10 ایده غذایی برای نوزادان 7 ماهه

baby_solids_infant_eating_food_breakfast_iStock_000020035976_Medium__1535117720_77531

آیا شما هم ، دوست دارید که نوزاد 7 ماهه خود را با مواد غذایی سالم تغذیه کنید؟ آیا فرزند شما با ورود به ماه ششم از زندگی خود، حتی پس از خوردن شیر باز هم گرسنه می‌شود؟ اگر چنین باشد، باید بدانید که نوزاد 7 ماهه شما در این دوره از زندگی خود نیاز به تغذیه شدن با مواد غذایی جامد دارد تا معده خود را پر کند. همچنین، این دوره، زمانی است که  نوزاد شروع به رشد دادن شخصیت خود نموده و نیاز به توجه بیشتر والدین دارد. البته، 7 ماهگی، یک دوره گذار در زندگی نوزادان بوده و ممکن است فرزند شما به برخی از تحریکات عصبی و گوارشی مبتلا شود. از این رو، رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای نوزادان 7 ماهه، نقطه عطف بسیار مهمی در زندگی آن‌ها تلقی می‌شود.

بسیاری از تغییراتی که تا هفت ماهگی در بدن نوزادان رخ می‌دهد، در آینده قابل تغییر است. زمان مناسب برای شروع تغذیه نوزادان با مواد غذایی جامد، 7 ماهگی است؛ ضروری نیست که حتماً تمام دندان‌های نوزاد درآمده و تکمیل شود تا او بتواند غذاهای جامد را به راحتی مصرف نماید. شما به عنوان یک مادر جوان می‌توانید مواد غذایی جامد را در برنامه غذایی نوزاد 7 ماهه خود، 2-3 بار در روز قرار دهید. البته، این نوع تغذیه را باید در کنار شیر مادر یا شیر خشک شروع کنید.

جالب است بدانید که با آغاز هفت ماهگی،  نوزاد تفاوت‌های موجود در بافت‌ها و طعم‌های مختلف مواد غذایی را حس کرده و از آن‌ها لذت می‌برد. پس، می‌توان ادعا کرد که معرفی طیف گسترده‌ای از غذاها با طعم‌های جدید به نوزادان، از 7 ماهگی شروع شده و تا زمانی که او به سن یک سالگی برسد، ادامه می‌یابد. شما باید در این فاصله زمانی به نوزاد خود کمک کنید تا عادات غذایی سالم را به دست آورده و با تغذیه مناسب، قوی و نیرومند شود. برای همین، بهتر است مواد غذایی ناسالم را به نوزاد 7 ماهه خود معرفي نکنید، زیرا جلوی رشد مناسب بدن او را گرفته و از بدن فرشته کوچک شما را از مصرف غذاهاي سالم و مغذی محروم خواهد نمود.

اگر نوزاد 6 ماهه دارید این مطلب  15 دستور عمل غذای طبیعی برای نوزادان 6 ماهه را بخوانید

دقت کنید  که منظور  از  7 ماهگی، هفت ماه تمام هست که نه 6ماه و یکی دو هفته 

وعده‌های غذایی کوچک برای نوزادان 7 ماهه:

همان‌طور که می‌دانید نوزاد 7 ماهه دارای معده بسیار کوچکی است. به همین دلیل، انواع غذاها را باید در وعده‌های کوچک مصرف کند. برای این کار، بهتر است شما در روز، فقط یک یا دو قاشق از مواد غذایی جامد را برای نوزاد 7 ماهه خود تهیه نموده و قبل از معرفی غذاهای جدید دیگر، دو روز یا بیشتر صبر کنید تا بتوانید بروز هرگونه حساسیت به غذا را در بدن او بررسی نموده و از بین ببرید. معرفی یک ماده غذایی جدید به  نوزادان هفت ماهه باید در کنار مصرف مواد غذایی قبلی باشد؛ این کار به نوزاد 7 ماهه شما کمک می‌کند تا با طعم جدید غذاها آشنا شده و بدن خود را با ترکیب مواد غذایی سازگار کند.

برنامه تغذیه‌ای مناسب برای نوزادان 7 ماهه:

 تغذیه یک  نوزاد 7 ماهه باید با برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد تا مادر اطمینان حاصل کند که بدن فرزند کوچک او در زمان مصرف وعده‌های غذایی، تمام مواد مغذی حیاتی را دریافت نموده است. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، نحوه تغذیه درست  نوزادان در وعده‌های غذایی مختلف ارائه شده است. این موارد به شرح زیر می-باشد:

1- وعده صبحانه برای نوزاد:

این وعده غذایی باید صبح زود با مصرف شیر مادر یا شیر خشک، در اندازه 10 اونس (295 میلی‌لیتر) انجام گیرد.

2- میان وعده صبح برای نوزاد:

این میان وعده میانی معمولاً در ساعت 10 صبح با مصرف میوه‌ها یا سبزیجات خرد شده به اندازه  1.5 اونس (45 میلی‌لیتر) صورت می‌گیرد.

3- وعده ناهار:

زمان مصرف این وعده (حدود 12:30 بعدازظهر) بوده و باید غلات غنی شده با آهن به همراه گوشت خالص به اندازه  5 قاشق غذاخوری در وعده ظهر نوزادان 7 ماهه گنجانده شود. البته اگر میزان گوشت خالص در این وعده 1  اونس (30 میلی‌لیتر) باشد، برای رشد نوزاد شما بسیار مناسب خواهد بود.

4- میان وعده بعدازظهر برای نوزاد:

مصرف این میان وعده به 3 بعدازظهر موکول شده و  نوزاد هفت ماهه باید در این وعده غذایی، شیر مادر یا شیر خشک را در اندازه 10 اونس (295 میلی‌لیتر) مصرف نماید.

5- وعده شام:

این وعده غذایی بهتر است در ساعات 6 تا 7 بعدازظهر صورت بگیرد؛ در آن، انواع غلات غنی شده با آهن به همراه  سبزیجات خام در اندازه 5 قاشق غذاخوری گنجانده شود. اگر میزان سبزیجات این وعده غذایی 45 میلی‌لیتر باشد، برای حفظ سلامت نوزادان 7 ماهه بسیار مفید خواهد بود. بعد از شام، تغذیه  نوزاد با مواد غذایی جامد به زمان بیدار شدن دوباره او، یعنی 8 صبح فردا موکول می‌شود؛ اما در این میان، می‌توان نوزاد 7 ماهه خود را با شیر مادر یا شیر خشک در اندازه 10 اونس (295 میلی‌لیتر) تغذیه نمود.

اگر نوزاد 4 ماهه دارید این مطلب 10 ایده غذایی برای نوزاد 4 ماهه را بخوانید

غذاهای خانگی مناسب برای نوزادان 7 ماهه:

انواع غذای خانگی، بهترین غذاهای جامد برای تغذیه نوزاد 7 ماهه شما است. امروزه، غذاهای حاضری موجود در بازار دارای طیف گسترده‌ای بوده و فقط معده  نوزاد را پر می‌کنند. همچنین، زحمتی برای مادران نداشته و فقط با باز کردن درب بطری، روند تغذیه نوزاد صورت می‌گیرد. با این حال، هیچ نوع تغذیه‌ای مانند غذا خوردن  نوزاد با غذاهای خانگی، درست نمی‌باشد. همچنین، مواد غذایی بسته‌بندی‌شده حاوی مواد نگهدارنده می‌باشند که برای سلامت یک  نوزاد هفت ماهه کاملاً خطرناک هستند. اما مواد غذایی که در منزل تهیه می‌شود، معمولاً از مواد ارگانیک بوده و بسیاری از مواد شیمیایی مضر را ندارد. برای همین، پزشکان متخصص اطفال ادعا می‌کنند که مصرف مواد غذایی بسته‌بندی‌شده در دراز مدت برای نوزادان 7 ماهه مناسب نبوده و ممکن است آن‌ها را به بیماری‌های لاعلاج مبتلا کنند.

پس، هنگامی که به عنوان یک مادر، غذایی را برای نوزاد 7 ماهه خود آماده می‌کنید، باید از تازه و سالم بودن مواد تشکیل‌دهنده آن مطمئن بوده و روند پخت درست آن را بدانید. البته شما می‌توانید تازه‌ترین محصولات غذایی موجود در بازار را برای تهیه غذای روزانه  نوزاد خود استفاده کرده و با توجه به میل  نوزاد، آن‌ها را با همدیگر مخلوط کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید انواع طعم‌های طبیعی مواد غذایی جامد را به نوزاد 7 ماهه خود معرفی نموده و با استفاده از عادت‌های غذایی سالم، سلامت او را در آینده تأمین نمایید. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که انواع غذاهای خانگی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف بوده و برای رشد و ایمنی بدن نوزاد 7 ماهه شما بسیار مناسب هستند.

آماده‌سازی غذاهای مختلف خانگی برای  نوزادان  7 ماهه دشوار نبوده و با پوره چند نوع سبزی و میوه تازه مانند سیب به راحتی  می‌توان وعده غذایی سالم و خوشمزه‌ای را برای نوزاد 7 ماهه خود تهیه کرد. اما قبل از قرار دادن هر ماده غذایی در رژیم روزانه فرزند خود باید اطمینان حاصل کنید که این ماده غذایی به خوبی تمیز شده و عاری از هر گونه خاک یا سموم شیمیایی می‌باشد. شما می‌توانید در هنگام تهیه غذا برای نوزاد 7 ماهه خود، انواع مواد مغذی سالم را در غذای او گنجانده و به رشد کامل فرشته کوچک خود کمک کنید. در نهایت،   به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید غذاهای خانگی را در مقادیر زیاد تهیه کرده و آن‌ها را برای استفاده‌های بعدی نوزاد 7 ماهه خود فریز نمایید.

اگر نوزاد 5 ماهه دارید این مطلب بهترین ایده های غذایی برای نوزاد 5 ماهه را بخوانید

ایده‌های ساده برای تهیه غذای نوزادان 7 ماهه:

در ادامه این مقاله، لیستی از ایده‌های برتر برای تهیه غذای نوزادان 7 ماهه ارائه شده است. این ایده‌ها به شرح زیر می‌باشند:

1- انواع میوه‌هابرای نوزادان 7 ماهه:

بسیاری از میوه‌ها را می‌توان حتی بدون پختن، نیز در برنامه غذایی نوزاد 7 ماهه خود قرار داد. برای همین، میوه‌هایی مانند موز، انبه، هلو آلو که به صورت جامد هستند، بهترین خوراک برای شروع تغذیه نوزادان با مواد غذایی جامد می‌باشند.

2- سبزیجات پخته شده برای نوزاد 7 ماهه خود:

سبزیجاتی مانند هویج، نخود فرنگی و سیب‌زمینی را می‌توان به راحتی با آب یا شیر کم چرب پخت و به صورت پوره در برنامه غذایی نوزاد 7 ماهه خود قرار داد تا بلعیدن آن‌ها برای او آسان شود. این نوع مواد غذایی حاوی ویتامین‌های مختلف بوده و می‌تواند تمام نیازهای بدن  نوزاد را برای رشد بهتر و ایمنی کامل فراهم کند.

3- مصرف سیب‌زمینی برای نوزاد 7 ماهه: 

سیب‌زمینی‌ منبع خوبی از فیبر ویتامین‌ها بوده و با پوره شدن، غذایی   مناسبی را برای نوزاد 7 ماهه شما فراهم می‌کند. البته، سیب‌زمینی شیرین با طعم خاص خود، دارای حالت اسیدی کم‌تری بوده و برای تغذیه نوزادان 7 ماهه بسیار مناسب‌تر می‌باشد.

4- پوره سیب و کدو حلوایی مناسب برای نوزادان 7 ماهه:  

می‌توانید با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری کدو حلوایی پخته شده با 1 قاشق غذاخوری سیب پخته و له شده، غذای مناسبی برای فرزند هفت ماهه خود تهیه کنید. برای این کار، لازم است آب کمی در حین پخت به مواد اولیه اضافه شود تا انسجام آن‌ها از بین نرود. البته در چنین مواردی، اگر دوست دارید، می‌توانید مقداری هم برنج پخته را به پوره نوزاد 7 ماهه خود اضافه کنید تا معده او را به راحتی پر کند.

5- برنج ماده غذایی خوب برای نوزادان 7 ماهه :

 برنج یک ماده غذایی خوب برای شروع تغذیه نوزادان 7 ماهه با مواد غذایی جامد است. شما می‌توانید عدس پخته شده را به برنج اضافه کرده و آن‌ها را خوب بپزید. همچنین، برای تأمین کلسیم و آهن مورد نیاز بدن  نوزادان 7 ماهه، اضافه نمودن کمی ماست به پوره نیز ایده مناسبی خواهد بود. البته در حین آماده‌سازی این پوره، می‌توان با مقداری ادویه‌های ملایم به همراه نخود یا سبزیجات دیگر، پوره عدس و برنج را طعم‌دار نموده و ذائقه  نوزاد را به سبزی‌ها و ادویه‌ها عادت داد.

6- زرده تخم‌مرغ به همراه نخود فرنگی یا عدس برای نوزادان 7 ماهه:

شما می‌توانید زرده تخم‌مرغ پخته را با نخود فرنگی یا عدس پخته مخلوط نموده و با افزودن یک قاشق پودر زیره عطر و طعم دلپذیری به غذای نوزاد 7 ماهه ( هفته اخر 7ماهی و بهتره از هفته های اول 8 ماهگی ) خود بدهید. یادتان باشد که‌ مصرف تخم‌مرغ در رشد مغز  نوزاد بسیار مؤثر بوده و مخلوط کردن آن با لوبیا و عدس پخته شده می‌تواند آهن مورد نیاز بدن نوزاد را فراهم کند.

7- جو دوسر مناسب برای نوزادان 7 ماهه:

مادران می‌توانند گندم و جو را به وعده‌های غذایی نوزاد 7 ماهه خود اضافه نموده و یک فرنی مغذی برای او تهیه کنند. البته ترکیب این غلات با موز، سیب، توت فرنگی یا کیک و انواع شیرین‌کننده‌ها بسیار عالی شده و میزان مقاومت بدن  نوزاد را بالا خواهد برد. انواع غلات منبع خوبی از آهن می‌باشند؛ به همین دلیل برای تغذیه نوزادان کاملاً مناسب هستند. در نهایت،   قبل از ترکیب مواد غذایی دیگر با غلات کمی دقت کنید، زیرا زمان پخت هرکدام با دیگران فرق می‌کند.

8- خوراک مرغ و سیب‌زمینی برای نوزاد 7 ماهه خود: 

هنگامی که  نوزاد شما تغذیه خود را با خوردن میوه‌ها و سبزی‌های مختلف شروع کرد، بعد از گذشت مدتی می‌توانید گوشت را هم به رژیم غذایی او اضافه کنید. گوشت و مرغ منبع خوبی از پروتئین و آهن بوده و برای نوزاد 7 ماهه شما بسیار مفید هستند. شما می‌توانید مرغ و سیب‌زمینی را ترکیب کرده و بعد از پخت کامل، به صورت پوره درآورید.

9- کلم قرمز را در برنامه غذایی نوزاد 7 ماهه خود قرار دهید:

مادران می‌توانند پوره کلم قرمز، سیب و کشمش را  با کمی شیر کم چرب مخلوط نموده و در برنامه غذایی نوزاد 7 ماهه خود قرار دهند. البته، افزودن شیر تنها برای رقیق نمودن غذای  نوزاد بوده و به منظور بلعیدن راحت غذا توسط نوزاد انجام می‌گیرد. جالب است بدانید که ترکیب ذکر شده بهترین منبع ویتامین C و فیبر برای نوزاد 7 ماهه شما است.

10- پنیر کرم چرب مناسب برای تغذیه نوزاد 7 ماهه خود:

3 قاشق چای‌خوری از پنیر خامه‌ای را در مخلوط‌کن قرار داده و پوره انبه یا توت فرنگی و مقداری شکر را به آن اضافه کنید. در نهایت، پوره را از صافی عبور دهید. غذای شیرین فرزند شما آماده است.

در نهایت،به یاد داشته باشید که شما می‌توانید انواع ترکیبات مواد غذایی جامد را در برنامه غذایی نوزاد 7 ماهه خود قرار دهید؛ اما باید مطمئن شوید که فرزند شما به این مواد غذایی آلرژی نداشته باشید. شما به عنوان یک مادر می‌توانید به نوزاد 7 ماهه خود کمک کنید تا عادات غذایی سالم را بپذیرد.

 

نظر (37)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

شکر برای بچه زیر یکسال؟!!!!
برنج هم به دلیل وجود ارسنیک باید پخته و ابش دور ریخته شه بعد مصرف بشه

This comment was minimized by the moderator on the site

این چهطرز توضیح دادنه خ مزخرف رود

This comment was minimized by the moderator on the site

پنیر برای بچه هفت ماهه خوب نیست

This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی پیشنهادات خوبی داد
عالی????

This comment was minimized by the moderator on the site

خوب بود ممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

موافق نیستم، چون بلع کودک ۷ ماه تمام هنوز زیاد قوی نیست، اینها برای ۹ ماهه خوب است

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود ممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

كلاً ميگن قبل ١ سال شير پاستوريزه به شيرخوار ندد

This comment was minimized by the moderator on the site

خوب بود خییییییییییییلی ممنونم

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون؛ ولی یه قاشق زیره وکلا ادویه برای بچه ی ۷ ماهه زود نیست?

This comment was minimized by the moderator on the site

چرا عزيزم

This comment was minimized by the moderator on the site

مطالب عالی بود ولی بعضی از مواد غذایی برای کودک ۷ماهه زوده

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام آیا جو باعث یبوست میشه؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

قارچ هم میشه به نوزاد ۷ ماهه داد؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

من جوپرک رو پختم با میوه مخلطو و میکس کردم اما یبوست گرف..

This comment was minimized by the moderator on the site

کلیاتش خوب بود . ممنونم . دیگه در مورد جزئیات هر بچه ای مزاج منحصر به فرد خودش رو داره . بنابراین همه این مواد به شرط شروع با مقدار کم و تست حساسیت مناسبند
فقط پنیر خامه ای چون چرب هست و اکثرا اینهایی که تو بازار هست روغن پالم دارن برام جای شک...

کلیاتش خوب بود . ممنونم . دیگه در مورد جزئیات هر بچه ای مزاج منحصر به فرد خودش رو داره . بنابراین همه این مواد به شرط شروع با مقدار کم و تست حساسیت مناسبند
فقط پنیر خامه ای چون چرب هست و اکثرا اینهایی که تو بازار هست روغن پالم دارن برام جای شک هست و ضمنا من با وجود دادن دقیقا نصف این خوراکی ها به بچم وزن گیریش عالی هست و گاها نگرانی از اضافه وزنش دارم بنا براین حجم این خوراکی ها هم جای شک دیگری هست

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

خوب بود ولی جو دوسر رو بپزیم بعد با میوه مخلوط کنیم؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

بهتره جو پرک بدی بهتره برا بچه من خودم برا سوپش از جو پرک رشته سوپ استفاده میکنم

This comment was minimized by the moderator on the site

خوب بود ممنون ولی یکم سنگین بود بعضی از غذاها

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود ممنون ازشما

This comment was minimized by the moderator on the site

خوب بود ولی برخی از غذا هاش برای بچه7 ماه مناسب نبود

This comment was minimized by the moderator on the site

دقت کنید  که منظور  از  7 ماهگی، هفت ماه تمام هست که نه 6ماه و یکی دو هفته 

بارگذاری بیشتر ...

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/