به دست آورد.

  • ویتامین K:

این ویتامین از لخته شدن خون در بدن نوزادان جلوگیری می‌کند. به منظور تأمین ویتامین K مورد نیاز بدن نوزادان، شما باید سبزیجات برگ، میوه‌های فیبردار و سویا را در برنامه غذایی آن‌ها قرار دهید.

اگر به نوزاد خود روغن ماهی نمیدهید این مطلب با روغن ماهی نوزادتان را بیمه کنید را بخوانید

5- امگا 3 ماده ضروری برای نوزادان:

مزایای امگا 3 برای بزرگ‌سالان بسیار شناخته شده است، اما این ماده مغذی برای نوزادان نیز ضروری است. امگا 3 نه تنها برای بینایی و رشد مغز فرزند شما ضروری است، بلکه برای توسعه مهارت‌های شناختی نوزادان نیز مفید می‌باشد. به خاطر داشته باشید که شما، خودتان می‌توانید امگا 3 را مصرف کرده و مزایای آن را با شیر دادن به نوزاد خود، به بدن او نیز انتقال دهید. ماهی قزل‌آلا و آووکادو منابع غنی از امگا 3 هستند.

حالا که شما از مواد مغذی ضروری برای بدن فرزند خود آگاه شدید، اجازه ندهید که او از این مواد مغذی محروم شود، زیرا یک سهل‌انگاری کوچک می‌تواند آسیب‌های بزرگی برای آینده او ایجاد کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/