کامل ترین برنامه غذایی نوزاد شش ماهه | غذای کودک 6 ماهه

child-food

آیا فرزند کوچک شما وارد ماه ششم از زندگی خود شده است؟ اگر چنین باشد، وقت آن رسیده است که او از مواد غذایی جامد لذت ببرد. این مرحله از زندگی، هم برای نوزادان و هم برای والدین آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز است، اما باعث ایجاد اضطراب در مادران می‌شود. بسیاری از مادران از این موضوع هراس دارند که آیا فرزند آن‌ها مواد غذایی جامد را دوست خواهد داشت یا او هیچ ماده غذایی دیگری جز شیر مادر را نمی‌خورد. بر اساس نتایج تحقیقات اخیر آکادمی آمریکایی نوزادان (AAP)، هر مادری باید ترکیبی از شیر مادر و مواد غذایی جامد را در برنامه غذایی نوزاد شش ماهه خود قرار دهد. نکته اینجا است که مادران باید بین میزان شیر مصرفی فرزند خود و مواد غذایی جامد تعادل برقرار کنند. آیا می‌خواهید اطلاعات کافی در مورد برنامه غذایی نوزاد شش ماهه خود به دست آورید؟ در ادامه این مقاله، نکاتی در مورد برنامه غذایی نوزادان شش ماهه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ایده‌های غذایی برای نوزاد 6 ماهه شما:

اولین ماده غذایی جامد که در رژیم غذایی نوزاد شش ماهه شما قرار می‌گیرد، "غذای مرحله 1 نوزاد" نامیده می‌شود. این ماده غذایی باید خالص و راحت‌الهضم باید، طوری که ظاهر آن بتواند نوزاد شما را گول زده و به راحتی هضم شود. همچنین، مواد غذایی جامدی که در برنامه غذایی نوزادان شش ماهه قرار می‌گیرد، نباید آلرژی‌زا باشند. با این حال، قبل از قرار دادن هر ماده غذایی جدید در برنامه روزانه نوزاد خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. در ادامه این مقاله، برخی از بهترین مواد غذایی برای شما ارائه شده است. این موارد عبارتند :

1- شیر مادر یا شیر خشک:

شیر مادر یا شیر خشک بهترین ماده غذایی برای تأمین نیازهای بدن کودک شش ماهه است. در واقع، می‌توان ادعا کرد که شیر، منبع اصلی غذای نوزادان در یک سال اول زندگی آن‌ها است. به خاطر داشته باشید که شما باید نوزاد خود را در هر دو تا سه ساعت یا در مواردی که تقاضا می‌کند، شیردهی کنید. در واقع، 600 تا 900 گرم شیر برای تغذیه نوزاد شش ماهه شما پیشنهاد می‌شود.

2- میوه هایی که میتوانید در شش ماهگی به کودک بدهید:

سیب، آووکادو، زردآلو، موز، انبه، هلو، پاپایا، گلابی، آلو و کدو حلوایی اولین مواد غذایی جامدی هستند که باید در برنامه غذایی نوزادان شش ماهه قرار داده شوند.

اضافه کردن غذاها از همه طیف های مواد غذایی در تغذیه نوزاد، امری مهم است. نوزاد خود را با سیب بخار پز، آلو و موز له شده آشنا کنید. شما همچنین می توانید هلو و خربزه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. پوست میوه ها را کنده و دانه های آن ها را جدا کنید و حدود به مدت سه دقیقه بخار پز کنید تا به صورت خمیر درآید. با مصرف یک بار از خوراک کل میوه ها، نوزاد به آن علاقه مند می شود. با این حال، از میوه های خانواده مرکبات تا زمانی که نوزاد شما یک ساله نشده است، در تغذیه نوزاد اجتناب کنید.

همیشه میوه ها را به صورت له شده و یا به فرم پوره به نوزاد خود بدهید، هرگز برش میوه را به دست نوزاد شش ماهه خود ندهید، زیرا ممکن است باعث خفگی او شود. در هر زمان فقط یک میوه را به نوزاد خود بدهید تا واکنش های آلرژیک بدن او را برای هر یک از میوه ها بررسی کنید ، بعد از مطمئن شدن از نظر آلرژیک می توانید میوه ها را ترکیب کنید.

انواع پوره میوه ها برای کودک شش ماهه

  1. طرز تهیه پوره سیب برای نوزاد شش ماهه :

شما برای تهیه پوره سیب به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 عدد سیب ( بدون پوست و برش داده شده)

2 فنجان آب

طرز تهیه پوره سیب:

تکه‌های سیب را در ظرفی ریخته و آب را به آن اضافه کنید. بعد از پخت کامل تکه‌های سیب، آب اضافه را بیرون ریخته و آن‌ها را له کنید. اکنون، صبحانه خوشمزه فرزند شما آماده است!

  1. پوره سیب و بلوبری برای کودک شش ماهه:

پوره سیب و بلوبری، غذای خوشمزه‌ای است که شما می‌توانید برای نوزاد شش ماهه خود تهیه کنید. شاید، پوره سیب و بلوبری به عنوان اولین دسر نوزاد شما باشد. شما برای تهیه پوره سیب و بلوبری به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان بلوبری

1 فنجان سیب خرد‌شده، همراه با پوست

2-3 فنجان آب

طرز تهیه پوره سیب و بلوبری برای نوزادان:

جوشاندن سیب با پوست (که غنی از مواد مغذی است)، تأثیر آن در رشد نوزاد شما را چندین برابر می‌کند. برای این منظور، سیب را در آب ریخته و به مدت 15-20 دقیقه روی شعله متوسط ​​بجوشانید. بررسی کنید که سیب و پوست آن به خوبی پخته شده باشند. هنگامی که سیب‌ها کاملاً پخته شدند، آن‌ها را از آب بیرون بیاورید و صبر کنید تا خنک شوند. در یک ظرف جداگانه، حدود یک لیتر آب بریزید. بلوبری را در یک سبد قرار داده و به مدت 15-20 دقیقه بخارپز کنید. بخارپز کردن بلوبری، خود میوه و پوست آن را نرم می‌کند. پس از سرد شدن بلوبری‌ها، آن‌ها را همراه با سیب پخته در مخلوط‌کن ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید. مواد را با هم مخلوط کنید تا پوره یکدستی به دست آورید.

  1. پوره سیب و گلابی برای نوزاد شش ماهه:

جالب است بدانید که سیب و گلابی به طرز شگفت‌انگیزی با یکدیگر ترکیب شده و غذایی ایده‌آل برای نوزاد شما ایجاد می‌کنند. شما برای تهیه پوره سیب و گلابی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان گلابی با پوست

1 فنجان سیب با پوست

3-4 فنجان آب

طرز تهیه پوره سیب و گلابی برای نوزادان:

گلابی و سیب را در یک قابلمه ریخته و به مدت 20 تا 25 دقیقه روی شعله متوسط ​​بجوشانید. سپس، آن‌ها را بیرون بیاورید تا خنک شوند. سیب و گلابی را به مخلوط‌ کن انتقال داده و مقداری آب به آن اضافه  کنيد. مواد را با یکدیگر مخلوط  کنيد تا پوره یکدستی به دست آید.

  1. پوره موز و آووکادو برای نوزاد 6 ماهه :

لازم است بدانید که بچه‌ها عطرها و طعم شیرین را دوست دارند؛ پوره موز و آووکادو غذایی شیرین و خامه‌ای‌ است. شما برای تهیه پوره موز و آووکادو به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 عدد آووکادو

1 عدد موز

طرز تهیه پوره موز و آووکادو برای نوزادان:

موز و آووکادو را در یک کاسه بزرگ قرار داده و آن‌ها را با استفاده از چنگال له کنید. در صورت لزوم، برای ترکیب شدن بهتر مواد، مقداری آب به آن اضافه کنید. تا زمانی که پوره میوه‌ای یکدستی به‌ دست آید، مواد را باهم مخلوط کنید.

  1. پوره زردآلو برای نوزاد شش ماهه:

شما برای تهیه پوره زردآلو به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

مقداری زردآلوی خشک

2 فنجان آب گلابی، انگور سفید یا سیب

طرز تهیه پوره زردآلو برای نوزادان شش ماهه:

مواد اولیه را در طرفی ریخته و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس، محتویات ظرف را به مخلوط‌کن انتقال داده و همه مواد به خوبی مخلوط کنید. برای رقیق شدن پوره زردآلو فرزند خود، می‌توانید آب بیشتری به آن اضافه کنید. همچنین، با افزودن غلات به پوره زردآلو نوزادان می‌توانید آن را سفت‌تر کنید.

  1. پوره موز برای نوزاد شش ماهه:

شما برای تهیه پوره موز به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 عدد موز رسیده (بدون پوست و خرد شده)

طرز تهیه پوره موز برای نوزادان شش ماهه:

تکه‌های موز را در مخلوط‌کن ریخته و کاملاً له کنید. سپس، پوره را به مدت 25 ثانیه بر روی شعله قرار دهید تا پخته و نرم‌تر شود. در نهایت، برای رقیق شدن پوره موز فرزند خود، می‌توانید مقداری آب یا شیر به آن اضافه کنید. همچنین، با افزودن غلات به پوره موز نوزادان می‌توانید آن را سفت‌تر کنید.

  1. دسر انبه برای کودک شش ماهه:

شما برای تهیه دسر انبه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 عدد انبه ( بدون پوست و دانه)

طرز تهیه دسر انبه برای نوزادان شش ماهه:

تکه‌های انبه را در مخلوط‌کن ریخته و کاملاً له کنید. سپس، برای رقیق شدن دسر انبه فرزند خود، می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید.

  1. پوره هلو و آرد برنج غذایی برای نوزادان 6 ماهه:

هلو حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی است که برای رشد نوزادان ضروری می‌باشند. شما برای تهیه پوره هلو و آرد برنج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

2 فنجان آرد برنج

1 فنجان هلو خرد‌شده با پوست

3-4 فنجان آب

طرز تهیه پوره هلو و آرد برنج برای نوزادان:

هلو را برای 15-20 دقیقه روی شعله متوسط ​​قرار دهید تا کاملاً نرم شود. سعی کنید از هلوی تازه برای تهیه غذای روزانه فرزند خود استفاده کنید. سپس، برنج در ظرف جداگانه ریخته و آن را بجوشانید. هنگامی برنج به جوش آمد، آن را برای مدت 10-15 هم بزنید. هلوهای پخته را به برنج اضافه کنید و قبل از خاموش شدن شعله، چند دقیقه صبر کنید. اکنون پوره هلو و آرد برنج فرزند شما آماده است.

  1. پوره بلوبری و موز برای نوزاد شش ماهه:

اگر  ‌نوزاد شما به غذاهای شیرین علاقه داشته باشد، حتماً پوره بلوبری و موز را دوست خواهد داشت. شما برای تهیه پوره بلوبری و موز به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان زغال بلوبری

1 عدد موز

1 فنجان آب

طرز تهیه پوره بلوبری و موز برای نوزادان:

قابلمه را با یک لیتر آب پر کنید؛ بلوبری را در سبدی ریخته و بر روی بخار آن قرار دهید تا در 15 دقیقه، بخارپز شود. پوست موز را جدا کرده و آن را به قطعات ریز فرد کنید. سپس، تکه‌های موز را در یک کاسه بزرگ ریخته و بلوبری را به آن اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط نمایید. اگر پوره بلوبری و موز فرزند شما بیش از حد سفت باشد، یک فنجان آب اضافه کنید.

  1. خوراک سیب غذای کودک شش ماهه:

شما برای تهیه خوراک سیب به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 عدد سیب (بدون پوست و هسته)

طرز تهیه خوراک سیب برای نوزادان شش ماهه:

مقداری کره بر روی سیب مالیده و آن را در یک تابه حاوی آب قرار دهید. سپس، فر را به دمای 400 درجه فارنهایت رسانده و ظرف حاوی سیب را در آن قرار دهید. 30 دقیقه برای پخت کامل سیب کافی است. پس از پخت، می‌توانید خوراک سیب فرزند خود را به قوام مورد نظر برسانید؛ برای رقیق شدن خوراک سیب، می‌توانید مقداری آب یا شیر به آن اضافه کنید. همچنین، با افزودن غلات به خوراک سیب نوزادان می‌توانید آن را سفت‌تر کنید.

3- اضافه کردن سبزیجات به غذای نوزاد شش ماهه:

سیستم گوارش نوزاد شش ماهه می‌تواند سبزیجات پخته مانند لوبیا (سبز)، هویج، سیب‌زمینی، نخود سبز و لوبیا را هضم کند.

دستورالعمل‌های غذایی برای شام نوزادان شش ماهه:

1- پوره هویج و سیب‌زمینی برای غذای نوزاد شش ماهه:

این غذا، یک پوره ساده، شیرین و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است. شما برای تهیه پوره هویج و سیب‌زمینی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان هویج خردشده

1 فنجان سیب‌زمینی

آب

طرز تهیه پوره هویج و سیب‌زمینی برای کودک شش ماهه:

سیب‌زمینی را پوست کنده و آن را به شکل مکعب‌های کوچک خرد کنید. سپس، آن‌ها را در یک قابلمه قرار داده و روی سیب‌زمینی‌ها آب بریزید تا قطعات سیب‌زمینی کاملاً در آب قرار گیرند. برای مدت 15 دقیقه، قابلمه را روی شعله متوسط قرار داده و درب آن را ببندید. هویج را به طور جداگانه، برای مدت 5 دقیقه روی شعله متوسط قرار دهید. سپس، با چنگال، آن‌ها را چک کنید؛ اگر هویج‌ها نرم شد، از روی اجاق گاز بردارید، در غیر این صورت، برای مدت زمان بیشتری آن را بجوشانید. در نهایت، سبزیجات پخته را از روی اجاق گاز بردارید تا کمی خنک شود. سپس، هویج و سیب‌زمینی را در یک مخلوط‌کن بریزید تا پوره نسبتاً غلیظی به دست آید.

2- پوره هویج و لوبیا سبز به عنوان غذای نوزاد 6 ماهه:

لازم است بدانید که لوبیا سبز و هویج غنی از ویتامین‌ها هستند؛ بنابراین، ترکیب این دو ماده غذایی می‌تواند اولین غذای سالم برای نوزاد شما در سن شش ماهگی باشد. شما برای تهیه پوره هویج و لوبیا سبز به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان لوبیا سبز خردشده

1 فنجان هویج پخته

5 فنجان آب

طرز تهیه پوره هویج و لوبیا سبز برای نوزادان:

لوبیا سبز و هویج را در یک ظرف ریخته و آب کافی به آن اضافه کنید تا سبزیجات کاملاً در آب قرار گیرند. سپس، سبزیجات را به مدت 25 دقیقه بر روی شعله متوسط قرار داده و درب قابلمه را ببندید. بعد از پخت هویج و لوبیا سبز، آن‌ها را از روی شعله بردارید تا اندکی خنک شوند. در نهایت، هویج و لوبیا سبز را به یک مخلوط‌کن انتقال داده و مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید؛ سبزیجات پخته را در داخل مخلوط‌کن، با یکدیگر مخلوط کنید تا پوره نسبتاً غلیظی به دست آید.

3- خوراک برنج و هویج به عنوان غذای نوزاد شش ماهه:

این غذا، یک ترکیب مناسب از هویج غنی از ویتامین و برنج غنی از کربوهیدرات است. شما برای تهیه خوراک برنج و هویج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

3 فنجان هویج پخته

4 فنجان برنج

5-شش فنجان آب

طرز تهیه خوراک برنج و هویج برای نوزادان:

برنج را به طور کامل با آب بشویید و آن را در یک قابلمه قرار دهید. هویج خردشده و پخته را به آن اضافه کرده و قابلمه را با آب پر کنید. اطمینان حاصل کنید که برنج و هویج کاملاً در آب قرار گیرند. در صورت نیاز، آب بیشتری نسبت به دستورالعمل ارائه‌شده اضافه کنید. قابلمه را به مدت 25 دقیقه روی شعله متوسط ​​ قرار داده و درب آن را ببندید. مواد داخل قابلمه را آن‌قدر بجوشانید تا برنج و هویج نرم شوند. پس از آماده شدن، برنج و هویج را با استفاده از چنگال له کنید تا ‌نوزاد شما به‌راحتی بتواند آن را بخورد.

4- خوراک جو و کلم بروکلی برای غذای نوزاد شش ماهه:

به خاطر داشته باشید که جو از غنی‌ترین منابع فیبر است که مانع بروز یبوست در بدن نوزادان می‌شود. این در حالی است که کلم بروکلی بسیاری از ویتامین‌های موردنیاز بدن نوزادان را فراهم می‌کند. شما برای تهیه خوراک جو و کلم بروکلی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

2 فنجان جو دو سر

1 فنجان کلم بروکلی خردشده

4-5 فنجان آب

طرز تهیه خوراک جو و کلم بروکلی برای نوزادان:

جو را شسته و به مدت 12 ساعت خیس کنید. سپس، جو دوسر خیس‌خورده را در همان آب، برای مدت 15-20 دقیقه روی شعله متوسط ​​بجوشانید. قابلمه جو را هم بزنید تا اطمینان حاصل کنید که جو دو سر پخته شده است. کلم بروکلی را در یک ظرف دیگر به مدت 10 تا 15 دقیقه روی شعله متوسط، ​​با درب بسته، بجوشانید. کلم بروکلی را از روی شعله بردارید تا اندکی خنک شود؛ جو دوسر پخته را به آن اضافه کرده و مواد را با هم مخلوط کنید. از یک چنگال برای ترکیب جو و کلم بروکلی استفاده کنید تا خوردن آن برای ‌نوزاد شما راحت باشد.

5- پوره سیب‌زمینی و کدو حلوایی غذایی لذیذ برای کودک شش ماهه:

عطر و طعم شیرین و کره‌ای این مخلوط، قطعاً ‌نوزاد شما را عاشق خود می‌کند. با این حال، لباس او را کثیف خواهد کرد. شما برای تهیه پوره سیب‌زمینی و کدو حلوایی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان سیب‌زمینی

1 فنجان کدو حلوایی خردشده

2 فنجان آب

طرز تهیه پوره سیب‌زمینی و کدو حلوایی برای نوزادان:

سیب‌زمینی را برای مدت 15-20 دقیقه روی شعله متوسط ​​بجوشانید. کدو حلوایی خردشده را در قابلمه‌ای ریخته و برای مدت 10 دقیقه روی شعله متوسط ​​قرار دهید. سپس، صبر کنید تا کدو حلوایی سرد شود؛ آن را در یک ظرف بزرگ، با سیب‌زمینی مخلوط کنید. یادتان باشد که قبل از مصرف، هر لقمه را با پشت قاشق له کنید تا خوردن آن برای فرزندتان راحت باشد.

6-پوره کدو حلوایی غذای خوشمزه نوزاد شش ماهه:

شما برای تهیه پوره کدو حلوایی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 عدد کدو حلوایی متوسط ​​شیرین (خرد شده و بدون هسته)

طرز تهیه پوره کدو حلوایی برای نوزادان شش ماهه:

هسته‌های میان کدو حلوایی را خارج کرده، گوشت آن را خرد کنید و همراه آب در یک تابه بریزید. سپس، به مدت 40 دقیقه آن را بر روی اجاق گاز یا فر با دمای 400 درجه فارنهایت طبخ کنید. هنگامی که کدو حلوایی نیمه نرم شد، آن را در یک غذاساز بریزید تا خمیر یکدستی به دست آید. در نهایت، می‌توانید پوره کدو حلوایی را به قوام مورد نظر برسانید؛ برای رقیق شدن پوره کدو حلوایی فرزند خود، مقداری آب به آن اضافه کنید.

7-پوره لوبیا سبز با فیبر فراوان برای نوزادان شش ماهه:

شما برای تهیه پوره لوبیا سبز به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان لوبیا سبز تازه

طرز تهیه پوره لوبیا سبز برای نوزادان شش ماهه:

لوبیاها را به یک تابه منتقل کرده و آن‌ها را بخارپز کنید. هنگامی که لوبیاها نرم شدند، آن را در مخلوط‌کن بریزید تا خمیر یکدستی به دست آید. در نهایت، می‌توانید پوره لوبیا سبز را به قوام مورد نظر برسانید؛ برای رقیق شدن پوره لوبیا سبز فرزند خود، مقداری آب به آن اضافه کنید.

8- پوره هویج غذای کودک 6 ماهه:

شما برای تهیه پوره هویج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 عدد هویج (شیرین، بدون پوست و خرد شده)

طرز تهیه پوره هویج برای نوزادان شش ماهه:

تکه‌های هویج را به یک قابلمه منتقل کرده و آن‌ها را بخارپز کنید. هنگامی که تکه‌های هویج نرم شدند، آن را در مخلوط‌کن بریزید تا خمیر یکدستی به دست آید. در نهایت، می‌توانید پوره تکه‌های هویج را به قوام مورد نظر برسانید؛ برای رقیق شدن آن، مقداری آب به پوره هویج اضافه کنید.

9-خوراک سبزیجات، ترکیبی عالی برای غذای نوزاد شش ماهه:

 شما برای تهیه خوراک سبزیجات به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1/8 فنجان لوبیا سبز تازه

1/8 فنجان نخود فرنگی

1/4 فنجان کدو حلوایی

1/8 فنجان هویج خرد شده

طرز تهیه خوراک سبزیجات برای نوزادان شش ماهه:

همه مواد را به یک قابلمه منتقل کرده و آن‌ها را طبخ کنید. روند پخت را تا جایی ادامه دهید که محتویات داخل قابلمه نرم شود. سپس، سبزیجات را در مخلوط‌کن بریزید تا خمیر یکدستی به دست آید. در نهایت، می‌توانید خوراک سبزیجات را به قوام مورد نظر برسانید؛ برای رقیق شدن آن، مقداری آب به سبزیجات اضافه کنید.

دستورالعمل‌های غیر گیاهی برای تهیه غذای نوزاد شش ماهه:

1- سوپ مرغ برای نوزاد شش ماهه:

سوپ مرغ از جمله غذاهای آسانی است که مادران جوان می‌توانند برای تغذیه نوزاد شش ماهه خود، از آن استفاده کنند. شما برای تهیه سوپ مرغ به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

2 فنجان قطعات مرغ با استخوان

شش فنجان آب

طرز تهیه سوپ مرغ برای نوزادان:

برای تهیه این غذای مقوی، قطعات مرغ را همراه با استخوان‌ها بر روی شعله متوسط قرار دهید تا به مدت نیم ساعت بجوشند. سپس، قابلمه را از روی شعله بردارید و اجازه دهید تا به طور طبیعی خنک شود. قطعات مرغ و استخوان‌ها را جمع کرده و مایع را از صافی عبور دهید. قبل از تغذیه نوزاد خود با سوپ مرغ، حتماً دمای غذا را دوباره بررسی کنید.

2- پوره مرغ و ارزن (راگی) برای غذای کودک شش ماهه:

ارزن که با عنوان "راگی" نیز شناخته می‌شود، حاوی غنی‌ترین مواد معدنی است. همچنین، مرغ حاوی انواع ماده مغذی ضروری برای حفظ سلامت و افزایش روند رشد نوزادان می‌باشد. شما برای تهیه پوره مرغ و ارزن به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

2 فنجان آرد ارزن

2 فنجان مرغ بدون چربی

5 فنجان آب

طرز تهیه پوره مرغ و ارزن برای نوزادان:

برای تهیه این پوره خوشمزه و مقوی، قابلمه را با آب پر کنید. آرد ارزن را با آن کرده کنید و آن را بر روی شعله گاز قرار دهید تا مواد به جوش آید. پس از جوشیدن مخلوط به مدت 7-10 دقیقه، آن را هم بزنید، طوری که هیچ توده‌ای در داخل قابلمه باقی نماند. اگر احساس می‌کنید که مواد داخل قابلمه بیش از حد سفت شده است، آب بیشتری به آن اضافه کنید. سپس، پوره به‌دست‌آمده را به مدت 25 دقیقه روی شعله متوسط ​​بجوشانید. دوباره مواد داخل قابلمه را بررسی کنید تا در صورت نیاز، مجدداً آن را جوشانده یا رقیق نمایید. مرغ را در ظرف جداگانه‌ای پخته، صبر کنید تا خنک شود. در نهایت، همه مواد را داخل مخلوط‌کن ریخته و باهم ترکیب کنید، طوری که خمیر یکدستی به دست آید. پوره مرغ و ارزن نوزاد شما آماده است!

3- پوره گوشت و سیب‌زمینی برای نوزادان:

یک دستورالعمل غذایی ساده برای ‌نوزادان شش ماهه، پوره گوشت و سیب‌زمینی است. شما برای تهیه پوره گوشت و سیب‌زمینی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان گوشت بدون استخوان

1/1 فنجان سیب‌زمینی پخته

3-4 فنجان آب

طرز تهیه پوره گوشت و سیب‌زمینی برای نوزادان:

گوشت را در یک قابلمه ریخته و برای مدت 30 تا 35 دقیقه روی شعله متوسط ​​قرار دهید. یادتان باشد که در حین پخت گوشت، حتماً درب قابلمه بسته باشد. در یک ظرف جداگانه، سیب‌زمینی را روی شعله متوسط ​​به مدت 20 تا 25 دقیقه بجوشانید. در نهایت، صبر کنید تا گوشت پخته و سیب‌زمینی خنک شوند؛ آن‌ها را به مخلوط‌ کن انتقال داده و باهم ترکیب کنید، طوری که خمیر یکدستی به دست آید.

4- فرنی گوشت و برنج برای نوزادان شش ماهه:

ترکیب گوشت و برنج، ناهار ایده‌آل برای فرزند شش ماهه شما به ارمغان می‌آورد. شما برای تهیه فرنی گوشت و برنج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان گوشت بدون استخوان

1 فنجان آرد برنج

1/2 فنجان برنج

4-5 فنجان آب

طرز تهیه پوره گوشت و سیب‌زمینی برای نوزادان:

گوشت را در قابلمه‌ای، بر روی شعله متوسط قرار داده و بجوشانید تا پخته شود. سپس، به مدت 20 تا 25 دقیقه صبر کنید تا خنک شود. بررسی کنید که آیا قطعه‌های گوشت به طور کامل پخته شده است یا خیر. اگر گوشت به طور کامل پخته باشد، آن را به یک ظرف جداگانه ریخته و آرد برنج و برنج را اضافه کنید. پس از افزودن مقداری آب، قابلمه را روی شعله متوسط قرار دهید تا مواد داخل آن به جوش آید. هنگامی که مخلوط به جوش آمد، شعله را زیاد کرده و به مدت 10 دقیقه آن را به طور مداوم هم بزنید تا از تشکیل توده در غذای نوزادتان جلوگیری کنید. سپس، به مدت 10-15 دقیقه، مواد را روی شعله ملایم قرار دهید تا فرنی نوزاد شما آماده شود. زمانی که فرنی خنک شد، آن را با چنگال له کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. همچنین، گوشت را به قطعات کوچک خرد کنید تا خوردن آن برای نوزاد شما آسان شود.

5- پوره مرغ و ریشه چغندر غذایی مقوی برای کودک 6 ماهه:

 پوره مرغ و ریشه چغندر یک غذای رنگی است که به احتمال زیاد، توجه ‌نوزاد شما را جلب خواهد کرد. شما برای تهیه پوره مرغ و ریشه چغندر به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان ریشه چغندر قند

1 فنجان مرغ بدون چربی

5-شش فنجان آب

طرز تهیه پوره مرغ و ریشه چغندر برای نوزادان:

قابلمه‌ای را پر از آب کرده و آن را برای مدت 20 دقیقه روی شعله متوسط ​​قرار دهید تا به جوش آید. قطعه‌های ریشه چغندر و مرغ را به آب جوش اضافه و برای 20-25 دقیقه، آن‌ها را با شعله متوسط ​​بجوشانید. سپس، غذای خود را از روی شعله بردارید و صبر کنید تا اندکی خنک شود. در نهایت، قطعات مرغ و ریشه چغندر را در یک مخلوط‌کن قرار داده و باهم مخلوط کنید تا غذای مورد نیاز فرزند شما به دست آید.

شما می‌توانید مرغ، گوشت و ماهی (دارای جیوه کم) را به رژیم غذایی نوزاد شش ماهه خود اضافه کنید. اما در هنگام سرو این مواد غذایی جامد، اطمینان حاصل کنید که استخوانی در غذای فرزند شما نباشد. یادتان باشد که گوشت قرمز یکی از بهترین منابع آهن برای رفع نیازهای ضروری بدن نوزادان است.

6- خوراک برنج برای نوزاد شش ماهه:

 شما برای تهیه خوراک برنج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1/4 فنجان برنج

1 فنجان آب

2 قاشق غذاخوری شیر خشک یا شیر مادر

اگر آب برنج خود را دور میریزید این مطلب 4 مزیت شگفت انگیز آب برنج برای نوزادان را بخوانید

طرز تهیه خوراک برنج برای نوزادان شش ماهه:

برنج را بشویید و آن را در یک قابلمه بریزید. 1 فنجان آب گرم به برنج اضافه کرده و آن را کاملاً بپزید. در نهایت، برای رقیق شدن خوراک برنج فرزند خود، شیر خشک یا شیر مادر را به آن اضافه کنید.

7- فرنی جو و سیب غذایی لذیذ برای کودک شما:

شما برای تهیه فرنی جو و سیب به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1/4 فنجان جو

5 لیوان آب

2 قاشق غذاخوری شیر خشک يا شير مادر

1 فنجان سیب له شده

طرز تهیه فرنی جو و سیب برای نوزادان شش ماهه:

آب را در یک ظرفی ریخته و بجوشانید. سپس، جو را به آب جوشیده اضافه کنید؛ آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. در نهایت، برش‌های سیب را به جو اضافه کرده و همه مواد را به مدت دو دقیقه بر روی شعله ملایم حرارت دهید. همه مواد را با هم مخلوط کنید تا فرنی یکدستی به دست آید.

8- خوراک جو دوسر:

شما برای تهیه خوراک جو دوسر به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1/3 فنجان آب

4/1 فنجان جو دوسر

2 قاشق غذاخوری شیر خشک يا شير مادر

نصف موز رسیده

طرز تهیه خوراک جو دوسر برای نوزادان شش ماهه:

آب را در ظرفی ریخته و آن را بجوشانید. سپس، جو را به آن اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه طبخ کنید. پس از انجام این کار، موز را به مواد روی شعله اضافه کرده و همه مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید. در نهایت، برای رسیدن به قوام مورد نظر، مقداری شیر خشک يا شير مادر را به خوراک نوزاد خود اضافه کنید.

4- آب مورد نیاز نوزاد شش ماه چقدر است؟:

جالب است بدانید که شما باید حداقل سه بار در روز به نوزاد شش ماهه خود، آب جوشیده و سرد شده بدهید. این نکته مهمی است که نوزاد خود را به نوشیدن آب عادت دهید، آب را به نوزاد خود در یک شیشه شیر حداقل 3 بار در روز بدهید، لازم است به این نکته توجه شود که همیشه اطمینان حاصل کنید که بطری و آب کاملا جوشانده شده باشند. هرگز نوزاد خود را با قرار دادن شیشه شیر در دهانش نخوابانید، زیرا این کار می تواند موجب پوسیدگی دندان های او شود، همچنین با پزشک متخصص اطفال درمورد مقدار آبی که باید نوزاد به صورت روزانه مصرف کند، مشورت کنید.

5- غلات:

قرار دادن غلاتی مانند برنج، جو و جو دوسر در رژیم غذایی نوزادان شش ماهه می‌تواند مواد مغذی ضروری برای رشد مناسب بدن آن‌ها را فراهم کند.

نمودار تغذیه‌ای نوزادان شش ماهه:

شما می‌توانید جدول تغذیه‌ای نوزاد شش ماهه خود را به این صورت طراحی کنید:

زمان بیداری:

شیر خشک یا شیر مادر

صبحانه (ساعت 7:30 تا 8:00 صبح):

مخلوط میوه‌ها یا سبزیجات

ناهار (ساعت 11:30 تا 12:30 بعد از ظهر)‌:

غلات مانند برنج، جو یا جو دوسر

میان وعده (3:30 تا 4 بعد از ظهر):

پوره میوه یا سبزیجات

شام (شش تا 7 بعد از ظهر):

سبزیجات، میوه‌ها یا غلات

از قرار دادن عسل در رژیم غذایی نوزاد شش ماهه خود اجتناب کنید، زیرا ممکن است این ماده غذایی حاوی اسپورهایی باشد که سبب بروز بوتولیسم در بدن نوزادان می‌شوند

دستورات غذایی دیگری که میتوانید در برنامه غذایی نوزاد شش ماه قرار دهید:

  1. ورمیشل مناسب برای تغذیه نوزاد 6 ماهه :

این ماده غذایی سبک را در ماهی تابه بدون در، تفت داده و نگهداری کنید، ورمیشل یکی از امن ترین گزینه ها برای تغذیه نوزاد در شش ماهگی است، این ماده غذایی غلات خالص بوده، حاوی هیچ گونه مواد نگهدارنده ای نیست، ورمیشل یک ماده غذایی خشک بوده و باکتری جذب نمی کند. اولین بار این ماده غذایی جامد را می توانید به اندازه 2 قاشق چای خوری به شیشه شیر نوزاد اضافه کرده و یا در غیر این صورت می توانید آن را در قالب فرنی به نوزاد خود بدهید. اما شیر استفاده شده برای تهیه آن باید شیرخشک باشد و از مصرف شیر گاو در تغذیه نوزاد زیر یک سال جدا خودداری نمایید.

  1. حبوبات سبک تغذیه نوزاد شش ماهه :

دال حبوبات یا آبگوشت حبوبات سبک با ادویه جات بسیار کم، غذای مناسبی برای تغذیه نوزادان شش ماهه است، دال حبوبات را بجوشانید تا نرم شده و به صورت خمیر آبکی در بیاید و آن را با قاشق در دهان نوزاد خود قرار دهید، اگر نوزاد شما طعم سیر یا زیره سیاه را دوست داشته باشد، می توانید این چاشنی ها را به دال حبوبات اضافه کنید.

3.کشک و ماست خانگی مناسب برای تغذیه نوزاد:

یکی از امن ترین غذاها برای تغذیه نوزاد شش ماهه، کشک خانگی یا ماست پر از پروبیوتیک ها و کلسیم است. این مواد غذایی سبک بوده و هضم آن ها برای نوزاد راحت است، می توان شکر یا نمک را به منظور افزایش طعم و مزه به کشک خانگی یا ماست اضافه کرد.

  1. برنج پخته تغذیه مناسب نوزادان :

برنج پخته و له شده برای تغذیه نوزاد شما خوب است، شروع تغذیه نوزاد با برنج، راه بسیار خوبی برای وفق دادن عادت غذایی نوزاد خود به دانه های غلات است، برنج پخته شده غنی از کربوهیدرات ها و حاوی برخی از انواع مختلف آهن غنی شده نیز است، شما می توانید برنج جوشانده را با آبگوشت حبوبات و یا سبزیجات له شه مخلوط کنید تا نوزاد شما طعم و مزه های مختلفی را تجربه کند.

  1. آب میوه نوشیدنی عالی برای تغذیه نوزاد:

آب میوه های تازه و طبیعی مانند انار و سیب را می توانید به محض اینکه فرزندتان به شش ماهگی رسید، به برنامه تغذیه نوزاد اضافه کنید، از دادن آب میوه مرکبات به نوزاد خود تا زمانی که او یک ساله نشده است، خودداری کنید، اگر نوزاد شما دچار سوء هاضمه شده باشد، آب میوه باید به طور کل از تغذیه نوزاد حذف شود.

  1. وعده های غذایی غنی شده از آهن را در تغذیه نوزاد بگنجانید:

غلات غنی شده در دسترس برای سلامتی نوزاد بسیار مفید هستند، هر چند بسیاری از مادران نمی خواهد این حقیقت را قبول کنند. غلات غنی شده نه تنها بسیار بهداشتی بوده، بلکه حاوی آهن ضروری برای بدن نوزاد هستند. اگر به نوزاد خود غذای خانگی بدهید، ممکن است مواد غذایی را انتخاب کنید که سرشار از آهن نباشد و یا هنگام طبخ غذا، آهن آن از بین برود. در نتیجه با انجام این کار، نوزاد شما از آهن مورد نیاز برای رشد ذهنی و شناختی محروم می شود، بنابراین، اضافه کردن غلات غنی شده با آهن به تغذیه نوزاد، یک ایده عالی است.

در ابتدا، غلات را به اندازه دو وعده در روز در تغذیه نوزاد خود قرار دهید، شما باید یک یا دو قاشق غذاخوری از غلات و حبوبات خشک بدون افزودن شیر خشک به نوزاد خود بدهید، سپس به تدریج وعده های غذایی او را به 3-4 قاشق غذاخوری افزایش دهید.

با این حال، یادتان باشد که شما برای آسایش ذهن خود و حفظ سلامت فرزندتان این برنامه غذایی را می‌نویسید؛ لازم نیست همه موارد نوشته‌شده در برنامه غذایی نوزاد شش ماهه خود را رعایت کنید. در واقع، شما می‌توانید شیر و مواد غذایی جامد را در جهت برنامه روزانه خانواده و بر اساس میل نوزاد به او بدهید. اما، غذای نوزاد شش ماهه شما باید آن‌قدر خوشمزه باشد که نوزاد آن را با اشتیاق بخورد.

چقدر غذا برای نوزاد شش ماهه من نیاز است؟

به خاطر داشته باشید که شما باید تغذیه نوزاد خود را با 5-10 میلی‌لیتر یا یک قاشق چای‌خوری شروع کنید و مقدار آن را به تدریج افزایش دهید. نوزاد ممکن است در ابتدا فقط نیم قاشق چای‌خوری از هر وعده غذایی را بخورد؛ او را مجبور به خوردن مواد غذایی بیشتر نکنید. همچنین، یادتان باشد که قرار دادن مواد غذایی جامد در برنامه روزانه نوزادان کار ساده‌ای نیست، زیرا شما باید مراقب باشید که نوزاد را خفه نکنید یا به بدن او با مواد غذایی سنگین صدمه نزنید.

نکات مهم در هنگام تهیه نوزادان شش ماهه:

تحت هیچ شرایطی، شیر را از برنامه غذایی نوزادان زیر یک سال خود حذف نکنید. همچنین، از قرار دادن عسل در رژیم غذایی نوزاد شش ماهه خود اجتناب کنید، زیرا ممکن است این ماده غذایی حاوی اسپورهایی باشد که سبب بروز بوتولیسم در بدن نوزادان می‌شوند. هرگز تکه‌های میوه یا دیگر غذاهای ریز را در برنامه روزانه نوزاد شش ماهه خود قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث خفگی او شود. علاوه بر این موارد، هر میوه را در زمان خاصی وارد برنامه غذایی نوزاد شش ماهه خود کنید و بروز هر گونه واکنش‌های آلرژیک را در بدن او بررسی نمایید.

نوزاد شش ماهه خود را در محیط آرام و دلپذیر تغذیه نمایید. غذای نوزاد را در ظروف شیشه‌ای آماده کنید. از ریختن غذای نوزادان در ظروف پلاستیکی، حتی اگر مواد غذایی سرد باشد، بپرهیزید. آب را در یک لیوان استریل یا فنجان به نوزاد شش ماهه خود دهید، نه در یک بطری پلاستیکی. جالب است بدانید که شما باید از قرار دادن بیسکویت در برنامه غذایی نوزاد شش ماهه خود اجتناب کنید، چون حاوی آرد تصفیه شده، مواد نگهدارنده و شکر اضافه است. در نهایت، یادتان باشد که قبل از تغذیه نوزاد شش ماهه خود دست‌های خود را بشویید.

نوزاد خود را به مواد غذایی سالم عادت دهید. تغذیه نوزاد شش ماهه خود را با غذاهای آسان و قابل‌هضم مانند غلات، میوه‌ها و سبزیجات شروع کنید. وقتی نوزاد شش ماهه شما غذا می‌خورد، با به نرمی با او برخورد کنید.

آیا می‌توان قبل از سن شش ماهگی، غذابه نوزاد خود بدهیم؟

شیر مادر تنها غذایی است که نوزاد شما باید تا سن شش ماهگی دریافت کند. با این حال، شما می‌توانید بعد از سن چهار ماهگی، غلات را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید (با مشورت پزشک متخصص اطفال). غذاهای جامد دیگر را تنها پس از شش ماهگی فرزند خود، در برنامه غذایی او قرار دهید. لازم است بدانید که همه پزشکان متخصص اطفال، به شدت به مادران جوان توصیه می‌کنند که تا سن شش ماهگی، فرزند خود را فقط با شیر، به‌ویژه شیر مادر تغذیه کنند.

اولین مواد غذایی برای تغذیه نوزادان کدام‌ها هستند؟

اولین مواد غذایی برای تغذیه نوزادان کوچک، آن‌هایی هستند که در معده نوزاد سنگینی نکرده (راحت‌الهضم باشند) و هیچ‌ نوع آلرژی را در بدن او ایجاد نکنند. این مواد غذایی را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد: میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و غلات. جالب است بدانید که ‌نوزاد شما چربی را از شیر مادر دریافت می‌کند، بنابراین هیچ نیازی به اضافه کردن چربی در برنامه روزانه فرزند خود ندارید. با این حال، شما می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری از انواع روغن‌های سالم را در برنامه روزانه فرزند خود قرار دهید. اگر قصد دارید روغن را در رژیم غذایی ‌نوزاد خود بگنجانید، می‌توانید قبل از پختن سبزیجات یا گوشت، این مواد غذایی را به روغن آغشته کنید.

مقدار غذای روزانه نوزادان شش ماهه چقدر است؟

مقدار غذای روزانه هر نوزادی به ترجیح خود او بستگی دارد. اما به عنوان یک قاعده کلی، شما می‌توانید حداکثر دو قاشق غذاخوری میوه، سبزیجات و گوشت را در برنامه غذایی روزانه فرزند خود قرار دهید. همچنین، شما می‌توانید سه تا پنج قاشق غذاخوری از غلات را به برنامه غذایی روزانه فرزند خود اضافه نمایید.

شما می‌توانید مواد غذایی جامد را دو بار در روز، به برنامه غذایی ‌نوزاد خود اضافه کنید. با این حال، اگر احساس می‌کنید که ‌نوزاد شما گرسنه است یا نیاز به مواد جامد بیشتری دارد، می‌توانید با مشورت پزشک متخصص اطفال، مقدار بیشتری غذای جامد را در برنامه غذایی روزانه او قرار دهید. اگر ‌نوزاد شما در مقابل خوردن برخی خوراکی‌ها مقاومت می‌کند یا هیچ علاقه‌ای به برخی غذاها نشان نمی‌دهد، احتمالاً او در آن لحظه سیر است یا علاقه‌ای به آن غذا ندارد.

آیا در کنار مواد غذایی جامد، نوزادان به تغذیه با شیر نیز نیاز دارند؟

البته! نوزاد شما مقدار زیادی از مواد مغذی ضروری بدن خود را از شیر مادر دریافت می‌کند، زیرا شیر مادر حاوی همه ماده مغذی موردنیاز بدن فرزند شما است. همچنین، شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که ایمنی بدن نوزادان شش ماهه را تضمین می‌کند. شما می‌توانید نوزاد خود را حتی در سن دو سالگی نیز شیردهی نمایید. در نهایت، یادتان باشد که شیر مادر یک سوم نیازهای تغذیه‌ای ‌نوزاد شما را فراهم می‌کند.

آیا می‌توان از آب میوه‌ها برای تغذیه نوزادان شش ماهه استفاده کرد؟

خیر. شما نباید آب میوه را در برنامه غذایی نوزاد خود قرار دهید، چون این نوشیدنی‌ها حاوی شکر بیش از حدی هستند. همچنین، آب میوه‌ها ارزش غذایی کمتری نسبت به غذاهای جامد دارند. همه پزشکان متخصص اطفال در سراسر جهان به مادران جوان و بی‌تجربه توصیه می‌کنند که افزودن آب میوه به برنامه غذایی فرزند خود را به سن بعد از یک سالگی موکول کنند.

آیا می‌توان غذاهای میان‌وعده‌ای سنگین (فینگر فود) را در برنامه غذایی نوزادان شش ماهه قرار داد؟

نه هنوز! فینگر فودها می‌توانند برای ‌نوزادانی که به‌ تازگی استفاده از غذاهای جامد را شروع کرده‌اند، سنگین باشند. پس، حداقل تا زمانی که ‌نوزاد شما هفت ماهه نشده است، از قرار دادن فینگر فودها در برنامه روزانه او پرهیز کنید.

غذاهای ساده‌ای که در این مقاله معرفی شدند، مغذی، خوشمزه و مقوی هستند. پس، شما هم غذای ‌نوزاد خود را در خانه تهیه نمایید و قرار دادن از مواد غذایی بسته‌بندی، که ممکن است حاوی مواد افزودنی یا نگهدارنده باشند، در برنامه غذایی فرزندتان پرهیز کنید. همچنین، هنگام تغذیه فرزند خود با مواد جامد، به او حق انتخاب آزادانه دهید؛ فرزندتان را به خوردن مواد غذایی که دوست ندارد، مجبور نکنید.

والدین عقاید مختلفی در مورد از تغذیه نوزادان خود دارند، به طوری که روش های تمرین آن ها برای وفق دادن نوزاد خود به غذاهای جامد با دیگران متفاوت است. همچنین نوع غذاهای داده شده به نوزاد نیز مختلف است. برخی از افراد ممکن است حقایق ارائه شده توسط تحقیقات جدید درباره تغذیه نوزاد را قبول نداشته باشند. به عنوان مثال، عسل و روغن که قبلا تصور می شد برای از شیر گرفتن نوزاد مناسب هستند، در حال حاضر ممنوع اعلام شده است. همیشه با پزشک متخصص اطفال قبل از تغییر تغذیه نوزاد مشورت کنید لازم است ابتدا نکاتی درباره تغذیه نوزاد شش ماهه که باید از آن آگاه باشید را مطالعه کنید.

با این دستورالعمل‌های جالب، احتمال دارد که فرزند شما رژیم غذایی جدید خود را دوست داشته باشد. اما شما نمی‌توانید فراتر از یک مقدار تعیین‌شده، مواد غذایی جامد را در برنامه روزانه نوزاد خود قرار دهید (فقط به این دلیل که فرزندتان، ماده غذایی خاصی را دوست دارد).

در این مقاله، بعضی از بهترین دستورالعمل‌ها برای تغذیه اولیه نوزادان ارائه شد. با این حال، شما می‌توانید دستور‌العمل‌های دیگری را با میوه‌ها و سبزیجات امتحان کنید؛ اما اطمینان حاصل نمایید که غذای نوزاد شما نرم و راحت‌الهضم باشد.

 

نظر (22)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی خوب وجامع بود. برای کودکان که یبوست دارند پیشنهاد چه دغذاهایی دارید و چطور می توان یبوست آنها رابرطرف کرد

This comment was minimized by the moderator on the site

بسیار کامل و عالی،،سپاس
بیشتر دستوراتش رو عملی کردم،نتیجه خوبی داشت،ممنونم

This comment was minimized by the moderator on the site

مطالبتون عالی بود مرسی

This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی ممنون بابت راهنمایتون.خیلی خوب بود

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود ممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بودممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

برا وزن گیری چی خوبه

This comment was minimized by the moderator on the site

نظر خود را در اینجا بنویسید...برای یبوست نوازد 6ماه چکار باید کرد

This comment was minimized by the moderator on the site

قطره بی بی کر خوبه

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود ممنون از مطالب مفیدتون

This comment was minimized by the moderator on the site

عالي بود مطالبتون كامل بود من خيلي استرس داشتم ارومم كردين

This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی خوب بود
من تنوع در برنامه غذایی کودک ندارم. ممنون میشم بیشتر مطالب بزارین.
خیلی عالی بود

This comment was minimized by the moderator on the site

کاملترین مقاله ای بود که دیده بودم خیلی کاربردی بودممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی خوب بود من هیچ وقت نمیدونستم نوزاد شش ماهه این همه برنامه ی غذایی متنوعی داره وفقط بهش شیر خودم رو میدادم وبا استرس زیاد پوره ی سیب ممنون از اطلاعات ارزشمندتون

This comment was minimized by the moderator on the site

فوق العاده عالی و کاربردی بود! ممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

عااااالی ممنون ?????

This comment was minimized by the moderator on the site

واقعا ممنونم خیلی عالی بود خیلی استفاده کردم???

This comment was minimized by the moderator on the site

عالییییییی

This comment was minimized by the moderator on the site

خیللی عالی بود واقعا ممنونماز تون???

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من خیلی از این مطالب استفاده کردم ومفید واقع شد
ممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

مطالبتون فوق العاده بود لدت بردم

This comment was minimized by the moderator on the site

عالییییییی

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/